השנה זו הפעם הראשונה שלטכסים הרשמיים של יום הזכרון לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה, הוזמנו אחים ואחיות שכולות. עד היום רק הורים שכולים קיבלו הזמנה, והאחים והאחיות לא הוכרו כחלק ממשפחת השכול.
3 צפייה בגלריה
למען האח. דבי
למען האח. דבי
למען האח. דבי
(צילום: אלעד גרשגורן)
זר לא יבין זאת, ויתקשה אולי להבין על מה המהומה. אך עבור האחים השכולים זהו מאבק ארוך בן 15 שנים שהגיע לסיומו עם הכרה ראשונה במעמדם.
מי שהוביל את המאבק להכרה מראשיתו היה אלי דבי מחיפה, שאחיו צדוק דבי ז"ל נהרג בשנת 1978. אלי הקים את עמותת "לנצח אחי" ורתם פוליטיקאים מימין ומשמאל, איחד את האחים והאחיות השכולות, ופעל לשינוי בארגון יד לבנים, לטובת שינוי החוק ומתן מעמד היסטורי לאחים והאחיות השכולות.

3 צפייה בגלריה
מאחד ולא מפלג. יום הזכרון בחיפה
מאחד ולא מפלג. יום הזכרון בחיפה
האחים הוזמנו לראשונה אישית לטכסים. יום הזכרון בחיפה
(צילום: ראובן כהן עיריית חיפה)

במהלך 15 שנות מאבק, נדרש תיאום של גופים ומשרדים ממשלתיים, ביניהם משרד הביטחון, משרד המשפטים ורשות רישום האוכלוסין. המאבק התקדם למרות שינויים של ממשלות, שרים והנהלות משרדים.
איחוד הכוחות בין האחים השכולים ומשפחת יד לבנים ונחישותם לשינוי לא הותירה כל ברירה בפני מקבלי ההחלטות, ובחודש יוני 2022, ביום פיזור הכנסת, נערכה ההצבעה על מתן הכרה באחים השכולים. החוק שונה ומאבק של 15 שנים הגיעו לסיומו.

3 צפייה בגלריה
אלי דבי
אלי דבי
אלי דבי ליד קיר שמות הזכרון ביד לבנים
(צילום: אלעד גשגורן)

שר הבטחון יואב גלנט קיבל את בקשתו של אלי דבי, וביום זכרון זה קיבלו לראשונה האחים והאחיות השכולות, מכתב רשום על שמם, עם איגרת אישית, שמזמינה אותם ולא רק הוריהם לטכס. השנה לראשונה יש במשרד הבטחון רשימה מעודכנת של כלל האחים והאחיות השכולות, ובמקרה של הורים שכולים שנפטרו, המשפחה ממשיכה לקבל הודעות על טכסי זכרון ליקירים שנפלו.

קראו גם:

בימים אלו אף הוקמה ביוזמתו של דבי שדולה לאחים שכולים בכנסת באמצעות ח"כ אלי דלל, וזו תושק אחרי הפגרה ותקדם חקיקה לרווחת האחים השכולים.
אלי דבי: "השנה זו הפעם הראשונה שהמדינה רואה אותנו האחים השכולים. זה מרגש. עד עכשיו השיח של משרד הבטחון התנהל מול אמא שלי בלבד. המדינה התחילה לראות אותנו וההזמנה שלנו עם אגרתי אישית זה אקט מרגש. מתייחסים אלינו, מכירים בנו. אולי מהצד זה נראה כמו כלום אבל עבורנו זה עולם ומלואו".
פורסם לראשונה: 08:51, 24.04.23