יצירה של האמן החיפאי בלו סמיון פיינרו שהותקנה בחיפה בדרך "מדרגות גדרה", הושחתה במעשה ונדליזם.
פיינרו התבשר לאחרונה על ידי שר התרבות כי ביום העצמאות הקרוב יוענק לו פרס ישראל, וראש העיר יונה יהב העניק לאמן החיפאי לרגל זכייתו בפרס ישראל, ציור של הצייר דן ליבני.
זמן קצר אחרי שחגג את הזכייה בפרס, ולאחר שראש העיר הבטיח לו לממן בניית פסל אייקוני בחיפה, התבשר פיינרו על השחתת יצירתו שכבר נבנתה בחיפה.
קראו עוד:
מצער אותי מאד
היצירה שהושחתה היא יצירת "הרמזור" שהפיחה הרבה תקווה ושמחה בפוגשים בה. פיינרו מספר: "תושבים מיפה נוף שלחו לי תמונות של הרמזור – יצירת האמנות השבורה. מדובר ביצירה שמוקמה באזור לפני זמן מה, והייתה סמל של שמחת חיים ותחושת תקווה. אנשים מהאזור, סיפרו לי כי נהגו לרוץ באזור בבוקר, נהנו לראות את הרמזור מהבהב עם המילים "Look at me". המילים הללו לא היו רק הצהרה, אלא קריאה להסתכל על הסביבה היפה של חיפה – על הנוף המהמם, על העיר המורכבת והמרתקת הזו, ולזכור את הדברים הקטנים שעושים אותה כל כך מיוחדת".
פיינרו מציין כי עבור עוברי אורח, היצירה הייתה רגע קטן של שמחה, של התחברות לעיר ולסביבה, וזה היה משהו ששימח אותם.
"אך למרבה הצער, הם גם ציינו את התחושה של כאב גדול כשגילו כי יצירת האמנות הזו, ששימשה סמל חיובי ומעורר השראה, נהרסה כתוצאה מונדליזם. הרמזור נשבר, וההרס הזה השאיר בהם תחושת אובדן", מספר חתן פרס ישראל, "קיבלתי את ההודעה והאמת שזה מאוד ציער אותי. יצירה שתפקידה היה לשמח, לתת תקווה ולהזכיר לנו את הדברים היפים שסובבים אותנו, במיוחד בתקופות מאתגרות, נפגעה בצורה כל כך שלילית על ידי אנשים שההרס והאלימות הם מה שמנחה אותם. זה מעורר תחושת אכזבה, כעס ותחושת חוסר הבנה לגבי מה שצריך להילחם עליו – יצירות אמנות שמביאות אושר או פעילויות שמחברות את הקהילה, ולא לעודד הרס".
פיינרו מציין כי הוא לא יכול היה להישאר אדיש להשחתה, ופנה לעירייה לתיקון היצירה.
"אני בטוח שהרמזור מחזיר לתושבים תחושת נחת ושמחה, ולסביבה כולה יש ערך עצום. בסופו של דבר, יצירה כזו, גם אם היא נראית קטנה, יכולה להוות מקור השראה ותקווה, והפעולה שלי הייתה כדי לשמר את הרגעים הקטנים האלה למען כולם. אני מקווה שהרמזור יחזור לפעול במהרה, ושהקהילה תוכל להמשיך ליהנות ממנו כפי שעשו בעבר", ציין פיינרו.
היצירה LOOK AT ME
Gedera Stairs 5, Haifa, Israel
בלו סמיון פיינרו, רמזור מטופל, 2022
המיצב מחבר עבודה פיסולית עם טכנולוגיה. היצירה מוצבת מול הנוף של חיפה ומתייחסת לתקופה העכשווית וליכולת האדם לחיבור באמצעות המבט. שני אנשים הנמצאים יחד באותו זמן ובאותו מקום יכולים להביט האחד אל השני לראות ולהיראות. זה יותר מאשר הכרה טהורה בקיומו ובנוכחותו של האחר אלא גם קבלת האחר.
הציווי שנובע מהבהוב הרמזור מכוון להדדיות של החלפת מבטים כבסיס למערכת יחסים אנושית כאשר המבט הוא המקור של כל פעולה חברתית בין אדם לאדם ובין האדם לסביבה ולנוף.
הרמזור הינו אובייקט היוצר תאורה סביבתית שפועל לפי מקצב מתוכנן ומבוקר כדי ליצור משמעות המפעילה את האדם.
ביצירה ממשיך פיינרו בעיסוק בטקסט שהוא אחד המאפיינים הבולטים של יצירתו, דרכו הוא בוחן ערכים תרבותיים של החברה מול מרחב פיזי ואובייקטים הקשורים אליו.
הטקסט המוקרן כהוראה מכאנית של רמזור מאיר, יוצר הפשטה של יחסים פסיכולוגיים הקיימים בחיי האדם. השימוש ברמזור מחבר את פיינרו לרדי-מייד, שימוש בחפצים מן המוכן המנותקים משימושם ומוטענים במשמעות חדשה.
תהליך זה יוצר מבט מחודש על האובייקט המקורי (הרמזור) ובוחן את אופן חיבורו לטקסט השתול בו, כמו גם לנוף ולמקום בו הוא מוצב