רועי הרץ, הוא אולי בן זוגה של השפית המוכרת רותי רוסו, אבל בשביל עשרות תלמידים מתיכון שז"ר בבת ים, הוא זה שהביא אותם אל קו הסיום של הלימודים עם בגרות וסיכוי לעתיד טוב יותר. הוא מתגורר במרכז תל אביב עם אשתו ושתי בנותיו, ומדי בוקר עושה את כל הדרך עד לבית הספר התיכון שז"ר בבת ים. הוא כלל לא חלם להיות מורה, ולפני שנים אחדות אף מונה למחנך כיתה, והשנה לראשונה לקח על עצמו אתגר ‑ לקחת את כיתת "אתגר" של בית הספר.
4 צפייה בגלריה
"להביא איתי את התלמידים עד לפסגה". רועי הרץ
"להביא איתי את התלמידים עד לפסגה". רועי הרץ
"להביא איתי את התלמידים עד לפסגה". רועי הרץ
(צילום: קובי קואנקס)

טובה לחבר


הרץ (46) נולד וגדל בהוד השרון, למד תיאטרון וספרות בתיכון, המשיך ללימודי פילוסופיה באוניברסיטה ואף סיים תואר שני בלימודי תיאטרון. מצעירותו עסק בתחום התיאטרון, ויצר בעיקר הצגות ניסיוניות ופרינג'.

קראו גם:

ברזומה שלו השתתפות במספר הצגות בתיאטרון רחוב, שהיה נחגג בכל שנה בבת ים, כאשר בהצגה אחת הוא בנה "בית" על החוף, ושם תושבי העיר הגיעו לצפות בהצגה, ובפעם אחרת הוא יצר הצגה שהתרחשה על אוטובוס קו 18 מתל אביב ועד למצבה בבת ים: "אנשים עלו על האוטובוס, והיו חלק מההצגה, זו באמת הייתה חוויה ייחודית", הוא מספר בראיון בלעדי ל"מיינט בת ים".
על דבר אחד הוא לא חשב מעולם – שהוא יהיה מורה. לפני קצת יותר מעשור הוא הלך עם זוגתו לארוחת ערב אצל חברים בשכונת מגוריו: "זה ממש קיבוץ אצלנו בשכונה, כולם מכירים את כולם, ואחד האנשים שהיו באירוע, אבל לא ממש היכרתי, היה במאי התיאטרון כפיר אזולאי", מספר הרץ. "הוא ידע שאני בתחום התיאטרון וסיפר לי שהוא בדיוק מתחיל להפיק איזו הצגה, ואם אני יכול להחליף אותו חד-פעמית רק לאיזה שש שעות בלימודי תיאטרון בבית ספר בבת ים. אמרתי לו: 'מה לי ולהוראה? מה אני מבין בילדים?'. הוא שכנע ושכנע, וביקש בתור טובה, ובסוף הסכמתי".

תיאטרון וחינוך


לאחר כשבועיים הרץ הגיע למנהלת בית הספר בבת ים, ותוך כדי הראיון הוא גם הוסיף את המשפט: "כן, אני ממש רוצה ללמד, חלמתי על כך כל חיי". הוא קיבל את התפקיד והתחיל ללמד שש שעות, שהפכו לאחר מכן לשש שעות שבועיות.
"שנה אחרי זה עשיתי כבר 12 שעות של לימודי תיאטרון", הוא מספר. "יום אחד ניגשת אליי המנהלת ואומרת לי: 'אין לי מחנך, אני רוצה שתהיה גם מחנך'. אבל רציתי ללמד תיאטרון – זה גם מה שאני מכיר. מפה לשם, היא אמרה לי: 'תחזור אליי מחר'. חזרתי, ומאז עשיתי כבר ארבעה סבבים של חינוך כיתה, ואני מת על זה ‑ הקשר האישי עם התלמידים, ללוות אותם כשהם גדלים. אני מאוד נהנה מלימודי התיאטרון, אבל החינוך זה גם העצמה אישית עבורי, ובעיקר עבור הילדים".
ידעת בכלל איך לחנך כיתה?
"זה היה תוך כדי תנועה. בפעם הראשונה שנכנסתי לכיתה לא ידעתי כלום. נפגשתי עם המנהלת ושאלתי אותה – מה אני עושה איתם? המנהלת אמרה לי: תעשה איתם כמה תרגילי תיאטרון, ותוך כדי מצאתי מסגרת של פעם בשבוע ומה ללמד. היום אני עושה את זה בקלות כל שבוע. מאז, 12 שנים שאני מחנך ‑ ארבעה סבבים של שלוש שנים ‑ וחלק מתלמידיי כבר הספיקו להתחתן ולהביא ילדים. זה פשוט כיף".

"מורה מיוחד"


קשה למצוא מידע על הרץ ברחבי האינטרנט. בניגוד לזוגתו, רותי רוסו, שברזומה שלה אינספור כתבות, סרטוני וידאו וראיונות טלוויזיוניים, להרץ אין פייסבוק, אינסטגרם או כל חותמת דיגיטלית. הפעם היחידה שבה הוא מופיע ברשת היא בשנת 2018, כאשר עיריית בת ים הוציאה הודעה קטנה בה העניקה לו הוקרה על היותו מורה מצטיין. אם מביטים על התגובות לאותה הודעה אפשר להבין כמה הוא משמעותי עבור תלמידיו.

4 צפייה בגלריה
אוהבים לבשל יחד". רותי רוסו
אוהבים לבשל יחד". רותי רוסו
אוהבים לבשל יחד". רותי רוסו
(צילום: דנה קופל)

איבון מלכה כותבת: "רועי הרץ הוא מורה ומחנך לדוגמה. הבת שלי אומרת שהוא אחד המורים אהובים עלייה. תודה לך"; רינתי חיים: "קודם כל בן אדם, ואחר כך מורה. אחד האנשים היותר מדהימים שפגשתי בחיי. מחנך את הילדה שלי ואין מאושרת ממני! מורה אחד, יחיד ומיוחד"; עדן לבנון: "זכיתי להיות במחזור הראשון שרועי חינך. אין אנשים כאלה בכל העולם. האכפתיות, ההקשבה והזמינות, והכל בגובה העיניים ומהלב באמת. אוהבת, מעריכה ומעריצה אותו".

ה"אתגר" שלו


לפני שבועיים החלה שנת הלימודים הנוכחית, וגם הרץ עלה כיתה בתיכון שז"ר. הוא לקח על עצמו אולי את המשימה הקשה ביותר בבית הספר ‑ את כיתת האתגר, ומספר: "בתוך השכבה יש כיתות עיוניות, וכיתה אחת עם תלמידים שסיימו עם ציונים נמוכים מאוד, ועל כן מקבצים אותם יחד. יש שם משפחות של עולים שלא יודעים את השפה, גם אם נולדו בישראל, ומגיעים עם פערים ענקיים, או כל מיני מקרי רווחה או מורכבויות אחרות, כמו ילדים שנאלצים לעבוד במשך כל הלילה ואז מגיעים בבוקר לבית הספר. צריך להחזיר את התלמידים לתלם של למידה. יש לי 23 ילדים עם בעיות למידה קשות, והשאיפה שלי זה שכולם יעברו בגרות מלאה".


4 צפייה בגלריה
אוהבים לבשל יחד". רותי רוסו
אוהבים לבשל יחד". רותי רוסו
"הם זכו במזל הכי גדול שיש" רותי רוסו
(צילום: דנה קופל)

מי שמעידה על כך הכי טוב היא בת זוגו, רותי רוסו, שכתבה פוסט ביום הראשון לתחילת הלימודים:
"23 נערות ונערים כבני 16, עולים היום לכיתה י' בתיכון שז"ר בבת ים, ולא מבינים עדיין שהם זכו במזל הכי גדול שיש, כי רועי (בן הזוג שלי) הולך להיות המחנך שלהם. הוא הולך להיכנס להם לחיים כל כך עמוק, עם האכפתיות הקיצונית שלו והצחוק והדאגה. תמיד בגובה העיניים, אף פעם לא חלק מהמערכת עד הסוף. זו הכיתה הרביעית שהוא מחנך. בשנה שעברה חמישה בוגרים שלו שסיימו י"ב התנדבו לשנת שירות לפני השירות הצבאי. ‏השנה הוא קיבל כיתת אתגר, וכבר הודיע להם שכולם הולכים לסיים תיכון עם בגרות מלאה - וזה יקרה... ‏אני רואה אותו מהבית: שיחות בשבת, שיחות בלילה, שיחות השכמה לפני מבחן, שיחות הכנה לקראת בגרות. מעמיד אותם במקום כשצריך, נלחם בשבילם כשצריך, מאמין להם כשאף אחד אחר לא, ומאמין בהם ומוצא בהם טוב ויכולת וכישרונות שהם לא הכירו. בעיקר - ממש ממש אוהב אותם".

האתגר, לא השכר


"כיתת אתגר זה מטורף", אומר הרץ על מה שמחכה לו השנה. "זו פעם ראשונה שאני מלמד כיתת אתגר שגם מתמחה בתיאטרון. היה חסר מורה, אז נכנסתי למשבצת, וזה כל כך מעניין אותי. אני פוגש סיפורים שמדליקים אותי ובא לי לגדול לתוך הסיפור. משם אני רוצה להרים את עצמי, ולהביא איתי את התלמידים עד לפסגה".
ואתה מספיק גם לעשות תיאטרון?
"בתיכון שז"ר אני מלמד יחד עם מנהל מגמת התיאטרון, כפיר אזולאי, שהוא בעצם מי שהביא אותי לפה, וזאת לצד המורה עמית גיבסון. יש גם במאים שמגיעים מבחוץ, אבל יש לנו מגמת תיאטרון מדהימה, בין הטובות ביותר בארץ. למעשה, באופן אישי כבר הפסקתי לביים וליצור הצגות מחוץ לכותלי בית הספר מאז הקורונה בשנת 2019, וזה ממש מגרד לי. אולי עוד אחזור לזה".
אז אתה מתפרנס כרגע רק ממשכורת של מורה?
"כרגע כן, והתשובה היא שברור שלא משתלם להיות מורה. בטח ובטח שלא משתלם להיות מחנך – זה סך הכל תוספת של כ־450 שקלים לחודש בברוטו, ואי אפשר להבין את השעות שאתה עושה. כך, למשל, השבוע היה יום הורים, ואתה מתכונן לזה יום שלם, ואז למחרת אתה מסיים יום שלם של פגישות עם הורים בשעה 21:00 בלילה, וכמובן לא מקבלים תוספת. אתה יוצא לטיול של שלושה ימים ומקבל 600 שקלים על זה שעבדת 72 שעות עבודה ברצף. אבל אי אפשר להתייחס לזה, כי אין דרך לחשב את זה כלכלית, אחרת אתה מתבאס. אף אחד לא באמת בא לפה בשביל הכסף, זה הרבה מעבר".
הבנות שלך מתחנכות בתל אביב, החינוך שם טוב יותר?
"יש פער עצום בין מערכת החינוך הציבורית, מה שהילדות שלי מקבלות בתל אביב, ובין המערכת שנוצרה פה בבת ים, שנחשבת כבר כיום לחינוך אישי ובין הטובים ביותר בארץ. אני יודע מה קורה עם התלמידים שלי, ובתל אביב הם לומדים לפחות 35 תלמידים בכיתה, לרוב יותר. אני פה בכיתה קטנה, ואני מקבל את כל התמיכה משז"ר".

4 צפייה בגלריה
"להביא איתי את התלמידים עד לפסגה". רועי הרץ
"להביא איתי את התלמידים עד לפסגה". רועי הרץ
רועי הרץ. חלם להיות מורה
(צילום: קובי קואנקס)

"מבחינתי, כל הילדים אצלי בכיתה הולכים לבגרות. ברור שזה מורכב, הסיפורים קשים ואז הדברים הופכים ליותר מורכבים, אבל אני לא בא מאגו, וכן, המערכת פה מעולה".
בת זוגתך מפורסמת בכל הארץ, ולך אין נוכחות או אגו?
"אני מאוד אוהב את מה שאני עושה, מאוד גאה ושמח על ההצלחה שלי, אבל גם ממש כיף לי לראות את רותי מצליחה כך. יש לנו מערכת יחסים מעולה ואהבה גדולה ואני מקבל ממנה תמיכה ופרגון. העבודה שלי לא פחות ערכית משלה. אולי היא עושה את זה בפריים‑טיים. גם אצלה תמיד חשוב לחשוף סיפור טוב, לעזור לאנשים להצליח, ורק עכשיו היא כתבה בשבעה ימים על אסירות בנוה תרצה שמגיעות מרקע של התעללות".
רותי בכלל נותנת לך לבשל בבית?
"הכל תלוי בשעה. אני עושה את ארוחת הבוקר וגם אוכל לילדות לבית הספר. רותי מבשלת ארוחת צהריים. בערב אנחנו מתחלקים, וכך גם בסופי שבוע. אנחנו מאוד אוהבים לבשל יחד. פעם היינו סובלים לבשל יחדיו, אבל בדיוק כמו כל צוות מצליח – עכשיו זו אליפות".
איך הילדים בבית הספר מקבלים את זה שאתה נשוי לידוענית?
"אי אפשר שלא להביא איתך חלק מהבית גם לעבודה. התלמידים רואים ומזהים מיד שאנחנו קשורים. נוצר שיח של איך זה לחיות עם אישה ידוענית, חזקה ודעתנית. בת ים עדיין מקום פטריארכלי בסופו של דבר, לכן חשוב לפתח ולהעצים – ואני תמיד משתף את זה עם כל רעיי ותלמידיי".