אחד ההיבטים שמתקשר מיידית עם נושא הזיקנה הוא "הבדידות". ד"ר שרון אוסט מור, מהמכון לחקר הזיקנה באוניברסיטת חיפה בראשות פרופ' אנה זיסברג, חוקרת זמן רב את חייהם של זקנים, ומציעה לבחון באופן אחר את עניין הבדידות.
4 צפייה בגלריה
מבדידות לסולנות
מבדידות לסולנות
מבדידות לסולנות
(צילום: ShutterStock)

ד"ר מור, שמעבר למחקריה עובדת בבית חולים השיקומי גריאטרי פלימן, מקפידה לאורך כל התייחסותה לקרוא לבני ובנות הגיל השלישי 'זקנים' ולא 'קשישים'. זקנים מלשון 'זקן' (BEARD), כינוי המעיד על אנשים בעלי ניסיון חיים וחוכמה, ולא 'קשישים' מלשון 'קש', כינוי המעיד על שבריריות, חולשה.

כוס קפה בגינה


באשר לבדידות, החוקרת מציינת כי רבים מאיתנו אינם מבינים את הנושא וממהרים להסיק מסקנות לא נכונות על זקנים.
"אני מבדילה בין 'בדידות' ל'סולנות'. במצב בדידות, אנשים מגיעים לגיל פרישה, מזדקנים ומתחילים להיפרד מחברים, מתאלמנים, ובלי שבחרו בה מגיעה הבדידות. מנגד, הסולנות היא כשאדם בוחר להיות לבד, שהוא מפיק הנאה מכך ומוצא בזה משמעות".
סולנות זה טוב?
"בהחלט. זה זמן שאנו מקדישים לעצמנו, שאנחנו עושים משהו שעושה לנו טוב. יש אחד שמספיק לו כוס קפה בגינה למשך חצי שעה, יש מי שצריך חצי שנה בטיול בחו"ל כדי למצוא את המיקוד שלו".
התבודדות מחברה לא מובילה לבדידות?
"לא. ברגע שאנו מתחברים לעצמנו, אנו פחות מאוימים על ידי אחרים, יש מקום לנינוחות ולזולת".
אדם יכול להיות לבד כל היום ולא להיות בודד?
"בהחלט. כמו שאדם יכול להיות בין אנשים ולהרגיש בדידות. אני מדברת על תחושה פנימית. על התחברות לעצמנו. זה כמו מדיטציה".

4 צפייה בגלריה
ד"ר שרון אוסט מור
ד"ר שרון אוסט מור
ד"ר שרון אוסט מור
(צילום: נועם ברוט, אוניברסיטה)

מבחן סוף היום


תפיסה מחקרית מאד רוחנית.
"הסולנות אינה מתאימה לכולם אבל ניתן לרכוש כישורי סולנות. לומדים כיצד ליהנות בחברת עצמך. אם את המחקרים בנושא זיקנה היו מממנים חברות המבינות בסולנות ולא חברות כדורים שאולי מחפשות רווחים, היינו רואים מסקנות ברוח הסולנות".
אז אם איש זקן כל היום לבד – לא בהכרח רע לו?
"נכון. אנחנו וכל מי שמטפל בזקנים מלאים בדעות קדומות לגביהם, ולא מעלים על הדעת כי אדם זקן יכול ליהנות מלהיות לבד. אנחנו רגילים שלהיות בחברה זה הדבר הכי טוב עבור כולם".
וזה לא נכון?
"זקנים מעדיפים, כמו כולנו, להיות לפעמים לבד. המבחן הוא הרגשתם בסוף היום. אם בסופו של יום הם חשים רע, אז זו בדידות. אם ירגישו שהיה להם יום טוב אז זו סולנות מבורכת".
איך נדע?
"פשוט נשאל אותם. אם אדם זקן לבד, נשאל אותו האם בחר להיות לבד או שהיה שמח למצוא חברה. נשאל האם הוא נהנה כשנשאר לבד, ונשאל גם האם עשה משהו משמעותי עבורו כשהיה לבד. האם הוא עשה משהו שעשה לו טוב. אולי הוא הסתכל בתמונות ישנות, קרא דבר שעניין אותו. גם לצפות בסדרה שהוא מאד אוהב ומעוררת בו עניין, זה דבר טוב ומשמעותי ולא בהכרח דבר רע. עוד דעה קדומה על קשישים היא כי הם לא מתכננים קדימה. בפועל לרבים מהם יש תוכניות, מה יעשו בשבוע הבא, איזה ספר יקראו, ועוד".

4 צפייה בגלריה
מבדידות לסולנות
מבדידות לסולנות
להצליחל ליהנות גם לבד
(צילום: ShutterStock)

"לא מצב רציף"


סולנות זה לא רק לזקנים.
"בדיוק. צעירים וזקנים נהנים מהלבד. כך למשל יש הנאה משקט, מרוגע. הסולנות בא לידי ביטוי באהבה ליציאה לטבע או לעולם. נשים צעירות יהנו לנסוע בלי הילדים והבעל לקניות בחו"ל. זו גם סולנות. יש הבדלים ביציאה לטבע בין צעירים וזקנים. הצעירים ינסעו רחוק, לטרקים ולזמן ארוך. לאדם זקן יש פחות כוח, ויהנה גם מיציאה לפארק או לשבת מול הים".
מצב בריאותי ירוד מפריע ליהנות מהלבד?
"עשיתי מחקר על נשים בבתי אבות בכיסאות גלגלים. המחקר לא הסתיים בגלל הקורונה, אבל מההבנה שלי אנשים משותקים ובכיסאות גלגלים לא איבדו את הצורך בסולנות. להפך, היו כאלה שאמרו שהמטפלת חופרת להם כשהם רוצים לשבת לבד ולחשוב על כל מיני דברים. אין לי מידע על אנשים דמנטיים או במצב קוגניטיבי ירוד".
אז לא צריך לעודד זקנים לצאת החוצה לפעילות?
"סולנות היא לא מצב רציף. יש לבחון אם אדם עשה משהו משמעותי במהלך יומו. לפעמים אירוע משמעותי אחד מספיק לאדם זקן מאחר ואין לו אנרגיה לפעילות נוספת. יש לבחון את הדברים מנקודת מבט של הזקנים ולא מנקודת המבט של בני גילנו. כל אחד והיכולות שלו. עבור אדם זקן, לצאת ולהתרועע בחברת אנשים דורש השקעת אנרגיה שלא תמיד קיימת".

4 צפייה בגלריה
בני הזוג מסרבים לקבל עזרה
בני הזוג מסרבים לקבל עזרה
תקשיבו לזקנים
(צילום המחשה: שאטרסטוק)

קראו עוד:

זה מתחיל מגיל צעיר


יש חשיבות להנאה שבחרת עצמך?
"לסולנות יש חשיבות אדירה. כשפרצה הקורונה חששנו לקשישים שהיו מבודדים. בדיעבד צדקנו כי רבים חוו בדידות. מנגד היו זקנים שידעו לנצל את הזמן שהיה להם לבד, לסודוקו, תשבצים, קריאה... זה אפשר להם לחזור לעצמם, לאנשים שהם היו קודם, הם התחזקו מזה ולא שקעו בבדידות. אם תדע לנצל את הסולנות – תפתח פחות דיכאון. ברגע שטוב לך עם עצמך, אתה מפריש הורמונים שהופכים אותנו לנחמדים יותר, ובריאים יותר. סולנות היא אסטרטגיה לעמידות".
איך לומדים סולנות?
"זה מתחיל מגיל צעיר כאשר אנו מלמדים את הילדים שלנו להסתדר בעצמם, לסמוך על עצמם. לדעת לשחק ולהעסיק את עצמך. גם הקשישים היו פעם ילדים, ומה שפיתחו בצעירותם הולך איתם קדימה. במשך שנים עסקתי בהתפתחות הילד. הוצאתי ספר "כיף לי איתי" שהנחה את ההורים בנושא. לאחרונה הוצאת ספר המשך "סולי בממ"ד"".
מה שואלים אותך זקנים בסדנאות?
"הם רוצים שאעזור להם להסביר לילדים שלהם שזה בסדר שהם לבד, הם רוצים שאסנגר עליהם ואסביר לצעירים כי זה לגיטימי לגמרי".
מה לסיום?
"כשאתם רואים זקן היושב ומסתכל על עלים, לא למהר ולהסיק כי רע לו והוא בודד. שאלו אותו האם טוב לו? האם הוא רוצה חברה או שטוב לו לבד? וכך לגבי אדם זקן שכל היום רק ראה טלוויזיה. לא למהר לקרוא לו לצאת לפגוש חברים. בדקו האם מדובר באירוע משמעותי בשבילו, האם הסדרה גורמת לו לתחושות טובות, או שהוא סתם העביר את הזמן. הקשיבו לזקנים, יש להם מה לומר".
פורסם לראשונה: 11:30, 28.01.24