יוזמה רוחנית ראשונה ומיוחדת ברמב"ם. הבוקר (שלישי) נפתח לציבור בית מרקחת פואטי המציע מילים טובות למטופלים, משפחותיהם, אנשי צוות וככל עובדי בית החולים.
3 צפייה בגלריה
חלוקת שירים ברמב"ם
חלוקת שירים ברמב"ם
חלוקת שירים ברמב"ם
(צילום: הקריה הרפואית רמב"ם)

בית מרקחת פואטי
(צילום: קרית רפואית רמב"ם)


בניגוד לבית מרקחת רגיל המציע תרופות ומרשמים, בבית מרקחת פואטי זה הוגשו לכל דורש שירים ומילות עידוד המותאמות אישית לכל אחד מהם לפיו צרכיו הרגשיים.
באי בית המרקחת התבקשו למלא שאלון קצר לאבחון הרגש או התחשוה שהם חשו הבוקר. חלק מהפונים דיווח על עצב, געגוע, דאגה, בדידות, ואחרים דיווחו על אושר ושמחה.
לכל פונה נמסרה מבחנה ובה המילים שנבחרו בהתאם למצבם הרגשי. המילים והשירים שנמסרו היו בעברית, ערבית או רוסית.

3 צפייה בגלריה
מילים במקום תרופות ברמב"ם
מילים במקום תרופות ברמב"ם
מילים במקום תרופות ברמב"ם
(צילום: הקריה הרפואית רמב"ם)

את בית המרקחת ניהלו אנשי הצוות הרוחני של רמב"ם. מייק שולץ, מנהל השירות לליווי רוחני: "התגובות היו מאוד מרגשות. אנשים הביעו צורך רגשי אמיתי וקיבלו תשומת לב ממוקדת שנתנה להם הרגשה טובה. היו אצלנו מטופלים, היו בני משפחה שביקשו שיר עבור יקיריהם, היו לא מעט מעובדי בית החולים שזקוקים לחיזוק בעצמם. לא צריך יותר מכמה דקות של יחס, כדי להיטיב תחושות ורגשות".
את היוזמה, עליה אחראית אילת ויל - נבנצל, הנמנית על צוות השירות לליווי רוחני ברמב"ם, התקיימה בהשראתו של אמן ישראלי בשם אבישי חורי, אשר הקים בעבר בית מרקחת פואטי. הרעיון להתאים את הפעילות למקום המעורר רגשות מורכבים כמו בית חולים, היה הדבר הטבעי ביותר עבור צוות השירות לליווי רוחני ברמב"ם, וכך נולדה הפעילות.
"שירים יכולים להדהד לנו לפעמים את מה שאנחנו לא יכולים לנסח היטב במילים", אומר שולץ, "משוררים שמיומנים במילה הכתובה, יכולים לסייע לנו בהגדרת הרגש ובביטוי שלו, ולתת לנו תחושה שאנחנו לא לבד עם התחושות הללו. בחרנו שירים של מיטב המשוררים בשפות שונות, כדי שנוכל לספק לכל אחד את הצורך שלו. ראינו שההתייחסות לעניין השפה מאוד ריגש את דוברי הערבית והרוסית".

3 צפייה בגלריה
מילים במקום תרופות ברמב"ם
מילים במקום תרופות ברמב"ם
מילים יכולות לרפא. רמב"ם
(צילום: הקריה הרפואית רמב"ם)

קראו עוד:

לדבריו של שולץ, דווקא עובדי רמב"ם היו קבוצת הפונים הגדולה ביותר לעמדות בית המרקחת הפואטי, דבר שמעיד על האתגרים הרגשיים שעבודה בתחום הבריאות יכולה לעורר. הרגשות והצרכים הרגשיים שאובחנו בתדירות הגבוהה ביותר בעמדות בתי המרקחת הפואטיים היו הכמיהה לשקט והגעגוע ליחד או לחיבוק. "היו כאלה שאמרו לנו שזה בדיוק מה שהיו צריכים הבוקר ואפילו כאלה שביקשו מאיתנו חיבוק, והמשיכו ליומם. מדהים איך שמילה טובה יכולה להעלות חיוך, להיטיב עם רחשי הלב ולתת הרגשה טובה. אנחנו בשירות לליווי רוחני ברמב"ם מאמינים בזה וממליצים לכולם לנסות".