רק הסתיימו הבחירות בצרפת, כשהצרפתים אמרו לא לימין הקיצוני וכן לדמוקרטיה, והנה יש גם לנו בחיפה הזדמנות לחגוג עם הצרפתים ועם הקולנוע שלהם. המהדורה ה-19 של פסטיבל הקולנוע הצרפתי הגיעה אל סינמטק חיפה.
3 צפייה בגלריה
מתוך הסרט "אייפל"
מתוך הסרט "אייפל"
מתוך הסרט "אייפל"
(צילום: : באדיבות שאולי בסקינד)
בסוף שבוע זה (20.5) החל הקרנתם של 11 סרטים במסגרת הפסטיבל, וחלקם יוצג גם פעמיים. המנהלת האמנותית של הפסטיבל, קרולין בונה, בחרה בכמה נושאים להציג בפסטיבל: האחד, עיבודים של ספרים למסך הקולנוע. סרטים העוסקים בנושאים חברתיים ומציגים את פניה האחרות של צרפת על שלל מהגריה. וכמובן, אי אפשר ללא התעסקות בנושאים יהודיים בתעשיית קולנוע המשופעת ביוצרים ושחקנים ממוצא יהודי.
הסרט הבולט בפסטיבל, הוא כמובן סרטו של הבמאי מרטין בורבולון, "אייפל", בכיכובו של רומן דוריס, ולצידו השחקנית הצרפתית/ בריטית, אמה מקיי, המוכרת מן הסדרה "חינוך מיני". הסרט מביא את סיפור חייו של הארכיטקט והמהנדס הנודע ואת סיפור הקמתו של המגדל, שהפך לסמלה האייקוני של פריז. סרט אפי מרשים ומרתק כשהוא משולב בסיפור אהבה.
3 צפייה בגלריה
גם סיפור אהבה. מתוך "אייפל"
גם סיפור אהבה. מתוך "אייפל"
גם סיפור אהבה. מתוך "אייפל"
(צילום: באדיבות שאולי בסקינד)
את הפסטיבל ינעל הסרט "מישהו שומע אותי", של הבמאי פסקל אלבה, המופיע גם כשחקן לצידה של סנדרין קיברלן, דרמה מרגשת על גבר בראשית שנות ה-50 לחייו, המגלה שהוא מאבד את השמיעה ומנסה להתעלם מכך, אבל המציאות מזמנת לו התמודדות מעניינת ואולי פתח לתקוה ואהבה. פסקל אלבה ביקר בארץ פעמים מספר, ואף צילם כאן סרט. בעבודת הבימוי הראשונה שלו, "ראש של טורקי", כיכבה רונית אלקבץ.
סרט אחר העוסק בנושאים יהודייים הוא סרטה של יוצרת צעירה, פרקני וולך - "יותר מדי אהבה". וולך מחליטה ליצור סרט יחד עם סבתה האמיתית. ניצולת השואה, אבל הבחירה שלה לצלם סרט על פי סיפור של הסופרת מרגריט דיראס מאמת אותה עם הדאגה הגדולה של חייה, הפרידה העתידית מהסבתא ניצולת השואה. בסרט מופיעה הסבתא הפרטית של פרנקי וולוך, וגם אביה ומספרת סיפור מרתק על משפחה יהודית צרפתית שחיה את איימי השואה עד עצם היום הזה, ואת התסבוכת בין האחיות להורים.
את העיבודים הספרותיים מייצגים שלושה סרטים:
הסרט זוכה "הסזאר" של השנה: "אשליות אבודות" של קסבייה ג'יאנולי, שמבוססת על ספרו של הונורה דה בלזק. סיפורו של צעיר המגיע לעיר הגדולה פריז ומגלה עולם הדוניסטי של אהבה עם ג'ראר דפרדייה וססיל דה פרנס. הסרט "מחכים למר בוג'נגלס" מבוסס על רב המכר של אוליבייה בורדו שתורגם לשפות רבות ובעברית יצאר לאור בשם "ככה החיים יפים". על האישה שכל חייה מחפשת הנאה, פאן וריקודים עד שמתגלה שהיא סובלת מדו־ קוטביות ומאלצת את בני משפחתה להתמודד עם המצב הלא פשוט.
3 צפייה בגלריה
מתוך "במקומה של אחרת"
מתוך "במקומה של אחרת"
מתוך "במקומה של אחרת"
(צילום: באדיבות שאולי בסקינד)
"במקומה של אחרת" גם הוא עיבוד לספר שלא יצא עדיין בתרגום לעברית מספר על אחות צעירה במלחמת העולם הראשונה שמחליטה להתרחק מן הזוועות וגונבת את זהותה של אישה שנהרגה. היא הופכת לנערת קריאה ובת לוויה של אישה אמידה, קרובת משפחה של הנפטרת, והשקר מצליח להפליא.
בצד החברתי יוצגו שני סרטים: האחד, "ההבטחות", בכיכובה של השחקנית איזבל הופר. מאבקים פוליטיים בעיירה ליד פריז, בה גרים מהגרים רבים בתנאים לא תנאים, מאבק הכוחת בין ראשת העירייה לעוזרייה.
השני, "הקומפנינוס". נאיה בן סעיד גרה בפרברים וחובבת ציורי גרפיטי, נערה בסיכון. כשהחברה סביב מאיימת עליה, היא מוצאת סיכוי לשינוי ולהפוך את הכישרון שלה ליצירה בעזרת חברי ארגון של אמנים, הקומפניונס.
סרט נוסף הוא "מחשבות נפלאות", המבוסס על סיפור אמיתי. לואי, מנהל בית לוויות, רווק מושבע המקדיש עצמו לעבודתו. איגור, חד כתער וסובל משיתוק מוחין. חובב פילוסופיה ששותפיו למסע הם סוקרטס, שפינוזה וניטשה הדואג להרחיק עצמו מהעולם ויודע מעט מאוד על חברות, מיניות ומפגשים אמיתיים. דרכיהם של השניים מצטלבות בצירוף מקרים, כאשר הם עולים על רכב לוויות למסע לא שגרתי שילמד אותם לחשב מסלול מחדש.