הם אוהבים לשתות יינות, אבל האהבה שלהם לא נעצרה שם. בהתחלה זה היה רק תחביב, אך הם החליטו לרדוף אחרי חלומם ולייצר יין בעצמם. ארבעה ייננים מספרים על החצר והמרתף שהוסבו ליקבי בוטיק, המסע לחיפוש היין המושלם ואיך הכל התחיל.


5 צפייה בגלריה
חי וורטמן בפעולה
חי וורטמן בפעולה
חי וורטמן בפעולה
(צילום: דויד סילברמן)

ממחשבים ליין אורגני


חי וורטמן מחיפה, אב לשלושה, נטש את המחשב והפך ליינן לטובת הקמת יקב אורגני, מהיחידים בארץ.
כך הכל התחיל:
"לפני 20 שנה הייתי איש מחשבים, אבל עשיתי הסבה ליינן. עלה לי הרעיון להקים יקב מקומי מכרמים בכרמל. יצאנו לדרך כל המשפחה והקמנו יקב משפחתי. בהמשך הפכנו ליקב אורגני מוסמך, שני בארץ מתוך 400".
זה המותג שלי:
"יקב וורטמן".
הזנים המובילים, ומהיכן הם מגיעים?
"יש לנו עשרה לייבלים שונים עם יינות קבועים ומשתנים. בין הקבועים: 'רוזה', 'סמיון', 'קולומבר' ו'מלבק'". חלק מהענבים מגיעים מהכרם בזכרון יעקב".
כמה בקבוקים אני מייצר?
"היקב מייצר כ־30 אלף בקבוקים מדי שנה".
הכי אני אוהב לשתות:
"מספר זנים, זה תלוי באוכל שאני אוכל באותו הרגע".
מקרה שזכור במיוחד?
"ששתלנו את הענבים יחד עם הילדים בזכרון יעקב. זו היתה חוויה גדולה ומרגשת".
ובעתיד?
"להמשיך ולייצר, במיוחד לנישה שתפסנו - מסעדות מובחרות במרכז הארץ ובכלל".

5 צפייה בגלריה
שלומי צור
שלומי צור
צור. מאבטחת מידע לייננות
(צילום: לירון ושלומי צור)

ענבי הפנסיה של שלומי


שלומי צור מראש העין, פנסיונר מתחום אבטחת המידע, נשוי ללירון, שותפה שלו ליקב. לזוג שלושה ילדים: שקד, יובל ותומר. לצור תואר שני בייננות וכורמות מטעם הפקולטה לחקלאות של "העברית" וכן מאוניברסיטת בורדו. "מאז 2018 זה הפך מתחביב למקצוע. היה חשוב לי לפני זה לקבל את העוגן האקדמי", הוא אומר.
כך הכל התחיל:
"זה החל כתחביב מתוך אהבה ליין. לפני 20 שנה התחלתי לייצר. עם הזמן גדלנו בכמות ובאיכות. התחלנו לייצר יין לבן ורוזה, וגם הסגנון של היין התחדד ונעשה ברור יותר".
זה המותג שלי:
"אנחנו נקראים 'יקב תל אפק'. מוצר הפרימיום שלנו הוא ה'לירון סירה-ספיישל אדישן' - יין אדום יבש שמורכב מ־97 אחוז ענבים מזן 'סירה' ו־3 אחוז ענבי 'פינו נואר'".
הזנים המובילים, ומהיכן הם מגיעים?
"ענבי 'סירה' ו'פטי ורדו', שניהם מגיעים מעמק האלה, וכן ה'פינו נואר', שמגיע משומרון ומיתר".
כמה בקבוקים אני מייצר?
"בסך הכל אנו מייצרים 3,000 בקבוקים בשנה".

5 צפייה בגלריה
יינות תל אפק שלומי צור
יינות תל אפק שלומי צור
יינות "תל אפק"
(צילום: לירון ושלומי צור)

הכי אני אוהב לשתות:
"הפייבוריט שלי הוא ה'פינו נואר', וכיום קיימות 5 גרסאות שלו".
מקרה שזכור לך במיוחד?
"היום שבו הגיע אלינו לטעימות מנהל מחלקת היין של מסעדת OCD בתל אביב, אחת המובילות בארץ, יחד עם נציגים מבר היין של המסעדה שנקרא 'תרצה'. מאז יש לנו בקבוקים בבר היין שלהם, וזה כבוד גדול עבורנו".
מה אומרים החברים והמשפחה?
"התגובות שאני מקבל מהסביבה מצוינות. בני המשפחה שותפים גם הם לעשייה מקצה לקצה, ולמעשה יש גם לקוחות שלוקחים חלק פעיל בהכנה".
ובעתיד?
"להמשיך ולייצר יין בוטיק".

5 צפייה בגלריה
יהודה
יהודה
המרתף הפך ליקב בוטיק. יהודה פרסטנפלד
(צילום: פרטי)

במרתף של יהודה


יהודה פרסטנפלד, פנסיונר מתל מונד, הפך את המרתף הביתי ליקב בוטיק וליינות הוא קורא על שם ילדיו. פרסטנפלד (82), נשוי ואב לשלושה, מספר: "עבדתי שנים רבות בתור הנדסאי תעשייה וניהול, ומזה 20 שנה אני מייצר יין מרתף הביתי".
כך הכל התחיל:
"לפני כ־20 שנה קרו שני דברים שגרמו לי לייצר יין בעצמי. הראשון הוא העובדה שעברנו לבית פרטי עם מרתף מרווח. אז בדיוק חגגתי 60. והדבר השני הוא המתנה שקיבלתי - קורס ייננים.
"בסוף הקורס כבר התחלתי לקנות ענבים. בפעם הראשונה זה היה מיקבים בגליל ואחרי זה מזכרון יעקב".
זה המותג שלי:
"ליקב קוראים על שם משפחתי - פרסטנפלד. היין שלי הוא ביתי, ואני בוחר לתת שמות אישיים לכל יין שאני מייצר בעצמי, כך שבעיני כולם מוצרי פרימיום. לרוב אלה שמות של ילדיי ובני משפחתי בכלל".
הזנים המובילים שלי:
"ראשית, זהו זן ה'מלבק', שרכשתי במשך שנים מהכרם בראש פינה, ולאחרונה קברנה סוביניון. עבורו אני קונה את הענבים מהרצל קרן ממשמרת".
כמה בקבוקים אני מייצר?
"מדי שנה אני מייצר בין 100 ל־500 בקבוקי יין מסוגים שונים".
הכי אני הכי אוהב לשתות:
"אני הכי אוהב לשתות את היין האדום קברנה סוביניון שאני מייצר. הוא הולך טוב עם הכל, גבינות ובשר".
מקרה שזכור במיוחד?
"עשיתי בלנד של פטיט בורדו מענבים שרכשתי מכרם של כורם בראש פינה, ומאוד אהבתי את התוצאה. חזרתי שוב לכרם הזה במטרה לרכוש עוד פעם את הענבים האלה, אבל בגלל יבול דל הוא לא הסכים למכור לי ונאלצתי לשנות בלנד".
מה אומרים החברים והמשפחה?
"מפרגנים. כאשר יש יין מוכן אני מזמין את כולם לגלריה שלי לקנות יין ביתי שאני מייצר, ומגיעים הרבה חברים, שכנים ומכרים לטעום".
ובעתיד?
"לא נראה לי שאהפוך את הייננות למקצוע. בגיל הזה אני עושה את זה להנאתי ובעיקר בשביל הנשמה, כי בעיניי לייצר יין זה תהליך של יצירה. אני לא מביא יינן שבודק לי את היינות אלא אני זה שעושה את הכל ומאוד נהנה".


5 צפייה בגלריה
שלומוביץ מודיעין
שלומוביץ מודיעין
שלומוביץ. מפעילה קרוואן עם יין פרטי
(צילום: קובי קואנקס)

יין הגעגוע של שיר


שיר שמולביץ ממודיעין מייצרת ביקב הפרטי שלה שלושה סוגי יינות. אחד מהם נקרא "ים של געגוע" שייצרה לזכר הוריה. שמולביץ, נשואה לניר ואם לארבעה, עוסקת בשיווק דיגיטלי לעסקים ובכתיבת תוכן.
כך הכל התחיל:
"כשהייתי סטודנטית היתה לי דירה ברחביה בירושלים, וכל ערב יצאתי למרפסת עם נרגילה וכוס יין. עם השנים, ויחד עם בן זוגי ניר, חובב יין בעצמו, התחלתי ללמוד כמה שיותר על יין, לבקר ביקבים, לארגן ערבי יין בביתי ואירועי טעימות ביקבים, וכחלק מזה – גם לייצר יין בעצמי".
זה המותג שלי:
"המותג הוא Shir, ומוצר הפרימיום הוא ה'שיר – רז', יין אדום שמופק ממאה אחוזים של ענבי שיראז ממצפה רמון".
הזנים המובילים שלי:
"נכון לעכשיו, ברזומה יש שני סוגי יינות, עם 3 תוויות: 'שירבוט 2020' ('קברנה סוביניון', 12.5 אחוז אלכוהול מכרם רוגלית; 'שיר – רז 2021'; 'סירה', 13 אחוז אלכוהול מכרם שיזף במצפה רמון) ו'ים של געגוע', יין עם תווית מיוחדת ובה תמונה של שני הורי בסירה, שייצרתי לזכרם, ולכן הוא הכי קרוב לליבי".
כמה בקבוקים אני מייצרת:
"עד כה ייצרתי 332 בקבוקים".

קראו גם:

הכי אני אוהבת לשתות:
"אני אוהבת הרבה מאוד יינות מהארץ ומהעולם, אבל מתחברת במיוחד לזן ה'סירה'. היין שמועדף עלי מהעולם הוא 'פאוסטינו גראנד רזרבה' מאזור ריוחה, ספרד".
מקרה שזכור במיוחד?
"אמי, שנפטרה לפני שנה, זכתה לטעום רק את היין הראשון, והיא אמרה שזה אחד היינות הטעימים ביותר שהיא שתתה. אחת הסיבות שאני רוצה להמשיך עם זה היא שהיא כל כך תמכה ופרגנה, וזאת בשבילי אחת הדרכים להנציח את זכרה".
מה אומרים החברים והמשפחה?
"כולם, חברים ובני משפחה, מאוד מפרגנים".
ובעתיד?
"אני חושבת להפוך זאת למקצוע, אבל בינתיים אני מגשימה את החלום בדרך קצת אחרת. יש לי את SHIRS – קרוואן היין הפרטי שלי. הוא מתגלגל ממקום למקום ומצויד במגוון יינות, גבינות, נשנושים, ויש גם מוזיקה".
פורסם לראשונה: 08:46, 14.04.23