ראש העיר יונה יהב הצהיר במהלך מערכת הבחירות כי בעיית חזירי הבר שחיפה תיעלם בתוך 90 מרגע כניסתו לתפקיד.
5 צפייה בגלריה
כמה חזירים ידוללו?
כמה חזירים ידוללו?
כמה חזירים ידוללו?
(צילום: אלעד גרשגורן)
הבוקר (שישי) יצאה לדרכה התכנית של יהב שבסופה צפוי מספר חזירי הבר בעיר לרדת בצורה דרסטית.
תכנית דילול החזירים יוצאת לדרך בעקבות חתימה על מסמך הבנות בין עיריית חיפה ורשות הטבע והגנים (רט"ג), מסמך המסדיר תכנית העבודה ואת תפקיד העירייה ורט"ג.
מטרת העל שנקבע ההיא הפחתת מספר חזירי הבר בשכונות. העירייה תבצע את התכנית, תזכה להכוונה של פרויקטור מטעם רט"ג, כשאת כל התכנית יוביל פרויקטור מטעם העירייה – דוד לוריא.

5 צפייה בגלריה
דוד לוריא
דוד לוריא
הפרויקטור - דוד לוריא
(צילום: עיריית חיפה)

לוריא: "חתמנו על מסמך הבנות עם רט"ג, על סמך תכנית עבודה שהוכנה בתיאום איתם, והיא מגדירה יעדים עם מטרה אחת ברורה – ירידה דרסטית במספר חזירי הבר בעיר".
גיא כהן מנהל מחוז צפון ברשות הטבע והגנים: "הרשות תמשיך לסייע לעיריית חיפה למתן את הקונפליקטים שבין תושבי חיפה לחזירי הבר. נצליח להרחיק את חזירי הבר רק עם שיתוף פעולה של העירייה ותושבי העיר ועצירת ההאכלה. אנחנו שמחים לסייע לעירייה ונעשה מה שניתן בכדי להצליח".

5 צפייה בגלריה
חזירי בר
חזירי בר
איך זה יעבוד? חזירי בר
(צילום: אלעד גרשגורן)

איך זה יעבוד? צוות משותף של שני הגופים יעבוד יחד על צמצום תופעת החזירים בעיר, חסימת כניסתם לשכונות, יעשה שימוש בגידור, ותעשה כל פעולה נדרשות לרבות דילול והמתת חזירי בר סוררים.
באשר לדילול החזירים, מציינים בעירייה ורט"ג כי "פעילות זו הינה קריטית ונחוצה על מנת למנוע למזער ולהפחית את הסיכון המיידי והממשי מפני פגיעות גוף ורכוש הנשקף לציבור הרחב ובכלל זה שמירה על בריאות הציבור ומניעת התפשטות מחלות ומגיפות".
בנוסף, הצדדים ימשיכו לקדם במשותף פעולות הסברה על מנת להפנים את הקשר הישיר בין מזון זמין ברחובות לבין נוכחות החזירים בעיר.

5 צפייה בגלריה
חזירי בר בשכונה
חזירי בר בשכונה
חזירי בר בשכונה
(צילום: אלעד גרשגורן)

עיקרי התכנית:


1. צמצום מקורות מזון ומים – ביצוע סניטציה, מניעת מזון זמין ועצירת האכלה מכוונת של חיות בר. פעילות מרכזית זו, נועדה לצמצם כניסת חזירי בר לשכונות בחיפוש אחר מזון בדרכים הבאות:
א. סניטציה – פינוי יומי של אשפה ותיגבור פינוי ערב, בפרט בשכונות בהן נוכחות חזירים רבה, שימוש באשפתונים שלא נגישים לחיות הבר, ניקיון ערב בפארקים, קיבוע עגלות האשפה, סגירת נזילות מים וביוב.
ב. אכיפה – מניעת השארת מזון בשטח הציבורי (האכלת חתולים שלא בהתאם להנחיות), מניעת האכלה של חזירי בר וחיות בר אחרות.
ג. הסברה – גיבוש פעילות קהילתית לצמצום הקונפליקט.
2. חסימת נתיבי חדירה לשכונות – מיפוי, גידור וחסימה של נתיבי כניסה של חזירים. תחזוקה שוטפת.
3. המתה של פרטים סוררים – פרטים סוררים הם חזירים שאיבדו החשש מבני אדם, ורואים בו מקור מזון. חזירים אלו מסוכנים, ואין ברירה אלא להמיתם. המתה של פרטים סוררים היא הפעילות המשלימה לתחומי הממשק המפורטים לעיל. המתה יכולה להתבצע בלכידה והמתה הומנית ובהמתה בירי, תחת היתר מרט"ג.

5 צפייה בגלריה
דרושה פעולה מיידית
דרושה פעולה מיידית
התכנית יוצאת לדרך
(צילום: אלעד גרשגורן)

קראו עוד:

4. הכנת דוח חודשי על ידי הצוות המשותף.
5. היתרי הירי ייתנו לפוליגונים מוגדרים שיוסכמו על הצוות המשותף, בהתאם לנוהל ירי במרחק קטן מ 500 מטר מיישוב.
6. היתרי הירי יותנו באיסוף הפגרים באופן מיידי ואיסוף דגימה מכל פרט.
7. כל שינוי בתכנית העבודה וכל פרסום לציבור יהיה בהסכמת הצוות המשותף.
יצויין כי מרבית התכנית כבר יושמה על ידי העירייה תחת ראשותו של עינת קליש, וכעת יש להמתין ולראות כמה חזירים סוררים יומתו. בתקופת יהב לפני כחמש שנים, הומתו מידי שנה 300-400 חזירים. מספר זה צנח עם כניסתו של קליש ולעשרות. כדי לעמוד ביעד שהבטיח יהב של 90 יום מרגע כניסתו, היקפי הדילול צפויים להיות גדולים יותר.
עינת קליש הגיבה לתכנית וההסכם שנחתם, ומסרה כי "פחות מחודש לקח לראש העיר הנוכחי לחדש חתימה עם רשות הטבע והגנים על אותה המדיניות אשר גיבשתי והובלתי בשנים האחרונות עימם. בשעה טובה ובהצלחה".