מכבי חיפה נפרדה השבוע רשמית מהקפטן והסמל נטע לביא שעזב לגמבה אוסקה היפנית. מי שאמור להיכנס לנעליו הכל כך גדולות הוא גוני נאור, הקפטן הצעיר של הפועל ירושלים.
5 צפייה בגלריה
גוני נאור. אישיות כובשת
גוני נאור. אישיות כובשת
גוני נאור. אישיות כובשת
(צילום: ראובן כהן)
הקריירה של נאור, 23, היא מעין סיפור סינדרלה. את צעדיו הראשונים נאור עשה דווקא בבית"ר כבר בגיל 8. בגיל 15, אחרי שעבר את המסלול בבית וגן, ולא קיבל מספיק קרדיט, הוא הגיע לקריית שלום, למחלקת הנוער של מכבי ת"א שם שיחק בעיקר כמחליף, ולא ממש נספר.
ב- 2017 הוא הצטרף להפועל קטמון, הגרסה הראשונה של הפועל ירושלים החדשה, כשעד היום מתנהל ויכוח מי אחראי לנחיתתו שם האם זה אורי שרצקי, מנכ"ל הפועל ירושלים וממקימי קטמון שגר בשכנות לנאור בהר אדר, האם זה מאמן הנוער חיים בן דוד או בכלל ליאור חוג'ה, המנהל המקצועי של מחלקת הנוער בהפועל ירושלים.

5 צפייה בגלריה
השנה שלו. נטע לביא
השנה שלו. נטע לביא
נטע לביא
(צילום: עוז מועלם)
והינה בנקודה הזו נאור החל לקבל הכרה בכישוריו. הוא היה שחקן קבוע בהרכב של קבוצת הנוער, וב-9 בינואר 2018 הוא רשם את הופעת הבכורה בבוגרים במדי קטמון מול הפועל ראשון לציון. מי שהעניק לנאור את חולצת ההרכב בפעם הראשונה הוא המאמן ליאור זאדה, היום מאמן קבוצת הנוער של הפועל ירושלים ועוזרו של זיו אריה שאמר עליו: "אם גוני נאור לא היה כדורגלן הוא היה טייס".
ואכן, החברים של נאור, וגם מכריו מרעיפים שבחים על מי שהיה הקפטן הצעיר ביותר בליגת העל. הם מתארים אישיות של כדורגלן לא טיפוסי, בנוסח השלט המפורסם שמתנוסס במגרשי מחלקת הנוער של מכבי חיפה: האדם לפני השחקן. אם תרצו, הגרסה הירושלמית של שרן ייני. הוא לא כוכב כדורגל, לא וירטואוז, אבל בחור עם אופי מיוחד, חרוץ, משקיען, אחד שאוהב לעבוד קשה, בוגר מנטלית, דמות בחדר ההלבשה ואינטליגנטי. ויש הוכחות. במקביל לתיקולים על הדשא הוא לומד באוניברסיטה הפתוחה לתואר ראשון במדעי המחשב.

5 צפייה בגלריה
ברק בכר
ברק בכר
ברק בכר
(צילום: גיל נחושתן)

ליאור חוג'ה: "גוני הוא אישיות יוצאת דופן. הוא מאמן על המגרש. הוא אינטליגנטי מאוד. הדבר שאני הכי אוהב אצלו זה שהוא תמיד הסתכל מה טוב למועדון הרבה לפני טובתו האישית. ילד שעובד קשה וצנוע שמסמן חלומות קטנים. הוא אף פעם לא אמר שהוא רוצה להיות בברצלונה אלא שהוא רוצה לעלות ליגה עם הפועל ירושלים. הוא הגיע אלינו בגיל 17 עם מנטליות של בן 30. כשחקן וכאישיות הוא ידע להביא את היכולות שלו לידי ביטוי. גם במכבי חיפה הוא בהחלט ראוי לבמה הזו של מועדון כמו חיפה עם 30 אלף איש מסביבו בסמי עופר. הוא בהחלט יכול להיכנס לנעליים של נטע לביא".
נאור, יש להזכיר, צמח מלמטה ביחד עם הפועל ירושלים/קטמון. הוא עלה איתה לליגת העל, ובקיץ 2021 היה חתום על שער הניצחון בגביע הטוטו מול בית"ר בדרבי. בזמן שחבריו רדפו אחריו כדי לברך אותו על השער, נאור הזיז את כולם הצידה, ורץ לחבק את חברו סהר בראון שישב בחוץ בגלל פציעה קשה. אחרי הדרבי הודה בכנות מרשימה: "הגול היה בשני מטר אופסייד, אבל אם דייגו ארמנדו מראדונה יכול היה לנצח את אנגליה עם היד אז גם לנו מותר לנצח אחרי 30 שנה את בית"ר בדרבי בגלל שהקוון נרדם בשמירה".

5 צפייה בגלריה
גוני נאור במדי הפועל ירושלים נגד עומר אצילי. עכשיו הם באותה הקבוצה
גוני נאור במדי הפועל ירושלים נגד עומר אצילי. עכשיו הם באותה הקבוצה
גוני נאור במדי הפועל ירושלים נגד עומר אצילי. עכשיו הם באותה הקבוצה
(צילום: גיל נחושתן)

בחלון ההעברות של ספטמבר, לפני המשחק מול מ.ס אשדוד במחזור השלישי, ביקש נאור מראשי הפועל ירושלים שלא להגיע לאימון כי הוא קרוב לסיכום במכבי חיפה. נאור נענה בחיוב אבל אז נכנס לתמונה הספונסר של הפועל ירושלים אורי אלון שביקש ממנו להישאר.
"תגדל איתנו וכשיגיע הרגע ניתן לך ללכת. לא עוזבים באמצע. תשיג עם הפועל את המטרות שלה, חיפה עוד תפנה אליך שוב". נאור התרצה. לפני שבוע, כשחיפה פנתה שוב, היה ברור לכולם שאף אחד בירושלים לא יעמוד בדרכו. אגב ראשי הפועל ירושלים ובני משפחתו הבהירו לו שהוא יקבל שכר גבוה מזה שמוצע לו בחיפה אלא שנאור הבהיר שהוא נחוש להתקדם וכפי שאלון הבטיח, קיבל את ברכת הדרך.

"תענוג לאמן שחקן כזה"

מבחינת מכבי חיפה, נאור הוא עדיין תעלומה. הקשר הצעיר, שכישוריו ההגנתיים ידועים, יצטרך להתאים את עצמו לכדורגל מסוג אחר, לקבוצה יוזמת ודומיננטית כמו מכבי חיפה.
בינתיים, די בזה כדי לעורר מחלוקת. יש מי שמשוכנע שהוא כבר כעת ראוי להיכנס לנעליו של לביא. אחרים טוענים שהוא עדיין לא בשל לכך, ומדברים עליו במונחים של שחקן פיתוח והבטחה גדולה שעדיין צריכה להתממש.
מישל דיין, הסמל הגדול ביותר בתולדות הפועל ירושלים: "גוני מתברך באינטליגנציית משחק מאד גבוהה והוא מאד חזק מנטלית אבל כדי להיכנס לנעליים של נטע לביא הוא יצטרך לשדרג את המשחק שלו משמעותית, בעיקר את משחק העומק. בהפועל ירושלים לא ניתן דגש לקשרים שבאים מקו שני ושוברים לחץ, כמו השער של דור פרץ מול מכבי חיפה. אפילו עלי מוחמד עשה שדרוג בפרמטר הזה.

5 צפייה בגלריה
מישל דיין
מישל דיין
מישל דיין
(צילום: עוז מועלם)

"נאור יצטרך לדעת לשחק לעומק ולהכניס את הכדור פנימה ולהצטרף", הוסיף דיין, "יש לו שני שערים בהפועל ירושלים כי שם הוא שיחק הרבה אחורה ולרוחב. כרגע הוא ברמה של נטע לביא אבל אני בטוח שברק בכר ישדרג אותו כי מכבי חיפה כל הזמן צריכה ליזום, והוא שיחק בקבוצה שלא יזמה. הוא יצטרך לעשות את הסוויץ' הזה. ברק בכר יוכל להשתמש בורסטיליות שלו כי הוא יוכל להשתמש בו כבלם שלישי".
יאיר אסייג, כוכב עבר נוסף בהפועל ירושלים, חולק על חברו דיין, ומתקשה להבין את הליהוק הזה. "עם המעבר הזה גוני זכה בלוטו והפועל ירושלים זכתה בפיס. אני חושב שגם הגנתית וגם התקפית לביא עולה עליו, כך גם עדן קארצב. אני לא רואה איך הוא משתלב בהיררכיה של ברק בכר ליד או על חשבון עלי מוחמד או אבו פאני. זה נהדר שיש לו יכולות מנטליות ושהוא ברכה לחדר ההלבשה אבל מקצועית נטו יהיה לו קשה להשתלב בטח שחיפה היא קבוצה יוזמת ומכתיבה את הקצב. אני מאחל לו כמובן הצלחה ומחזיק לו אצבעות ומקווה שאוכל את הכובע".
הפרשן אורי אוזן, שאימן את נאור בקבוצת נערים א' במכבי ת"א, נשמע הרבה יותר אופטימי: "הוא נכנס לנעליים של קארצב שעלה לנוער ושיחק 6. יש לו חוכמת משחק, הוא היה מאוד קטן והיה לו קשה בגלל זה. אבל הוא משהו אחר מבחינת השכל, הוא מאוד חכם, תענוג לאמן שחקן כזה. הוא תמיד רוצה ללמוד ולהתקדם, אין ראוי ממנו, הוא יסתדר מאוד מאוד מהר. זה לא היה פשוט עבורו לנסוע מירושלים לת"א יום יום. לקחנו אליפות והיה לו חלק מאוד משמעותי באליפות. הוא ילד נפלא. הוא לא נטע לביא, צריך סבלנות. הוא מסוג השחקנים שצומחים מאוחר ולומדים יותר. אין לי ספק, ברק בכר ומכבי חיפה ייהנו ממנו מאוד".