דורון בן דור (58), הוא מוכר בעיקר כעיתונאי חיפאי, ופחות כמנהל כמנהל קבוצות כדורגל בליגות הנמוכות. יכול להיות שהעיסוק בניהול קבוצות מהליגה הרביעית והחמישית לא היה זוכה לכל התייחסות, לולא המאזן הנדיר של בן דור: חמש אליפויות בחמש עונות, עם ארבע קבוצות שונות.
4 צפייה בגלריה
דורון בן דור חוגג
דורון בן דור חוגג
דורון בן דור חוגג
(צילום: פרטי)
את הסיפתח הראשון כמנהל עשה לפני 32 שנה במכבי נהריה, אז עיתונאי הוא ספורט צעיר. כבר בעונה הראשונה כמנהל מקצועי העלה את מכבי נהריה לליגה ב'. אולם להצלחה לא היתה המשכיות כי הוא עזב את נהריה בעקבות נישואיו ועבר חיפה. לפני 4 שנים הוא החליט לחזור לנהל מקצועית קבוצת כדורגל. האתגר הראשון היה בנווה שאנן שאחרי 40 שנה בליגה ג' חזרה לליגה ב'. משם עבר למכבי עוספיא ומ.ס.קרית ים שעלתה 2 ליגות בשנתיים עם מאזן ניצחונות ושערים יוצא דופן.
השנה בן דור החליט לקחת על עצמו אתגר חדש בדמותה של צופי חיפה, מועדון שפעל בחיפה של שנות השבעים והשמונים, התפרק ולפני שנה הוקם מחדש. המטרה להעפיל לליגה ב' ולשם כך הביאו את בן דור.
בן דור: "יש לי ברזומה חמש עליות עם ארבע קבוצות שונות. בכל חמש העונות בהן ניהלתי קובצות, זה הסתיים באליפות והעפלה לליגה בכירה יותר. בשיא הצניעות אני לא חושב שיש לזה תקדים בארץ".

4 צפייה בגלריה
דורון בן דור
דורון בן דור
מאזן נדיר. בן דור
(צילום: פרטי)

בשנים האחרונות לא היה לקבוצה שלך אף הפסד?
"כן ואין ביטחון שזה יישאר לנצח. מדובר בנתון חסר תקדים, ואני כל הזמן חושש מהרגע בו אצטרך ללמוד להכיל גם הפסד".
מה המאזן של קבוצותיך בחמש העליות במצטבר ?
"111 ניצחונות ושמונה תוצאות תיקו. כמות השערים בקבוצות שעלו תחתיי מצביעות על קו דומה של מעל 100 שערים לעונה וספיגה הכי קטנה בליגה. אני דוגל בהגנה חזקה ובהתקפה מהירה .
מה עושה מנהל מקצועי?
"בעיקר מסייע להנהלה בניהול השוטף והכלכלי. אני זה שקובע מי יהיה מאמן הקבוצה והצוות שיעבוד איתו. מגבש יחד עם הצוות את סגל השחקנים ועובד בשיתוף פעולה מלא עם ההנהלה בהתאם למצב הכלכלי של המועדון. אני מאמין בעבודת צוות. מעולם לא פיטרתי מאמן. כל שחקן שאני מביא לסגל אני מתיעץ רגע לפני עם המאמן. בד"כ המאמנים סומכים עלי ומשאירים לי את בניית הסגל והם עובדים על המגרש".
ספר קצת על ניהול קבוצה בליגה ג'.
 "ההתעסקות בליגה ג' היא הכי קשה, וגוזלת זמן רב בעיקר בגלל שמדובר בליגה חובבנית שחלק משחקניה לא מקבלים שכר. במצב שכזה שחקנים לפעמים לא מרגישים מחוייבים להגיע לכל אימון. לכן אני דואג כל הזמן לסגל גדול של 26 שחקנים בידיעה שחלק עלול לנשור. ברגע שיש הצלחה הסיכוי של שחקן לנשור הולכים ופוחתים כי הוא רוצה לרשום גם עליית ליגה. הדבר לא שונה מליגה ב' ששם השכר כבר הופך להיות פקטור".

4 צפייה בגלריה
דורון בן דור
דורון בן דור
הסוד זו התשוקה. בן דור
(צילום: עדי ביטלס)

מה הסוד שלך למאזן מושלם?
"לפני הכל זו התשוקה. הרי כסף גדול אין בליגות האלה. אני בהחלט בוחר בקפידה כל קבוצה שאני מגיע אליה ובדרך כלל לוקח קבוצות שעונה קודם לכן כשלו בהעפלה, ועושה איתם קפיצת מדרגה מתוך ידיעה שיש שם בסיס רצון להתקדם. נתון שני ולא פחות חשוב מבחינתי הוא שיש פוטנציאל של קהל. ככה קרה לי עם עוספיא שממוצע הקהל שם עמד על 500 איש וככה עם קרית ים עם מספר דומה".
למה אתה לא ממשיך בליגות גבוהות יותר?
"אני איש תקשורת וזה הפרנסה העיקרית שלי. הכדורגל זה דבר מאד נזיל וקשה לסמוך על זה כמקור פרנסה. ההתעסקות למשל בליגה א' היא של ארבעה אימונים ומשחק מה שאומר שחצי יום אתה אמור לתת מזמנך למען הקבוצה ולי את הזמן הזה מה עוד שזה פוגע בעבודתי כאיש תקשורת. גם בליגות ג' ו ב' יש התעסקות גדולה אבל במינון פחות שזה מתאים לי".

4 צפייה בגלריה
זוכה להערכה. בן דור וחברים
זוכה להערכה. בן דור וחברים
זוכה להערכה. בן דור וחברים
(צילום: פרטי)

קראו גם:

ועכשיו מה עם צופי חיפה?
 "מדובר במועדון שחידש את ימיו הזוהרים ובעונה שעברה והיה כפסע לעלות לליגה ב'. יש שם אנשים שבאמת ובתמים רוצים להצליח ומנסים לגייס תרומות, וגם הקימו בשנה שעברה אקדמיית כדורגל. חיברנו למשל את שרבל מטר כיו"ר המועדון. חשוב למייסד המועדון חנא פהרוד להחזיר עטרה ליושנה".
מה עוד מייחד את הקבוצה?
"צופי חיפה זה לחלוטין סמל לדו קיום. יש לנו בסגל שחקנים מכל הדתות. השנה פני הקבוצה הפכה להיות הרבה יותר מגוונת ומעורבת. חשוב לנו מאד המרקם. שחקן העבר שחר סימן טוב המאמן הראשי ועוזרו הוא חנן קייטל. מנהל הקבוצה הוא סטו יעקוביאן. אני חושב שסמל הדו קיום מייחד אותנו מאד ויהפוך אותנו ללהיט של האזור".