עזבת פתאום


המכירה המסתמנת של פרנצדי פיירו לא.א.ק אתונה היא בלתי נמנעת כי במכבי חיפה לא יכולים לסרב לסכום של 3.5 מיליון יורו וגם לעצור את התקדמות השחקן. אבל נדמה שמשהו לא טוב קורה בממלכה של יעקב שחר, כי ימים ספורים לתום חלון ההעברות (ה־18 לחודש - יום רביעי הקרוב) בחיפה יצטרכו להיות מאד יצירתיים ועם לא מעט מזל כדי למצוא תחליף הולם לחלוץ מהאיטי.
חיפה תמיד הצטייינה ביכולת שלה להיות, לצד מכבי ת"א, לא רק המועדון העשיר בישראל אלא גם הרציני ביותר. זו הסיבה שצריך היה לצפות מהמנהל המקצועי גל אלברמן והמאמן ברק בכר, להיות עמוסים בתוכניות מגירה לכל הנחתה שפוגעת להם בסגל. לירוקים היו צריכים להיות מספר חלוצים מובילים כתוכנית מגירה. מצד אחד, חיפה העשירה את הקופה שלה בתקופה האחרונה בכמעט 15 מיליון יורו ממכירתם של חלאיילי, אצילי, אבו־פאני, קורנו וקאסה.

5 צפייה בגלריה
סיפק את הסחורה. פיירו
סיפק את הסחורה. פיירו
אבידה קשה. פיירו
(צילום: עוז מועלם)

כל זה אמנם מאד מספק את בעל הבית אבל פחות מעניין את האוהדים. הם רוצים לראות קבוצה שמסתערת על תואר האליפות. בכר הוא אמן בניהול סגל והיכולת להוציא ממנו את המיטב. תראו למשל איך הוא המציא מחדש את דיא סבע. עם זאת, היה ראוי שמאמן ברמתו יידע לשדרג את העסק משמעותית ברכש זר וישראלי שיהפוך את חיפה ממועמדת לאליפות לכזו ששולטת בכדורגל הישראלי - את האמצעים לכך יש לה, במיוחד נוכח סכומי הכסף שנכנסו למועדון.
צריך לזכור שבצד טור ההכנסות יש לא מעט שחקנים שחיפה שמה עליהם המון כסף אבל התמורה שלהם היתה אפסית. קבלו רשימה חלקית: מנואל קאפומאנה, לורנצו שימיץ', ליאור קאסה, גוני נאור סוף פודגוראנו ודניאל סונדגרן.
בשורה התחתונה: פיירו הוא אבידה קשה גם בגלל האיכויות שלו ולא פחות בגלל החיבור שהיה לו עם דין דוד. האתגר הגדול של אלברמן ובכר יהיה למצוא תחליף הולם כי אחרת חיפה תיחלש משמעותית. אם יש לשני הקודקודים המקצועיים שמות שהוכנו מבעוד מועד כדי למלא את החלל של החלוץ מהאיטי, דיינו. נדמה שדווקא הם יילכו על משהו מוכר כמו ניסיון לרכוש את גיא מלמד מהיריבה העירונית.

תקועים


מרשימת הכדורגלנים שעדיין לא מצאו קבוצה למרות שבשנים האחרונות היו חלק נכבד מהנוף בליגת העל, אפשר לבנות קבוצת כדורגל. לא איכותית במיוחד עם הירידה התלולה במניה של אותם שמות, אבל עדיין, מדובר בשמות שרובם לא האמינו שרגע לפני תום חלון ההעברות יחפשו עבודה.
שימו לב לרשימה: מיכאל אוחנה שנמכר לפני כמה שנים מהפועל ב"ש לבית"ר ירושלים ב־2.5 מיליוני יורו. אבי ריקן שהיה חלק מרכזי במכבי ת"א. דן איינבינדר, דור אלו, בן ביטון, אופיר קריאף, יעקב בריהון, טאלב טוואטחה, ג'וזף גנדה, אביב סולומון, בן ביטון, דן עזריה, יובל אשכנזי, סאגס תאמבי, אחמד עאבד ועוביידה חטאב. וזו, כאמור, רשימה חלקית.

5 צפייה בגלריה
מיכאל אוחנה
מיכאל אוחנה
מיכאל אוחנה
( צילום: ראובן שוורץ)

אז מה הסיפור? כמה דברים יחד. ראשית, לבעלי קבוצות נמאס לשלם על שחקנים שהתפוקה שלהם היא בינונית מינוס. שנית, חלקם מסרבים להפנים שהגיע זמנם לתלות את הנעליים. שלישית: המאמנים מחפשים שחקנים יותר צעירים, יותר מוכחים, פחות "הוא עמוס בכישרון אבל לא מביא פרנסה".
יש משהו עצוב בסיטואציה הזו, בטח מצד השחקנים עצמם אבל גם לקח חשוב. הוא בעיקר נוגע לעובדה שבכדורגל של היום כבר לא מספיק להיות "מוכשר", "מנהיג" או "דומיננטי". בכדורגל של היום מבחן התוצאה הוא הקובע, הגם שיש כאן שמות שיש להם בוודאות מקום בליגת העל, אבל התדמית והדעה עליהם לא מספיק חיובית. המלצה שלנו: אם אתם כל כך אוהבים את המשחק ורוצים להישאר חלק ממנו - תתחילו להתפשר. לא יקרה כלום אם תנסו את מזלכם בליגה הלאומית. קחו דוגמא מעידן ורד שירד לליגה הלאומית, עלה ליגה עם הפועל פ"ת והוא עדיין על הגלגל, בליגת העל עם מכבי פ"ת.

המסופסל


במשחק הבכורה האמיתי הראשון של ישראל מול בלגיה, רן בן שמעון ניסה לעשות את המקסימום מול נבחרת שגדולה עלינו בכמה מידות. בחלק מהזמן זה היה מכובד ובחלק אחר כמו משחק של טרום א' נגד בוגרים. אבל להסיק מכך שבן שמעון צריך לתת הדין בידיעה שכל מאמן אחר בעולם לא היה משיג יותר, זו נבזות.
וראו זה פלא: כל השבוע אנחנו קוראים ושומעים שבאינטר מילאנו ובקבוצות אחרות באירופה עוקבים בעניין אחרי אוסקר גלוך כדי לשים עליו את היד ולהפוך אותו לכדורגלן הישראלי הבכיר ביותר במחוזותינו ודווקא רב"ש בוחר שלא לפתוח איתו בהרכב מול איטליה. לא ברור איך בהיעדר שחקנים בסגל שבאמת מסוגלים להוות יריב ראוי לאיטליה כמו גם לבלגיה וצרפת שאיתנו באותו הבית, יש למאמן הלאומי את הלוקסוס לוותר על הכישרון הכי גדול שיש לנו?

5 צפייה בגלריה
אוסקר גלוך
אוסקר גלוך
אוסקר גלוך
(צילום: עוז מועלם)

רב"ש לא ייבחן במבחן התוצאה בקמפיין הזה כי הסיכוי לעלות מבית כזה הוא חסר סיכוי והיגיון. הוא גם לא ייבחן על צורת המשחק של הנבחרת כי קשה מאד לייצר משהו מול נבחרות שהן מהאריות של אירופה. במה הוא כן ייבחן? ביכולת שלו לקדם שחקנים. להעלות אותם מדרגה למען עתיד הענף. הוא עשה את זה בצורה פנומנלית באשדוד ובקרית שמונה. הוא לא הצליח במכבי ת"א, הפועל ת"א ובית"ר ירושלים - אבל העניק לכל מי שעבר תחתיו שיעור לחיים בכדורגל. חבל שדווקא עם גלוך הוא מבצע רוטציות מיותרות. חבל שדווקא עם מי שאולי בעוד כמה שנים יוביל אותנו להתמודדות אמיתית על העפלה לטורניר גדול, רב"ש מבצע משחקי רוטציה.

קראו גם:

תראו מי חוזר


ליגת העל תתחדש בשבת הקרובה במסגרת המחזור השלישי ועבור לא מעט קבוצות ומאמנים זה יהיה מחזור ליגה קריטי. הסיבה: כולם מכירים את רף הסבלנות במחוזותינו, ואחרי שלושה משחקים רף העצבים של בעלי הבית והקהל כבר מתחיל להתרופף.
בטדי, תארח בית"ר ירושלים את מכבי נתניה. המארחת מגיעה אחרי הפסד מביך לעירוני טבריה והאורחת עם אפס נקודות משני משחקים. מרקו בלבול או ברק יצחקי יהיו בבעיה אם יפסידו את המשחק הזה, הם יהיו בבעיה לא פחות גדולה אם הוא יסתיים בתיקו.
קריית שמונה של שי ברדה תפגוש את עירוני טבריה. כולנו מכירים את איזי שרצקי ויכולת ההכלה שלו. ברדה וק"ש משחקים טוב אבל עם אפס נקודות משני משחקים - הפסד נוסף מבטיח לנו שיהיה מעניין בצפון.
הפועל חיפה של יואב כץ ורוני לוי תארח את הפועל ירושלים כשהיא עם נקודה משש. גם כאן, בצד האדום של סמי עופר, פחות מניצחון יעשה "שמח" בממלכה של כץ. למעשה המשחק היחיד שיהיה בו עניין רק על כר הדשא ולא ב־90 הדקות שלאחריו הוא במשחק העונה נכון לעכשיו, בין מכבי חיפה למכבי בני ריינה (שהיא גם הכבשה השחורה של סגנית האלופה).

חרב גדעון


גדעון הוד, שדרן הרדיו האגדי, הלך לעולמו השבוע בגיל 90. פרט להיותו מאסטר של מוזיקה קלאסית, אוהד מכבי ת"א בכדורסל שלא הפסיק לבכות כששידר את הניצחון של הצהובים בוירטון על צסק"א - הוד ייזכר לעד כמי שהביא לחיינו את התוכנית "שירים ושערים". זו תוכנית שהיתה מעתיקה את הנשימה של כל אוהד כדורגל, שהצמידה מאות אלפי אנשים מדי שבת לטרנזיסטורים, שגרמה לצעקות שמחה מכל מרפסת כמה שניות אחרי שאות ה"גולללללל" הדהד באוזניים ובלב.

5 צפייה בגלריה
גדעון הוד ז"ל (מימין)
גדעון הוד ז"ל (מימין)
גדעון הוד ז"ל (מימין)
(צילום: יח"צ)

הוד התוודע לתוכנית מסוג זו, כשטייל באיטליה בסוף שנות השישים. הוא סיפר שעצר בתחנת דלק ושמע מכל רכב בסביבה רדיו דלוק עם סבב בין המגרשים והביא את הרעיון לארץ. התוכנית שודרה לראשונה ב־1970 ואין אוהד כדורגל אחד בכל גיל ומכל מגזר שלא צריך פשוט להגיד להוד תודה. יהי זכרו ברוך.

אתם אמרתם


"לא יודע מה יותר חמור, זריקת החול על השר בן גביר או זריקת הנעל על השופטת בייניש. רק מעניין אם הנעל היתה עם הסטופטקס או בלי"
פיני גרשון מערבב בין פוליטיקה, ספורט, ים ונעלי כדורגל. הישראלים, ערוץ i24 news