מפרץ חיפה עומד בפני שינוי היסטורי במסגרתו יהפוך מאזור המאופיין בתעשייה כבדה ומזוהמת עם מחירי דירות נמוכים, לאזור עם תעשייה נקייה, שכונות חדשות וביקושים גבוהים.
6 צפייה בגלריה
יובל אדמון
יובל אדמון
הגיע זמן מפרץ חיפה. אדמון
(צילום: נחום סגל)
אחרי עשרות שנים של מאבק ודרישה לשינוי מצד תושבי האזור, ממשלת ישראל התחייבה לקדם את תוכנית מפרץ חיפה, והוקמה מנהלת פיתוח בראשה עומד סגן ראש המועצה הלאומית לכלכלה במשרדהראש הממשלה, יובל אדמון.
אדמון, תושב טבעון לשעבר, מכיר היטב את המפרץ ורצון תושבי האזור לשינוי. במהלך השנה האחרונה שבו ופנו לאדמון יזמים בתחום הנדל"ן ותהו האם כדאי להשקיע במפרץ ומתי דברים צפויים להשתנות.
אדמון: "אנסה לעשות סדר בדברים ולספק תשובה מקיפה, מפורטת ושקופה, בתקווה שתשמש את כל מי שמתעניין בפיתוח מפרץ חיפה. המפרץ צפוי לשנות את פניו באופן דרמטי. למעשה, אני לא מכיר פרויקט אורבני-תשתיתי כל כך גדול שבוצע במדינת ישראל בעשורים האחרונים. הרעיון השאפתני, של חיבור שני חלקי המטרופולין, שכיום מנותקים זה מזה עקב פעילות תעשייתית פטרוכימית וכימית שיושבת מסיבות היסטוריות בליבו, הוא ממש תקדימי. ומאתגר לביצוע. אבל- הוא יקרה".

6 צפייה בגלריה
רכבת קלה, שביל לאופניים. כך ייראה רחוב חלוצי התעשייה
רכבת קלה, שביל לאופניים. כך ייראה רחוב חלוצי התעשייה
רכבת קלה, שביל לאופניים. כך ייראה רחוב חלוצי התעשייה
(הדמיה: יער קורין משרד אדריכלים)

הסוף לזיהום


אדמון מסביר כי כיום לב מטרופולין חיפה, האזור שלאורך נחל הקישון, הוא בעצם אזור של תעשייה כבדה ומזהמת, ובראשה בית הזיקוק ומפעלי ההמשך שלו, שיושבים על שטח של יותר מ-2,000 דונם. סביבם, בשטח של כ-30,000 דונם, אין כמעט שכונות מגורים, ועיקר הפעילות היא תעשייה, מסחר ומלאכה.
"המהלך עליו אנחנו שוקדים יחד – שורה של משרדי ממשלה, רשויות מקומיות ושותפים רבים נוספים, הוא בעצם היפוך המצב הנוכחי. גיבשנו תכנית מסודרת שיכולה וצריכה להוביל לכך שבשנת 2029 תופסק פעילות בית הזיקוק ומפעלי ההמשך שלו, ולמעשה תופסק גם פעילות חוות המיכלים של חברת תש"א שיושבת על חוף הים צמוד לקרית חיים ומשרתת את פעילות בית הזיקוק".
ראש מנהלת הפיתוח מוסיף כי במקביל להפסקתה עוד קודם של הפעילות הכימית במתחם "דשנים" ממזרח לבית הזיקוק לאורך כביש 772. "כאשר התעשיות הללו יפסיקו את פעילותן, ניתן יהיה לפתח באזור העצום הזה - מחוף הים מדרום לקרית חיים ואזור רחוב חלוצי התעשייה, ועד השטחים החקלאיים שמדרום לקריית אתא, סדר גודל של 130,000 יחידות דיור ומיליוני מ"ר של תעסוקה, מלונאות, פנאי ונופש. רק בשביל להבין את סדר הגודל - מדובר במספר יחידות דיור הגדול מכל העיר חיפה כיום".

6 צפייה בגלריה
תשתיות הדלקים במפרץ
תשתיות הדלקים במפרץ
תשתיות הדלקים במפרץ כיום
(צילום: גיל נחושתן)

פיתוח שווה ביקוש


אדמון מבקש להדגיש כי התכנית האסטרטגית לפיתוח מפרץ חיפה, כפי שהוגדרה בוועדת המנכ"לים בראשות ראש המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' אבי שמחון, ובהחלטת ממשלה 1231 שהעברה, ושאותה פועלים ליישם במנהלת לפיתוח מפרץ חיפה, לא כוללת רק את הפסקת הפעילות התעשייתית וקידום הפיתוח האורבני. היא כוללת צעדים משלימים משמעותיים לפיתוח האזור כולו, צעדים שיהפכו את האזור לאטרקטיבי ומבוקש.
"רכבת מהירה תחבר בין מרכז הארץ לצפון המדינה, ותגיע מתל אביב למרכזית המפרץ תוך 40 דקות במקום כ-75 דקות כיום, וזאת בתדירות של 20 רכבות בשעה במקום 4-5 כיום. הרכבת תמונהר לכל אורך העיר חיפה שתתחבר חזרה אל חופיה, ושכונות החוף- נווה דוד, שער העלייה, עין הים, שפרינצק, וכמובן העיר התחתית, יתחברו אל החופים ולחזית הים העירונית, מה שיגדיל את האטרקטיביות שלהן. שנת היעד לסיום פרויקט הרכבת הוא 2035, וכולי תקווה שמשרד התחבורה יצליח אף להקדים מועד זה.
מיותר לציין כי רכבת מהירה תזניק את מחירי הנדל"ן ותהפוך את הפרויקטים הצפויים להיבנות בסמוך לרכבת למבוקשים מאד".
אדמון מדגיש כי מעבר לרכבת מהירה, תכנית המפרץ כוללת פארק מטרופוליני עצום מימדים, בהיקף של כ־ 6,000 דונם, פי אחד וחצי מפארק הירקון, שיפותח לאורך נחל הקישון, מאגמי נשר ועד מעגנת שביט ושפך הקישון לים.
"הנגישות לפארק מנשר תהיה גבוהה, כמו גם מאזור הצ'ק פוסט ומדרום קרית אתא, וכמובן שכל תושבי המטרופולין והצפון יוכלו ליהנות ממנו במרחק נסיעה או רכיבה קצרה. להערכתי בשנים הקרובות הפארק יתחיל לקרום עור וגידים, תחילה באגמי נשר במזרח ובמורד הקישון במערב, עד אשר יפותח כולו במקביל להפסקת הפעילות התעשייתית שיושבת בסמוך אליו, מעברו הצפוני של הקישון.

6 צפייה בגלריה
אגם בדרום המפרץ. מבט מנשר למפרץ
אגם בדרום המפרץ. מבט מנשר למפרץ
אגם המתוכנן בדרום המפרץ. מבט מנשר למפרץ
(הדמיה: יער קורין משרד אדריכלים)

סודות הנדל"ן


יש כמה אלמנטים שבאופן מיידי מקפיצים מחירי נדל"ן, ביניהם רכבת מהירה, פארק ירוק, אך גם בתי חולים וקרבה למתחמי תעסוקה.
אדמון מציין כי תכנית המפרץ כוללת הקמת קריה רפואית בליבה יוקם בית חולים מהגדולים בארץ שייבנה בצפון קרית אתא.
בימים אלה ניטשים מאבקים על מיקומו המדויק, אך אדמון משוכנע כי ההיגיון הבריא, נחישות הממשלה, והצורך בהקמתו, יובילו להקמת בית חולים לטובת תושבי הקריות כלל הגליל המערבי.
"בית החולים יוביל למשיכת פעילות ביו-טק מעגלי תעסוקה נוספים בסמוך לבית החולים שלהערכתי יוקם בשנת 2029. בנוסף, מתחם היי-טק יקום בצמוד לצ'ק פוסט, באזור בו זורם נחל סעדיה, והאוניברסיטה והטכניון מתחברות למרכזית המפרץ באמצעות הרכבל. המתחם ישתלב עם פארק ירוק ושימור של הנחל, ויהיה מוקד נוסף של פעילות כלכלית במרחב".
מה עוד יקפיץ את הנדל"ן במפרץ? "הפעילות הלוגיסטית -מרלו"גים ומתקנים נוספים, שמשלימים את הפעילות הנמלית הגדולה במפרץ, ויכולים להיות חלק מ-hub לוגיסטי משמעותי שיתפתח במפרץ ויתחבר בעתיד לא רק לשאר מדינת ישראל אלא גם מזרחה בנתיב סחר יבשתי לירדן, סעודיה ועד מדינות המפרץ".

6 צפייה בגלריה
הצגת התוכניות
הצגת התוכניות
הצגת תוכניות במינהלת מפרץ חיפה
(צילום: מנהלת פיתוח מפרץ חיפה)

שכונות במקום לפידים


אדמון מוסיף כי התוכניות לפיתוח המפרץ נמצאות בשלבי גיבוש, בהובלת רשות מקרקעי ישראל ומנהל התכנון במסגרת תכנית מתאר ארצית 75 (תמ"א 75), אבל הכיוון כבר ברור.
"תושבים ויזמים ייהנו מהתכנית בכל המרחב. כך ייהנו בקרית חיים מפינוי חוות המכלים שבמקומה תפותח שכונת מגורים, מלונות וחוף ים ציבורי. כך בקרית אתא, שבמקום מראה של בתי זיקוק ולפידים בוערים, תקבל פארקים ושכונות חדשות.
"כך גם בנשר שתתחבר אל אגמיה ואל פארק עצום מימדים, ובצ'ק פוסט שיתחדש ויתפתח עם היי-טק ואולי אף שילוב של מגורים ופעילות ספורט ופנאי, ועוד".

6 צפייה בגלריה
יסגור את בזן. אדמון
יסגור את בזן. אדמון
יפנה מפעלים לטובת מגורים. אדמון
(צילום: נחום סגל)

מילה ליזמים


לסיכום פונה אדמון לתושבים ויזמים ומציע לעשות לרגע זום אאוט על המרחב כולו מנקודת מבט יזמית.
"חיבור רכבתי מהיר למרכז וצפון הארץ, הסרת מפגעים של זיהום וחומרים מסוכנים תוך שחרור שטחים עצומים לפיתוח, נגישות לפארק מטרופוליני, לרשת דרכים מהירות, לנמלים, למוסדות אקדמיים ורפואיים מובילים, כל אלה הם סימנים חיובים שלדעתי כל יזם ומשקיע צריך לקחת בחשבון. כיום מחירי הנדל"ן במפרץ נמוכים ביחס לשאר הארץ. סביר להניח שזה ישתנה לאורך השנים ככל שהתוכנית תתקדם ותתממש. זה הזמן להשקיע במפרץ חיפה".