העיר חיפה נמצאת בעיצומה של התחדשות עירונית. בניינים ישנים נהרסים ובמקומם נבנים מגדלים גבוהים וחדשים יותר.
3 צפייה בגלריה
פרויקט פינוי בינוי בוטל ברוממה
פרויקט פינוי בינוי בוטל ברוממה
פרויקט פינוי בינוי בוטל ברוממה חיפה
(צילום: טוביה בירן)
תהליך ההתחדשות מלווה לא אחת במאבקים משפטיים, כשמצד אחד תושבים ויזמים המבקשים לבנות ולחדש, ומצד שני תושבים המבקשים לשמור על צביון השכונה, ולמנוע בנייה צפופה וגבוהה מזו הקיימת.
מאבק משפטי שכזה מתנהל בימים אלה בשכונת רוממה, וזאת בעקבות יוזמה להרוס שני מבני מגורים ישנים ברחובות הפלמ"ח ומשמר הגבול, מבנים בני 17 קומות ובסך הכל 27 יחידות דיור, ולבנות במקומם 2 מגדלי מגורים הכוללים 136 דירות חדשות.
היזם בפרויקט הגיש בקשה להיתר בנייה לוועדה המקומית. מנגד מאות תושבים התאגדו בוועד פעולה והגישו התנגדויות באמצעות עורכי דין שחר לוינזון ואלי הירש ממשרד יוסף ישורון ושות' עורכי דין.

3 צפייה בגלריה
פרויקט פינוי בינוי בוטל ברוממה
פרויקט פינוי בינוי בוטל ברוממה
פרויקט פינוי בינוי בוטל ברוממה
(צילום: עיריית חיפה)

הוועדה המקומית קיבלה את עמדת המתנגדים לפרויקט וקבעה כי יש לדחות את הבקשה להיתר בנייה מהסיבות הבאות:
  • הבקשה לא מתאימה להליך תמ"א 38 מהיבט של תכנון הבינוי המוצע, ובמספר היחידות החריג והצפוף. נקבע כי היזם הציע חריגות משמעותיות ממסמך מדיניות תמ"א 38 בכל פרמטר.
  • עוד נקבע כי הבנייה החדשה לא מציעה שיפור ביחס למצב הדירות הקיימות, הן לא יגדלו. אדרבא, רק מספר הדירות יגדל, ומרבית הדירות שייבנו יהיו בגודל 40-45 מ"ר.
  • בנוסף, הוועדה בהחלטתה ציינה כי הבקשה להיתר אינה מציגה תכנון הולם וראוי למתחם מגורים. "מספר היחידות החריג מהווה מעמסה בלתי סבירה על תשתית הדרך שם עובר הבניין".
  • בוועדה נקבע כי הבקשה כוללת חריגות משמעותיות מהוראות הדין ומסמך מדיניות העירוני לתמ"א 38, לרבות מספר קומות מוצע, שטח מתוכנן החורג ב-1,128 מ"ר, ובקשת היזם להקלה כמותית נוספת של 6%.
לאור כל זאת ועוד נקבע כי אין לקבל את בקשת היזם, ולא ניתן היתר לפרויקט.

3 צפייה בגלריה
עו"ד שחר לוינזון
עו"ד שחר לוינזון
עו"ד שחר לוינזון
(צילום: פרטי)

נציגי המתנגדים בירכו על ההחלטה, וציינו כי הוועדה קיבלה את ההתנגדות העקרונית להמשך בנייה מסיבית וצפופה בכרמל ובכך נתנה אור ירוק לעצור את תוכנית הבנייה ולשמור על צביון השכונה באזור המוגדר שם בחלקו לשימור
"אזור שכונת רוממה הישנה הוא חלק מהכרמל, עם אזור הרגיש סביבתית ונופית, אזור בעבר שידע גם שריפות בכרמל ולא יעלה על הדעת לשנות באופן קיצוני את מרקם וסביבת השכונה בגלל הרצון לבנות מגדלים מגורים צפופים בלב שכונה קטנה עם חורש טבע של הכרמל בצמוד לבתים הקיימים", אמרו עורכי דין לוינזון והירש מיוסף ישורון ושות'.