קירות תיאטרון הצפון הרגילים לשאת תשואות רמות ומחיאות כפיים בסוף כל מחזה והצגה העולים על בימתו, מתקשים בימים האחרונים להכיל במשך שעה וארבעים דקות את צחוקם המתגלגל של מאות מבקרי ומנויי תיאטרון הצפון המגיעים לחזות בהצגה המיתולוגית "אני פה בגלל אשתי" אשר נכתבה על ידי גדי צדקה שבכשרונו גם ביים אותה "ודייק אותה לרמות קומיות מופלאות" לגרסה מעודכנת לשנת 2022.
7 צפייה בגלריה
צוות ההצגה "אני פה בגלל אשתי"
צוות ההצגה "אני פה בגלל אשתי"
צוות ההצגה "אני פה בגלל אשתי"
(צילום: תיאטרון הצפון)

"בכולנו יש צד פרימטיבי"

כזכור, ההצגה שעלתה עוד בשנות ה-90 והפכה ברבות השנים למופע הבידור המצליח ביותר בתעשיית הבידור הישראלי, מתארת את סיפורם של שלושה זוגות ישראליים טיפוסיים המגיעים לקליניקה של דוקטור "הפי מריג`" – מומחה לטיפול קבוצתי לא כל כך קונבנציונאלי. במהלך השנים נעשו להצגה זו גרסאות שונות, אך דומה שהגרסה אותה כתב עיבד וביים גדי צדקה, יחד עם קאסט השחקנים המעולה, יניב פולישוק, סופי צדקה, מעיין אשכנזי, גיל וסרמן, אסף פרי, מורן מלכה, דניאל היב, שרי גבעתי, פיני טבגר ויובל אברמוביץ׳ עולה על כולנה: ההצגה המקורית הייתה לא לגמרי מתאימה למושגים של היום, היא גסה מדי, שוביניסטית ואפילו מיזוגנית, לכן היא עברה עיבוד מחדש ומעולה", אומר יניב פולישוק אחד מכוכבי ההצגה.

7 צפייה בגלריה
יניב פולישוק
יניב פולישוק
יניב פולישוק
(צילום: יח"צ, ייצוג 1)

פולישוק (53), שחקן, תסריטאי וקומיקאי ישראלי, המוכר לכולנו בדמות אותה גילם כגרי מנדלבאום ב"הפיג'מות" וכאחד מיוצריה ושחקניה של "סברי מרנן", טוען כי הצלחתה של ההצגה, כפי שהיא מגיעה לידי ביטוי בהמונים הפוקדים אותה רק בשבוע הראשון לעלייתה, נובעת רבות בגלל העובדה כי מדובר על נושא שהוא מוכר לכולנו, זוגיות ומוסד הנישואים: "בתוכו של כל גבר", אומר פולישוק עומד הרצון העז להגיע אחרי יום עבודה הביתה ולגרבץ מול הספה, וזה לא בדיוק מה שהאישה רוצה או מצפה לו. זה יוצר חיכוכים מטבע הדברים, כאז כן היום. אני למעשה משחק את הגבר הטיפוסי הזה, יועץ ביטוח בכיר שלא לגמרי רואה את אשתו. זה זוג שנשוי כבר 12 שנים, הוא רוצה רק את השקט והשלווה שלו ושיניחו לו. לשבת על הספה בשקט, לא רוצה ללכת למסעדה, לא רוצה ללכת לסרט, והשחיקה נוראה, ואז הוא מגיע לטיפול, ושם עולים כל הפערים המוכרים לכולנו. ונפתחת לה תיבת פנדורה של משקעים אללה יסטור.

7 צפייה בגלריה
פולישוק. לכולנו יש צדדים פרמיטיבים
פולישוק. לכולנו יש צדדים פרמיטיבים
פולישוק. לכולנו יש צדדים פרמיטיבים
(צילום: יח"צ, ייצוג 1)

"הרבה פעמים אני משחק את מה שאני הפוך לו במציאות, אני למשל בהצגה מתנהג כמו 'בהמה' בתכלס, ואני בדיוק הפוך מזה במציאות. בכולנו טמון היצר הפרימטיבי הזה כפי שעולה מהדמות אותה אני מייצג, זו גם הסיבה שכולם צוחקים מהסיטואציות שעולות. כי בכל גבר יש את הצדדים האלו, הבהמתיים, הפרימטיביים הקמאים ביותר, שלא בדיוק עשו 'ריסט' לשנות ה-200, ואנחנו מצליחים לשלוט על זה בחיי היום יום, אבל לפעמים צריך לפרוק. ההצגה הזו היא גם תרפיה בשבילי, כמו בשביל כל מי שמגיע אליה".
ואיך אתה בבית?
"אחרי יום עבודה אני מבשל לעצמי את הארוחות, מה חשבת? וככה צריך להיות".

"בימוי גאוני"

כוכבת נוספת בהצגה היא סופי צדקה בת ה-47 שהפציעה לכולנו בתחילת שנות ה-2000 עם הטלנובלה הטלווזיונית "לחיי האהבה", שהבין לילה הפכה אותה בגיל 25 לאחת מהכוכבות הגדולות דאז. עשרים שנה חלפו וצדקה הלכה בעקבות ליבה והחליפה את הפרויקטים הממוסחרים בכאלו שסיקרנו אותה יותר, ביניהם מופעים בהשראת סיפורים ומקורות תנ"כיים והקמת "סופי והבלאדים", הרכב מוזיקלי שמתבסס על תפילות ומזמורים של עם ישראל הקדום. "רציתי שלדברים שאני עושה תהיה משמעות, שיהיה להם ערך", היא מסבירה.

7 צפייה בגלריה
סופי צדקה. הרבה סבלנות
סופי צדקה. הרבה סבלנות
סופי צדקה. הרבה סבלנות
(צילום: ראובן קפוצי'נסקי)

"החלטתי שאני עושה רק דברים עם תוכן, זו גם הסיבה שהצטרפתי לקאסט הזה ולהצגה הזו, כי אני חושבת שיש בה תוכן עמוק מעבר למה מוצג ברובד הקומי שלו. הפלטפורמות אצלי פחות חשובות חשב לי מה אני מעבירה בפלטפורמות האלו, ובהצגה הזו יש תוכן עוצמתי שנעשה בבימוי גאוני של גדי צדקה, שאני מאוד מתחברת אליו: היחסים בין גבר לאישה, והאמן לי כנראה שבמאות השנים האחרונות שום דבר לא השתנה ביחסים הללו, אכן גברים הם ממאדים ונשים הן מנוגה, ואנחנו צריכים לדעת איך משלבים ביניהם תחת קורת גג אחת".

7 צפייה בגלריה
הקומדיה של העשור
הקומדיה של העשור
הקומדיה של העשור
(צילום: מסך)

סופי, הנמצאת בזוגיות עם שני ילדים, מגלמת את אשתו של סוכן ביטוח "די מחושב, קמצן, בקיצור. נשים כידוע לא אוהבות גברים קמצנים, וגם מעדיפות בחלק מהמקרים לא להתעסק בכסף, אולי זו טעות, אבל כך זה, והאינטרקציה הזו, נקודות החיכוך הקשורות לכסף במוסד זוגי, כפי שידוע בכל בית, מעלות הרבה חיכוכים, ויכוחים ואכזבות.
"גם אני לא מתעסקת עם כסף, ואני די דומה לדמות אותה אני מגלמת", מספרת צדקה בגילוי לב, "וההתעסקות עם זה בהצגה היא זו שגורמת לי להבין יותר את המורכבות שבחיי הנישואים הקשורים גם בנושא הפיננסי".
אצלך בבית?
"אני חושבת שכן הבנתי, אולי זה גם בגלל הגיל, להעניק יותר סבלנות וסובלנות לצדדים שאנחנו פחות מתחברים אליהם בזוגיות וללכת על הצד המאחד במקום להתמקד בצד המפריד".
אגב, את קרובה של הבמאי גדי צדקה?
"האמת שעד ההצגה הזו לא הכרתי אותו, אני חושבת, אם אני לא טועה שאנחנו בני דודים שניים, אבל באמת זכיתי להכיר אותו רק עכשיו. הייתה פעם אחת שראיתי אותו בשעה 11 בבוקר עוזר, עם כל רום מעמדו, עוזר לפועלים לפרק את התפאורה להצגה 'כנר על הגג', בצהריים ראיתי אותו כבר בחדר הקונטרול בתיאטרון הצפון, עובד באינטנסיביות בזמן החזרות. זה דבר שהוא לא אמיתי. זה פשוט להוריד לו את הכובע, רק מי שיש לו תשוקה ואהבה גדולה למה שהוא עושה יכול לפעול כך, והוצאות וההצלחות שלו מדברות בעד עצמן".

"נכנסתי לפורפורציות"

הכוכבת הבאה שמשחקת בהצגה ומפתיעה בכשרונה, מוכרת לכולנו בעיקר בתחום הדוגמנות והסלביות שלפני עשור, הזמרת והשחקנית שרי גבעתי. היא שיחקה לצד מל גיבסון, סילבסטר סטאלון, סטיבן דורף ואחרים. היא הופיעה בלוס אנג'לס עם הלהקה שלה והשירים שלה נכנסו לפסקולים של סרטים, סדרות ומשחקי מחשב. היא גם ציירת שמאחוריה תערוכות אישיות וקבוצתיות בגלריות נחשבות בארצות הברית, הוציאה ספר בשם "לגעת באושר דרך ההיגיון" ובקיצור אחת מהנשים היותר מולטי טאלנטיות שאתם מכירים.

7 צפייה בגלריה
גבעתי. מולטי טאלנטית
גבעתי. מולטי טאלנטית
גבעתי. מולטי טאלנטית
(צילום: טל שחר)

בגיל 40, עם שני ילדים, ולאחר עשור שלם בארצות הברית היא נמאת בזוגיות אוהבת ויציבה עם אור לובשיץ ולא מפסיקה לעבור וליצור, רק כעת היא הוציאה סינגל חדש "אהובי", שטיימינג מדהים הביאה אותה לקאסט של "אני פה בגלל אשתי": "ההצגה הזו היא ממש חובה לכל איש ואישה הנמצאים בזוגיות, אני פשוט המומה מתגובות הקהל, ומהצחוק נון סטופ, שיש בו. אני מגלמת את ד"ר שפרה שהיא למעשה ד"ר למגדר, והתסריט שאני מוציאה מהפה, פשוט גורם לאנשים ליפול מצחוק. גם המרפקים של האישה לגבר ולהיפך במהלך ההצגה לא נעלמות מעיניי. גם אני בעצמי אם הייתי צופה בהצגה הייתה נותנת מרפק אחד או שניים לאור".

7 צפייה בגלריה
שריי גבעתי. נכנסתי לפורפורציות
שריי גבעתי. נכנסתי לפורפורציות
שרי גבעתי. נכנסתי לפורפורציות
(צילום: טל שחר)

"אומנם אני במציאות לא בדיוק הדמות אותה אני מגלמת בהצגה, אני מחשיבה את עצמי לפמיניסטית אבל בהחלט לא חופרת ולא עפיפון, הביטוי שלי בפמניזם מתבטא במקסימום סטורי, לא מעבר. את עיקר הזוגיות אני בונה בבית. אני מוכרחה לציין שגם למדתי דברים בתוך ההצגה אותם אני מיישמת בבית. ראשית, הבנתי שהבעיות בחיי הנישואים משותפים לכולנו. כל אחד רוצה לחשוב שהבעיות שלו עם אשתו או עם בעלה הן ייחודיות, אבל באמת כולם מנגנים אותו אקורד. כולם משחקים אותה עם תמונות מאלפות באינסטגרם, והכול טוב ויפה בזוגיות, עוד תמונה ועוד סרטון ועוד סטורי ובום מתגרשים. הכול פייק.
לכן, מהבחינה הזו ההצגה היא הדבר הכי חשוב שבני זוג יכולים ללכת אליהם, טיפול זוגי, שבעצם מדבר על הבעיות של כולנו, ועל ההכלה שאנחנו צריכים לאמץ, כל אחד בתחומו, כי ההצגה הזו היא בעצם המראה של כולנו".
בשיתוף תיאטרון הצפון