בין אם אתם סטודנטים חדשים שמתחילים את התואר, ובין אם כבר קצת יותר ותיקים על ספסל הלימודים, לקראת שנת הלימודים האקדמית שנפתחת, כדאי לרענן את המידע ולהכיר טוב יותר את הזכויות שמגיעות לכם, את האפשרויות לקבלת מלגות, את הדרכים להיות מעורבים חברתית ומה עושים במקרה של מילואים, קשיי ריכוז וחרדת מבחנים.
6 צפייה בגלריה
סטודנטים נהנים. מה תהיה ההשפעה על חיי החברה?
סטודנטים נהנים. מה תהיה ההשפעה על חיי החברה?
פתיחת שנת הלימודים האקדמית
(צילום: shutterstock)
יאנה מלניקוב, דיקנית הסטודנטים במכללה האקדמית להנדסה בראודה בכרמיאל, ריכזה מידע מועיל וטיפים, שיעזרו לכם לפסוע ברגל ימין אל שנת הלימודים:
פתיחת השנה
שנת הלימודים תיפתח במרבית המוסדות ב-23 באוקטובר 2022 או בתאריכים סמוכים. מרבית הסטודנטים לומדים במהלכה שני סמסטרים ויוצאים לחופשה במהלך הקיץ (יולי-ספטמבר 2023) או לומדים בקיץ בקורסים מרוכזים ובהשלמות.
סטודנטים שלומדים בתוכניות מיוחדות מרוכזות או מותאמות לעובדים לומדים לפעמים גם בסמסטר קיץ.
טיפ: אם יש לכם אפשרות לבחור, אל תתפתו להעמיס על הקיץ. תשאירו לכם מרווח לנשום אוויר ולהתמלא באנרגיות חדשות. אתם תזדקקו להן בשנים המתקדמות של התואר.

6 צפייה בגלריה
סטודנטים באוניברסיטה העברית
סטודנטים באוניברסיטה העברית
שימו לב שאתם לא מפספסים את קורסי המבואות
(צילום המחשה: אלכס קולומויסקי)

רישום יעיל לקורסים
כל מוסד מפרסם את התאריכים והתוכנה דרכה הסטודנטים משתבצים לקורסים ובונים את המערכת. חשוב שתהיו מודעים לתאריכי ההרשמה ולתקופת השינויים האפשרית (בדרך כלל כשבועיים לאחר תחילת הלימודים) ולא תפספסו.
בשיבוץ יש לקחת בחשבון את החובות שלכם מבחינת השנתון האקדמי (אילו קורסי חובה ואילו לא) ואת זמני הקורסים, כדי למנוע התנגשויות.
טיפ: שימו לב שאתם לא מפספסים את קורסי המבואות, שמהווים בסיס לקורסים שיילמדו בהמשך.
טיפ 2: ודאו שהבנתם את החובות שלכם. לפעמים סטודנטים מתפתים לקחת קורסים שיותר נוחים להם בפריסה השבועית על חשבון קורסים שיותר מתאימים להם.
טיפ 3: כדאי להתייעץ עם סטודנטים ממחזורים קודמים ולהגיע מוכנים להרשמה: תשאלו לגבי הדרישות בקורסים והסגנון של המרצה.

6 צפייה בגלריה
הואשמו בניסיון לקבלת דבר במרמה ובזיוף מסמך. סטודנטים
הואשמו בניסיון לקבלת דבר במרמה ובזיוף מסמך. סטודנטים
ביחידה למעורבות חברתית תוכלו לברר על חוק עידוד מעורבות סטודנטים בפעילות חברתית וקהילתית
(צילום אילוסטרציה: ShutterStock)

איך מתמצאים בקמפוס?
זוכרים את הכניסה שלכם לכיתה א'? את הפעם הראשונה שהגעתם לבית הספר והוא נראה לכם ענק ומלחיץ? אז לכמה רגעים או ימים, אתם הולכים להתרגש שוב ולחוות את הרגשות האלו בגרסה המבוגרת שלכם.
גם אם אתם בעלי חוש התמצאות טוב ופחות נוטים להילחץ, בפעמים הראשונות שתגיעו לאוניברסיטה או למכללה המקום ייראה גדול ומבלבל. עם הזמן תתחילו להרגיש בנוח, להתחבר לאנשים, ותקלטו איפה נמצאת המזכירות, הקפיטריות, מדור שכר הלימוד, הספרייה, עגלת הקפה, מכונות הצילום, המעבדות, חדרי התרגול, וכמובן, אילו בנייני לימודים רלוונטיים לכם והיכן ממוקמות הכיתות שבהן מתקיימים מרבית הקורסים שלכם.
טיפ: כדאי לבדוק היכן נמצאים משרדי אגודת הסטודנטים - הגוף הרשמי שייצג אתכם במידת הצורך מול ההנהלה.
תכירו: דיקנט הסטודנטים
מקום נוסף שכדאי להכיר הוא משרדי דיקנט הסטודנטים. בין השירותים שתוכלו לקבל בו: מדור מלגות, יחידה למעורבות חברתית, מרכז לפיתוח קריירה (במהלך או אחרי התואר), מרכז תמיכה לסטודנטים עם לקויות למידה או צרכים מיוחדים, ליווי בנושאי נגישות, סיוע וליווי סביב אירועי חיים שונים, טיפול פסיכולוגי, סיוע ותמיכה ייחודיים לסטודנטים מאוכלוסיות מיוחדות - חברה ערבית, עולים חדשים, משרתי מילואים, הריון ולידה ועוד.

6 צפייה בגלריה
סטודנטים באוניברסיטה העברית
סטודנטים באוניברסיטה העברית
רוצים לקבל מלגה? אל תסתפקו בחיפוש בגוגל
(צילום: אלכס קולומויסקי)

איך מקבלים מלגה?
יש המון מלגות שמוצעות לסטודנטים בישראל והן ניתנות לפי קריטריונים שונים: סוציואקונומיים (מצב כלכלי ואישי שלכם ובעיקר של המשפחה שאתם מגיעים ממנה) ; הישגים בלימודים ; פעילות התנדבותית בקהילה ; לימודים באזורים פריפריאליים או בעדיפות לאומית ; שירות צבאי ; ומלגות הניתנות לסטודנטים המשתייכים לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, לדוגמה: חברה ערבית, בני העדה האתיופית, עולים חדשים, חיילים בודדים לשעבר, מלגות לעידוד נשים במקצועות מסוימים ועוד.
טיפ: אל תסתפקו בחיפוש מלגות בגוגל. חפשו גם באתר הדקנט של המוסד שלכם ועקבו אחר הפרסומים שנשלחים אליכם. במידת הצורך פנו אליהם והתייעצו. יש לא מעט מלגות ייחודיות לכל מוסד שניתנות על ידו או מועברות דרכו על ידי גופים חיצוניים, ושם יידעו לכוון אתכם אליהן בהתאם לרלוונטיות.
מעורבות חברתית
בחלק מהמלגות דורשים התנדבות בהיקף שעות משתנה בתמורה לקבלת המלגה. פרטים לגבי מקומות ההתנדבות השונים שמוכרים לעניין ההתנדבות במוסד שלכם, תוכלו לקבל ביחידה למעורבות חברתית.
מיותר לציין את החשיבות שבהתנדבות ואת ההשפעה החיובית הרבה שלה עליכם ועל הסביבה שלכם. אם אין לכם מקום קונקרטי שאתם מאוד רוצים להתנדב בו, סביר להניח שיציעו לכם במוסד להתנדב בהתאם לצרכים העולים מהשטח תוך התחשבות במקום המגורים שלכם, ההעדפות והכישורים שלכם.
יוצאים למילואים?
ביחידה למעורבות חברתית תוכלו לברר על חוק עידוד מעורבות סטודנטים בפעילות חברתית וקהילתית, תשע"ח-2018. החוק מאפשר לכל סטודנט לקבל פעם אחת במהלך התואר 2 נקודות זכות עבור שירות מילואים פעיל או פעילות התנדבותית במהלך התואר.
טיפ: כדאי לברר כבר בתחילת התואר כיצד החוק מיושם במוסד שלכם.

6 צפייה בגלריה
יאנה מלניקוב
יאנה מלניקוב
יאנה מלניקוב
(צילום: שרית דנינו)

ומה עם הזכויות שלכם?
חוק זכויות הסטודנט, תשס"ז-2007 עוסק במחויבות המוסדות כלפי הסטודנטים בנושאים שונים ובכך מסדיר את הזכויות שלכם במגוון תחומים.
בין התחומים: הייצוג על ידי אגודת הסטודנטים, בחינות ועבודות, זכויות סביב הליכים משמעתיים, מתן התאמות לסטודנטים המשרתים בשירות מילואים, מתן התאמות עקב טיפולי פוריות, היריון, לידה, אימוץ או קבלת ילד כהורה במשפחת אומנה ואפילו מציין את יום הסטודנט הלאומי ואת חובת המוסדות לאפשר לסטודנטים לקיים אירועים ביום זה.

6 צפייה בגלריה
סטודנטים בהאקתון
סטודנטים בהאקתון
הקדישו כמה דקות כדי לקרוא את חוק זכויות הסטודנט
(צילום: shutterstock)

טיפ: הקדישו כמה דקות כדי לקרוא את החוק. כך תוכלו להכיר ברמה הכי בסיסית את הזכויות שלכם מול המוסדות ולאחר מכן לחפש באתר האינטרנט של המוסד את התקנונים השונים וההרחבות לנושאים הספציפיים הרלוונטיים לכם.
חרדת בחינות?
אם יש לכם קשיים בחיים האישיים המשפיעים על הלמידה או חרדת בחינות (שהיא שכיחה מאוד בקרב הסטודנטים ולרוב גם ברת טיפול), אל תזניחו ואל תנסו להתמודד לבד. פנו לדקנט!
בכל מקרה, נסו לא לצבור פערים בלימודים ולא לדחוס את ההשלמות בתקופה הלחוצה שלקראת המבחנים, אלא לשמור על קצב למידה במהלך הסמסטר.
יאנה מלניקוב היא דיקנית הסטודנטים במכללה האקדמית להנדסה בראודה בכרמיאל