לנוכח המצב הביטחוני והמלחמה המתמשכת, בעיריית חיפה ביקשו לשמור על קשר עם התושבים, ולשם כך פתחו קבוצות ווטצאפ.
3 צפייה בגלריה
המספר הלבנוני בקבוצה של עיריית חיפה
המספר הלבנוני בקבוצה של עיריית חיפה
המספר הלבנוני בקבוצה של עיריית חיפה
(צילום: canva, פרטי)
הקבוצות רבות ומגוונות, וביניהם קבוצות המחולקות בהתאם לשכונות השונות. בכל אחת מהשכונות רשומים מאות תושבים שנרשמו מרצונם לקבלת עדכונים.
העירייה מעדכנת את חברי הקבוצות בהנחיות פיקוד העורף, פתיחה וסגירת בתי ספר, הוראות חריגות, ומידע נוסף בנוגע להתנהלות הנוגעת למלחמה.
קבוצת העדכונים של עיריית חיפה מעדכנת את כל התושבים המבקשים לקבל מידע בזמן אמת. אחת מחברות הקבוצה שמה לב כי בין כל המספרים הרשומים לקבלת עדכונים, רשום גם מספר שאינו מישראל.

לעדכונים שוטפים והתראות פיקוד העורף בחיפה והקריות הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ השקטה שלנו >> https://bit.ly/47yENVa

3 צפייה בגלריה
מתקפת סייבר
מתקפת סייבר
האם הקבוצות פתוחות לכולם? גם ללבנונים?
(צילום: Shutterstock)

התושבת רונית מרקו: "המספר קפץ לי וזיהיתי שמדובר בקידומת של מספר מלבנון, ולא סתם אלא מדרום לבנון. מספרים בישראל הם בעלי קידומת של 972. המספר הזה היה עם קידומת 961 השייכת ללבנון, ואחריו 76 השייך לאזור דרום לבנון. זה היה נראה לי מוזר וניסיתי להתחקות אחר המספר. מסתבר שזה מספר של חברה בלבנון. החלטתי שאת המידע הזה צריכים לדעת גם גורמים יותר מוסמכים ממני".
התושבת המודאגת חשבה שזה יהיה פשוט וקל ולהעביר את המידע לרשויות, ואלו ימהרו לטפל. "גיליתי שאין ממש עם מי לדבר", מתארת מרקו, "התקשרתי למוקד של העירייה. אמרו לי שזה עניין משטרתי והפנו אותי למוקד 100 של המשטרה. נאלצתי להתקשר למשטרה, שם אמרו לי שהם לא יודעים מה לעשות עם המידע הזה, והפנו אותי להתקשר למוקד הסייבר. ניסיתי להתקשר לאנשי הסייבר במשטרה אבל המוקד שלהם היה סגור".
"בידיעות חיפה" פנו למשטרה ושם נמסר בתגובה כי התושבת מוזמנת להגיש תלונה בנושא ובה היא יכולה לציין את כל מה שמצאה.

3 צפייה בגלריה
אלו נתונים עניינו את אותו גורם לבנוני?
אלו נתונים עניינו את אותו גורם לבנוני?
אלו נתונים עניינו את אותו גורם לבנוני?
(צילום: canva)

קראו עוד:

מאחר ובמוקדי העירייה והמשטרה לא גילו עניין באותו גורם לבנוני בקבוצות העדכונים העירונית, התושבת פנתה למנהלת הקבוצה בה רשומה אותה חברה לבנונית. "כשלא קיבלתי מענה בעירייה ובמשטרה פניתי למנהלת הקבוצה השכונתית שלי, הטיפול שלה היה מקצועי ולעניין. היא העבירה את ההודעה לעיריית חיפה והמספר הלבנוני הוסר בתוך דקות מרגע קבלת הדיווח".
בעיריית חיפה התייחסו למקרה וציינו כי הוא נמצא בבדיקה. בעירייה ייבחנו האם ניתן יהיה להגביל מעתה את הרישום לקבוצות העדכונים רק לתושבי חיפה וישראל.
"אנחנו לא יודעים מי הלבנוני שהתעניין בנעשה בחיפה, האם מישהו ביקש לחפש מידע על תושבים או על התנהלות העיר", אומר גורם בעירייה, "אפשר להרגיע את הציבור ולציין כי בקבוצות לא מפורסמים סודות מדינה אלא מידע שחשוף לכולם באינטרנט".