כמעט שלוש שנים חלפו מאז עזב יונה יהב את לשכת ראש העיר בעקבות ההפסד הצורב לעינת קליש רותם בבחירות לראשות העיר. אך במקום לרוות נחת וליהנות מהזמן הפנוי, הוא מוצא את עצמו שוב ושוב בסערת רגשות.
3 צפייה בגלריה
יונה יהב
יונה יהב
יונה יהב
(צילום: שרון צור)
"זה כמו חץ בלב, כל פעם מחדש, כששולחים לי דברים שקליש כותבת עלי או אומרת עלי. היא לא מפסיקה להשתלח, לפגוע ולהשליך רפש עלי ועל עובדי העירייה. כל קמפיין הבחירות שלה היה בנוי על ההשמצות נגדי, והיא ממשיכה ברוח הזאת גם עכשיו. במקום שתתעסק איך לנהל את העיר, היא מחפשת כל הזמן אשמים".
הפוסט האחרון שפירסמה קליש לפני כשבועיים גרם ליהב להפסיק לשתוק ולצאת למאבק על שמו הטוב, ועל מה שהוא מכנה "האמת בתרומתו הגדולה לעיר חיפה במהלך 15 שנה בה כיהן כראש העיר". הפעם יהב, עורך דין במקצועו, מדבר גם על הגשת תביעה בגין לשון הרע נגד קליש, שאליה יצטרפו לדבריו בעלי תפקידים בכירים מתקופתו.
השבוע, בביתו בדניה, סיפר יהב בפתיחות על מה שעובר עליו מאז ההפסד. הכאב האישי על מה שקורה בחיפה, על התחושות, המחשבות, והפניות שהוא מקבל היום מהתושבים וגם מעובדי עיריית חיפה, הקוראים לו לחזור.
"100 שנה לא היתה חיפה במצב כמו שהיא עכשיו. שני המקורות המרכזיים בניהול עיר הם בשפל היסטורי, וזאת התוצאה. אין ניקיון, אין דילול חזירים, אין אחזקה, אין אחזקת גנים ומתקני ספורט, אין גני משחק לילדים חדשים, אין אירועים, אין תרבות. סוגרים 13 גני ילדים, סוגרים בתי ספר, סוגרים אולמות תרבות, אין התחדשות, אין יזמות, אין פיתוח ואין ואין ואין ואין".

"עצובים וכבויים"

למה זה קורה?
"כי היא לא מבינה מה שהיא לא מבינה, ולא מבינה את כללי המשחק. עיריית חיפה מעולם לא היתה עירייה עשירה, אך הוגדרה על ידי משרד הפנים והאוצר כעיר "איתנה פיננסית", תואר שזכו בו מספר מצומצם ביותר של רשויות גדולות במדינה, שמשקף ניהול תקציבי ופיננסי ברמה מצוינת ופרמטרים כלכליים טובים בדוחות הכספיים עם מינהל תקין ושקיפות.
"אז איך היא יכולה לכתוב שנעלמו מאות מיליוני שקלים מהקופה הציבורית? אין לה בושה, היא כותבת שקופת העירייה נשדדה במשך שנים, איך היא יכולה לומר דברים כאלה. עיריית חיפה בראשותי קיבלה את כל הפרסים האפשריים משלטונות המדינה על ניהול תקציבי ויציבות פיננסית, והגעה ליעדים שהוגדרו על ידי הממסד. אז גם הם לא בסדר, כולם לא בסדר?
"אני לא מתכוון לעבור על זה בשתיקה. הדברים שהיא מפרסמת מהווים לשון הרע, ואני מתכוון לתבוע אותה על ההשמצות שלה. לא רק אני, יש עוד בעלי תפקידים בכירים שיצטרפו אליי".
יהב מקריא בקול רם את הפוסט האחרון של קליש, שפרסמה למחרת הקמת קואליציית השינוי והדחת סגני ראש העיר בשכר, והוא נסער: "מה שהיא כותבת זה רוע בהתגלמותו. כמה שנאה יש בה לכתוב את הדברים האלה. היא פוגעת בי ובעובדי העירייה. הנה היא כותבת על הרכש העירוני שהתבצע בצורה מחפירה".
3 צפייה בגלריה
סירבה לחפיפה. קליש ויהב בישיבת המועצה הראשונה שלה
סירבה לחפיפה. קליש ויהב בישיבת המועצה הראשונה שלה
סירבה לחפיפה. קליש ויהב בישיבת המועצה הראשונה שלה
(צילום: ראובן כהן)
כדי להמחיש כמה זה לא נכון, יהב מתקשר בנוכחותי למספר עובדים בכירים בעירייה ומקריא להם חלקים מהפוסט, כדי לשמוע את דעתם. "מה שלומך, ראש העיר היקר שלנו, כמה אנחנו מתגעגעים אליך", עונה עובד מופתע מהשיחה של הבוס הקודם.
אחר כך מתפתחת שיחה, והעובד מספר על האווירה בעירייה, הזעם לדבריו על הדברים שקליש כותבת על השלטון הקודם. "נגזר עלינו לעבוד באווירה עכורה. אנחנו עצובים וכבויים", אומר העובד.
יהב מנתק את השיחה ואומר: "זה מעציב אותי לשמוע את העובדים שלי מדברים ככה. היא כותבת דברים בלי לחשוב שמי שקורא אותם יכולים להיות הילדים שלי והנכדים שלי. מה הם יחשבו עלי? שהייתי גנב? הם גדלו עם אבא שהאמינו כי הוא איש ישר והגון. למה מגיע לי דבר כזה? למה מגיע לילדים שלי לקרוא דבר כזה?".

"בדרך להתרסקות"

איך אתה מסביר את האמירות הללו?
"זו השיטה שעל בסיסה היא ניצחה את הבחירות: להפיץ בדותות, שקרים, ולזהם את כל הסביבה כדי להגיע להישג. והיום היא ממשיכה את זה, גם כשהיא נחלשה מאוד. היא חושבת שהיא תתרומם על הבסיס הזה.
"כשקליש נבחרה, הצעתי לה עזרה. הצעתי לה חפיפה. היא סירבה. ניהול עיר אינו סיסמאות ובוטים בפייסבוק. ניהול עיר זו עבודה קשה, קביעת חזון ועשייה יומיומית קשה ומפרכת למען קידום העיר ותושביה, מאבקים במסדרונות השלטון, שיווק העיר והאדרת שמה של חיפה שלנו.
3 צפייה בגלריה
מימין: אור ברק, תמי ברק, יוסי שלום, תבור להט, שרית גולן, יעקב פיינגולד, שמשון עידו, איציק בלס, סופי נקש, אביהו האן
מימין: אור ברק, תמי ברק, יוסי שלום, תבור להט, שרית גולן, יעקב פיינגולד, שמשון עידו, איציק בלס, סופי נקש, אביהו האן
מימין: אור ברק, תמי ברק, יוסי שלום, תבור להט, שרית גולן, יעקב פיינגולד, שמשון עידו, איציק בלס, סופי נקש, אביהו האן
(צילום: שרון צור)
"עיריית חיפה דומה לניהול כל משק בית בישראל, מצד אחד צריך לשאוף להגדלת ההכנסות, ומצד שני לנהל בחוכמה וביעילות את ההוצאות. שני מקורות ההכנסה המרכזיים ברשויות הם הממשלה והיזמות הפרטית, כלומר נדל"ן ועסקים. לצערי, קליש לא מחוברת לכלום, לא מנסה להתחבר וגם לא נאבקת למען תושבי העיר.
"כראש עיר שכיהן תחת שלטון הליכוד, נאבקתי להביא מיליארדים לעיר חיפה, והצלחתי. במשך כהונתי הכנסתי לקופת העירייה סכום של כ-55 מיליארד שקלים לתקציב הרגיל ולפיתוח העיר. ראש עיר שמוותר על הממשלה בירושלים, כפי שהיא כותבת, אין לו זכות קיום. אין מתנות חינם. צריך להיאבק למען התושבים ולנסות לפתוח כל דלת כדי להביא את ההכנסות לעיר. כך פעלתי שנים, יום ולילה, כדי לשרת את התושבים.
"המקור השני הוא היזמות הפרטית, הנדל"ן והעסקים. גם כאן העובדות מדברות בעד עצמן. היזמים עוזבים את חיפה והעסקים נסגרים. ההגירה השלילית של חיפה בשנת 2019 היא הגבוהה במדינה, נתון מכירת הדירות שפורסם לפני מספר ימים הופך אותנו לפריפריה של נשר, טירת הכרמל ושאר הקריות. לא צריך להיות גאון גדול כדי להבין שאנחנו בדרך להתרסקות".

"אני נלחמתי על חיפה"

אם היית יכול, מה היית אומר לקליש עכשיו?
"תפסיקי לפזר סיסמאות ואמרות שאין מאחוריהן כלום ושום דבר. את לא מחוברת. את מנותקת. אני אומר לה, תפרשי בכבוד במקום לזרוק רפש על כולם ולהתבכיין כל היום. זכותו של ראש עיר חדש לעצב לעצמו את הדרך שלו, ואין עם זה שום בעיה. בשביל זה יש בחירות. אבל לקבוע כלל שכל מה שכתוב על שמו של יהב צריך לחרב ולגרום נזקים זה לא חלק מהישג שלך".
"זה כמו חץ בלב כל פעם מחדש כששולחים לי דברים שקליש כותבת עלי או אומרת עלי. היא לא מפסיקה להשתלח, לפגוע ולהשליך רפש"
היית 15 שנה בתפקיד, לא הספיק לך?
"הייתי צריך עוד קדנציה אחת, עוד 5 שנים, להשלים את כל החלומות שתכננתי עבור העיר. זאת היתה אמורה להיות הקדנציה האחרונה שלי, ולכן הייתי עושה בה את כל מה שאני רוצה, כל מה שחשבתי שנכון לעיר בלי לדפוק חשבון. שיקוע של הרכבת, פתיחת חזית עיר לנמל, פותח יציאות משכונות הכרמל למטה. היה לי תקציב לזה, כולל בניית חניונים מתחת לאדמה".
מעבר לאמירות שלה, קליש מציבה בכל זאת חזון ועושה דברים.
"חיפה היום מזוהה עם חזירי בר. זה החזון של העיר? ככה רצינו שחיפה תוצג בכלי תקשורת בארץ ובעולם? אני נלחמתי על חיפה. לא ישנתי לילות וימים כי אני אוהב את העיר הזאת. ואני רואה שאנשים זוכרים לי את זה. כשאני הולך ברחוב אני זוכה לרמת אהבה עצומה מהתושבים. השארתי פה 11 מיליארד שקל. מעולם לא היו סכומים כאלה בעיר. הממשלה נתנה לי ועבדה איתי. קיבלתי והבאתי תרומות אדירות. ואז באה ראש עיר שמזלזלת בעזות מצח בקודמיה, ומה היא עושה? במחי יד הורסת את תדמית העיר. מה היא עשתה חוץ מלבטל את כל מה שקשור בי?".
בעיריית חיפה בחרו לא להגיב.