יישובי הצפון נפגעו בצורה הרסנית כתוצאה מהמלחמה המתנהלת בשנה האחרונה. קיימת הסכמה בקרב מקבלי ההחלטות בממשלה כי אזור הצפון יזכה לחבילת סיוע משמעותית שתאפשר שיקום תשתיות ויישובים כדי לאפשר את חזרתם של התושבים והחיים לאזור שננטש.
4 צפייה בגלריה
הצפון נשרף. מראות מקרית שמונה
הצפון נשרף. מראות מקרית שמונה
הצפון נשרף. מראות מקרית שמונה
(צילום: אפי שריר)
יובל אדמון, ראש מינהלת פיתוח מפרץ חיפה שאחראית למימוש תכנית פינוי המפעלים ושיקום המפרץ, מבקש להדגיש כל שיקום הצפון חייב לכלול את פיתוח מפרץ חיפה.
"עדיין מוקדם לדעת מתי תיגמר המלחמה, אבל כבר עכשיו ברור, שכמו שצריך לשקם את הנגב המערבי שנפגע, יש צורך גם בתכנית מקיפה לשיקום הצפון", אומר אדמון, "שיקום הצפון הוא הזדמנות להזניק את כל האזור קדימה, מרמת הגולן והגליל העליון, ועד לגליל התחתון, וכן- גם מטרופולין חיפה".

לעדכונים שוטפים והתראות פיקוד העורף בחיפה והקריות הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ השקטה שלנו >> https://bit.ly/47yENVa

4 צפייה בגלריה
יובל אדמון
יובל אדמון
לא לשכוח את מפרץ חיפה. יובל אדמון
(צילום: נחום סגל)

קראו עוד:

אדמון מסביר כי בעולם הצטבר כבר מספיק ידע על החשיבות האדירה של מרכזים מטרופוליניים לפיתוח כלכלי-חברתי של חבלי ארץ. "מטרופולין חזק ותוסס, משפיע בצורה חיובית על הפיתוח הכלכלי ברדיוס של עשרות קילומטרים רבים סביבו, ומהווה מוקד מרכזי של תעסוקה איכותית, תרבות, שירותים רפואיים, השכלה גבוהה ועוד", מציין אדמון, "מדיניות ממשלתית מושכלת היא כזו שתמנף את הצורך בשיקום הצפון, לפיתוח מואץ גם של מטרופולין חיפה, המטרופולין של הצפון, בו חיים למעלה מחצי מיליון אנשים. ומפרץ חיפה, הוא לב מטרופולין חיפה".

4 צפייה בגלריה
ההרס בצפון. מראות מקיבוץ מנרה
ההרס בצפון. מראות מקיבוץ מנרה
ההרס בצפון. מראות מקיבוץ מנרה
(צילום: אפי שריר)

במסגרת החלטת הממשלה מספר 1231 שהתקבלה בחודש מרס 2022 לפיתוח מפרץ חיפה, הונחו היסודות לשינוי המטרופולין מהקצה אל הקצה:
חיבור אורבאני של "גוש חיפה" ל"גוש קריות" באמצעות הקמת מעל 100,000 יחידות דיור ומיליוני מטרים רבועים של תעסוקה, במקום התעשייה הפטרוכימית שפועלת במקום כיום; הכפלת מסילות הרכבת מתל אביב, חשמולן ומנהורן בתוך תחומי העיר חיפה, במטרה לקרב את מפרץ חיפה עד כדי 40 דקות נסיעה בלבד ממרכז הארץ ואת רוב ערי הגליל ל 60-80 דקות נסיעה; הקמת פארק מטרופוליני עצום ממדים, בהיקף של פי 1.5 מפארק הירקון, לאורך נחל הקישון, שישרת את כל תושבי הצפון, ועוד.

4 צפייה בגלריה
חוות המיכלים כיום ואחרי ביצוע תכנית "שער למפרץ"
חוות המיכלים כיום ואחרי ביצוע תכנית "שער למפרץ"
מפרץ חיפה לפני ואחרי השיקום המתוכנן
(הדמיה: יער אדריכלים)

אדמון: "ניתן למנף את ההחלטה הזו, ולהוסיף עליה שכבה נוספת של צעדי מדיניות ופרויקטים שיהוו מנועי צמיחה למטרופולין, ואף יחזקו את הקשרים הכלכליים, החברתיים, התחבורתיים והתרבותיים שבין המטרופולין לצפון כולו".
"נהוג היה בעבר לחשוב, שיש סוג של תחרות על משאבים בין הגליל למטרופולין חיפה. שאם הגליל ישגשג, זה יהיה על חשבון המטרופולין, ולהיפך. מעין משחק סכום אפס.
"חשיבה זו צריכה להיעלם מהעולם. מטרופולין חזק יעזור למשוך עוד תושבים לגור בצפון, מקרית שמונה דרך עכו ועד בית שאן. הוא יספק שירותים והזדמנויות לכולם, כפי שתל אביב מספקת כבר עשורים לכל אזור מרכז הארץ, ויאפשר לפתח על פני הזמן את כל הצפון, כך שהעוצמה הכלכלית, והמשיכה של תושבים חדשים לאזור תתחרה בזו של גוש דן.
"מדינת ישראל לא צריכה להתרכז בין חדרה לגדרה, ותכנית מושכלת לשיקום ופיתוח הצפון, ממטרופולין חיפה וצפונה, היא הזדמנות גדולה לקחת צעד בכיוון הנכון", מסכם אדמון.