בימים אלה שוקדים חברי מועצת השינוי על הכנת תקציב חדש ונגדי לזה שהוגש עד כה על ידי ראש עיריית חיפה, עינת קליש. התקציב יוגש בקרוב לאישור מועצת העיר, וזאת לאחר שהתקציב שהוגש על ידי קליש לא אושר 4 פעמים, ויידון שוב בפעם החמישית ביום חמישי (אחרי סגירת הגיליון). על פי ההערכות, גם הוא לא יאושר.
2 צפייה בגלריה
 חברי מועצת השינוי. תקציב שישקף התייעלות וחיסכון
 חברי מועצת השינוי. תקציב שישקף התייעלות וחיסכון
חברי מועצת השינוי. תקציב שישקף התייעלות וחיסכון
( צילום: נחום סגל)
לאחרונה הגבירו חברי מועצת השינוי את המאמצים להגשת התקציב וזאת אחרי שהבינו כי קליש וסגנה נחשון צוק לא מתאמצים, לטענתם, להעביר את תקציב 2022. "ראש העיר ממשיכה להתעלם מהבקשות של חברי המועצה, ומגישה שוב ושוב את אותו תקציב, מבלי לבצע את השינויים הנדרשים אשר התבקשה לבצע, גם על ידי משרד הפנים", אמרו שם. באחת מישיבות התקציב אמר סגנה של קליש, נחשון צוק, שעל פי תקדים "פסק דין ירכא", אם התקציב לא יעבור עד 3 בפברואר, המועצה תתפזר באופן אוטומטי.

הארכה להגשת תקציב

התקציב האלטרנטיבי, שטרם הושלם סופית אולם פרטיו הראשונים הגיעו ל"מיינט חיפה", יאושר לטענתם ברוב הקואליציוני שיש להם במועצה, ובכך הפלונטר הפוליטי וסכנת פיזור המועצה יוסרו. זריקת עידוד לתוכניתם ניתנה השבוע כאשר משרד הפנים נעתר לבקשתם ונתן הארכה להגשת התקציב עד סוף חודש מרץ.
"בשבועות האחרונים גברו החששות כי ראש העיר וממלא מקומה נחשון צוק דוחפים לפיזור המועצה, באמצעות דיוני סרק על אותה הצעת תקציב בלתי מאוזן שנדחתה שלוש פעמים על ידי המועצה. זאת כדי שיוכלו לעשות ככל העולה על רוחם ללא פיקוח ובקרה על התנהלותם חסרת האחריות, ויביא לקסטטרופה כלכלית בשנת 2023, כפי שהעיד הגזבר שלה בלשונו", אמרו במועצת השינוי.
2 צפייה בגלריה
ראש העיר עינת קליש במועצת העיר
ראש העיר עינת קליש במועצת העיר
ראש העיר עינת קליש במועצת העיר
(צילום: שרון צור)
לטענתם, משרד הפנים מבין את החשיבות והצורך בקיום דיונים יסודיים שיאפשרו קבלת תקציב אחראי לעיר וישים קץ לניהול הכושל של מיליארדי שקלים. "מועצת השינוי לוקחת את המושכות לידיים ומתכוונת להציע תקציב אלטרנטיבי שיהווה בשורה לתושבים אך יכלול גם התייעלות כלכלית שתבלום את ההידרדרות הכלכלית של העיר ותשים קץ לבזבוז כספי משלם המיסים החיפאי".

40 מיליון

התקציב האלטרנטיבי שיוגש בקרוב לאישור המועצה אמור לכלול בתוכו צמצום משמעותי ורוחבי. למשל, תקנים שנקלטו על ידי ראש העיר בשנה וחצי האחרונות יבוטלו. לטענתם, מדובר בכ-240 תקנים כאלו, ובתרגום לתקציב מדובר בכ-40 מיליון שקל, אשר יכולים לדברי חברי מועצת השינוי להגיע ישירות לתושבים. "מטרתנו שהתקציב יופנה לפעולות שמקדמות את הרווחה של התושב, ולא העמסה על הוצאות כמו תקנים כפולים של בעלי תפקידים שנקלטו לביצוע משימות כשכבר יש עובד בתחום".
בתקציב החדש גם צפויים לראות קיצוץ משמעותי בתקציב לשכת ראש העיר, כדי "לא לאפשר בזבוז כספים לאתנן פוליטי בדמות כספים קואליציוניים".
קראו גם >>>
תקציב היועצים החיצוניים יצומצם באופן דרסטי ויישארו רק יועצים חיצוניים למטרות ספציפיות שבהם אין מענה דומה של עובד בעירייה. מינהלת 2030, הנחשבת לספינת הדגל של קליש וצוק והעסיקה עשרות יועצים חיצוניים בעלות גבוהה, תיסגר למעשה. המנכ"לית, שהיא עובדת עירייה, תישאר בתפקידה.
בסעיף פעולות יקוצצו ויישארו רק דברים שיש להם השפעה ישירה על התושב. למשל, שיפוצים של משרדי העובדים, רכישות של מחשבים וציוד וכד', שאין בהם תרומה לתושב, לא יאושרו, וייבחנו היטב טרם הקניות.
חברי מועצת השינוי ריכזו את כל הבקשות של כל הסיעות מהאופוזיציה ואת הערותיהם. למשל אלי לנדאו, נציג הגימלאים, מבקש להקים רשות גימלאים, בדומה לרשות הצעירים. בנוסף, תינתן תוספת לרשות הצעירים, כן יאושרו תקנים ייעודיים לרווחה ולחינוך.
אחד הדברים המשמעותיים שלא היו בתקציב שראש העיר הגישה ויהיו בתקציב האלטרניטיבי הוא תוספת של תקציב לקידום תמ"א 75 למפרץ חיפה.
שרית גולן, מראשי המתנגדים לקליש וממנסחי התקציב האלטרנטיבי: "זה הולך להיות הדבר שישנה את פני המפרץ ואת חיפה בשנים הקרובות, ואנחנו חייבים לזה תקציבים ייעודיים. שמתי את זה גם בתקציב איגוד ערים וגם נשים את זה בתקציב של עיריית חיפה".

הפיתוח ימתין

בסוגיות התברואה יגלם התקציב החדש התייעלות וחיסכון. "היום יש המון כלים שמאפשרים לרשות מקומית לחסוך בהוצאות תברואה ולייעל אותן, ואגב כך להשפיע יותר טוב על הסביבה, כמו מתקנים להשבת אנרגיה ביתיים ומוסדיים. קידום של המתקנים האלה זה חיסכון ברור גם לתושב וגם בעלויות הפסולת בעירייה".
גולן: "כרגע אנחנו עמלים על הכנת התקציב הרגיל, ולגבי הצעה לתקציב הפיתוח נצטרך קודם לראות את התקציב הרגיל, ולאחר מכן ייערך דיון כמה כספים נותרו וכמה כספים עוד צריכים להתקבל במסגרת אגרות והיטלים, כדי שיוכלו לתכנן תקציב פיתוח אמיתי שיתבסס על סדרי עדיפויות לעיר, ולא על בסיס מחשבות פוליטיות של ראש העיר".
לדברי המנסחים, התקציב האלטרנטיבי, שצפוי להיות מוגש בקרוב, יכלול בתוכו אומדני הכנסות בהירים ומציאותיים שמותעמים להכנסות בפועל של 2021. "לא נאפשר גידול של 50 אחוז בהכנסות מקנסות. תקציב ההוצאות יותאם לגובה ההכנסות, כדי להגיע תקציב מאוזן ואחראי ולא מומצא. מדובר בתהליך, וזה לוקח זמן. כל התקופה שעברה נתנו לראש העיר להביא תקציב משלה, והיא מתעקשת לא לעשות את זה".
הגשת התקציב האלטרנטיבי אינה מצריכה אישור ממשרד הפנים, מכיוון שחיפה היא רשות איתנה. מועצת השינוי תצטרך להגיש את התקציב האלטרנטיבי לגזבר העיר, לאשר אותו בוועדת הכספים ולאחר מכן לאשר במועצת העיר.
השמועה על התקציב החלופי התפשטה. עקב כך, ועד עובדי העירייה פירסם הודעה: "אנו מסרבים להיכנס לקלחת הפוליטית של עיריית חיפה, אך יחד עם זאת תנוח דעתם של העובדים, ארגון עובדי עיריית חיפה לא יאפשר פגיעה בזכויותיהם או בשכרם של העובדים בכל מצב אשר יהיה. הוועד שומר את הזכות להגיב בחומרה על כל ניסיון שכזה מטעם כל גורם פוליטי".