הדיור הציבורי בקריסה. בחברות הדיור הציבורי מתקשים לספק דירות לכל זכאי הדיור הציבורי. גם משפחות שקיבלו דירה, אינן מקבלות דירות המתאימות לצורכיהן.
3 צפייה בגלריה
דניאל וגלית
דניאל וגלית
דניאל וגלית
(צילום: שרון צור)
דניאל בן ה-15 מתגורר עם אימו גלית בדירת עמידר בנשר. דניאל עם 235 אחוזי נכות, ומתמודד עם אוטיזם בתפקוד נמוך, לוקה במוגבלות שכלית התפתחותית, סובל מקשיי קשב וריכוז, קשיי הליכה ומצבו מוגדר על ידי הצוותים הרפואיים כמורכב מאד.
בשל מצבו דניאל אימפולסיבי מאד, התנהגותו לא צפויה, הוא מתקשה להבין מצבים חברתיים, סובל מפחדים וחרדות סביב מקומות סגורים וקטנים כמו מעלית. הרופאים מדגישים כי דניאל זקוק למגורים מתאימים ללא מדרגות, עדיף בקומת קרקע והסעה פרטית.
3 צפייה בגלריה
דניאל וגלית
דניאל וגלית
דניאל נאלץ לעלות ולרדת מדרגות. הרבה פעמים הוא פשוט נופל
(צילום: שרון צור)
מצבו של דניאל, כך נראה, אינו מרשים את הרשויות. אימו של דניאל, גלית מתחננת לדירה מתאימה, והסעה פרטית לבית הספר.
האם גלית: "אנחנו גרים בקומה שלישית עם מדרגות. הדירה לא מותאמת ולא מונגשת. הילד נופל מידי יום במדרגות ונפצע פעם אחר פעם. זורקים אותי ממשרד החינוך, לעמידר, למשרד השיכון, לעירייה. אנחנו שקופים. התחננתי שייתנו לנו אישור ניידות כדי שהילד יוכל לנסוע עם מונית קטנה לבית הספר. במקום זה שולחים לנו הסעה גדולה, הוא צריך לעלות על דרגש כדי להיכנס להסעה. לוקח לה שעה וחצי להגיע לבית הספר. הילד משתגע מזה. קראו לנו להגיע לבניין הטיל לוועדה רפואית. הילד התחיל להשתולל במעלית. הוא רץ לכביש. אני מתחננת לדירה בקומת קרקע. אמרו לי במשרד השיכון 'שליברמן יקנה לך דירה'. אנחנו מיואשים. נשארתי בלי כסף. אני מוציאה הכל על הילד ועל מוניות לטיפולים רפואיים. אמרו לי שאין דירה מתאימה ויש להמתין עד שיהיה משהו. למה לא רוכשים לנו דירה מתאימה? עולים מאוקראינה מקבלים דירות. מה איתנו? אני צריכה לשרוף את עצמי כדי לקבל יחס? שמישהו יעזור לנו".
3 צפייה בגלריה
דניאל וגלית
דניאל וגלית
"מבקשים שיטפס על דרגש כדי לעלות להסעה". דניאל וגלית
(צילום: שרון צור)
עניינם של דניאל ואימו מוכר היטב לכלל הגורמים, בראשם משרד השיכון, עמידר ומשרד החינוך. ועדיין, התשובות הניתנות אינן מספקות, ואין לוחות זמנים מוגדרים למציאת פתרון.
ממשרד החינוך מתייחסים לעניין הניידות הנדרשת לדניאל, ומציינים כי "הנושא נידון בשנה שעברה שלוש פעמים בוועדה מרכזית רפואית שדחתה הבקשה. יחד עם זאת, המשרד והרשות יעלו מחדש את הבקשה בזמן הקרוב, נפעל על פי החלטת הועדה החדשה".
מעיריית נשר נמסר: "עיריית נשר פועלת כחוק בנושא הסעות תלמידים למוסדות חינוך, יתרה מזו העירייה מממנת הסעות לכל ילדי העיר בשיעור של 7 מיליון שקלים בשנה. העירייה איננה אחראית על קביעת סוג ההסעה, יש לפנות בעניין זה למשרד החינוך. כן נציין כי בגין הקטין האמור סייענו לאם בהגשת, לפחות מ-5 בקשות למשרד החינוך לשינוי סוג ההסעה ואלו נענו בשלילה, בימים האחרונים האם המציאה מסמכים חדשים באשר למצבו של הילד ואלו מעובדים ויוגשו פעם נוספת למשרד החינוך. במידה ונקבל אישור שכזה, לשינוי סיווג ההסעה, מהגורמים המאשרים, נפעל במיידית להתאים את סוג ההסעה המתאימה".
משרד השיכון וחברת עמידר מסרו: "אנו מלווים את הפונה, מודעים למורכבות ורגישות המצב, ופועלים במסגרת החלטות משרד הבינוי והשיכון בעניינה. נציין כי באפשרותה לשלוח מסמכים עדכניים המעידים על שינוי במצב הרפואי. המסמכים יועברו לקבלת חוות דעתה של ועדה רפואית במשרד הבינוי והשיכון לבדיקה נוספת לשיבוץ בקומת קרקע".