"לא נסכים עוד לחיות בצל המפעלים המזהמים. בכוונתי להקים פורום מומחים אשר ייתן פתרונות לקיצור לוחות הזמנים להוצאת בז''ן ממפרץ חיפה". כך הכריז (רביעי) ראש העיר חיפה יונה יהב יהב בכנס סביבתי בנושא "מפרץ חיפה חדש".
5 צפייה בגלריה
יהב מקים צוות לסגירה מוקדמת של המפעלים
יהב מקים צוות לסגירה מוקדמת של המפעלים
יהב מקים צוות לסגירה מוקדמת של המפעלים
(צילום: ראובן כהן עיריית חיפה, אלעד גרשגורן)
בכנס שנערך באוניברסיטת חיפה השתתפו נציגים בכירים בתחום הגנת הסביבה, יו"ר התוכנית האסטרטגית לפיתוח מפרץ חיפה וראש המועצה הלאומית לכלכלה – פרופ' אבי שמחון, נציגי רשות מקרקעי ישראל, ראשי ערים ביניהם ראש העיר קרית אתא יעקב פרץ, סגן ראש העיר ויו"ר איגוד ערים הגנת הסביבה הנכנס אביהו האן, סגנית ראש העיר ויו"ר איגוד ערים להגנת הסביבה היוצאת שרית גולן, וכאמור יונה יהב.
יהב הדגיש בדבריו כי "החלטת הממשלה 1231 העוסקת בפינוי המפעלים המזהמים ממפרץ חיפה וביצירת מרחב עירוני חדש, בריא וירוק, היא צעד חשוב בכיוון הנכון ואסור שתישאר על הנייר בלבד, אולם בשום אופן אין היא מספיקה".
לדבריו של יהב, על מנת לקדם את החזון החדש למפרץ חיפה, יש לקבוע כבר היום לוחות זמנים ברורים, לקדם את היערכות משק האנרגיה כיעד לאומי ולהקצות תקציבים בהתאם.

5 צפייה בגלריה
יהב, פרופ' שמחון וסגנית ראש העיר שרית גולן
יהב, פרופ' שמחון וסגנית ראש העיר שרית גולן
יהב, פרופ' שמחון וסגנית ראש העיר שרית גולן
(צילום: ראובן כהן עיריית חיפה)

פרופ' אבי שמחון סקר בדבריו את אבני הדרך המרכזיות בעשור האחרון עד להחלטת הממשלה לפיתוח מפרץ חיפה ופינוי התעשייה הפטרוכימית. פרופ' שמחון ציין כי המלחמה הנוכחית חידדה את החשיבות בסגירת בז"ן באופן מידי, ושכל מי שטוען אחרת מקבל כסף בשביל כך, כמו כן האיצה המלחמה את התוכניות להקמת מאגרים תת קרקעיים לצורך אחסון תזקיקים בהם יעשה שימוש בשגרה ובחירום.
פרופ' שמחון: "במלחמה יסגרו את בזן. המלחמה חידדה את הצורך הדחוף והמיידי בסגירת בזן – ומי שאומר אחרת מקבל כסף בשביל להגיד זאת".
יהב הוסיף כי "בטרם ניגשים ליישם את תוכנית מתאר ארצית 75, העוסקת בתכנון מחדש של מפרץ חיפה, יש לקחת בחשבון כי חיפה היא מרכז המטרופולין במגורים, בתעסוקה, בתחבורה, במסחר ובפנאי. על-כן, דרש יהב, כי כל התוכניות שייושמו, ייעשו בשיתוף מלא עם עיריית חיפה וכחלק מהחזון אותו הוא מוביל לניקוי חיפה מתעשיות מזהמות, לצד פיתוח העיר במגורים, במסחר ובתעסוקה".
במסגרת זו, הוסיף יהב, כי בכוונתו להקים פורום מומחים, שייצר פתרונות לקיצור לוחות הזמנים להוצאת בז''ן ממפרץ חיפה.

5 צפייה בגלריה
בתי זיקוק לא הולכים לשום מקום
בתי זיקוק לא הולכים לשום מקום
בבזן רואים את הדברים אחרת
(צילום: חן כליפה לוי - צילומי אוויר)

רעיון הקמת הצוות עלה בפגישה שערכו ראש העיר יונה יהב סגן ומ"מ ראש העיר אביהו האן יו"ר סיעת הירוקים הפועל בעשור האחרון לפינוי המפעלים המזהמים במפעל חיפה.
"פורום זה", הסביר יהב, "יורכב מאנשי מקצוע ואקדמיה מובילים בתחומי הסביבה, הבריאות, התכנון והכלכלה, אשר יפתח תכנית עבודה מפורטת לפינוי המפעלים המזהמים ויבצע את כלל התיאומים הנדרשים אל מול מינהלת פיתוח מפרץ חיפה במשרד ראש הממשלה".

5 צפייה בגלריה
חוות תשן בקרית חיים
חוות תשן בקרית חיים
פינוי מהיר. חוות תשן בקרית חיים
(צילום: גיל נחושתן)

קראו עוד:

אין זו הפעם הראשונה שמוקם פורום מקצועי הנוגע לתעשיות מזהמות במפרץ חיפה. בפעם קודמת, הוקם צוות מקצועי של מיטב המומחים בישראל, שהגיש דוח חמור על הסכנה הטמונה במיכל האמוניה. ממצאי הדוח ומסקנותיו הובילו לסגירתו של מיכל האמוניה. כעת מקווה יהב כי דוח דומה יאפשר את קיצור פינוי המפעלים המזהמים, או לפחות ימנע כל אפשרות לעצור את התכנית המתגבשת.

5 צפייה בגלריה
יהב, האן ופרופ' שמחון בכנס
יהב, האן ופרופ' שמחון בכנס
יהב, האן ופרופ' שמחון בכנס
(צילום: ראובן כהן עיריית חיפה)

בסיום דבריו קרא יהב לכלל הגורמים המעורבים, לרבות משרדי ממשלה, ראשי ערים, יזמים ותושבים להירתם יחד למאמץ משותף, "על מנת להעביר את מפרץ חיפה מעידן של זיהום ופגיעה באיכות הסביבה לעידן חדש של בריאות, ירוק ופריחה".
סגן ראש העיר אביהו האן: "החזון והמאבק לאורך שנים לסגירת בזן מגיע בימים אלה לשלבים סופיים של תכנון. אני מברך על כך ואפעל בכל כוחי כדי שהתכנית לא רק תתממש אלא שגם לוחות הזמנים יתקצרו".
תגובת בזן: "הקונספציה שמדינת ישראל יכולה להתקיים בלי בית הזיקוק שלה - קרסה במלחמה. מי שחושב עדיין שניתן לסגור את בזן פוגע בבטחון מדינת ישראל, המשמעות היא כי נהיה תלויים בטורקיה כדי לספק דלק למטוסים, סולר לחשמל וגז בישול".