בחודש יוני 2020 יצא לדרכו בחיפה פרויקט משאיות המזון (פוד טראקס) שיזמה העירייה והכריזה על עשר משאיות מזון שיפוזרו בנקודות מרכזיות בעיר. העיקרון פשוט – במקום עסקי מזון קבועים, משאיות ניידות, המתחלפות מדי פעם, שבאות ביום ונעלמות בלילה, ואמורות להביא סוגי אוכל אטרקטיביים ואקזוטיים, היישר אל מקומות הומי אדם.
6 צפייה בגלריה
"המבשלה" - נסגר
"המבשלה" - נסגר
"המבשלה" - נסגר
(צילום: מתוך אתר העירייה)
שנתיים לפרויקט מצאנו בעלי משאיות מתוסכלים ופרויקט די מדשדש. למרות שהציבור אהב את רעיון המשאיות טוענים בעלי עסקים שבעירייה לא השכילו לשמור ולתחזק את המיזם. ולצד זה יש גם כאלה שמרוצים.

10 יצאו לדרך

בנקודת הפתיחה עמדו עשר משאיות (אחת היא דוכן במבנה קבוע). היום, מבדיקה של "ידיעות חיפה" כמחצית מהן לא הגיע לקו הסיום.
הפריסה לפי העירייה נראתה מרשימה וכללה את המיקומים הבאים: המבשלה ברחוב יוברט המפרי 11 (המשך טיילת בת גלים), אויסטר – ברחוב העצמאות, סלמטרק – ביוברט המפרי, פלאפל גורדון – גם היא ביוברט המפרי, קפה לוריס – טיילת לואי, פוק ואן – מת"ם, ג'ויסי – טיילת בת גלים, קפה לנטנה – רחוב ביאליק ליד העירייה, פלאפל המערה – ליד מערת אליהו, שניצל שילו – רחוב צה"ל, קריית אלעזר.
6 צפייה בגלריה
פלאפל גורדון - נסגר
פלאפל גורדון - נסגר
פלאפל גורדון - נסגר
(צילום: מתוך אתר מה קרה לפרוייקט ה"פוד טראק"?)
משאית המזון "המבשלה" של אריק גרנות עבדה מצוין בסמוך לחוף. גרנות, שמפעיל מבשלת בירה באזור שוק תלפיות, קפץ על ההזדמנות להפעיל פוד טראק בעיצומה של מגפת הקורונה שמנעה את פתיחת המקום הקבוע שלו בשוק.
גרנות: "הכל התחיל טוב. המהלך הזה ייצר לנו עבודה כאשר הכל היה סגור. עבדנו טוב מאד במשך שנה. הצענו בירה ומשקאות אלכוהוליים לבאי חוף הים וגם אוכל. חתמנו על הסכם הפעלה שהעירייה הגדירה אותו זמני וציינו כי מדובר בניסיון".
אבל מהר מאוד הכל התנפץ: גרנות: "לפני חצי שנה הודיעו לנו בעירייה כי הם למעשה סוגרים אותנו כי אין לנו רישיון למכירת אלכוהול בחוף הים. לא ברור לי איך קודם הרישיון היה בסדר ופתאום הוא לא בסדר. העניין הגיע לבית המשפט לעניינים מקומיים וההסכם שחתמנו מול העירייה לא שיחק לטובתנו. בהסכם צויין בפירוש כי מדבור ברישיון זמני בפרויקט ניסיוני". גרנות מדגיש כי הוא אינו בא לריב והוא ממשיך הלאה בעסקיו. אבל גם היום לא ברור לו מדוע נאלץ לסגור. "נראה שאנשים נהנו מהמשאית שלנו וטוב היה אם היינו ממשיכים לפעול. מה נגיד? העירייה נתנה והעירייה לקחה. אני ממשיך להפעיל את מבשלת הבירה שלי בשוק תלפיות ופותח מקום בקרוב בעיר התחתית. ממשיכים הלאה".

כואב הלב

גם משאית המזון של מיכאל אוחנה, "שניצל שילו", החלה לפעול באופטימיות גדולה. לאחר מסכת אישורים התקבל רישיון למקם אותה מול בית ספר ברחוב צה"ל בקריית אליעזר. "יצאנו לדרך לפני שנתיים. העירייה שמה שלט יפה, צילמה והעלתה פוסט אבל הבעיות התחילו מהר מאד. בחרו עבורנו מיקום מול בית הספר שיש בו עסק שעובד ומוכר בדיוק אותם מוצרי מזון כמו שלנו. התלמידים לא הורשו לצאת החוצה לקנות אצלנו. מישהו לא עשה שיעורי בית בעירייה".
6 צפייה בגלריה
הלקוחות מרוצים. לבעלים קשה. "אויסטר"
הלקוחות מרוצים. לבעלים קשה. "אויסטר"
הלקוחות מרוצים. לבעלים קשה. "אויסטר"
(צילום: נחום סגל)
כמה זה עלה לך?
"רכשתי משאית, רכב סוואנה שיגרור אותה ב-150 אלף שקלים, גנרטור מהטובים שיש ב-30 אלף שקלים, מקררים, ציוד ואספקה. אבל אז דרשו שנקנה או נשכור גנרטור שקט בהרבה מאד כסף. למי שלא היה כסף נאלץ לקפל את הבאסטה. בכל פעם הגיעו עם רשימת דרישות וליקויים שהקשו את העבודה. לדוגמה, רצו אישור חשמלאי. הבאתי שני חשמלאים שציינו כי לא ניתן לספק את האישור שרוצה העירייה כי אין אפשרות לחבר הארקה. את הגנרטור שקנינו לא אישרו להפעיל. דרשו מסמכים שלא ניתן לספק. שיגעו אותנו. היו עוד בהרבה דברים קטנים.
"הבטיחו לנו שידאגו לנו לחניה עבור המשאית ולגורר היה דחוף להם שנזיז את המשאית בכל יום אבל כשהגענו בבוקר לא הייתה חניה. שברנו את הראש מול העירייה והמשטרה. כל הזמן אמרו שהפרויקט בהרצה. שנה וחצי הרצה? התייאשנו. חברים בערים אחרות עם משאיות עובדים נהדר. הוציאו לנו את החשק והיכולת לעבוד. כל פעם התחלפו מנהלים והגיעו דרישות חדשות. יצאנו מאוכזבים. כואב הלב אבל סגרנו לפני 8 חודשים".

משאית מנופצת

בין עשר המשאיות שהשתתפו בפרויקט הניסיוני, גם משאית פלאפל המערה שהוצבה מול מערת אליהו הנביא. באסל אסלי, בעלי המשאית, טען כי העירייה הציבה דרישות בהן לא יכול היה לעמוד. בחודש פברואר 2020 נמאס לו ובצעד המבטא ייאוש מוחלט, הוא ניפץ במו ידיו את המשאית שבבעלותו. לטענתו השקיע במשאית 300 אלף שקלים, אבל בעירייה סירבו לאפשר לו להפעיל מקרר בסמוך למשאית ולא אפשרו לו לקבל חשמל, וגם היו איומים בקנסות. לדבריו, הוא מעדיף להרוס את המשאית בעצמו ולא לאפשר לעירייה לעשות את זה.
6 צפייה בגלריה
"ג'וסי" - ממשיך לפעול
"ג'וסי" - ממשיך לפעול
"ג'וסי" - ממשיך לפעול
(צילום: נחום סגל)
גם פלאפל גורדון של מישה גורדון נאלץ לסגור. גורדון, בעל פאב השקולה בעיר התחתית, הפעיל משאית בחוף הים למכירת פלאפל ואלכוהול. זמן קצר אחרי הפעלת המקום, החלו להגיע דרישות חדשות מצד העירייה, כמו הזזת המשאית מדי יום. מאחר ומדובר בעסק בו יש שימוש בשמן חם להכנת פלאפל, הזזת המשאית היא פרויקט מורכב יותר. גם הדרישה שלא למכור אלכוהול פגעה ברווחיות העסק. גורדון סגר את המשאית וחזר לעיסוקיו בעיר התחתית.

רוצים אירועים

מתוך עשר המשאיות שיצאו לדרך, 4 משאיות נסגרו. "משאית" אחת – "פוקי ואן", היא בכלל דוכן קבוע הפועל במבנה ובעלת מטבח צמוד ובעלי המקום דווקא מרוצים.
6 צפייה בגלריה
פוק ואן. מצליח אבל לא ממש פוד טראק
פוק ואן. מצליח אבל לא ממש פוד טראק
פוק ואן. מצליח אבל לא ממש פוד טראק
(צילום: אתר העירייה)
בעלי הפוקי ואן: "התחלנו לעבוד לפני 3 שנים והיינו ראשונים. לא ממש חלק מהפרויקט ששיווקה העירייה. ראינו שהעירייה לא עוזרת למי שאין תשתיות כמו מים וחשמל אבל אצלנו יש מטבח, חשמל, ולא מזיזים שום דבר".
שביעות רצון נרשמת גם בפוד טראק – "סלמטרק" בבת גלים. המשאית שהייתה בבעלות שלושה שותפים, מהם נותרו שניים, עובדת טוב והלקוחות מרוצים.
טל מלכה, הבעלים: "אנו נמצאים ליד חוף שקמונה ובסך הכל טוב אבל יכול היה להיות יותר טוב. כך למשל אוסרים עלינו לספק צל ותאורה בזמן שהעירייה לא דואגת לזה בעצמה. אסור לנו גם לשים ארון חשמל או חיבור למים וזה מקשה. גם סירוב של העירייה שנקיים אירועים והופעות מקשה. בסך הכל מדובר בפרויקט אמיץ ומצבנו טוב, אבל היינו שמחים לקבל את אותם תנאים שמקבלים עסקים 'רגילים' אחרים בעיר".

לא כל הנוצץ

נראה כי הציבור בחיפה מצביע ברגליים ותומך מאד בפרויקט. מעבר לבעיות של מתן אישורים ורגולציה, משאיות המזון יכולות לעבוד בצורה טובה כדוגמת משאית המזון "אויסטר" בתחנת השמונה בעיר התחתית הזוכה לביקורות נלהבות. אך לא הכל נוצץ. הבעלים מחמוד אבו סגייר מתאר את מאחורי הקלעים של הפרויקט וקורא לעירייה להפיק לקחים. "פתחנו משאית עם מזון שלא אהיה קודם בארץ.
הציבור מאד נהנה אבל לנו קשה והעירייה מפעילים לחצים. מגבילים אותנו מאד ודורשים להזיז את המשאית כל יום. אנו סוגרים בחצות, מנקים את המשאית עד 3 בבוקר ואז צריכים להזיז אותה כמה מטרים רק כדי להחזיר אותה לאותו מקום בשעה שמונה בבוקר. זה עושה נזקים לציוד ולמשאית. אנו מוציאים הרבה אנרגיות כדי לעמוד בתנאים. יכלו לפחות לדאוג לשירותים ניידים למאות האנשים שמגיעים לפה".
תחילה, משאית "אויסטר" מוקמה מתחת לגשר, מיקום פסטורלי עם תחושה אורבנית, אבל לאחרונה ביקשה העירייה להזיזה לצידו השני של מתחם תחנת השמונה.
6 צפייה בגלריה
"סלמתרק" - רוצים אירועים
"סלמתרק" - רוצים אירועים
"סלמתרק" - רוצים אירועים
(צילום: נחום סגל)
אבו סגייר: "לצערי יש מי שמנסה לפגוע בנו והעירייה כדי להתגונן בבתי משפט מבקשת להזיז את המשאיות, והעבירו למקום פחות טוב. העירייה חייבת להתייצב לצד העסקים הקטנים ולהבין שאנחנו מייצרים תיירות בעיר. שיידאגו לחיבור לביוב ולמים, שידאגו לכיסאות".
הבעלים של "אויסטר" מציין כי בעלי המשאיות ניסו לשתף פעולה כדי להתמודד עם דרישות העירייה. "הגיבוש הזה התפרק כי אף אחד לא הקשיב לנו. הרבה אנשים פרשו והפסידו הרבה כסף.
אני השקעתי הרבה מאד אבל מצאתי את עצמי 3-4 פעמים בשנה בבית משפט כי ביקשו להוכיח שאני לא מזיז את המשאית. באנו להתפרנס ואני קורא לעירייה לראות איך תומכים בפרויקט הזה הלאה".

העירייה: מקבלים משוב חיובי מבעלי הפוד-טראק

מהעירייה נמסר: "בתום שנת פיילוט שהסתיימה ביולי 2021 החליטה העירייה למקד את פעילות הפוד-טראקס במתחמים הבאים: בי"ח כרמל, אוני' חיפה, שוק הפשפשים, רח' יפה נוף, רח' יוברט המפרי, וחוף קריית חיים. העירייה משקיעה משאבים רבים בהסדרת המתחמים הנבחרים ופועלת להקל על הליכי הרישוי, כאשר התקשורת עם בעלי הפוד-טראקס באופן ישיר ומיידי ללא חסמי בירוקרטיה. על מנת להקל על הפעילות מנפיקה העירייה היתרים זמניים לתקופה של שלושה חודשים, במהלכם נבחנת פעילות הפוד-טראק ועמידתם בתנאי החוק, גורמי הרישוי וההסכמים עליהם הם חתומים.
בין הנושאים הנבחנים במסגרת זו עמידה בתנאי הרישוי של המשטרה בכל הקשור למכירת אלכוהול, עמידה בתנאי משרד הבריאות וביקורת תברואתית המהווה תנאי בסיסי לפעילות הפוד-טרק. הודות לכל אלה זוכה אגף הרישוי בעירייה למשוב חיובי מבעלי הפוד-טראק הפעילים בשטח ומאלה שנמצאים בתהליכי רישוי, כמו גם מתושבי העיר הנהנים מההיצע והצבעים.
בשלב זה פועלים 9 פוד-טראקס בעיר: במתחם יוברט המפרי, בסמוך לחקר הימים, מוצבים שני פוד-טראקס – ג'וסי למיצים וסלמתרק – אוכל צמחוני. ברח' העצמאות – פועל ה"אויסטר – פירות ים". בחוף הכרמל – דוד אלעזר – פועלים שני פוד-טראקס: טרטוגה – שתיה וגלידות וסוויט פוד-טראק – גלידות, קפה ומאפים. בטיילת לואי – שני פוד-טראק: קפה לוריס – גלידות ולואי בורגר – המבורגרים. בי"ח כרמל – בורגרים – המבורגר. בקריית הטכניון – קפה סטודנט – קפה וכריכים. בנוסף לכל אלה נמצאים כיום מספר פוד-טראק בהליכי רישוי והסדרה ועם סיומם יגדל מצאי הפוד-טראקס בעיר אף יותר".