נתונים שנאספו על ידי עמותת "אור ירוק" עבור "mynet חיפה" חושפים את ממדי מכת תאונת הדרכים בעיר והרחובות האדומים בהם נרשמו הכי הרבה תאונות ונפגעו הכי הרבה אנשים.
הנתונים מתייחסים לחמשת החודשים הראשונה של שנת 2022 (ינואר-מאי). הנתונים מצביעים על מספר התאונות, ומידת הפגיעה של הפצועים בהם פצועים באורח קשה ופצועים באורח קל.
יודגש כי הנתונים אינם כוללים את החודשים בהם נרשמות הכי הרבה תאונות בשנה, חודשי הקיץ, יוני- ספטמבר, ומאז איסוף הנתונים אירעו תאונות רבות נוספות הכוללות גם הרוגים.
200 תאונות
הנתון המדאיג ביותר העולה מהנתונים הוא מספר התאונות. לא פחות מ-200 תאונות אירעו בתקופה של חמישה חודשים בלבד. המשמעות של 200 תאונות בתקופה של כ-180 ימים, היא כי מדי יום מדווחת בחיפה לפחות תאונה אחת עם פצועים. הנחה סבירה היא כי מספר התאונות בפועל הוא גדול יותר, מאחר ומדווחות רק תאונות בהן הפצועים הגיעו לבתי החולים והייתה מעורבת משטרה.
110 רחובות
הנתונים מצביעים על כך שב-110 רחובות בעיר אירעו התאונות במהלך חמישה חודשים בלבד. ניתן להתנחם בעובדה כי בחיפה יש 1,336 רחובות, והמשמעות היא כי בכעשרה אחוז מהרחובות אירעה תאונה.
הרחובות האדומים
מניתוח הנתונים עולה כי במספר רחובות נרשם מספר גדול של תאונות, בעוד שבמרבית הרחובות דווחה תאונה אחת בלבד עם פצועים. הרחובות "האדומים" הם הכי הרבה תאונות הם: שדרות ההסתדרות – 9 תאונות, רחוב האצטדיון – 6 תאונות, דרך העצמאות – 6 תאונות, חלוצי התעשייה – 5 תאונות, שדרות בן צבי יצחק – 5 תאונות, דרך בר יהודה – 5 תאונות, שדרות המגינים – 5 תאונות, ושדרות מוריה – 5 תאונות.
הכי הרבה פצועים
ניתוח התאונות עם הכי הרבה פצועים בחתך לפי רחובות, מגלה כי אלו הרחובות בהם היו הכי הרבה פצועים: שדרות ההסתדרות – 14 פצועים, דרך העצמאות – 11 פצועים, דרך בר יהודה – 10 פצועים, חלוצי התעשייה – 10 פצועים.
פצועים קשה
בחמשת החודשים הראשונים נפצעו באורח קשה בחיפה 32 בני אדם. אלו הרחובות בהם התרחשו התאונות עם הכי הרבה פצועים קשה: חלוצי התעשייה, בר יהודה, האצטדיון ודרך יגאל ידין. בכל אחד מרחובות אלו נפצעו 2 בני אדם באורח קשה.
פצועים קל
לא פחות מ-271 בני אדם נפצעו באורח קל בתאונות בעיר בתחילת השנה. אלו הרחובות בהם נפצעו הכי הרבה באורח קל: שדרות ההסתדרות – 14 פצועים קל, דרך העצמאות – 10 פצועים קל, דרך צרפת – 9 פצועים קל, דרך בר יהודה וחלוצי התעשייה – 8 פצועים באורח קל בכל אחד מהם.
מה עושים?
עומרי שפר, יועץ התחבורה לשעבר של ראש העיר עינת קליש, והיום מתכנן תחבורה באליה הנדסה: "על פי הנתונים ניתן לראות כי המשותף לכל הכבישים האדומים הם היקפי תנועה גדולים וכבישים מהירים. צלילה לנתונים נוספים מלמדת כי 22 אחוז מהנפגעים הם הולכי רגל, והכי מסוכן עבור הולכי הרגל הם רחובות גולומב, בלפור, בר יהודה, טרומפלדור והעוגן".
אז מה צריך לעשות? "יש להמשיך ולהסיר מפגעים מהכביש, להפחית את מהירויות הנסיעה. בכל העולם הבינו כי ככל שנוריד מהירות יהיו פחות תאונות וחומרת הפגיעה תפחת. בחיפה יש דברים הזויים כמו מירוצי מכוניות וחארקות. יש לפעול נגדם לא רק מבצע חד פעמי אלא אכיפה קבועה ומרתיעה, שימוש במצלמות ושימוש בטכנולוגיה קיימת לתפיסת נהגים הנוסעים מהר".
תשתיות רעועות
שפר מתייחס למצב התשתיות הרעוע בעיר, הבורות, והתאורה. "בחיפה יש בעיה שאף אחד לא מוכן לדבר עליה. עלות תחזוקה גבוהה ביחס להכנסות מועטות. ככל שאתה גר באזור דליל בעסקים ומגורים, כך ההכנסה לעיר נמוכה, והיכולת שלה לתחזק את המרחב הציבורי נפגעת. בחיפה יש התנגדות לפיתוח וציפוף וזה פוגע ביכולת לתחזק את הכבישים. מצבה הכלכלי של חיפה לא טוב. עולה 3 מיליון שקלים לשדרג צומת. אמנם פונים למשרד התחבורה בבקשה לסיוע במימון אבל הבעיה שהמשרד מקבל 100 בקשות שכאלה. ואז נוצר תור של עיריות הממתינות שהמשרד יממן תיקון מפגע, ולא רוצות "לצאת פראייריות" ולתקן על חשבונן. בינתיים המפגע נשאר במשך שנים והמשרד יאשר תיקון רק אם נהרגו אנשים באותו מפגע".
הגורם האנושי
גורם נוסף הוא תחבורה ציבורית. "חיפה חייבת שידרוג התחבורה הציבורית, וניתן לראות שמאשרים תמ"אות ותוספת דירות ורכבים, אבל התחבורה הציבורית נותרת מאחור. לעיתים משרד התחבורה לא מודע לצרכים האמיתיים של העיר, והרשות צריכה לדאוג לזה. שיתוף הפעולה קריטי. אבל בסוף אם כל אחד ייסע לאט יותר, ישים לב לדרך, יהיו פחות תאונות. לא יעזור כביש חדש אם הנהג לא עירני, מתעסק בטלפון או נוסע במהירות מופרזת".
חוסר תרבות
שלמה יוספסברג, מורה נהיגה כבר למעלה מ-40 שנה, מכיר את כל הכבישים: "המדינה חייבת להשקיע הרבה יותר כסף במשטרה ואכיפה, ובתי המשפט חייבים להחמיר עם עבריינים. יש להשקיע בתשתיות, שמירה על כבישים תקינים, תאורה והפרדת מסלולים. באשר לנהגים, אנחנו כמורים יכולים רק להעניק ידע לנהג הצעיר ב-30-40 שיעורים. אנחנו לא יכולים ללמד תרבות נהיגה, זה צריך לבוא מהבית".
כאב לב
נפתלי רוטנברג, מנהל מרחב כרמל באיחוד והצלה במשך 16 שנה, רואה מדי יום 15 תאונות דרכים באזור חיפה והקריות. "אנו מגיעים לנפגעים, לעיתים פצועים קל, ולפעמים קשה והרוגים. יש תאונות קשות עם הולכי רגל וילדים. אנשים עוברים ברמזורים אדומים, נוסעים בחוסר ערנות. יש צעירים שעושים רושם, יש ילדים על אופניים חשמליים שמנצלים את העובדה שלא נדרש רישיון נהיגה. אדם נוסע לעבודה ומגיע לאשפוז. ילד יוצא לבילוי ולא חוזר".
מכת מדינה
עו״ד יניב יעקב, מנכ״ל עמותת אור ירוק: ״תאונות הדרכים הן מכת מדינה שגובה את חייו של אדם בכל יום. אחד השבועות הקטלניים בכבישים הם עדות למציאות הקשה שאיתה אזרחי ישראל נאלצים להתמודד. שנים של הזנחה מצד ממשלות ישראל הובילו אותנו להיות מדינה שמסוכן לנסוע או לחצות בה את הכביש. האדישות שמלווה את התאונות מוכיחה שממשלת ישראל הרימה ידיים בכל הקשור למאבק בקטל בדרכים, כאילו מדובר בגזירת גורל שעלינו לחיות איתה. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים להוציא לפועל את התוכנית הלאומית לבטיחות בדרכים שהונחה על שולחנם לפני מספר ימים בהקדם כדי למנוע מעוד משפחות צער, סבל וכאב. במקביל יש לכנס את כל גורמי המקצוע ולהכריז על מצב חירום בכבישים ולהפנות את כל המשאבים האפשריים כדי לעצור את המגמה הקשה של השבועות האחרונים״.
הרחובות עם הכי הרבה תאונות:
שד' ההסתדרות - 9 תאונות
האצטדיון - 6 תאונות
דרך העצמאות - 6 תאונות
יצחק בן צבי - 5 תאונות
דרך בר יהודה - 5 תאונות
חלוצי התעשייה - 5 תאונות
שד' המגינים - 5 תאונות
שד' מוריה - 5 תאונות
שד' ההגנה - 4 תאונות
שד' ורבורג - 4 תאונות
הרחובות עם הכי הרבה פצועים:
שד' ההסתדרות - 14 פצועים
דרך העצמאות - 11 פצועים
דרך בר יהודה - 10 פצועים
חלוצי התעשייה - 10 פצועים
דרך צרפת - 9 פצועים
יצחק בן צבי - 8 פצועים
האצטדיון - 7 פצועים
חורי - 7 פצועים
שד' מוריה - 7 פצועים
שד' הציונות - 7 פצועים
שד' ההגנה - 7 פצועים
(על פי נתוני הלמ"ס ואור ירוק ינואר-יוני 2022)
קראו גם: >>
להצטרפות לקבוצת העדכונים של mynet חיפה >>> https://bit.ly/3yWpXrY