רעידת האדמה הלילה (א') הורגשה היטב בחיפה, ובמיוחד בבנייני מגורים ובקומות העליונות. תושבים דיווח על רעידה ארוכה שנמשכה כדקה בסביבות השעה 03:20.
6 צפייה בגלריה
רעידת אדמה
רעידת אדמה
"בחיפה תהיה קטסטרופה". רעידת אדמה
(צילום המחשה: shutterstock)
עד כה לא דווח על נזקים בחיפה כתוצאה מרעידת האדמה שמוקדה היה 500 קילומטרים מחיפה. רעידה בעוצמה זהה, מעל 7 בסולם דיכטר, במוקד סמוך יותר, עלול לגרום לנזקים עצומים וקריסת בניינים שנבנו לפני 1980.
חיפה היא בין הערים "הרגישות" לפגיעת רעידת אדמה מכמה היבטים. האחד, סמיכותה של חיפה לשבר יגור והערכה כי רעידת אדמה בישראל תורגש בעוצמה רבה באזור זה. השני, בחיפה יש בניה ישנה, ומאות ואלפי בניינים שנבנו בשנות ה-50. השלישי, בחיפה יש מפעלים שעלולים להינזק ברעידת אדמה, ולגרום לפעולת שרשרת שתוביל לפגיעה מחומרים מסוכנים.

6 צפייה בגלריה
רעידת אדמה - תמונת פייסבוק
רעידת אדמה - תמונת פייסבוק
המוקד היה 500 קילומטרים מכאן. מה יהיה שהמוקד יהיה כאן?
(צילום המחשה: shutterstock)

1,500 מבנים מסוכנים

ככלל, אם מבנה נבנה אחרי שנת 1980, והוא מתוחזק כנדרש, הוא יעמוד ברעידות אדמה. הבעיה קיימת כאשר מבנים אינם מתוחזקים ומוגדרים על ידי מהנדסי העירייה כ"מבנים מסוכנים". בחיפה יש כ-1,500 מבנים המוגדרים מסוכנים.
מבקר העירייה מצא ליקויים רבים בתפקוד המחלקה המטפלת במבנים מסוכנים. המבקר מצא כי המחלקה לא מתקוצבת, ללא כוח אדם, לא מבצעת פעולות יזומות, וטיפול לקוי במבנים בסכנה ממשית. יצויין כי ברחבי העיר חיפה ישנם בניינים רבים הממתינים להתחדשות עירונית, ועד אז הם חשופים לפגיעה של רעידות אדמה.

6 צפייה בגלריה
רעידת האדמה ב-1927
רעידת האדמה ב-1927
היו דברים מעולם. רעידת האדמה בישראל ב-1927
(צילום: אוניברסיטת חיפה)

המומחים מסכימים כי רעידת אדמה עוצמתית מתרחשת באזור חיפה כל 100 שנים. הרעידה החזקה האחרונה התרחשה ב-1927. לפיכך, רעידה חזקה עשויה להתרחש מחר בבוקר או ב-50 השנה הקרובות. אין ספק כי יש להיערך בהתאם כדי למנוע מראות שנראים כיום בסוריה ובטורקיה. נכון להיום, 1,500 מבנים מסוכנים בחיפה, ועוד מבנים רבים אחרים שלא נבנו בתקן הבנייה של אחרי שנת 1980, הופכים את חיפה למקום מסוכן ורגיש לפגיעת רעידת אדמה.

חשש לאירוע חומרים מסוכנים

קיימת תמימות דעים כי ברעידת אדמה חזקה בישראל, ישרור כאוס שיקשה על כוחות החילוץ להגיע ולסייע לנפגעים. בעוד שבמרבית הערים בישראל יתמודדו "רק" עם קריסת בניינים, באזורנו יצטרכו להתמודד ככל הנראה גם עם אירוע חומרים מסוכנים כתוצאה מפגיעה במבנים שבבעלות המפעלים במפרץ.
יו"ר סיעת הירוקים והמועמד לראשות העיר אביהו האן מתריע מהצפוי להתרחש באזור חיפה והמפרץ ברעידת אדמה חזקה.
האן: "רעידת האדמה שהתחוללה בתורכיה והורגשה היטב בישראל מבהירה לנו את האסון הנורא שעלול להיגרם לכל מטרופולין חיפה עקב קטסטרופה שעלולה להתרחש במפרץ - ככל וימשיכו לשחק ברולטה רוסית בחיי התושבים ולהמשיך לדחות את פינוי המפעלים המסוכנים".

6 צפייה בגלריה
תרגיל רעידת אדמה בחיפה
תרגיל רעידת אדמה בחיפה
תרגיל רעידת אדמה בחיפה
(צילום: לאוניד רזניק אגף הביטחון וחירום - עיריית חיפה)

האן מסביר כי רעידת אדמה חזקה עלולה לגרום לדליפה מסיבית של חומרים מסוכנים, התמוטטות של מפעלי מזוט ותגובת שרשרת שעלולה לגרום לאלפי הרוגים. "זו אינה הפחדה אלא פשוט מה שקורה - במקרה אסון שכזה", אומר האן, "במפרץ חיפה קיימים עשרות רבות של חומרים מסוכנים שבאירוע כזה עלולים להתפוצץ, להיפלט לאויר ולגרום לקטסטרופה. במשך שנים אני מתריע שיש לקדם בצורה מהירה ודחופה את פינוי המפעלים הפטרוכימיים והממשלה והעירייה רדומות".

6 צפייה בגלריה
שריפה במפעל שמן במפרץ חיפה
שריפה במפעל שמן במפרץ חיפה
חשש לפעולת שרשרת. שריפה במפעל שמן במפרץ חיפה
(צילום ארכיון: גיל נחושתן)

קראו גם:

6 צפייה בגלריה
אביהו האן
אביהו האן
מתריע. אביהו האן
(צילום: פרטי)

האן קורא לממשלת ישראל לפעול באופן מיידי לצמצם את היקפי הזיקוק במפרץ חיפה ולקצר את לוחות הזמנים לפינוי המפעלים וכבר מיידית להפחית ב-50% את התפוקה בהם שממילא מיועדת לייצוא.
פורסם לראשונה: 11:20, 06.02.23