תושבת חיפה פידא כיוואן נחתה ביום ראשון בישראל וחזרה לביתה ברחוב אלנבי בחיפה. כיוואן זכתה לחנינה מנשיא איחוד האמירויות השייח מוחמד בן זאיד, וזאת לבקשת נשיא המדינה יצחק הרצוג.
3 צפייה בגלריה
פידא ואמא שלה סבאח כיוואן
פידא ואמא שלה סבאח כיוואן
פידא ואמא שלה סבאח כיוואן
(צילום: קמפיין פידאא)
כיוואן נעצרה ב-17 למרץ 2021 באיחוד האמירויות ונכלאה בגין סחר בסמים. מכתב האישום ופסק הדין שניתן בעניינה, נטען כי כיוואן בת ה-43 הגיעה לאמירויות ונתפסה בביתה עם חצי קילוגרם חומר הגודר כסם מסוכן. בגין תפיסה זו היא הורשעה ונגזר עליה גזר דין מוות, שבהמשך הומתק למאסר עולם.
עם חזרתה כינסה משפחתה של כיוואן מסיבת עיתונאים, יחד עם עורכי דינה תמי אולמן ושאדי סרוג'י.
עו"ד אולמן: "אמה של פידאא התקשרה אלי בבכי וסיפרה לי שביתה נידונה למוות. חשבתי שאני לא שומעת טוב, זה היה מזעזע. באותו הרגע אני ושאדי הגענו לבית המשפחה והחלטנו לקחת את הייצוג בעניין. חברנו לעו"ד מהאמירויות ונסענו לבית המשפט לערעורים פלילים.

3 צפייה בגלריה
עו,ד ציבין ואלמזראויי בבית המשפט באבו דאבי
עו,ד ציבין ואלמזראויי בבית המשפט באבו דאבי
אחד מהדיונים בבית המשפט באבו דאבי בעניינה של פידא
(צילום: פרטי)

"ראינו את פידאא עם גלימה אדומה של נידונים למוות. אני הלכתי למות לראות אדם עם כותונת אדומה שאתה יודע שחלילה יוציאו אותו לסקילה באבנים. הלב שלי לא היה יכול להכיל את זה, אמרתי שחייבים להוציא אותה משם. למזלנו היו שלושה שופטים שהבינו את העניין והמתיקו את העונש למאסר עולם.
"לאחר מכן פנינו לנשיא המדינה מר הרצוג והוא טיפל בנו והיינו בקשר רציף עם משרד החוץ. כשידענו שהיא עומדת לחזור פעלנו מתחת לרדאר כדי שהתוכנית לא תיפגע ואני חייבת להודות שוב לנשיא המדינה הרצוג ונשיא האמירויות שעשו הכל כדי שתחזור לישראל כמה שיותר מהר".
כיוואן הוחזקה בכלא באבו דאבי, ובמהלך שהותה הגיעו דיווחים על התדרדרות במצבה. המשפחה טסה לאמירויות כדי לבקר את הבת, ונאלצו לשלם מאות אלפי שקלים על ייצוג משפטי מקומי וקידום המהלכים לשחרורה המוקדם.

3 צפייה בגלריה
מסיבת העיתונאים
מסיבת העיתונאים
מסיבת העיתונאים
(צילום: קמפיין פידאא)

קראו גם:

כיוואן: "כל כך רציתי לראות את אמא. חלמתי על זה שנתיים. רציתי לחזור לחיים שלי להיות חופשיה ולהחליט לעצמי מה שאפשר. אמא גידלה את כולנו להיות חזקים ואופטימיים כל הזמן, ולהילחם על מה שמגיע לנו. החנינה היא חלק מהחוק אבל אי אפשר לדעת מתי תגיע. זה מפחיד ביותר שאת הלא יודע האם ומתי תקבל חנינה. נשאר לי רק לשמור על אופטימיות, ובינתיים מילאתי עצמי בתפילות, קריאה בספרים, הייתי מאד פעילה וגם קיבלתי מכתבים".
בעבר כיוואן עבדה בבית קפה "אזאד" בחיפה, ושמה עלה לכותרות לאחר שבשנת 2012 סירבה להכניס חייל במדים למקום, מחשש כי כניסתו תעורר סערה במקום. כיוואן לא התייחסה לסמים שנתפסו לכאורה בדירתה והביאו למאסרה, ורוב מסיבת העיתונאים הייתה מופנית לעיתונות בערבית. היא זכתה בחנינה בשל חג הרמאדן, וכמובן התערבותם של נשיא המדינה יצחק הרצוג ומשרד החוץ.
כיוואן: "הודיעו לאסירים ברמקול שהם הולכים להשתחרר בגלל הרמאדן. אמא שלי וקונסול ישראל באיחוד האמירויות בדקו בשמות שהתפרסמו ומצאו את השם שלי. בכלא הודיעו את שמות המשתחררים. קראו לי, החזירו לי את דברי הערך איתם נכנסתי לכלא, קניתי כרטיס טיסה ולמחרת ליוו אותי לשדה התעופה. וזהו. כמה שרציתי כבר לחזור".