במצב שבו עשרות אלפים מתושבי הצפון מפונים מבתיהם וישוביהם, יש גופים ומוסדות בישראל שפועלים לסייע להם. נציגים של גופים אלה ישתתפו בוועידת 'צפון אדום' של רשת "ידיעות תקשורת", שתתקיים בחיפה ביום רביעי הקרוב. רוצים להספיק להירשם? לחצו כאן.

3 צפייה בגלריה
ד"ר רונן נודלמן, מנהל מחוז חיפה וגליל מערבי בכללית
ד"ר רונן נודלמן, מנהל מחוז חיפה וגליל מערבי בכללית
רונן נודלמן, מנהל מחוז חיפה וגליל מערבי בכללית
(צילום: רמי זרנגר)

אחד המוסדות החשובים העוסקים כל העת בתמיכה בתושבים הוא 'שירותי בריאות כללית'. רונן נודלמן, מנהל מחוז חיפה וגליל מערבי בכללית, מתחיל באקטואליה ומסביר ראשית על ההיערכות במידה ותהיה הסלמה בטחונית: "המתיחות הביטחונית שנמצאת בשיאה בימים אלה מאתגרת במיוחד היות והיא מגיעה בתום 10 חודשים שבהם תושבי הצפון והסביבה, שבהם גם עובדי מערכת הבריאות, מתנהלים תחת מתקפות טילים יומיומיות ואיום בטחוני ממושך אשר נותן אותותיו על כל תחום ותחום.
"אנחנו בכללית במחוז חיפה וגליל מערבי נערכים באופן מקיף להסלמה אפשרית ולתרחישים שונים בשיתוף פעולה הדוק עם גורמי הביטחון, כוחות ההצלה השונים והרשויות המקומיות. האתגר הוא להמשיך ולספק את כל השירותים הרפואיים החיונים ברציפות וכלל הניתן ללא שיבושים. תרחישים שונים, אנו עורכים להפעיל ברחבי חיפה וגליל מערבי מרפאות אחודות, אשר יתנו מענה רפואי לכל פונה, ללא שיוך לקופה.
"בתום סבב פגישות עם מנהלי בתי החולים באזור, אני יכול לומר כי אנו ערוכים היטב להתמודדות עם תרחישים רבים. אנו מתגברים את הצוותים ביחידות לשיקום, טיפול ביתי ואשפוז ביתי, במטרה לצמצם עומסים על בתי החולים ולהבטיח רצף טיפולי.
"במקביל, הרחבנו משמעותית את שירותי הרפואה מרחוק והמוקדים הטלפוניים שלנו, כדי לספק מענה רפואי זמין ומקצועי מסביב לשעון. אני מבקש להביע את הערכתי העמוקה לצוותים הרפואיים של כללית בכל מרפאות בחיפה הגליל המערבי על מסירותם ומחויבותם למטופלים, בשגרה ובחירום כאחד".
ד"ר אביטל מרגלית, מומחית ברופאת משפחה ומנהלת מינהלת גליל של הכללית מרחיבה ביתר פירוט מה נעשה עד כה בשירותי הבריאות של הכללית עבור התושבים: "מאז 7 באוקטובר ועד לרגעים אלו ממש המשכנו להעניק שירותים רפואיים לכל התושבים בקריית שמונה וגם בכל ישובי הסביבה, גם לאלו שנשארו בישובים וכן למי שפונו לרחבי הארץ. צוותים רפואיים נכנסים כל בוקר בהסעות לישובים אלו ולא מוותרים גם כשיש הפצצות או שריפות. המוטו היה ונותר לתת שירותים בפריסה רחבה ככל האפשר, בכל עת".

3 צפייה בגלריה
 ד"ר אביטל מרגלית
 ד"ר אביטל מרגלית
ד"ר אביטל מרגלית
(צילום: כללית)
איך זה מתבצע?
"איחדנו את כל המרפאות של קריית שמונה למרפאה גדולה וממוגנת שמעניקה לתושבים שנותרו בעיר שירותים מגוונים: רפואה משפחתית, רפואה יועצת, בית מרקחת, רנטגן ועוד. לתושבים שהתפנו נתנו מענה בדמות מרפאות מאוישות צוותים רפואיים במרפאות אותם הקמנו בבתי המלון, כאשר בטבריה עצמה הקמנו בתוך שתי מרפאות קיימות מרפאות ייעודיות לתושבי קווי העימות.
"בנוסף, כל שירותי הרפואה הטלפוניים אוישו בצוותים שמעבירים כל פניה של כל תושב שפונה, מכל הארץ, לרופא האישי שלו. הוקם גם מערך של אחיות, שהן בעצמן מפונות במרכז הארץ, המרכזות את הטיפול, הליווי והמעקב במטופלים הכרוניים, מתוך הבנה שהם נדרשים לפיקוח ומעקב צמודים".

"לתת קצה של שפיות"


לא רק בפן שירותי הבריאות ניתן מענה, אלא גם בפן החינוכי והקהילתי. דוגמה ראויה לציון היא פעילותה של האקדמית גורדון בחיפה. "מפרוץ המלחמה ועד רגעים אלו ממש האקדמית גורדון עטפה וסייעה למפונים בכל האמצעים שלרשותה", מספר ד"ר אלי וינוקור, סגן נשיא לאסטרטגיה ובינלאומיות וראש החוג לחינוך חברתי וקהילתי באקדמית גורדון.

3 צפייה בגלריה
ד"ר אלי וינוקור
ד"ר אלי וינוקור
ד"ר אלי וינוקור
(צילום: ענבל מרמרי)

לדבריו, לא מדובר רק בסיוע לוגיסט, אלא הרבה מעבר: "למעשה, מאז פרוץ המלחמה, למשך שנה אקדמית שלמה, פעילותו של תיכון אורט שלומי הועתקה בשלמותה למכללה. כלומר, התיכון עבר להשתמש במבני המכללה השונים יחד עם התלמידים.
"בנוסף, סגל המכללה נסע למרכזי מפונים בכל רחבי הארץ והעביר פעילויות חינוכיות, גם לחינוך המיוחד, בהתנדבות. חברי סגל המכללה שהיו בשבתון ניהלו בתי ספר למפונים ברחבי הארץ. אירחנו אצלנו ילדים, גם מפונים מהצפון וגם מהעוטף, והעברנו להם פעילויות שכללו שימוש בציוד טכנולוגי, רובוטים ועוד".
"כמו כן, המכללה נתנה מענים פרטניים עבור סטודנטים לתואר ראשון ושני שהיו או במילואים או מפונים, והיו לא מעט", מתאר ד"ר וינוקור. "סגל המכללה והנהלתה עבדו על תכנית אישית לכל סטודנט שלא ינשור, ובעיקר שיהיה לו עוגן להאחז בו, קצה של שפיות. כמי שהיה בעצמו מילואימניק במלחמה, פגשתי סטודנטים שלחמו במשך 150 יום, והשגרה הזו היתה עבורם חבל הצלה".

מדברים על הצפון בחיפה


בוועידת 'צפון אדום' של 'ידיעות תקשורת' יתארחו השר לפיתוח הנגב והגליל, יצחק וסרלאוף, מנכ"ל משרד הכלכלה עו"ד אמנון מרחב, האלוף (מיל') יאיר גולן, יו"ר 'הדמוקרטים' ולשעבר אלוף פיקוד צפון והשחקנית והקומיקאית ליטל שוורץ, ילידת קרית ים.
כמו כן ישתתפו ראשי הרשויות: יונה יהב, ראש העיר חיפה, משה דוידוביץ', ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר פורום העימות; משה קונינסקי, ראש עיריית כרמיאל ודוד אזולאי, ראש המועצה המקומית מטולה.
הוועידה תסוקר בפלטפורמות השונות של קבוצת "ידיעות תקשורת" ובהן מקומוני הקבוצה ורשת mynet. רוצים להירשם? לחצו כאן.