עד לפני 4 וחצי שנים השם נחשון צוק לא אמר כלום לתושבי חיפה. הפנסיונר החביב, דמות מוכרת בקהילת השייטים המקומית, פרץ לתודעה עם הניצחון המוחץ של קליש על יונה יהב בבחירות 2018.
7 צפייה בגלריה
נחשון צוק
נחשון צוק
נחשון צוק
(צילום: שרון צור)
רבים זקפו את ההישג לזכותו של מי שניהל עבורה את הקמפיין, הפך לממלא מקומה, וכונה על ידי רבים האיש החזק בעירייה, או ראש העיר האמיתי. צוק מצטנע וטוען שהשפעתו ומעורבותו בעבודת ראש העיר היא קטנה בהרבה ממה שמייחסים לו. אבל מי שעובד קרוב אליהם אומר שצוק וקליש הם ה"פאוור קאפל" הפוליטי של חיפה והשפעתו עליה עצומה.
צוק הוא דמות די מסתורית, ואינו נוהג להתראיין. לפני שבועיים הפתיע כאשר הודיע שירוץ למועצת העיר ברשימה חדשה המזוהה עם ההייטקיסטים. בשיחה עם "ידיעות חיפה" מסכם צוק את הקדנציה, מנסה להסביר היכן טעה, ומדוע לדעתו המצב בחיפה הרבה יותר טוב ממה שחושב הציבור.
למה אתה רץ בסיעה נפרדת?
"אני תומך בעינת, אבל רץ בנפרד. זיהיתי קבוצה שלא משתתפת בבחירות ואלו עשרות אלפי עובדי הייטק בעיר. ביניהם עובדי רפא"ל, טכניון, אלביט, סטארטפים. הבעיה בחיפה היא לא רק בריחת צעירים, אלא גם בריחת אנשים מהמחזור של עינת וגם בני גילי המתקרבים ל-70. הנכדים בורחים ואחריהם הסבים והסבתות".
עובדי הייטק לא יכולים להצביע לרשימה של עינת?
"יש שני פתקים בבחירות, לראשות ולמועצה. עינת קיבלה 67 אלף קולות לראשות, והרבה פחות למועצה. אני רוצה להתמקד בנושא ההייטק ולהכניס כמה שיותר מנדטים למועצה".

7 צפייה בגלריה
קליש וצוק
קליש וצוק
ראש העיר קליש וצוק
(צילום: ראובן כהן עיריית חיפה)

כדי לקדם את ההייטק תצטרך שעינת תיבחר.
"ברור לי שלא כל מי שיצביע לי יצביע לעינת. אני רוצה את עינת כראש עיר. שנית, כמו שיש סיעת גמלאים וחרדים צריך סיעה של הייטק. צריך להכניס אנשים טובים למועצה כדי להרים את הרמה".

בלי סקרים


בינתיים, עינת מתרסקת בסקרים
"הסקרים זו בועה שיש לפוצץ. הסקרים שנערכים בחיפה לא לוקחים בחשבון את שיעורי ההצבעה השונים בשכונות ולכן הם בלוף גמור. בבחירות הקודמות מצבה של עינת בסקרים חצי שנה לפני הבחירות היה רע וראיתם איך זה נגמר. לא עשינו אפילו סקר אחד. אני שמח שכל האחרים קונים את הבלוף וזה עוזר לנו. לפני 5 שנים הייתי יותר מודאג מהבחירות הנוכחיות".
אתה מודע לביקורת הקשה נגד ראש העיר?
"ברשתות החברתיות אני קורא הכל. כמות האנשים ברשת היא בין 500-1,000 אבל נגיד 5,000. מתוך 85 אלף שהצביעו בשנת 2018 זה בטל בשישים".

7 צפייה בגלריה
יהב
יהב
יונה יהב
(צילום: גביש מדיה)

לפני 5 שנים עינת הייתה תקווה גדולה, היום המצב שונה. הציבור מאוכזב ממנה, בהיכל ברוממה שורקים לה בוז, הסקרים קוטלים.
"לא מעניין מה קרה למותג 'עינת'. כמו באולימפיאדה שמתקיימת כל 4 שנים, כך בבחירות. עינת יכולה לרוץ לאט יותר מפעם שעברה ועדיין לנצח את המתחרים האחרים. היא קיבלה 67 אלף קולות פעם קודמת, עכשיו היא צריכה קול אחד יותר מהמועמד שאחריה. למועמדים האחרים יש אפס סיכוי להשיג 40% ולנצח בסיבוב ראשון".
ניהלתם שנים קמפיין שלילי נגד השלטון הקודם וטענתם לשחיתות.
"לא האשמנו את ראש העיר בשחיתות. ומי שחושב ששלושת ראשי הערים האחרונים ידעו את כל מה שקורה בעירייה טועה. השחיתויות והבלאגן קורים מאחורי הגב של ראשי הערים. אנחנו לא ניהלנו ולא ננהל קמפיין שלילי".

מועצה לעומתית


אתה רואה את המצב, נתק מול משרדי ממשלה, מועצה לעומתית והתנהלות תקשורתית תמוהה. זאת אולי העירייה היחידה בארץ שכמעט ולא מגיבה לשאלות של עיתונאים.
"אני לא קשור לדוברות של העירייה וזה לא מעניין אותי. לא עסקתי בזה, יש את אלירן הדובר ואת הדוברות".
כלומר סתם מתנכלים לראש העיר?
"ברור שיש סנטימנט בעייתי לקליש כמו שהיה ליהב גם לראש העיר הבא ולא משנה מי יהיה. תוך 30 יום תחל מתקפה עליו של תושבים".
צפיתם את ההתנגדות לעינת?
"בוודאי. הבנו שהולכת להיות מועצה לעומתית שנה שלפני שקמה. כל זה קרה בגלל שסגרו קואליציה לפני מועד הבחירות. היו לנו הסכמים עם 12 אצבעות וחשבו שאחרי הבחירות נפתח הסכמים קואליציוניים חדשים".
צפיתם שהקואליציה תתפרק?
"כן. כי לקחנו את כל מי שמוכן לבוא לקואליציה כדי להפיל את השלטון. ידענו מראש שניהול משא ומתן בהתאם להסכמים לפני הבחירות תביא למועצה לעומתית".
למה לא אמרתם לתושבים שזה מה שצפוי?
"למועצה אין חשיבות. ראש העיר הוא הכל. הוא מאציל סמכויות לסגנים אבל שומר על סמכויותיו. ראש העיר הוא מלך לפי חוקי מדינת ישראל. ולכן המועצה תפקידה הוא כלום, רק להפריע לראש העיר. יכולנו להקים קואליציה אבל זה לא טוב לעיר שנקנה שקט וחברי מועצה שיעשו נעים בגב".

7 צפייה בגלריה
חזירי בר בשכונה
חזירי בר בשכונה
חזירי בר בחיפה
(צילום: אלעד גרשגורן)

אגב המועצה הלעומתית לקחה לך את השכר כסגן ראש עיר. איך אתה מסתדר עם זה?
"נכון, שנתיים אני ללא שכר. אני פנסיונר. אני עושה הכל בהתנדבות. גם אם אלך אחרי 5 שנים אני אלך גאה על ההישגים שלנו".
איך ההרגשה לשבת במועצה ולספוג עלבונות מהאופוזיציה?
"זה קשה מנשוא. הרגשה אישית זוועה. הקריאות במועצה, והטענות שאני ראש העיר בפועל. זו טענה מיזוגנית, כאילו אישה לא יכולה להצליח אם לא עומד מאחוריה גבר. עינת לא מונעת על ידי, אף אחד לא שולט בה ובטח לא אני".

עיר החזירים


בוא נדבר על חזירי הבר, תחום שאתה אחראי לו. איך היית מגדיר את הטיפול בחזירים?
"מ-1 עד 10, אנחנו 11. נכנסתי לזה באפריל לפני שנתיים. לקח לי 5 חודשים להגיע להסכם עם רשות טבע והגנים, שאני חתום עליו. לקחנו אקולוגית שלאחרונה הייתה בכנס בברצלונה, שם אנחנו נחשבים למספר אחת בטיפול בחזירים באירופה בסביבה עירונית, זה מה שהם חושבים עלינו".
מדוע הופסק דילול החזירים עם כניסתה של עינת לתפקיד?
"ראש העיר בדקה אם מותר לירות בחזירים בעיר. ראינו שצריך להתקבל היתר של המשטרה לפני הירי. מאחר ולא ניתן היתר כזה, לא היינו מוכנים להסתכן בירי בתוך העיר. באיטליה ראש עיריית רומא נפלה כי תושב נהרג מירי בחזיר בתוך העיר"?
עינת סירבה להרוג חזירים בגלל אידאולוגיה?
"לא. אחרי הפסקת הדילול מבחינה חוקית, היה מחקר שמצא כי אין יעילות בדילול. אגב לא הייתה עד היום תקיפה של חזיר".
סליחה?
"או שהחזירים תקפו שקית אוכל, או שתקפו כלב. למה אנשים מחזיקים שקית עם סטייקים כשבא חזיר?".


7 צפייה בגלריה
נחשון צוק
נחשון צוק
צוק. נפגש פעמיים בשבוע עם קליש
(צילום: שרון צור)

אנשים שהולכים עם שקיות מזון ביד לא חושבים על חזיר שיבוא, גם חטפתם על זה מבית המשפט, ואתה אומר שהכל טוב.
"אנחנו לא עשינו טעויות. פעלנו בהתאם להנחיות הרגולטור. יש בעיית חזירים אבל הטיפול שלנו טוב. מועצת העיר לא אפשרה לנו לעשות הסברה לתושבים שממשיכים להאכיל חזירים. אולי טעינו שלא תקשרנו את זה מספיק. אולי הייתי צריך להגיד לעינת שיש לקיים יותר ראיונות".
מדברים הרבה על הקשר הקרוב שלכם. איך אתם עובדים ביחד?
"אני ועינת נפגשים שתי פגישות שבועיות. אני עוסק בנושאים שלי ויש הרבה ישיבות משותפות. אני לא יודע 90% ממה שהיא עושה ולהיפך. אני מכיר היטב את המשפחה ובן זוגה בועז".
יצאתם גם להפלגה משותפת.
"כן. יש לי סירה של 6.5 מטרים ולקחתי אותה ללמוד שיט במשך 3 ימי ראשון. רציתי שהיא תתחבר לעניין השיט. היא אחת התלמידות הטובות שלי. היא ספורטאית ששולטת בגוף והיא מהנדסת שיודעת מה זה 45 מעלות רוח. במשך 3 ימים הפלגנו 8 שעות ביום, ובערב היא הלכה להתאמן בקראטה".

7 צפייה בגלריה
"הם שלחו מכתב מאיים". צוק
"הם שלחו מכתב מאיים". צוק
ינסה להיכנס למועצה. צוק
(צילום: ראובן כהן)

רולטה רוסית


יש טענות נגדה על ניכור ויחסי אנוש גרועים. נתקלת בזה?
"ברחוב לא נתקלתי בזה, אבל ברמה האישית היא נהדרת. היא נפגשת עם הרבה מאד אנשים ובאחד על אחד היא זוכה לאהבה והערכה. מי שלא מכיר אותה וניזון מהאינטרנט והתקשורת ולא מבין אם מי יש להם עסק. בראיונות הישירים היא דווקא יוצאת בסדר".
בכל זאת מה נקודת התורפה שלה?
"אולי בשיווק של מה שעשינו, אולי בקטע התקשורתי עשינו טעויות".
קליש תהיה ראש העיר?
"דעת הציבור לא נמצאת היום בחסן שוקרי אלא בהפגנות בחורב. אם יהיה עוד מקרה של פיטורי גלנט, אנשים לא יבואו להצביע, ולכן אף אחד לא יכול להעריך מה יהיה".
עינת מול יונה בסיבוב שני?
"סיבוב שני זה רולטה רוסית".
יכול להיות שיהיה הפעם קמפיין "רק לא קליש"?
"יכול להיות. אבל באותה מידה יכול להיות "רק לא לחזור ליונה" או "רק לא מישהו חסר ניסיון". אנחנו נראה מה קורה יום אחרי סוכות, אז הקמפיין יהיה במלוא המרץ".
מה מצבה של העירייה אחרי הקדנציה שלכם?
"לפני הנתונים שהציגה עינת המצב מדהים. שנתיים לפני שנכנסה עינת חשבו לשלול את איתנות העירייה, ועכשיו המצב מדהים. במסגרת פעילותי כיו"ר היי סנטר, במשך שנתיים וחצי הצמחנו 70 חברות, 400 עובדים וגיוס עצמי לכלכלה מקומית. לאותן חברות גם חילקנו תווי אוכל למסעדות בעיר התחתית, ועכשיו הכל מלא ואנשים הולכים ובאים. כך גם עשינו במתחם תלפיות כשהדלקנו סצנת אירועים".

קראו גם:

בכירים רבים עזבו את העירייה עם טענות על יחסי אנוש גרועים של קליש והיו שטענו גם נגדך.
"דוד לוריא יצא לפנסיה ולא האריכו לו. גדי מרגלית היה מנכ"ל כמשרת אמון והועזב, נכנס מנכ"ל איתן שטיאסני שהיה שנה וחצי, אוהד שגב היה מנכ"ל שנתיים, עכשיו יש מנכ"ל שלישי".
זה סביר שיתחלפו 3 מנכ"לים בקדנציה?
"איזה מנכ"ל יבוא לנהל ארגון של 4 מיליארד שקלים, 6,000 עובדים עם ועד חזק, ושכר של 40 אלף שקלים? עכשיו הגיע מנכ"ל שהוא פנסיונר של מערכת הביטחון שבא מתוך אידיאלים".

שוטי ספינתי


אתה אדם די מסתורי, לא יודעים עליך הרבה.
"אני חיפאי. אלמן. יש לי ילד אחד שגר עכשיו בקריות והשני בחדרה. יש לי 3 נכדים שבאים איתי להפלגות. אני קורא ספרים רק באנגלית, כך התרגלתי משנותיי בצי הסוחר כשהחלפנו ספרים עם ספינות אחרות. אני צמחוני מאז 1975 כשעוד אף אחד לא ידע מה זה. התחלתי לבשל לעצמי מגיל 19 כי לא היה מזון צמחוני מוכן".

7 צפייה בגלריה
נחשון צוק
נחשון צוק
צוק. אוהב את הים
(צילום: שרון צור)

מה אתה עושה בשעות הפנאי?
"אני שט מגיל 10, הייתי קצין בצי הסוחר. יש לי סירה של 5 מטרים ביוון שעולה כמו אוטו מצ'וקמק, ושבועיים בשנה אני נוסע לשוט איתה".
אתה הולך להפגנות?
"הלכתי פעם אחת. אני איש מפלגת העבודה, הצטרפתי כשעמי איילון התמודד אחרי רצח רבין. כבוגר חיל אמרו לי שכולם תומכים באיילון אז הלכתי אחריו".
אתה אדם מאושר?
"אני אגיד שאני באושר פיזי ונפשי יוצא מן הכלל כשאני מפליג בסירתי ביוון כשאני יוצא לבד לים ולא צריך לדבר".
איפה תהיה ב-1 בנובמבר?
"מקווה שאני אהיה במועצה ועינת ראש עיר. אם אכניס 3 מנדטים מהסיעה שלי זה יהיה טוב. שליש או חצי מחברי המועצה בטוח לא יהיו במועצה הבאה, נקווה שאני לא אהיה איתם".