מידי יום שבת ב-28 שבועות האחרונים, עו"ד רותם פרלמן פרחי הובילה את צעדת המחאה במוריה, נשאה נאום בפני עשרות אלפי מפגינים ומפגינות בצומת חורב בגשם ובשמש, וזעקה אינספור פעמים "דמו-קר-טיה".
6 צפייה בגלריה
עו"ד פרלמן פרחי
עו"ד פרלמן פרחי
המחאה ממשיכה. עו"ד פרלמן פרחי
(צילום: דרור שמילוביץ)
פרלמן לא לבד, ואיתה בחיפה מובילים את המחאה גלי עשת בזק, אייל רייכמן, אמיר שדה ואחרים.
תפסנו את פרלמן יממה אחרי ביטול עילת הסבירות, ולפני התארגנות לעוד אירוע מחאה ברחבי העיר.
פרלמן: "ביטול עילת הסבירות היה לצערי צפוי. למרות כל העצב והתחושות הקשות, אני מעדיפה את זה על פשרה רקובה שהציעו לפיד, גנץ, בר דוד ואפילו הנשיא. עכשיו ברור לכולם כי יש שתי ברירות, מדינה בדמותו של שורף חווארה איתמר בן גביר, או מדינה ליבראלית. הוסרו המסיכות".

6 צפייה בגלריה
המחאה במוריה
המחאה במוריה
המחאה תתורגם לבחירות המקומיות. אלפים במוריה
(צילום: Eran Gershon)

מה עכשיו?
"לא נשברים אלה מבינים שתפקיד המחאה לאסוף את האנשים, לייצר אלטרנטיבות ולחשוף את הפייק. יש להראות את הדרך לציבור".
כעורכת דין, בג"צ יפסול את תיקון החוק?
"הוגשו עתירות אבל אני לא משוכנעת שבג"צ יפסול. מעולם לא קרה שבג"צ נדרש לדון בתיקון לחוק יסוד. דווקא בגלל זה המחאה חשובה. היא משרטטת לבית המשפט וליועצת המשפטית לממשלה מה הציבור רוצה וחושב".
יש חקיקה. המחאה לא צלחה?
"לא. זו ממשלה של משתמטים ומושחתים ששדדה את הדמוקרטיה ומבצעת בה וידוא הריגה. זו מדינה ללא תמיכת העם והיא לא תשרוד".

6 צפייה בגלריה
השר לוין
השר לוין
לשלוח לו ולרוטמן פרחים. השר לוין
(צילום: יואב דודקביץ)

מה הצעד הבא של המחאה?
"קודם כל לשלוח פרחים לרוטמן ולוין שהצליחו להקים בישראל גוש ליברלי גדול וחזק".
מה להערכתך תעשה הממשלה?
"הם בשכרון כוח. הם עשויים לפטר את היועמ"שית, להכניס את אריה דרעי לממשלה. לא סתם ביטלו את הסבירות. אנו כבר רואים את חוק לימוד תורה שמשווה את תלמידי ישיבות למשרתים בצה"ל. יש את החוק שעוסק בטבריה. הם לא עוצרים. הם עשויים גם למנוע את הבחירות".

6 צפייה בגלריה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה
תפוטר? היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה
(מוטי קמחי YNET)

איך יש להגיב לזה?
"המחאה צריכה להתמודד עם כל מה שיזרקו עליה. אולי תהי החקיקה אבל לא תהיה מדינה. הצבא לא איתם, יש קבוצת רופאים שגודלת מידי יום שחבריה מבקשים לעשות רילוקשיין. עזיבת 250 רופאים מומחים תביא לקריסת מערכת הרפואה. המשטרה כבר קורסת ונראית כמשטרת בן גביר. תלמידי הישיבות יחליפו את אנשי הייטק? זה לא יחזיק 3 שנים והמדינה תקרוס לתוך עצמה".
מה המחיר שהציבור ישלם?
"אנחנו כבר רואים את הפגיעה בכלכלה, בצבא, בבטחון, שקל מתרסק, הפנסיות נפגעות. מה לדעתך יקרה ליוקר המחיה?".
הולכים על מודל הונגריה?
"בהונגריה היגרו בתקופת אורבן כמיליון איש מאליטה של המדינה. החזקים עזבו, אינפלציה של עשרות אחוזים. אולי עוד כמה שנים נראה שעזבו פה לא מעט ונשארו חרדים, ביביסטים ומתנחלים. אין הייטק, אין אמנים, אין סיוע אמריקאי למדינה שאינה דמוקרטית. זו יכולה להיות סופה של מדינת ישראל אבל אפשר גם לשנות כיוון".

6 צפייה בגלריה
הצעדה במוריה
הצעדה במוריה
"למחאה בישראל אין אח ורע"
(צילום: מחאת העם חיפה - עינת שירן)

אופטימית?
"אני דווקא מלאת תקווה, ורואה אנשים חדשים שמגיעים למחאה. אני רואה הבנה ולימוד של דמוקרטיה. זה עשוי להיות מפחיד ומייאש אבל בסוף ננצח".
בהונגריה לא ניצחו.
"בכל זאת זה שונה. אצלנו המחאה כוללת אנשי הייטק, רופאים, אנשי צבא ובטחון, אנשי כלכלה ואקדמיה. זו מחאה שאין לה אח ורע בעולם. נזכור שהעם שלנו עבר גם תלאות וקשיים קשיים הרבה יותר גדולים ולא נתייאש".
למה ההתנגדות לפשרה?
"אין משא ומתן על דמוקרטיה. הביקורת השיפוטית היא הבלם היחיד שיש בישראל. אין לנו שני בתי פרלמנט. לא נוכל לקבל שחיתות ומינויים כמו של אריה דרעי שהורשע פעמיים. הפשרה הייתה מביאה אותנו לסלאמי מתמשך".

6 צפייה בגלריה
לעצור את החקיקה. 45 אלף בחורב
לעצור את החקיקה. 45 אלף בחורב
"נתפוס עמדות כוח". עשרות אלפים בחורב
(צילום: אסף דפנא)

לאן הולכת המחאה עכשיו?
"בחיפה ימשיכו אירועי המחאה בנוהל של חורב. יש להם ערך גדול מאד. והקרב הגדול הבא יהיה הבחירות המוניציפאליות. יש לוודא שערי המדינה יהיו ליבראליות. הציבור יצטרך לשאול את עצמו מי מהמועמדים לראשות עיר ידאג לזכויות אדם ומיעוטים. יש את אביהו האן שמגיע כל שבוע להפגנות, ואת עוד" שרית גולן שטיינברג המסייעת באופן קבוע בשחרור העצורים.
"תפקיד המחאה בין השאר הוא לתפוס עמדות כוח. ההצלחה בלשכת עורכי הדין צריכה לקבל ביטוי במקומות נוספים. כשהשלטון המרכזי הוא מושחת ומשיחי, יש חשיבות גדולה לשלטון המקומי וזה יהיה הקרב הבא".