סטודנטים דתיים, חברי הקהילה הלהט"בית, מעלים טענות קשות נגד רב הטכניון הרב אלעד דוקוב, שלטענתם בדרשות שלו פוגע בהומואים.
5 צפייה בגלריה
דתיים להט"בים נגד הטכניון. משתף גאה במצעד הגאווה בחיפה
דתיים להט"בים נגד הטכניון. משתף גאה במצעד הגאווה בחיפה
דתיים להט"בים בטכניון. משתתף גאה במצעד הגאווה בחיפה
(מימין: שאטרסטוק, גיל נחושתן)
סטודנטים מתארים כיצד נאלצו לספוג דרשות שבת פוגעניות של הרב המכהן כרב בית הכנסת בטכניון, אך מוצג כרב המוסד האקדמי החיפאי. דוקוב הוא ד"ר למתמטיקה, נמנה עם סגל הטכניון ומקיים דרשות שבת אליהן מגיעים מאות סטודנטים וחברי הקהילה הדתית בטכניון וסביבתו.
בשנת 2018 חתם הרב דוקוב על מכתב עם עוד 200 רבנים נגד ארגוני הלהט"ב. במכתב כונו הומואים "סוטים" ומאבקם "טרור". לפני שבועיים הרב דוקוב פרסם התבטאות נוספת הנוגעת לקהילה הגאה, וטען כי נציגיה בטכניון קיימו מסיבה בערב יום השואה בניגוד לרוח יום זה, וכי נציגי הקהילה נוהגים באלימות. דוקוב אף קרא כי "כל מי שייקח חלק בלקדם לקיחת אחריות על הקמפוס תבוא עליו ברכת ה'". אולם בשבוע שעבר פרסם דוקוב התנצלות לפיה הוא מגנה כל מעשה אלימות, וכי הוא יגן על כל בני הטכניון, ובכללם אנשי הקהילה הגאה. "במסרון שהוצא מתוך קבוצת בית הכנסת, התנסחתי באופן שעלול להתפרש כאינו משקף את עמדתי וערכיי ועל כך אני מצטער ומתנצל". השבוע שוחחנו עם סטודנטים הומואים בטכניון שסיפרו ל"ידיעות חיפה" כיצד נראים הדברים בעיניהם. רובם בחרו לא להיחשף.
5 צפייה בגלריה
הקיה עשתה דרך ארוכה. מצעד הגאווה חיפה
הקיה עשתה דרך ארוכה. מצעד הגאווה חיפה
הקהילה עשתה דרך ארוכה. מצעד הגאווה חיפה
(צילם: גיל נחושתן)

כוננות ספיגה

מי שהקימו קול זעקה בעקבות התבטאויותיו האחרונות של הרב דוקוב היו חברי עמותת "חברותא", ארגון ארצי הפועל למען הומואים דתיים. נציגי העמותה בחיפה, גל אלפר ואיתי גייטר הקימו בחיפה את "הקשת הסרוגה". השניים בוגרי הטכניון המגיעים לבית הכנסת באופן קבוע, בו דורש הרב דוקוב.
אלפר: "הקבוצה שהקמנו מיועדת לגילאי 20-30 המגיעים מרקע דתי ומגדירים עצמם הומואים וביסקסואליים. המטרה היא לבנות קהילה. יצאתי מהארון לפני כשנתיים והקמתי את הקבוצה אחרי שלא מצאתי מסגרות לשתף את מה שעובר עליי. הזהות דתית והלהט"בית התנגשו ולא רציתי לאבד אף אחת מהן אלא לגשר על הפער. באותו זמן היו קבוצות רק באריאל ובבאר שבע ועכשיו יש גם בחיפה. מפגשי הקבוצה התחילו עם בודדים ועכשיו מדי שבועיים מגיעים עשרות מחיפה והצפון ומדברים על דברים שמעסיקים אותנו. רוב החברים עדיין בארון ולא מקבלים תמיכה מהמשפחה. זהו המקום היחיד בו הם יכולים להרגיש חופשיים לשתף בדילמות שלנו והנושא הדתי. הדת היא חלק גדול מהאישיות שלנו ויש מי שנאלץ לצאת בשאלה בגלל זה וחבל לי על כך".
אלפר מסביר כי מרכז הדילמה הדתית היא האיסור למשכב זכר המוזכרת מידי דרשת יום כיפור. "זו דילמה אישית ביני ובין הקדוש ברוך הוא. בשיחותיי איתו שאלתי למה ברא אותי ככה. אני הבנתי שאם אתחתן עם אישה זה לא יעשה אותי יהודי טוב יותר. לא פשוט להומו דתי לצאת מול המשפחה. יש עדיין קרובי משפחה שלא מקבלים אותי ואת בן זוגי. דווקא כששמעו על שיצאתי מהארון קיבלתי תגובות מחזקות. הרוב הם לא כמו הרב דוקוב".
5 צפייה בגלריה
רוצים לחזק ולחבר. גל אלפר
רוצים לחזק ולחבר. גל אלפר
רוצים לחזק ולחבר. גל אלפר
(צילום: ניקי טרוק)

דיני נפשות

אלפר סיים לימודי מדעי המחשב בטכניון לפני שנתיים, אך חווה את דרשותיו של דוקוב במשך 5 שנים. "כסטודנט התקשיתי לשמוע את הדברים בדרשות. בכל דבר תורה דוקוב היה שוטח את משנתו באשר לצורת המשפחה הנכונה ומדוע אבא ואבא זו לא משפחה, ושרק אבא ואמא זה נורמלי, וכל דבר אחר זו סטייה. אני הייתי באותו זמן בארון. היו בדרשה עוד חברים מהקבוצה שלנו. יושבים בדרשה כ-200 סטודנטים, כעשרה אחוז ככל הנראה להט"בים, ונאלצים לשמוע שהם סוטים. הרוב החליטו לצאת מבית הכנסת אבל אותי עניין דבר התורה. ביום השואה אחרון דוקוב טען שהאחווה הגאה בטכניון עשו מסיבה דווקא ביום השואה. זה לא היה נכון ואצלנו באחווה לימדנו ביום השואה כי ההומואים סבלו יותר מהיהודים באותה תקופה".
אלפר טוען שהטכניון לא עושה מספיק כדי למנוע את המשך הפגיעה. "כבר ב-2018 פרסם דוקוב את מכתב הרבנים וחתם כרב הטכניון. הדור השמרן חייב להבין ולראות איך להבין את ההומואים הדתיים, ולהבין כי אין לנו אופציה אחרת. זו לא בחירה. יש רבנים שמגלים הבנה בצורה פומבית כמו הרב יובל שארלו והרב בני לאו. רבנים חייבים להביו כי מדובר בדיני נפשות. יש הומואים דתיים שהתאבדו כי חששו מתגובת משפחה ורבנים. אני נפגש כיום עם אנשים עם מחשבות אובדניות שמחפשים אוזן קשבת והבנה. דברים של רבנים כמו דוקוב עלולים להיות מסוכנים. לדעתינו הטכניון גינה בצורה חלבית את דוקוב ומשיך להעסיק מי שפוגע בסטודנטים הומואים".
אלפר עובד בחברת הייטק ומתגורר ברמת אלון עם בן זוגו. הוא לא היה רוצה להצטייר כמי שיוצא נגד הרב דוקוב ומדגיש כי יש לפעול לבניית קהילה תומכת עבור מי שיציאה מהארון עלול להיות עניין של חיים ומוות. "חיפה היא מורכבת ואני עדיין מקווה שאוכל ללכת יד ביד עם בן זוגי ולהירשם כזוג. המגמה בסך הכל חיובית והגישה מתחילה להשתנות, והתבטאויות כמו של דוקוב זוכות לגינוי".
5 צפייה בגלריה
דתיים להט"בים נגד הטכניון. משתף גאה במצעד הגאווה בחיפה
דתיים להט"בים נגד הטכניון. משתף גאה במצעד הגאווה בחיפה
גם השנה ייצעדו דתיים בצעד הגאווה
(צילום: גיל נחושתן)

להתנגח ברב?

איתי גטרר שמחון מוביל יחד עם אלפר את הקשת הסרוגה של "חברותא" בחיפה. גם גייטר מבקש להדגיש את המחבר ולא המפריד בכל הנוגע לרב דוקוב. גטרר סיים את לימודי הנדסה אזרחית בטכניון לפני 4 שנים. במהלך לימודיו ואחריהם בא לדרשות הרב דוקוב.
גטרר: "היו כמה וכמה שיחות של הרב דוקוב בנושא הלהט"בים, ואף פעם לא נשמעה דרשה מכילה ותומכת. הרב התייחס לעולם הלהט"בים רק ממה שהכיר ממצעדי הגאווה. היה מזעזע לשמוע את הרב, המציג עצמו כרב הטכניון, אומר שהומואים פוסלים ומוקצים. הוא לא דיבר אלינו ישירות אלא לקהילה הלהט"בית ככלל. אני כהומו אמור להתנגח עם הרב בבית הכנסת בדרשה של שבת? הרגשתי לא בטוח במקום שאמור להיות מכיל ובטוח. יש אנשים שהנושא רגיש עבורם וזה מאד קשה לשמוע התייחסות שכזו. רוח הדברים שלו הייתה ברורה מאד".
גטרר, כיום תושב מרכז הכרמל בחיפה, גדל ביישוב מטה בנימין. לאחר יציאתו מהארון הוא שמר על קשר עם אביו ואחיו, אבל אימו התקשתה לקבל אותו ואת בן זוגו. "בסוף שירותי הצבאי הודעתי להורים שאני יוצא מהארון. אמא חשבה שצורת החיים היחידה היא אישה וילדים. אני לא מגיע לבית הוריי והחתונה שלי הייתה עבור אימי קו אדום. אני לא מגיע לשבתות וחגים עם בן זוגי. אבא דווקא מקבל אותו ומת עליו. אימא אפילו ניסתה להפנות אותי לרופא שיבדוק אם העניין ניתן לשינוי. הצעתי ללכת לרב וגם הרב הבין ונתן היתר".
גטרר פועל בקשת הסרוגה וחברותא. "חברותא זה גוף מתאים שעוזר ומסייע לחברים בכל היבט בחייהם. הייתי רוצה לראות יותר תמיכה בגופים שכאלו מצד עירייה ובית הקהילות. אנו לפני חודש הגאווה והשנה יצעדו דתיים הומואים במצעד הגאווה שאני לא מתנגד לו כי הקהילה עדיין לא שוות זכויות ויש לנו עוד דרך לעשות".

גינוי חריף

'חברותא' הינה עמותה של גברים מקהילת הלהט"ב, הנמצאים על הרצף הדתי הפועלת כלפי פנים להעצמה קהילתית, וכלפי חוץ לקבלת להט"בים בחברה הדתית, מקיימת פעילויות תרבותיות וחברתיות במעגל השנה היהודי והישראלי.
מהעמותה נמסר: "חברותא מגנה בחריפות את אמירתו של רב בית הכנסת של הטכניון, אלעד דוקוב. ההנגדה בין מסיבה של הקהילה הגאה לבין גבורתם של היהודים בשואה בתוספת העלילה שהלהט״בים אלימים היא תקרת זכוכית חדשה של חוצפה מבית היוצר של דוקוב".
מנכ"ל חברותא, נתנאל שלר, ויו"ר העמותה שי ברמסון, פנו לנשיא הטכניון בעניינו של הרב דוקוב: "בהמשך לפרסומים החמורים של מעשיו של אלעד דוקוב, ולאור מעשיו בעבר והעדויות נגדו שוב השבוע, אנו מצפים לשמוע על צעדים משמעותיים של המוסד נגד דוקוב ובעד שמירת שלומן של הלהט"בים במוסד".
5 צפייה בגלריה
הטכניון
הטכניון
הטכניון
(צילום: Shutterstock)
את תגובת הרב דוקוב לא ניתן היה להשיג.
מהטכניון נמסר: "רוח הטכניון דוגלת בשוויון וקבלה של כל אדם ללא קשר לזהותו החברתית, הלאומית, הדתית והמגדרית. נשיא הטכניון פרופ' אורי סיון נפגש לאחרונה עם נציגי הקהילה הגאה בקמפוס והבטיח שהטכניון ימשיך לספק סביבה בטוחה לכלל הבאים בשעריו וכי דלתו פתוחה בפניהם תמיד בכל עניין. ד"ר אלעד דוקוב אינו רב הטכניון אלא רב בית הכנסת בטכניון. האירוע המדובר בכתבה התרחש ב-2018 וטופל על ידי נשיא הטכניון דאז, פרופ' פרץ לביא. המקרה הנוכחי בורר והרב ד"ר דוקוב פרסם הודעת התנצלות אשר הופצה לכל בית הטכניון. בנוסף הציע הטכניון אבטחה לכל סטודנט וסטודנטית שחשים מאוימים אך עד כה לא הייתה כל פנייה כזו וקמפוסי הטכניון ממשיכים להיות בטוחים לבאים בשעריהם".
פורסם לראשונה: 09:45, 28.05.22