מועצת העיר חיפה קיימה דיון בנושא חזירי הבר והמדיניות הנדרשת כדי להתמודד עם הבעיה שממשיכה לגרום סבל לציבור גדול של תושבים. חברי המועצה ביקשו להבין מה מדיניות העירייה בנושא החזירים, כמה חזירים מתכוונת העירייה לדלל, ומה מתכוון לעשות הפרויקטור שנשכר לאחרונה.
5 צפייה בגלריה
חזיר חוצה כביש בחיפה
חזיר חוצה כביש בחיפה
כמה ידוללו? יומתו? יורדמו?
(צילום: אלעד גרשגורן)
חבר המועצה איציק בלס בדיון: "את תשלמי מהכיס שלך קליש על נזקי החזירים. החזירים רק מתרבים ויש להרוג אותם".
חברת המועצה שרית גולן שטיינברג: "הגענו לכ-90 חזירים שנהרגו. קליש לא אהבת דילול אבל את ונחשון הרגתם כ-90 חזירי בר. ידענו שהסכם על העתקת שני חזירי בר להר חורשן זה בלוף. עכשיו ברור שזה בלוף ובכיכרות בעיר יש משפחות חזירים עם 30 חזירים. מספר החזיר גדל. הגידור לא קיים ולא אפקטיבי. אנו מדברים על מאות חזירים. הפרויקטור שמינית בעיר אמר שכל חזיר יימצא בעיר יומת. אמרנו לכם שנגיע למצב הזה. אז מה היעד שלכם? כמה חזירים יומתו? ומה התקציב להפעלת אותו מכרז להפעלת לפרויקטור? שקל יותר לא ילך על השיגעונות שלך".
5 צפייה בגלריה
שרית גולן שטיינברג
שרית גולן שטיינברג
התביעות הוכפלו. שרית גולן שטיינברג
(צילום: ראובן כהן)
חבר המועצה מוטי בליצבלאו: "יש תביעות מצד תושבים ונזקים לפחים בכמיליון שקלים. לאן עוד נגיע?".
חבר המועצה אלי בן דיין: "המשפחה שלי שגרה בנוה דוד לא יכולה לצאת מהבית. יש ציבור שמתפלל בבוקר ונשארים נצורים בבית הכנסת בגלל החזירים, ילדים לא יכולים לצאת לגן משחקים, יש ציבור במצוקה. אנו גרים בעיר וצריכה להיות הלימה בין החיים בעיר ושמירה על הסביבה. לדאבוני בקדנציה של ראש העיר נחלנו כישלון חרוץ בנושא החזירים ולא ברור כמה זמן יקח לתקן אותו. את ראש העיר, יצרת את הבעיה כי בקדנציה שלך נוצרה הבעיה. במשמרת שלך העיר הגיעה לקטסטרופה ועכשיו את מנסה לתקן בצורה לא מספיק מקצועית. אני מצפה שבמעט שנותר עד תום הקדנציה שלך נפעל מהר".
5 צפייה בגלריה
אלי בן דיין. לא יהיו משכורות לעובדים
אלי בן דיין. לא יהיו משכורות לעובדים
המשפחה נצורה. אלי בן דיין
(צילום: נחום סגל)
חברת המועצה הילה לאופר: "אמרת קליש שכל העולם ילמד ממך איך לטפל בחזירים. נאמר שכל חזיר בעיר יומת. אז מה עשית? נתת להם להתרבות במשך 3 שנים ואחר כך נטבח בהם? נראה חזירים מתים בכל העיר? לזה רצית להגיע? את כל כך כושלת שגרמת לעיר שלמה שאין דרך אחרת מלבד ירי. לא עשית כלום. אני לא חושבת שירי זה הפתרון ונגלה זאת בעתיד. הכשלון שלך גורם לצער בעלי חיים ולסבל גדול לתושבים. זה על הראש שלך".
ראש העיר קליש: "לא יורים בעיר כי אין היתר ירי והמדיניות לא השתנתה ואנו נאלצים להעתיק ולהיפרד מחזירים שאיבדו פחד מבני אדם והפכו את העיר למרחב המחיה שלהם. מאות מאכילי החתולים משכו את החזירים לעיר. אי אפשר לצוד כי זה מחוץ לחוק".
5 צפייה בגלריה
חבר מועצת העיר חיפה הילה לאופר
חבר מועצת העיר חיפה הילה לאופר
נגד דילול. הילה לאופר
(צילום: ראובן כהן)
חבר המועצה רג'א זאעתרה: "בוועדת המכרזים הפרויקטור של החזירים אמר כי מרדימים ולמעשה ממתים את החזירים שלא חוזרים לוואדי. היה ויכוח על סמנטיקה. דילול זה למעשה הרדמה. התביעות המשפטיות הוכפלו פי כמה בנושא חזירים. בוועדת המכרזים ציינו כי עברנו לנושא המתת חזירים".
חבר המועצה צביקה ברבי: "טענתי שיש לדלל. האם לתת עונש של אלף שקל על האכלת החתול שלך בטונה כמו מקרה שאני מכיר, זה מידתי?".
היועצת המשפטית ימית קליין: "שאלה נכונה מה זו האכלה. דנו בזה כדי שזה יהיה ברור. המטרה היא לא לתת דוחות אלא שלא יהיה זיהום של המרחב הציבורי. אם נותנים אוכל בלי ללכלך ובאופן מידתי אין בעיה. אנו רואים שיש ירידה בבקשות לביטול דוחות. המטרה שתהיה האכלה נכונה אבל אין כוונה האכלת חתולים בכלל".
5 צפייה בגלריה
עו"ד קליין
עו"ד קליין
ניתן לקבל היתר דילול. עו"ד קליין
(צילום: שידורי עיריית חיפה)
סגנית ראש העיר סופי נקש: "מסתבר שהחתולים אשמים בנושא החזירים ולא מדיניות ראש העיר. מסתבר שחתולים זה בעיה מאד רצינית. ומסתבר שחזירים לא הורגים אלא מרדימים אותם ומספרים להם סיפור לילה. ואז קוברים אותם. בשורה התחתונה אתם הורגים חזירים. היום ברחוב מרגלית חזירים דחפו פחים לתוך מסעדה על יושבי המסעדה. ואחר כך ירדו לאכול מהפחים שנשפכו. קחי אחריות ותפסיקי לכבס מילים".
קליש: "אנו לא יורים בחזירים. אסור להשתמש בנשק בעיר. אמרנו שאנו ממתים חזירים סוררים. זו בעיה עולמית והבעיה לא נפתרה".
חבר המועצה ניר שובר: "מקומם של חזירי הבר בטבע. חזירי הבר הופיעו ב-2009 עם פיצוץ מנהרות הכרמל. אני מעריץ את ראש העיר על הדעה נחרצת שלא צדים חזירים בעיר. החיה לא מסוכנת כפי שמציגים. הבעיה קיימת בכל העולם. הדילול לא אפקטיבי ורק מגביר ילודה. מספרם ירד בחצי".

רישיון להרוג

קליש אמרה בדיון: "הפסקתי את הירי כי זהו מהלך לא חוקי ולא ראיתי היתר ירי. אני גאה בזה".
חברת המועצה חדוה אלמוג פנתה ליועצת המשפטית: "האם בתקופת יונה ניתן היתר לירי? האם הירי היה תחת היתר?".
היועצת המשפטית ימית קליין: "השירות המשפטי אמר כי היה היתר לדילול ובוודאי אפשר לקבל אישור מהמשטרה".
קליש: "אני לא ראיתי היתר".
חדוה אלמוג: "השתתפתי בדיונים בנושא החל משנת 2006. יהב הביא את הממונה ממשרד הבריאות, רט"ג, וטרינר ראשי וחבורה של 15 איש. החליטה העירייה לטפל בנושא לאור תלונות תושבים. אחד הדברים אישור לירי בעיר ניתן על ידי משטרת ישראל. הציבור עלול לחשוב שראש העיר אומרת אמת בזמן שהיא לא אומרת אמת. ברגע שהייתה הנחיה והיה אישור מותר היה לעשות את זה גם בעיר ובלילה. יש חברות מיומנות לזה. ראש העיר אל אמרה מילה אמת. יש פה חוסר דיווח אמת. אם יש היתר אז אפשר להרוג".
היועצת המשפטית ימית קליין: "ניתן לקבל היתר לדילול חזירי הבר ואישור רט"ג. היו בעבר אישורים".
קליש עזבה את הישיבה לפני תום הדיון. הדיון הסתיים ללא קבלת תשובות לשאלות חברי המועצה.
פורסם לראשונה: 08:13, 06.07.22