מה מסתירה העירייה? ממסמך שהגיע לידי "מיינט חיפה" עולה כי העירייה שכרה את שירותי משרד החקירות ברלב רואי חשבון לטובת איסוף מידע בנוגע לעמותת "שומרי הסף" שבראשה עומד עו"ד ליאור דץ. למרות פניות מצד העיתון, בעירייה מסרבים להגיב לשאלות בעלות עניין ציבורי ועניינן שימוש בכספי ציבור.
7 צפייה בגלריה
קליש הגזבר והיועצת המשפטית
קליש הגזבר והיועצת המשפטית
הגזבר חתם על ההתקשרות. היועצת המשפטית לא ידעה עליה. בצילום: היועצת המשפטית, הגזבר וראש העיר
(נחום סגל)

החוקרים

משרד ברלב רואי חשבון הוא משרד המתמחה באיסוף מידע כלכלי חקירתי. בראשו עומד רו"ח יהודה ברלב, המתמחה בין היתר בביקורת חקירתית, שימוש בביקורת חשבונות ושיטות חשבונאיות, על מנת לבחון קיום חריגות כספיות, או לעקוב אחר הון ונכסים השייכים לארגונים. המשרד מפרסם כי יעד הביקורת החקירתית הם: איתור חשודים, קביעת נזקים, כימות נזקים, מניעת נזקים, זיהוי פעולות כספיות ומעקב אחר נכסים כספיים.
בעבר פורסם כי העירייה שילמה למשרד 1.4 מיליון שקל עבור פעולות חקירה ואיסוף מידע על יריבים פוליטיים של קליש. עוד צוין כי בלשכה המשפטית של העירייה סירבו לאשר חלק מהתשלומים עבור משרד ברלב. גם בנושא הזה העירייה בחרה לא להגיב.
7 צפייה בגלריה
מבקר העירייה בודק. עופר טל
מבקר העירייה בודק. עופר טל
מבקר העירייה בודק. עופר טל
(נחום סגל)

העמותה

עמותת "שומרי הסף", שבראשה עומדים עו"ד ליאור דץ ועו"ד אורי שילה, עתרה בשנתיים האחרונות מספר פעמים נגד העירייה ונגד ראש העיר עינת קליש. בין העתירות, דרישה להדחתה של קליש מתפקיד יו"ר הוועדה לתכנון ובניה בשל הרשעתה הפלילית בתחום עבירות הבנייה.
7 צפייה בגלריה
ליאור דץ והכתבה שפורסמה בחודש נובמבר
ליאור דץ והכתבה שפורסמה בחודש נובמבר
ליאור דץ והכתבה שפורסמה בחודש נובמבר
(אביב שילה)

ההתקשרות

ממסמכים שהגיעו לידי "מיינט חיפה" עולה כי העירייה שכרה את שירותי משרד ברלב לפעילות חקירתית במהלך חודש פברואר 2021. בחשבונית לחברה שניתנה בחודש מרץ צוין כי ברלב ביצעו 319 שעות עבודה לפי 310 שקלים לשעה. סך התשלום כולל מע"מ מגיע ל-115,700 שקלים.
החשבונית מפורטת פעילות עבודת חוקרי ברלב. בין שורה ארוכה של סעיפים, שב וחוזר שמה של עמותת "שומרי הסף". על פי המסמך, בוצעו פעולות בעניין ברלב במספר תאריכים: 15 שעות עבודה ב-14 לפברואר, 3.5 שעות נוספות ב-15 לאותו חודש, 2.5 שעות נוספות ב-16 לאותו חודש, שעה נוספת ב-17 לחודש כשמצוין השם "שולי" בסעיף זה, ושעה נוספת באותו היום, 8 שעות עבודה ב-18 לחודש, 9.5 שעות עבודה ב-21 לאותו חודש, 5 שעות עבודה ב-22 לחודש, חצי שעה נוספת ב-23 בחודש, 4.5 שעות ב-24 בחודש, ועוד 7 שעות עבודה ב-25 בפברואר. סך כל השעות הנוגעות לעמותת "שומרי הסף" הוא 57.5 שעות רק עבור חודש פברואר.
7 צפייה בגלריה
מסמכי החקירה של עמוות שומרי הסף
מסמכי החקירה של עמוות שומרי הסף
מסמכי החקירה של עמוות שומרי הסף
(מתוך מסמך ההתקשרות)

תלונה אנונימית

"מיינט חיפה" חשף לפני כחודש כי בחודש מאי 2021 הוגשה לרשם העמותות תלונה אנונימית נגד עמותת שומרי הסף. את התלונה הגישו משרד עורכי דין בוגט קידר. בשיחה עם כתב "ידיעות חיפה" סירבו במשרד לומר מי עומד מאחורי התלונה, שעיקרה טענות לניגוד עניינים בעמותת שומרי הסף.
התלונה האנונימית נדונה ברשם העמותות, ובעמותת שומרי הסף התבקשו לספק תשובות. בכתבה ב"מיינט חיפה" בעניין זה בחודש נובמבר 2021, הגיב עו"ד ליאור דץ כי לא יאפשר לסגור את העמותה, שפעלה ללא דופי.
כעת טוענים בעמותת שומרי הסף כי מאחורי אותה תלונה אנונימית עומדת העירייה, ולמעשה ביקשה לפגוע בעמותה באמצעות החומר שנאסף במימון כספי הציבור.
7 צפייה בגלריה
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט
(צילום: יאיר שגיא )

דרישה לחקירה

השבוע פנו בעמותת שומרי הסף ליועץ המשפטי לממשלה ודרשו לפתוח בחקירה פלילית בעניינה של עיריית חיפה. וכך נכתב: "הגיע לידינו מסמך שממנו עולה ללא ספק כי ראש העיר חיפה נוקטת בהפעלת חוקרים פרטיים כנגד עמותת שומרי הסף ועורכי הדין העומדים בראשות העמותה במטרה למצוא חומר מפליל על העמותה, תוך כדי שהעמותה מנהלת הליכים מנהליים כנגד ראש העיר והעירייה.
"החקירה נעשתה תוך כדי חשד לביצוע עבירות חמורות של פגיעה בפרטיות, הפרת חיסיון עורכי דין, פריצה למערכת המחשוב והטלפונים הניידים, התחזות ועוד, וזאת בנוסף לעבירה החמורה בניצול כספי ציבור במטרה למנוע ביקורת ציבורית על המעשים של ראש העיר והנהלת העירייה".
עוד נטען כי בהנהלת העירייה לא הסתפקו בחקירה, והפעילו את רשם העמותות באמצעות משרד עורכי הדין בוגט קידר במטרה להביא לסגירת פעילות העמותה, וכך ולהשתיק את הביקורת הציבורית נגד העירייה וראש העיר.
בעמותה מציינים כי הגישו תלונה במשטרה בעקבות מקרים "מוזרים" שאירעו באותה תקופה של חקירה, כמו ניסיון לפריצה למערכת המידע של הטלפונים הניידים, וניסיונות לדלות מידע ממאגר מידע של העמותה.
בעמותה מבקשים מהיועץ המשפטי לממשלה לדעת האם ידע או אישר העסקת חוקרים פרטיים נגד העמותה, והאם ידע או אישר הפעלת רשם העמותות נגד העמותה.
לבסוף, מבקשים בעמותה מהיועץ המשפטי לממשלה להורות למשטרה לפתוח בחקירה פלילית כנגד ראש העיר והמעורבים בעניין, תוך הרחקתה של קליש מהעירייה עד סיום החקירה, ולהורות למשטרה לתפוס חומרים הנמצאים בעיריית חיפה הנוגעים לפעילות המנוגדת לחוק לכאורה.
7 צפייה בגלריה
קליש
קליש
לא עונה לשאלות. קליש
(נחום סגל)

ללא ידיעת היועצת המשפטית

"היועצת המשפטית לעירייה עו"ד ימית קליין אמרה לידיעות חיפה כי "הייעוץ המשפטי לא היה מודע למהלכים ולא אישר את המהלכים". השבוע יצאה דרישה מהעירייה לחברת ברלב לספק דוחות מפורטים ותאריכים באשר לפעולות הביקורת החקירתית שביצע המשרד עבור העירייה, ובתוך כך איסוף המידע הנוגע ל"עמותת שומרי הסף". יצויין כי העירייה התחייבה לתשלום של למעלה ממיליון שקלים לחברת ברלב, וכעת יש השגות ואי הסכמות בנוגע לכ-300 אלך שקלים. עוד נודע כי מבקר העירייה עופר טל החל בפעולת חקירה של נושא העסקת היועצים החיצוניים בעירייה, ובתוך חודשיים צפוי להתפרסם דוח שכולל העמקה של בדיקת המבקר את נושא היועצים.
7 צפייה בגלריה
היועצת המשפטית לעירייה עו"ד ימית קליין
היועצת המשפטית לעירייה עו"ד ימית קליין
לא ידעה. היועצת המשפטית לעירייה עו"ד ימית קליין
(נחום סגל)

שאלות ללא תשובה

"מיינט חיפה" העביר לעירייה שורה ארוכה של שאלות בפרשה כמו: האם היועצת המשפטית לעירייה ידעה מההנחייה לביצוע החקירות? למה הייתה צריכה העירייה לאסוף מידע על שומרי הסף? מדוע לא הוצג דוח מסודר עם ממצאי החקירה, ועוד.
בעירייה בחרו שלא להשיב לשאלות.
פורסם לראשונה: 09:06, 20.12.21