במסגרת ההפתעות שנרשמו בבחירות למועצת העיר, רשימת בל"ד הצליחה לעבור את אחוז החסימה והכניסה מנדט ראשון מזה שנים למועצה של העיר השלישית בישראל. מי שאחראי להישג של בל"ד הוא העומד בראשה שארבל דכוור, שקורא ליונה יהב למנות סגן ראש עיר ערבי מבל"ד בחיפה.
9 צפייה בגלריה
מגיע לציבור הערבי ייצוג. דכוור
מגיע לציבור הערבי ייצוג. דכוור
"מגיע לציבור הערבי ייצוג". דכוור
(צילום: פרטי, צבי רוגר)
מי אתה דכוור?
"ב-21 שנים האחרונות אני מורה בבית הספר לנזירות נצרת שברחוב עבאס בחיפה. אני מורה לספורט וחבר הנהלת בית הספר".
אחד מבתי הספר הטובים בחיפה.
"בהחלט כבר הרבה שנים. זו קריה חינוכית מגיל 3 עד יב'. אני מלמד בתיכון. מגיעות משפחות טובות. בדיוק חזרתי עם התלמידים מטיול בגלבוע".
אתה אחד מהמנצחים בבחירות.
"בפעם קודמת בל"ד קיבלה 1,900 קולות ולא עברנו את אחוז החסימה. עכשיו קיבלנו 3,400 קולות. כנראה שהשנה בחרו במועמד הנכון...".
למה בחרו בך?
"אני אדם קצת מוכר בחברה שלנו. מכירים אותי מבית הספר אבל אני גם עומד בראש תנועת הצופים המארונים, שמונה מעל 350 חניכים, תנועה שאבא שלי סעיד דכוור ייסד. אבי עבד בפיקוח העירוני וזכה גם באות יקיר העיר חיפה. אני ממשיך את דרכו".

9 צפייה בגלריה
"אי אפשר להתכחש לעם שלך". דכוור
"אי אפשר להתכחש לעם שלך". דכוור
"אי אפשר להתכחש לעם שלך". דכוור
(צילום: פרטי)

בל"ד וחד"ש


מה לאיש חינוך ופוליטיקה?
"זו פעם ראשונה שאני מעמיד את עצמי לבחירה. חשבתי שאני יכול לתרום לחברה הערבית בחיפה. היה לנו הסכם עודפים עם רשימת חד"ש והעודפים שלנו העניקו להם את המנדט השני".
שלושה מנדטים לחד"ש ובל"ד.
"למרות הסכם העודפים, אנחנו לא גוש אחד ויש לנו תפיסה שונה. חד"ש בעד מדינה יהודית אך עם חיים משותפים של יהודים וערבים".
ובל"ד?
"אנחנו מאמינים במדינת כל אזרחיה. שוויון מוחלט בין אדם לאדם".
כיום אין שוויון?
"החברה הערבית סובלת שנים מאפליה. חיפה צריכה להיות עיר כל תושביה. יש פה חברה ערבית גדולה המונה כ-40 אלף תושבים. מגיע להם ייצוג".
אז יהיה סגן ראש עיר ערבי?
"הייתה צריכה להיות לנו השבוע ישיבה עם יהב שבינתיים נדחתה".
אתם הולכים ביחד עם חד"ש?
"אנחנו לא גוש אחד ולא יושבים במשא ומתן ביחד. בבל"ד לא האמינו שנביא קולות ואפילו זלזלו בנו. אבל הצגנו רשימה מצויינת הכוללת את ד"ר נסרין שחאדה מומחית בתחום הננו טכנולוגיה, ועו"ד אדהם עודה ממשפחתו של איימן עודה".

9 צפייה בגלריה
"בל"ד וחד"ש אינם גוש אחד". דכוור ויו"ר חד"ש רג'א זאעתרה
"בל"ד וחד"ש אינם גוש אחד". דכוור ויו"ר חד"ש רג'א זאעתרה
"בל"ד וחד"ש אינם גוש אחד". דכוור ויו"ר חד"ש רג'א זאעתרה
(צילום: מתוך הפייסבוק של דכוור)

מה תרצה לקדם במועצה?
"הכי חשוב זה תחום החינוך. יותר גנים ובתי ספר. ביקשנו להקים קריה חינוכית בדרום חיפה. מרכזים אותנו בגטו אחד בוואדי ניסנאס למרות שיש לנו מעל עשרת אלפים תושבים ערבים שגרים בכרמל צרפתי דרומה. נרצה לשפר את התקצוב של החינוך הלא פורמלי, זה יוריד גם את מפלס האלימות במגזר הערבי".
מה עם בתי ספר משותף ליהודים וערבים?
"כנראה שאנשים עוד לא בשלים לזה, וקשה לחלק לקבל את האוכלוסייה הערבית. חיפה יכולה להיות מקום מצוין ללימוד משותף כמו בבית הספר הדו לשוני של "יד ביד" שיש לו רשימת ממתינים".
למה צריך סגן ראש עיר ערבי?
"אוכלוסייה ערבית כה גדולה צריכה ייצוג. יש ליישם את הדו קיום ולא רק להשתמש בו לסיסמאות. יהב הצהיר שזו כוונתו אז מה הבעיה".
פרצה מהומה כשקליש ביקשה למנות את רג'א זאעתרה לסגן שלה בגלל ההתבטאויות שלו.
"בכל דבר שרוצים לקדם צריך אומץ. העיר היא עבור כולם ואסור לתת לקיצוניים להרוס את זה".

9 צפייה בגלריה
משיך את דרכו. דכוור ואביו
משיך את דרכו. דכוור ואביו
ממשיך את דרכו. דכוור ואביו סעיד
(צילום: פרטי)

רוני אחי


שארבל דכוור בן 44, נולד בחיפה ולו 6 אחים. כשהיה בן 6 הוריו אימצו ילד יהודי שנזנח בבית החולים ומתמודד עד היום עם תסמונת דאון. רוני, הילד היהודי הפך לאח בלב ובנפש, ועד היום השניים קרובים מאד. רוני חי בסביבה ערבית אבל חגג בר מצווה ומציינים לו את החגים היהודים.
"רוני היום בן 38 ומתגורר עם אמא. אני מכיר אותו מאז היה בן 13 ימים כאשר בא אלינו מבית החולים. אמא שמעה אליו מעובדת סוציאלית, הכניסה את אבא לעניין ושניהם התאהבו ברוני ולא יכלו להשאיר אותו בבית החולים. למרות שהיינו משפחה קשת יום התקבלה ההחלטה לאמץ. מאז אנחנו בלתי נפרדים".

9 צפייה בגלריה
בלתי נפרדים. שארבל ואחיו רוני
בלתי נפרדים. שארבל ואחיו רוני
בלתי נפרדים. שארבל ואחיו רוני
(צילום: פרטי)

עבור רבים בציבור הישראלי, בל"ד נתפסת כמפלגת שמאל קיצונית, שדוגלת בהפיכת מדינת ישראל למדינת כל אזרחיה, נסיגת ישראל מכל השטחים, מימוש זכות השיבה כפתרון לבעיית הפליטים, ובהקמת מדינה פלסטינית שבירתה ירושלים.
מייסד המפלגה שהוקמה ב-1996 הוא עזמי בשארה, חבר כנסת לשעבר שנמלט מישראל לאחר שנחשד בריגול ובסיוע לחיזבאללה במלחמת לבנון. עמדותיה ומצעה של בל"ד הוביל את ועדת הבחירות המרכזית לפסול את רשימת בל"ד מלהתמודד לכנסת, אך בג"ץ הפך את ההחלטה. בבחירות האחרונות התמודדה שלא ברשימה המשותפת ולא עברה את אחוז החסימה.

אל ג'זירה


בבחירות לראשות העיר הזהירו את הציבור היהודי מחיבור עם בל"ד.
"אנחנו זו לא מפלגה קיצונית ואני גדלתי לתוך בל"ד. לא הכרתי את עזמי בשארה. אנחנו משפחה פלסטינית וחלק מהעם הפלסטיני. ההורים שלי עקורים מכפר בירעם ואיקרית, שני כפרים בגליל שנהרסו בשנת 48. בשנת 1953 העליון קבע שיש להחזיר את התושבים לכפרים אך הצבא מנע זאת. אחיה ודודיה של אמי הגיעו לירדן וללבנון. לא ניתן להתכחש לעם שלך. אנחנו פלסטינים".
אתה מאמין בזכות השיבה?
"לפני שמדברים על זה יש למצוא פתרונות לאלו החיים פה. צריכים להבין שיש לחיות יחד ואף אחד לא הולך לשום מקום".

9 צפייה בגלריה
עזמי בשארה
עזמי בשארה
לא מכיר. מייסד בל"ד עזמי בשארה
(צילום: אלכס קולומויסקי)

נראה כי שיחה על ענייני פוליטיקה ארצית, ומלחמה עם חמאס אינה נוחה ליו"ר בל"ד חיפה. הוא מסרב להתייחס לחמאס, ובוחר להשיב בצורה מתחמקת לשאלה בעניין טבח 7 באוקטובר ולגנות את חמאס.
איך את רואה את אירועי 7.10?
"אני אומר שלא הכל התחיל ב-7 באוקטובר. יש הרבה אנשים בעזה שסבלו במשך שנים תחת מצור. אני מתנגד לכל פגיעה בחפים מפשע ולכל מעשה אלימות".
התייחסות למעשי חמאס המזוויעים?
"זו התשובה שלי. לא אתייחס לחמאס".
אתה עוקב אחר הנעשה בעזה?
"אני רואה אל ג'זירה ומקווה שהמלחמה תיגמר תוך מציאת פתרון שנותן לשני הצדדים לחיות בכבוד. זו תקופה קשה וצריך למצוא דרך לחיות יחד. אם היו משדרים בפריים טיים בישראל את המראות שאנחנו רואים בעזה, היו מפסיקים את המלחמה. פשוט לראות ולבכות".
מה הפתרון שלך למשבר החטופים?
"אני בעד לשחרר את כולם תמורת כולם והפסקת המלחמה".

9 צפייה בגלריה
המשפחות בכיכר החטופים חיפה
המשפחות בכיכר החטופים חיפה
"לשחרר את כולם תמורת כולם". משפחות חטופים בחיפה
(צילום: שלומי סמוכה)

דגלים בהפגנה


בשנים האחרונות נערכו הפגנות בהם הניפו בחיפה את דגל פלסטין. בשנה האחרונה אסרה המשטרה על הנפת הדגל שנתפס על ידי רבים בציבור הישראלי כדגל אדום ותמיכה באויב במהלך מלחמה.
דכוור: "הפגנות הן מותרות במדינה דמוקרטית. אין בעיה להניף דגל פלסטין. אני לא מתבייש בדגל הזה אבל לא יצא לי להניף אותו בהפגנה. אני מאמין שבכל מקום יש להשמיע קול נגד אפליה, גזענות וענישה קולקטיבית של החברה הערבית. המשטר לא מאפשר הפנת דגל פלסטין למרות שהחוק מותיר זאת".

9 צפייה בגלריה
הפגנה ביום שבת למען עזה במושבה הגרמנית
הפגנה ביום שבת למען עזה במושבה הגרמנית
"לא מתבייש בדגל". דגלי פלסטין בהפגנה במושבה הגרמנית
(צילום: גיל נחושתן)

המלחמה גורמת למתיחות בין ערבים ליהודים בחיפה.
"חששתי שגם הפעם נראה בחיפה מהומות כמו ב-2021 בהם יהודים קיצוניים תקפו ערבים בשכונות ערביות. ב-7 באוקטובר יצאתי בקריאה להימנע מכל אלימות ופרובוקציות שיחזירו אותנו לאותם מהומות".
אתה לא מתייחס לאלימות של ערבים נגד יהודים.
"אני מספר מה שאני ראיתי ברחובות. אין לקבל אלימות מכל צד".
דכוור הוא איש נעים הליכות שמדבר בשקט ובמתינות, ובטח אינו מתיישב עם הסטיגמה של איש בל"ד, ומעדיף להציג עצמו כראש שבט צופים ונוצרי מארוני. שניים מאחיו גרים בארה"ב, האחד איש עסקים והשני טייס באמריקן איירליינס. "בכל יום ראשון אני בכנסייה המארונית בכיכר פריז. ביום ראשון נפרדנו בכנסייה מהשופט לשעבר סלים ג'ובראן, שאהב את הצופים, היה חבר טוב של אבי, תמיד דאג לחברה ונאבק למען שוויון".

9 צפייה בגלריה
פורץ דרך. השופט ג'ובראן
פורץ דרך. השופט ג'ובראן
"נאבק למען שוויון". השופט ג'ובראן
(צילום: אלכס קולומויסקי)

קראו עוד:

מה תעשה בעירייה?
"אנשים יכירו מי זה שארבל דכוור ועד כמה החיים המשותפים חשובים לי. אפעל בנושא חינוך הפורמלי ושאינו פורמלי. אייצג את החברה הערבית של חיפה שהכפילה את כוחה ומגיעה לה ייצוג הולם. חובת ההוכחה היא עליי, לנסות ולקדם את החברה הערבית".