ערב (שבת) של מחאות בחיפה. כ-14 אלף איש צעדו מכיכר האודיטוריום, לאורך שדרות מוריה ועד צומת חורב, שם נערכה עצרת מרכזית נד הרפורמה המשפטית ומדיניות ממשלת נתניהו. בהפגנה נוספת בעיר התחתית קראו מפגינים: "די לרצח הנשים".
4 צפייה בגלריה
צועדים בשדרות מוריה
צועדים בשדרות מוריה
צועדים בשדרות מוריה
(צילום: נדב בטשא)

מחאה בחורב
(צילום: דרור גלבוע, עומרי רוזנברג, דורון סולומון)


ד-מו-קר-טיה

בעצרת המחאה חורב נשאו דברים: היבא אסעד - מובילת מחאת הדרוזים, יאיר נהוראי - עו" ד ומחבר הספר "המהפכה השלישית", תת ניצב בדימוס וחוקר שחיתות, נועם תיבון - אלוף במיל ומוביל מחאת המילואימניקים.
הנואמת הראשונה בעצרת בחורב הייתה היבא אסעד, דרוזית מרמת הגולן.
אסעד: "אני אמא החרדה לעתיד ילדיי ג'ואד וסלינא שגדלים במדינה זו מגיל אפס מושרשת אצלנו בתרבות הדרוזית נאמנות מלאה לארץ ולאדמה. אך אל מול החוק בישראל אנחנו לא שווים. ישראל, מדינה דמוקרטית לכאורה, חוקקה חוק שמוציא אותי ואת כל בני המיעוטים בארץ הזו אל מחוץ לחוק, ומונעת מאיתנו את הזכות להתפתח ולהתרחב באופן טבעי בכפרים ובערים שלנו. בגליל - השלטון לא סופר אותנו, ומקשה אפילו על בנינו המשוחררים מצה״ל, לבנות את ביתם ביישוב בו נולדו ושבו הם רוצים לחיות. ובימים אלה, אחיותיי ואחיי הדרוזים נאבקים נגד פגיעה באדמותינו, ובזכויות שנלקחו מאיתנו על ידי המדינה לטובת תאגיד פרטי. התאגיד קיבל אישור מהמדינה להקים תחנות לייצור חשמל מרוח, על אדמות ששייכות לכפרים הדרוזים ברמת הגולן.
"למה?! כי מדינת ישראל מתמהמהת כבר עשרות שנים מהסדרה ורישום של הקרקעות ברמת הגולן, וכעת החליטה באופן שרירותי להפקיע מידינו שטח של 3,500 דונם.

4 צפייה בגלריה
היבא אסעד בעצרת בחורב
היבא אסעד בעצרת בחורב
היבא אסעד בעצרת בחורב
(צילום: גלי עשת בזק)

"אדוני השר בן גביר שר הפיתות הטיקטוק ואולי מהיום יתווסף לך גם שר הטורבינות. אני פונה אליך. אתמול הטפת מוסר לדרוזים שצריך לשמור על החוק, אבל אחרי זה הגעת למאחז אביתר וקראת לנערי הגבעות רוצו, תתפסו שטחים בצורה לא חוקית, אז שזה מתאים לך החוק הוא שונה לכם ולנו הדרוזים?? המחאה שלנו נגד הממשלה היא קריאת השכמה לכל הישראלים! אם בעבר חשבתם שהבעיות הם "של הערבים״, ״של הדרוזים״, היום אתם מבינים שהאלימות, דריסת הזכויות והבוז לחוק ולהגינות יפגעו בכל אחת ואחד מאתנו.
"המאבק לעצור את הממשלה ואת ההפיכה המשטרית רק התחיל. אנחנו צריכים הרבה אוויר לריצת המרתון שלפנינו, בדרך לבניית סדר דמוקרטי חדש שעליו אנחנו חולמים: במקום חוק הלאום הגזעני -חוק השוויון. במקום ועדות הקבלה המפלות - תכנון ופיתוח לכולם. במקום מדינת הלכה דתית – קידום ועידוד פלורליזם תרבותי. מדינה דמוקרטית לכולם שבה כל אזרחית ואזרח שווים בפני החוק. ד-מו-קרט-יה".

4 צפייה בגלריה
נועם תיבון בעצרת בחורב
נועם תיבון בעצרת בחורב
נועם תיבון בעצרת בחורב
(צילום: גלי עשת בזק)

"המליציות של בן גביר"


נואם נוסף הערב במחאה היה האלוף במיל. נועם תיבון.
תיבון: "לפני קצת יותר משבועיים נהרגו שני לוחמים בדרום. עוד לפני שקברו אותם ביזו אותם בערוץ 14 הביביסטי. אף שר לא גינה. גלנט, אתה שר הביטחון בזכותנו ולא בזכות הממשלה! איך אתה לא מגנה את זה? פחדן. בממשלה הזו, כשהיו באופוזיציה רקדו על הדם. בממשלה הזו יש יותר פיגועים ויותר הרוגים, ובן גביר עסוק בלהרוס את המשטרה.
"אני שולח מכאן מסר למיליציות של בן גביר שעושות פוגרומים בשטחים: אתם לא חלק מהעם שלנו. ננצח את הרעים האלו, ננצח אותם".

די לרצח נשים


במקביל למחאה בכרמל נערכה הערב (שבת) צעדה ועצרת מחאה בעיר התחתית. את ההפגנה יזמו ארגוני הנשים 'בונות אלטרנטיבה' ו'סינדאינת הגליל', על רקע רצח הנערה שרית אחמד שק'ור, רצח נשים בכלל והאלימות בחברה הערבית.

4 צפייה בגלריה
מאות בעיר התחתית
מאות בעיר התחתית
מאות בעיר התחתית
(צילום: משטרת ישראל)

המפגינים הדגישו מתחילת 2023 נרצחו בישראל 17 נשים, רצח כל עשרה ימים בממוצע. נשים נמצאות תחת איום וקיימת ירידה בבטחון האישי ועליה באלימות כלפי נשים.


מחאה בעיר התחתית
(צילום: אירה חייט)


מארגון 'בונות אלטרנטיבה' נמסר: "הדרה, חוסר ייצוג ואלימות כלפי נשים תמיד היו נושא שמשותף לכל הנשים באשר הן, יהודיות וערביות כאחד. ביום שבת אנו נצעד במטרה להעביר מסר ברור לפיו הפגיעה בנשים בחסות הממשלה הנוכחית לא פוסחת על אף מגזר ואף אישה".
מארגון 'סינדיאנת הגליל' נמסר: "במהלך 28 שנות פעילות העמותה, קידום מעמד האישה וקידום שוויון הזדמנויות מגדרי היו ערכים מנחים בפעילות שלנו. בימים בהם מעמד האישה נמצא תחת איום גדול מבעבר, מחובתנו האזרחית לפעול למען שיתוף פעולה רחב של נשים יהודיות וערביות כדי במטרה לחזק את מעמד האישה, ולהפסיק את שפיכת דמן בגלל היותן נשים".