אבינועם לוריא נחשב לאחד מהזואולוגים הבכירים בישראל, מנהל אגף חיות הבר ברשות שמורות הטבע, החוקר את חיי הבר בחיפה לאורך עשרות שנים. הוא ניהל את גן החיות העירוני במשך עשור (1970 – 1979), ובשנת 2005 נקרא על ידי יהב לסייע לגן החיות לתקופה של שנה.
5 צפייה בגלריה
לעקר ולהרוג. אבינועם לוריא
לעקר ולהרוג. אבינועם לוריא
לעקר ולהרוג. אבינועם לוריא
(צילום: אלעד גרשגורן, נחום סגל)
משנת 1979 ועד 2004, לוריא ניהל את החי בר בשמורת הכרמל, הוביל את נושא שימור הנשרים המקראיים, עיטים ניציים ובזי צוקים, הביא לארץ את אילי הכרמל והיחמורים, לקח חלק בשימור הפראים, ושחרר בטבע חיות בהכחדה.
הוא בעל תואר ראשון ושני בביולוגיה מהאוניברסיטה העברית בירושלים, ובמהלך מחקריו גילה 19 סוגי דגים חדשים.
לוריא (85) מכיר את נושא חזירי הבר אולי יותר מכל אדם אחר, ויש לו ביקורת נוקבת על הדרך בה מטופל הנושא. הוא מתגורר בדניה, וצופה אל מדרונות השכונה בהם מתהלכים מידי יום חזירים.
מתי נתקלת בפעם הראשונה בנושא חזירים בעיר?
"כשניהלתי את גן החיות העירוני בתקופת מצנע. היו חזירים בעיר ובגן החיות".
מה חשבת על הופעת החזירים?
"הבנתי שזה הולך להיות מסובך להוציא אותם. העירייה לא עשתה כלום. לא היה מחקר ולא היו נתונים. פנו אליי כזואולוג אבל לא ממש הקשיבו למה שאני אומר".

5 צפייה בגלריה
אבינועם לוריא
אבינועם לוריא
אבינועם לוריא בפארק הכרמל
(צילום: ארכיון ירושלים לשמיר הטבע בישראל)

אוהב חיות


מה ניסית לומר?
"מהתחלה אמרתי שיש ללמוד אותם וצריך להיפטר מהם. מאחר והחזירים לא היו נושא המחקר שלי במהלך הלימודים, התחלתי לחקור. הגעתי לחוקר חזירים בהודו שעשה שימוש בחומר שפיתח איטלקי אחד. החוקר נתן לחזירים לאכול מהחומר, תערובת בכמות לא גדולה, והחזירים פשוט הפסיקו להתרבות. הם הפכו לעקרים לתמיד. זה גמר להם את חיי הסקס".
לא הקשיבו לך?
"הצעתי אבל לא היה מי שיקשיב. והבעיה רק הלכה וגדלה".
מי שמתנגד לדילול חזירים הבר בחיפה הם חלק מארגוני החיות שטוענים כי יש דרך הומנית יותר לטפל בחזירים. את לוריא הם לא יכולים להאשים כי הוא לא אוהב חיות, ובוודאי עשה למענם יותר מכל אחד.
אתה בעד דילול?
"קודם כל צריך לעקר את החזירים. אחרי כמה חודשים נראה הבדל כי לא יהיו חזירים חדשים. במידה ויש חזירים סוררים או כאלו שלא עוקרו, יש לדלל אותם. בתקופת יונה דיללו אבל אני לא בטוח שהציידים היו מספיק מקצועיים. ועכשיו המצב רק הלך והחמיר מאד. ברגע שיש לחזירים אוכל חופשי בפחים אז לא יעזור דילול של בודדים אלא יש צורך בדילול מסיבי יותר".
נתקלת בחזירים בדניה?
"נתקלתי בלא מעט. הם מגיעים לגינה שלי אבל אני לא עושה כלום. אם מישהו רוצה לחסל אותם אין לי בעיה עם זה".

5 צפייה בגלריה
הסכנה נמשכת. חזירים חוצים במוריה
הסכנה נמשכת. חזירים חוצים במוריה
עכשיו כבר אין מנוס מדילול. חזירים במוריה
(צילום: דורון סולומון)

אין עם מי לדבר


זו לא בעיה ייחודית לחיפה?
"בניגוד לעולם, בחיפה יש הרבה מאד אוכל בפחים. לא הגיוני שהעירייה לא מצליחה להשתלט על כך וכך פחים. אף אחד לא יודע מה העירייה עושה. הכל אצלה חבוי. לא יכול להיות שבימינו לא מצליחים להיפטר מהבעיה הזו".
יש סכנה בחזיר?
"בהחלט. חזירים יכולים להעביר מחלות לחזירים אחרים ולחיות כמו כבשים וחיות אחרות כולל חיות בית. ואם חזיר חולה ומת אז גם הנשר והצבוע שאוכל ממנו יחלו. יש לחקור כמו שצריך. מעבר לכך חזיר בהחלט יכול להיות מסוכן. במיוחד לכלבים שאותם הם יכולים להרוג. החזיר חיה חכמה. אם תהרוג שני חזירים, השלישי כבר לא יבוא לאותו אזור. יש לעקר אותם, ואז להרוג את החזירים האחרים".
קליש הפסיקה את הדילול?
"כן וזו לא החלטה חכמה בלשון המעטה".
דיברת איתה?
"מעולם לא. אני לא יכול לעשות איתה מלחמות. קליש לא מוכנה לעשות שום ניסיון. הודעתי לאנשי העירייה, וטרינרים, שיודעים על מה שאני מדבר, ואמרתי להם שזו טעות שלא לדלל. אמרו לי שידברו איתה אבל לא יצא מזה כלום. זה חבל, קליש היא דוקטור ואינטליגנטית ועשתה טעות שכזו. פספסנו הישג עולמי למצוא חומר שיעקר חזירים אבל לא הקשיבו".

5 צפייה בגלריה
"עשתה טעות". קליש ולוריא
"עשתה טעות". קליש ולוריא
"קיבלה החלטה לא חכמה". קליש ולוריא
(צילום: שרון צור, נחום סגל)

יש כמות מסוימת של חזירים שאפשר לחיות איתה?
"אם תצליח לעקר את מרבית החזירים, ניתן יהיה לשלוט בגודל האוכלוסייה. צריך לנסות. אבל לא היה עם מי לדבר. גברת קליש לא רצתה לדבר איתי".
מה עם הגדרות נגד חזירים בדניה?
"זו לא עבודה. הגדרות לא שוות כלום. צריך לדעת איך בונים גדר. אנשים לא מבינים שחזיר חופר מתחת לגדר, מרים אותה ונכנס. נדרשת עבודה רצינית אבל אין עם מי לדבר בנושא".

אוהב אדם


מעבר לידיעתו וניסיונו בתחום חיות הבר, לוריא נוהג להצניע את תרומתו החברתית וההתנדבותית לאורך השנים. על פעילות זו זכה גם בשנת 1981 באות המתנדב מנשיא המדינה.
פעילותו ההתנדבותית של לוריא ענפה. בין השאר כיהן כנשיא רוטרי לשעבר, התנדב ופעל למען שיקום אסירים ואף בנה עבורם גני חיות בבתי כלא כחלק מתוכנית השיקום. לוריא קיים פעילויות בהן הפגיש בין ילדים עם מוגבלות וחיות בר.
ניהלת את גן החיות בחיפה, את החי בר וסייעת בהקמת החי פארק במוצקין. מה עכשיו?
"עכשיו אני רואה את חזירי הבר מחלון ביתי, ואני מתרשם שמצבם טוב ושלא חסר להם כלום. הם פורחים בחיפה".

5 צפייה בגלריה
לא עוזבים את העיר
לא עוזבים את העיר
לא עוזבים את העיר
(צילום: מרינה קרינה קורנגאוז)

מה מצבו של גן החיות העירוני?
"להבנתי יש צורך בהנהלה מקצועית לניהול גן החיות, יש לקבל תקציבים מתאימים, ולוודא שהכלובים מתאימים לחיות הבר. ככה זה לא יכול להימשך. יש לנו אחריות כלפי חיות הבר בחיפה. גם בגן החיות, בחי בר וגם אלו המסתובבים חופשי. לא הגיוני לתת לחזירים לאכול חופשי בפחים רק כדי שאחר כך נדלל אותם".
מה שלומך בכלל ומה מצב חי הבר בחיפה?
"אני כבר בן 85, וגם אני מין בסכנת הכחדה. אני שמח שהנשרים ששיקמנו בחי בר הפכו לסיפור הצלחה וכיום זו האוכלוסייה השניה בגודלה בישראל. איל הכרמל שהבאנו התרבו אבל אלו נטרפים בקלות על ידי תנים, צבועים וזאבים שנמצאים באזור. היחמורים למדו לחיות פה טוב. עכשיו צריך לדאוג לחזירים. וחבל שלא הקשיבו לי קודם בעניין העיקור. יכולנו להיות סיפור הצלחה עולמי".
בעיריית חיפה בחרו לא להגיב.