משרד החינוך פרסם בדצמבר האחרון מכרז פומבי לרשויות המבקשות להקים בתחומן תיאטרון עירוני יוצר בשפה הערבית. למכרז ניגשה גם עיריית חיפה. אחד מתנאי הסף במכרז היה קיום פעילות תרבות ערבית בסך חצי מיליון שקלים בכל אחת מהשנים 2019 ו-2020.
3 צפייה בגלריה
רג'א זעאתרה
רג'א זעאתרה
רג'א זעאתרה
(צילום: נחום סגל)
יו"ר סיעת חד"ש במועצת העיר, רג'א זאעתרה, טוען כי העירייה הציגה למשרד החינוך מצג שווא בכל הנוגע להשקעותיה בתרבות הערבית, הציגה תקציבים מנופחים, ולמעשה קיצצה בתקציבים. לטענתו, העירייה אמרה במכרז כי השקיעה בתרבות ערבית בעיר בשנתיים סכום כולל של 7.8 מיליון שקלים. אלא שלטענת נציג חד"ש, 3.6 מיליון שקלים מאותו תקציב מתייחס לפעילות בית הגפן, אליו יש להתייחס כיישות נפרדת שאינה צד למכרז, ויש להחריג את אירועי חג החגים, הספרייה ותיאטרון בילדים.
קראו גם >>>
לדברי חבר המועצה, מימון תהלוכות חג מולד ופעילות במתנ"סים אינה יכולה להיחשב כפעילות תרבות.
זעאתרה: "זו עבודה בעיניים. בעידן קליש בוטל תקציב צנוע של 250 אלף שקלים בשנה לפעילות תרבות ערבית, ובוטל תקציב של כמיליון שקלים בשנה לתיאטרון ערבי. עמותות התרבות הערביות מקבלות גרושים מתקציב התמיכות, ועכשיו באים ומציגים כאילו עיריית חיפה היא אימפריה של תרבות ערבית". לדבריו, הכספים מתרבות ערבית עברו לתרבות תורנית וסיכוייה של העירייה לזכות במכרז התיאטרון הם קלושים".
אל טענות זאעתרה מצטרף גם עפיף שליוט, המנהל ב-21 השנים האחרונות את תיאטרון אלאוופק שמוסיף כי התנהלות העירייה במכרז מקטינה את הסיכוי שחיפה תזכה בתיאטרון ערבי יוצר. לדבריו של שליוט, מעבר למצג השווא באשר להשקעה בתרבות ערבית, נפלו פגמים באופן בחירת מנהלת לתיאטרון.
3 צפייה בגלריה
קליש
קליש
האם המכרז לתיאטרון נוהל נכון? קליש
(נחום סגל)
שליוט: "אני מנהל תיאטרון כבר 21 שנים ודוקדורנט לתיאטרון באוניברסיטת תל אביב. יש לי ניסיון והבנה כיצד בוחרים מנהל לתיאטרון יוצר. אצלנו מעלים כ-200 הצגות מידי שנה. התפלאתי מהאופן בו נוכל המכרז לבחירת מנהל לתיאטרון. המכרז נפתח לשלושה ימים בלבד. הבחירה בעמותה בראשה אני עומד הייתה צריכה להיות ברורה בשל הידע והניסיון שצברנו. לצערי, האופן בו נוהל המכרז על ידי העירייה, פוגע בסיכויים שמשרד החינוך ייבחר בחיפה להקמת תיאטרון יוצר. זה ייפגע בכולנו. אפשר וצריך היה לעשות אחרת. אנו בוחנים הגשת עתירה נגד העירייה לאור התנהלות המכרז".
3 צפייה בגלריה
שהירה שלבי
שהירה שלבי
לא שאלו ולא שיתפו. שהירה שלבי
(נחום סגל)
חברי המועצה מסיעת חד"ש טוענים עוד כי קליש לא טרחה לשתף אותם בנושא, למרות כי הדבר נוגע לחברה הערבית בעיר. כך לא שותפה חברת חד"ש שהירה שלבי, אשת חינוך שהייתה סגניתה של קליש בתחילת הקדנציה.
זעאתרה טוען שההליך העירוני של צירוף עמותה לגישה משותפת למכרז נעשה באופן לא מקצועי. "כבר שלוש שנים שאני וחברי שהירה שלבי מעלים את נושא התיאטרון הערבי והתמיכה העירונית. המכרז של משרד התרבות והספורט פורסם ב-16 לדצמבר. ורק חודש אחרי (17 לינואר) נזכרה העירייה לפרסם קול קורא למשך 60 שעות בלבד, ללא פרסום באף עיתון בשפה הערבית וללא שיתוף ועדת התרבות העירונית ונבחרי הציבור הערבי. הפרסום לווה בהצהרה בומבסטית של ראש העיר 'אני שמחה, כי מאמץ של חודשים רבים, מצליח לקרום עור וגידים לכדי הגשמה'. אז אם אחרי חודשים רבים של מאמץ זה התוצאה – זה מעיד על עוגמת המצב".
מלשכת ראש העיר נמסר: "עיריית חיפה מקיימת פעילות תרבות ענפה לחברה הערבית בחיפה, הן על ידי אגף התרבות והן באמצעות גופים עירוניים נוספים לרבות בית הגפן, החברה למתנ"סים וגופים נוספים. עיריית חיפה עושה ותמשיך לעשות הכל כדי לייצר תרבות ערבית מכבדת עם כל שותף שחפץ בקידום הנושא".
כל החדשות והעדכונים במיינט חדשות חיפה.
פורסם לראשונה: 07:42, 17.02.22