העירייה ורשות הטבע והגנים הודיעו כי חתמו על הסכם ותוכנית עבודה מסודרת לטיפול בתופעת חזירי הבר בחיפה.
על פי ההסכם, רשות הטבע והגנים תספק פרויקטור שילווה את פעילות העירייה, ייעץ וינחה כיצד יש לפעול. העירייה מצידה תבצע את ההנחיות, ובמקביל תמשיך בפעילותה למנוע מחזירים גישה למקורות מזון, טיפול בפחי האשפה, תגביר את פעילות עובדי הניקיון ועוד.
אחד הנקודות שמעניינות ביותר את הציבור החיפאי, היא נושא הדילול. ההסכם נותן למעשה אור ירוק לפעולה ממנה נמנעה העירייה במשך שלוש שנים, מאז כניסתה של קליש לתפקיד.
בעירייה העדיפו להתמקד בנושא העברת האחריות לרשות הטבע והגנים, והדגשת הפעולות התברואתיות שתבצעה העירייה. ברשות הטבע והגנים ציינו כי ההסכם יאפשר את הרחקת חזירי הבר, תוך שהם מתייחסים לאפשרות של הרחקת חזירי בר במסגרת פיילוט שייבחן זאת. שני הגופים הדגישו כי הרחקת חזירי הבר לא תתאפשר ללא שיתוף הפעולה של התושבים, והפסקת האכלתם של החזירים.
1 צפייה בגלריה
חזירי בר בחיפה
חזירי בר בחיפה
חזירי בר בחיפה
(צילום: אלעד גרשגורן)
קראו גם: >>>
ראש העיר עינת קליש רותם: "היום חתמנו על הסכם עבודה עם רט"ג, על סמך תכנית עבודה שהוכנה בתיאום איתם, והיא מגדירה יעדים עם מטרה אחת ברורה – ירידה דרסטית במספר חזירי הבר בעיר. על פי ההסכם, יהיה לנו לראשונה בעיר פרוייקטור מוסמך של רשות הטבע והגנים שייעץ לעירייה וילווה את תוכנית העבודה. אני מבקשת להודות לעובדי העירייה, אשר בהובלתו של ממלא מקומי נחשון צוק הביאו לגיבוש התכנית עם רשות הטבע והגנים".
שאול גולדשטיין מנכ״ל רשות הטבע והגנים: "כניסת בעלי חיים מן הבר אל העיר היא תופעה יפה מצד אחד אבל מסוכנת למדי מהצד השני. הסכנה היא גם לאדם וגם לבעלי החיים. בעקרון עדיף לשני הצדדים לשמור על מרחק הדדי ושכל אחד יחיה את חייו. הרשות תסייע לעיריית חיפה למתן את הקונפליקטים שבין תושבי חיפה לחזירי הבר. הפרויקט חשוב מאד אבל הוא לא יצליח ללא שותפות התושבים. אי אפשר להרחיק חזירי בר כאשר חלק מתושבי העיר מאכילים אותם בכוונה או בשוגג. אנחנו שמחים לסייע לעירייה ונעשה מה שניתן בכדי להצליח".
גורמים ברשות הטבע והגנים ציינו כי ההסכם שנחתם עם חיפה, דומה להסכמים אחרים שנחתמו עם ערים אחרות לאורך השנים ומתמודדות עם תופעת חזירי הבר. "אפשר היה לחתום את ההסכם לפני 3 שנים", ציין גורם ברשות הטבע והגנים.
דוברת רשות הטבע והגנים שלומית שביט מסבירה: "ההסכם ייתן לעיריית חיפה עוד מספר כלים להתמודד עם תופעת החזירים. צפוי להתמנות פרויקטור שיהיה עובד רשות הטבע והגנים במימון העירייה. ייבחנו מספר אפשרויות להקטנת מספר החזירים בעיר. בראש ובראשונה יינתן דגש על הסברה לתושבים ותצא קריאה להפסקת האכלת החזירים. העירייה תצטרך להקפיד על נושא הניקיון. באשר להעתקה ודילול - תיבחן העתקת חזירי בר בודדים מתוך העיר לשטחים פתוחים בתוך העיר חיפה. אנחנו חושבים כי העתקה אינה יעילה וברחבי העולם לא נעשה דבר שכזה, אבל הסכמנו לבקשת העירייה לקיים פיילוט במסגרתו חזירים בודדים יועברו מאוזרים מיושבים לשטחים פתוחים בעיר ועליהם יותקנו משדרי GPS. באשר לדילול - אם וכאשר נגיע למסקנה כי יש צורך בדילול הוא ייעשה על ידי חברה חיצונית בצורה נקודתית ולא באופן גורף. הדילול הוא עוד כלי עבודה. נתחיל לעבוד. אי אפשר להתחייב מתי נראה את השינוי, הרבה תלוי בתושבים".
פורסם לראשונה: 08:46, 25.08.21