אחת הדוברות המרכזיות בעצרת המחאה נגד ממשלת נתניהו בחורב בשבת האחרונה הייתה ד"ר יולנדה יבור.
7 צפייה בגלריה
ד"ר יבור נעצרת בקיסריה
ד"ר יבור נעצרת בקיסריה
ד"ר יבור נעצרת בקיסריה
(צלם לא ידוע פרסום לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
היא בת 49 שהשלימה את לימודי הדוקטורט שלה באוניברסיטת תל אביב בתחום טכסטים איסלמיים קדומים. כיום היא מלמדת במספר מוסדות אקדמיים בהם מכללת אורנים.
ד"ר יבור הפכה בחודשים האחרונים לאחד מסמלי המחאה החברתית, ובמהלך ההפגנות היא נעצרה 9 פעמים ושוחררה ללא כתב אישום.
"לפני ה-6 באוקטובר הייתי ממארגנות המחאה באור עקיבא, וההפגנות שנתקלו באלימות קשה מצד תומכי נתניהו, שם ספגנתי אלימות ואיומים מהביביסטים". היא אומרת, "אחרי השבת השחורה חזרתי להפגין והצטרפתי לאנשים שקוראים בשמם של החטופים ליד ביתו של נתניהו בקיסריה. מאותו רגע החלו המעצרים".
כאמור היא נעצרה תשע פעמים בשל התעקשותה להפגין דווקא בסמוך לבית נתניהו. "באחד הפעמים נעצרתי כאשר כרזתי עם אמיר השכל את שמות החטופים. אמיר הוכה ונאזק. לי חטפו את הנייד ועיכבו אותי לחקירה. היינו 200-300 מטר מבית נתניהו".

7 צפייה בגלריה
"לא לפחד להפגין". ד"ר יבור
"לא לפחד להפגין". ד"ר יבור
"לא לפחד להפגין". ד"ר יבור
(צילום: דני שטרנפלד)

מורחקת מקיסריה


מה הייתה עילת המעצר?
"היו עילות ושונות. הקמת רעש, התקהלות להפגנה בלתי חוקית, נטען גם שהשטח הפתוח בדיונות מאחורי בית נתניהו הוא שטח צבאי סגור. אמרו שאסור לכרוז בשבתות וחגים. הכל המצאות ושקרים".
ומה קבע בית המשפט?
"בכל פעם שיחררו אותי ללא תנאים. באחד המקרים השופט נזף במשטרת חדרה וקבע כי הם מתנהלים בחוסר תום לב, ועודד אותי להגיש תלונות על מעצר שווא. 4 פעמים עצרו אותי ללילה והביאו אותי בפני שופט".

7 צפייה בגלריה
המחאה בחורב
המחאה בחורב
"מהטובות בישראל. אבל חייבות שינוי". המחאה בחורב
(צילום: מחאת העם חיפה)

מה הסטטוס שלך כעת?
"כרגע אני מורחקת מקיסריה ל-180 יום. פסק דין תקדימי. מאשימים אותי בלי הוכחה שאני ואדם מבוגר חיבלנו במחסומים המובילים לבית ראש הממשלה. מנסים לטפול עלינו שאנו מנסים לפגוע בראש הממשלה. טענו שהפלנו שתי גדרות והסרנו וילון יוטה, ובכך פגענו קשות במערך האבטחה של ראש הממשלה. השופטת שיש לי השגות לגביה קיבלה את טענות המשטרה, כאילו שאני על ידי הפלת 2 גדרות ווילון, פגיעתי במערך האבטחה".
למה יצאת להפגנות?
"יצאתי להפגנות במרץ 2023 כי הרגשתי זעם כלפי הממשלה. כבר הפגנה הראשונה חטפנו פיזית ומילולית. היו מי שחשבו שלא כדאי להפגין במעוז הליכוד אור עקיבא, וחשבו שזה אצבע בעין של הביביסטים. לא הייתי מוכנה לקבל את זה".
ספגת תגובות קשות?
"חתכנו לי את צמיגי הרכב, חטפתי מכות ויריקות, איימו עליי עבריינים שאמרו שיפגעו במשפחה שלי. 'אנחנו יודעים איפה את גרה. יודעים איפה לומדים הילדים שלך'. כאלה דברים".
פנית למשטרה?
"זו הפעם הראשונה שהוגשו תלונות נגד ביביסטים בגין תקיפה. הם קיבלו מעצרי בית. בהמשך התיק נסגר מחוסר עניין לציבור".

7 צפייה בגלריה
ד"ר יבור נעצרת בקיסריה
ד"ר יבור נעצרת בקיסריה
ד"ר יבור נעצרת בקיסריה
(צלם לא ידוע פרסום לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

למען הדורות הבאים


מה קרה מאז ה-7 באוקטובר?
"הטראומה היכתה בנו. חלקים נרחבים בי מתו ולא ישובו. הדרך שלי להתמודד היא המחאה. אני יוצאת להפגין למען הדורות הבאים. להבנתי, אם לא נפגין ונעלה את עוצמת המחאה, ה-7 באוקטובר הוא רק הקדימון למה שמחכה לנו".
במשפחה שלך מודאגים?
"מצד אחד גאים בי ומצד שני מבוהלים ומפחדים שיקרה לי משהו. ברור שיש חשש אבל החשש גדול יותר ממה שיקרה פה אם לא נעצור את נתניהו. אני הפסקתי לפחד ממעצרים ועימותים עם השוטרים. לילה במעצר זה לא כל כך נורא".
למה להפגין ליד בית נתניהו?
"נתניהו תופס אותנו בגרון ומוביל אותנו לאבדון. מה שאנחנו כאזרחים שומרים חוק יכולים לעשות זה לבוא להפגין הכי קרוב אליו. לא לתת לו לברוח מאחריות ומהאמיתות שאלו שמות החטופים. אני מקווה שההפגנות הללו יחד עם גורמים מחאה נוספים, יגרמו לנתניהו להבין שלא יעזור לו לאחוז בקרנות השלטון, ולא יהיה לו מקום אחד של שקט עד הפלתו".
את מדברת על החרפת המאבק.
"מבחינתי, אתמול כבר היינו צריכים להיות כולם בחוץ עד שזה נגמר. חסימות כבישים, השבתת המשק, מעצרי ענק, הכל עד הפלת נתניהו. אם כולנו נתגייס ונבין שלא חוזרים הביתה עד שזה לא ייגמר. שכל אחד יקח בחשבון שהוא יכול להיעצר וזה לא כזה מפחיד. עדיפה אלימות שוטרים על אלימות חיזבאללה ונוכבה".

7 צפייה בגלריה
עצרת מחאה בחורב
עצרת מחאה בחורב
עצרת מחאה בחורב
(צילום: מחאת העם חיפה)

נאמת בחורב במוצ"ש האחרון
"בהחלט. ראיתי את כל האנשים הטובים שמגיעים לחורב וזה בהחלט מדהים. בחיפה יש אחת ההפגנות הטובות, הגדולות ונהדרות בישראל. ההפגנות בחורב הן מצד אחד משדרות עוצמה גדולה, אבל מצד שני העוצמה חסרת תוחלת".
חסרת תוחלת?
"המחאה חייבת להשתנות. ההפגנות בחורב נחמדות מידי. יציאה להפגנה זה לא חוג חברתי או בילוי משפחתי. לא לפחד ממעצרים. אם אותם המונים מחורב ירדו לפרויד, ויעצרו את כביש החוף, יתיישבו על הכביש, המשטרה לא תוכל לעצור את כולם. כך אפשר להכריע את המאבק".

7 צפייה בגלריה
ד"ר יבור נואמת בחורב
ד"ר יבור נואמת בחורב
ד"ר יבור נואמת בחורב
(צילום: מחאת העם חיפה)

המחאה והחטופים


איך הכאוס הזה יסייע למאבק?
"זה יסמן לשומרי הסף כמו צה"ל, השב"כ, בתי המשפט, היועצת המשפטית לממשלה, כי יש פה אירוע שיש להתייחס אליו, שהציבור לא מוכן לקבל את מה שעושה הממשלה, ושיש להם רוח גבית לפעולות הצלה שיביאו להפלת נתניהו. ויש מסר חשוב מאד במחאה של סולידריות עם משפחות החטופים. הן מרגישות לבד במאבק. כך למשל ד"ר אבי עופר ששובת רעב זמן רב ולא זוכה לתקשורת. אני צפויה להצטרף אליו בשביתת רעב בכיכר החטופים".
לאן הולכת המחאה בחיפה?
"בחיפה יש ראש עיר שתומך במחאה ויש אנשי ציבור נוספים ואני קוראת להם לגלות אומץ ציבורי ולעשות כל לאל ידם לעצור את ההתדרדרות של המדינה. אני יכולה להבטיח שההיסטוריה לא תשכח את אלו שתמכו במחאה ואלו שהעדיפו לשבת על הגדר. אם בעבר שאלנו איך הפולנים והגרמנים ידעו על הזוועות ולא עצרו אותם, הרי שהיום אני מבינה קצת יותר למה זה קרה".

7 צפייה בגלריה
הצעדה במוריה
הצעדה במוריה
"לחסום את כביש החוף". צעדת מחאה במוריה
(צילום: דורון סולומון)

נתקלת באלימות משטרתית?
"מספר קציני משטרה מתנהלים בצורה שאסור לקבל. מפקד המחוז דני לוי צעק על האלוף במיל עמירם לוין שבגללו נרצחו שוטרים בשדרות. אותו מפקד מחוז גם חתום על כמה מהמעצרים היותר אלימים ופיזור ההפגנות שאני זוכרת. היה גם קצין שעצר אותי בצורה אגרסיבית ואמר לי שישבור לי את העצמות. נתקלתי בשוטרים שהתנהגו באלימות כלפי לוחמי יום כיפור".
יש שיגידו שאין מקום למחאה במלחמה.
"אנו לא במלחמה. היא הסתיימה מזמן. אנשים שחושבים כך נופלים לספין של נתניהו ומכונת הרעל שלו. נתניהו הוא אסוננו ואחראי להתחזקות חמאס. הפכו את הייאוש לתקווה וצאו לרחובות".