הן היו הנשים החזקות בעירייה, הן רצו ביחד וכבשו את לשכת ראש העיר, האחת, עינת קליש, מתכננת ערים ובעלת חגורה שחורה, השניה, נעמה לזימי, חברת מפלגת העבודה, חברת מועצת העיר חיפה לשעבר, ופעילה חברתית עם קבלות.
במהלך כהונתה של קליש, מערכת היחסים בין השתיים עלתה על שרטון, ובין שתי החברות עבר חתול שחור. לזימי ויתרה על מקום במועצת העיר לצד קליש, התמודדה ונבחרה לכנסת, ובהמשך נבחרה במקום הראשון בפריימריס של העבודה.
8 צפייה בגלריה
חיפה חשובה לי. לזימי
חיפה חשובה לי. לזימי
חיפה חשובה לי. לזימי
(צילום: שרון צור)
שבוע לבחירות הכלליות, תושבת העיר ומספר 2 במפלגת העבודה, נעמה לזימי, חושפת בראיון ל"מיינט חיפה" תמונה מדאיגה על הנזק שנגרם לטענתה לעיר חיפה על ידי קליש.
את מחוברת לחיפה?
"מאד. אני תושבת העיר. ילדי לומדים פה. הפעלתי לשכה פרלמנטרית בעיר עבור תושבים, פעילים ועמותות שרצו שאפעל עבורם בכנסת. הגיעו לכאן מכל הצפון, הגיעו נציגי מועדון החותרים בחיפה, באו אנשים עם בעיות רווחה. אני מחוברת ואמשיך להיות".
פרסמת בפומבי את הנייד שלך. תעשי זאת שוב?
"הטלפון שלי כבר בכל מקום ואני מקבלת טלפונים מאוכלוסיות מגוונות, גם אוכלוסיה ערבית וחרדית. התקשר אליי חרדי שהביע דאגה שנתניהו ייבחר. זה הטלפון – 0524441435".

8 צפייה בגלריה
מוטהדה, לזימי והילדים
מוטהדה, לזימי והילדים
לזימי והמשפחה בביתם בקרית אליעזר
(צילום: נחום סגל)

היכן עומדים יחסי הממשלה וחיפה?
"הבעיה הגדולה של חיפה היא ראש העיר שלמעשה סוחטת את ירושלים. קליש רצתה שדה תעופה, וגם אני בעד שדה קטן, אבל היא התנתה כל שיתוף פעולה איתה בקידום השדה. קליש מאיימת לא לחתום על תוכניות של מיליארדים עבור העיר רק כדי לקבל שדה. לצערי חיפה משלמת את המחיר על החזון של קליש, שעם חלקו אני מסכימה. אבל לא יכול להיות שתוכניות פיתוח עבור חיפה יתקעו בגלל סנקציות מצד עיריית חיפה. זה מוטרף. מירב מיכאלי (שרת התחבורה) אמרה לי עם כניסתי לכנסת שנעשה יחד דברים גדולים למען חיפה, וחיפה תהיה עוגן בתוכנית מאד גדולה. בסוף המשרד לא קידם תוכניות בעיר כי קליש הטילה וטו. לא נוצר הקשר שצריך להיווצר בין ראש עיר וממשלה. זה כואב".
תני דוגמא לסחיטה עליה דיברת.
"מצעד הגאווה. מירב (מיכאלי) רצתה להגיע לנאום במצעד. בלשכת קליש אמרו שאם מירב לא תגיע קודם ללשכתה של קליש, היא לא תוכל לנאום. מירב הגיעה בכל זאת למצעד אבל קליש החליטה שלא יהיו נאומים. התנהלות שכזו לא קורה בשום מקום אחר. באופן מאד לא ענייני הזה התנהלה חיפה בשנים האחרונות".

8 צפייה בגלריה
שרת התחבורה מרב מיכאלי
שרת התחבורה מרב מיכאלי
רצתה לעזור. שרת התחבורה מרב מיכאלי
(צילום: שרון צור)

דוגמא נוספת.
"מירב החליטה על הפעלת הרכבלית בשבת. מיכאל אלפר (סגן ראש העיר חיפה) לא הסכים. נפגשנו איתו ואמרתי לו שזה לא קשור לצביון ולשינוי הסטטוס קוו, אלא שזה עוגן כלכלי בעיר שצריכה לעבוד בשבת. אני הפגשתי את אלפר ומירב כדי שיתחילו תהליכים בחיפה וכספים יגיעו לעיר. אלפר מאד רצה לסייע ולגשר".
ואז מה קרה?
"ואז עינת (קליש) המציאה בעיה בטופס 4 ורצה להטיל וטו כדי להפעיל לחץ תוך שימוש ברכבלית. זו חבלה של ראש עיר בעוד שאנחנו רוצים להביא בשורה לעיר. זה שבר אותי. לפעול ככה נגד האינטרס הציבורי רק בשביל אינטרס פוליטי? לא ויתרנו על הרכבלית בשבת. הכל נתקע בגלל פוליטיקה של חיפה".

8 צפייה בגלריה
כאב ראש לקאוליציה. קליש וסגנה מיכי אלפר
כאב ראש לקאוליציה. קליש וסגנה מיכי אלפר
דווקא אלפר רצה לגשר. קליש וסגנה מיכי אלפר
(צילום: נחום סגל)

אין עם מי לדבר?
"אני יכולה לדבר ומדברת עם חברי מועצה בעיר מסיעות שונות, ביניהם שרית גולן, יוסי שלום, יעל שנער. אני פועלת למען האינטרס הציבורי. דווקא עינת לא עניינית. זה כואב לי כי אני לטובת העיר ותושביה".
איך נתפס בכנסת הכאוס בחיפה?
"אני רואה מהכנסת את הקושי לעבוד עם חיפה. עם כל ההערכה לחברי המועצה, הממשק של ממשלה הוא עם ראש העיר. קליש לא מעוניינת בממשק שכזה. ולמעשה אין ממשק כזה. הנחת העבודה אצ כל השרים הייתה שחיפה היא אזור קריטי ויש חשיבות בפיתוחו. לצערי זה לא קורה בגלל קליש. הכל מתנהל אצלה בטווייטר ובהשתלחות. השרים בשוק מזה. אומרים שיש עויינות בין חיפה והממשלה. אבל אין יחסי עבודה בשביל לפתח עויינות. אין כלום".

8 צפייה בגלריה
שרית גולן שטיינברג
שרית גולן שטיינברג
יש דווקא שיתופי פעולה. חברת המועצה שרית גולן שטיינברג
(צילום: נחום סגל)

מה קליש רוצה?
"לא ברור לי מה האג'נדה שלה. בפועל הנתק שלה הוא לא רק עם משרד התחבורה אלא גם עם משרד הכלכלה, הגנת הסביבה. הם לא יכולים לעבוד עם חיפה. זה אבסורד ששרה ממפלגת העבודה חותמת על פרויקטים של 100 מיליון שקלים עם ראש העיר טירת כרמל, איש ליכוד, ואין כל בעיה לעבוד עם כל ראש עיר מכל מפלגה. אבל בחיפה, אי אפשר לעבוד עם קליש רצה אחרי מפלגת העבודה כדי לסייע לה להיבחר, ועכשיו היא בנתק עם השרים בכלל והשרים מפלגת העבודה. אין היגיון. לצערי חיפה הפסידה בתקופת קליש מיליארדים שיכלו להגיע לעיר. הכספים הללו הכרחיים לפיתוח העיר".
איך יוצאים מהמצב הזה?
"יש עוד שנה יש בחירות והציבור כנראה יעשה משהו בעניין".
את תתמכי בקליש?
"כרגע יש ואקום ונראה מי יהיו המועמדים לראשות. בקליש לא אתמוך שוב. מי שרואה בכל שר בממשלה אוייב, ולא מסתכל על האינטרס הציבורי ארוך הטווח, ומאבדת פרויקטים ציבוריים שחשובים לעיר, לא אתן בו את אמוני. אני תושבת חיפה, אני נתקלת בבעיות בקרית אליעזר, בגן של ילדי, אני מסתכלת על בחירת ראש העיר כמי שחיפה פה, ופשוט אי אפשר להמשיך בצורה כזו".

8 צפייה בגלריה
מועצת העיר חיפה
מועצת העיר חיפה
הכאוס חייב להסתיים. מועצת העיר חיפה
(צילום: שרון צור)

אז צריך להיכנע לכל תכתיב ממשלתי?
"לא, בטח שלא להגיד באופן אוטומטי כן למשרדי הממשלה. אבל יש לקיים דיאלוג. כרגע אין. לדוגמא אנו עובדים על מסלולי אופנים לערים. רצינו לקדם גם בחיפה יחד עם הדרג המקצועי בעירייה. מנהלים בעירייה אמרו לנו שהם לא יכולים לעבוד, ועצוב להם שהם לא יכולים לקבל כספים מהממשלה, והכל בגלל ראש העיר. לראיה, רבים מהמנהלים בעירייה התפטרו".
מה תוכלי לסייע לחיפה?
"אני אמשיך ללחוץ לשיתופי פעולה, למרות שלא ניתן כעת במצב שנוצר והציבור צריך לדעת מה קורה עם העירייה".
עמדתך על תחבורה ציבורית בשבת בעיר?
"יש להרחיב את פעילות הכרמלית וזה באחריות העירייה. ביררתי את זה. איו כוונה לפגוע בסטטוס קוו הקיים בעיר ולא לכפות על ציבור כזה שום דבר".

8 צפייה בגלריה
רכבלית חיפה
רכבלית חיפה
תופעל בשבת? רכבלית חיפה
(נתיבי ישראל)

איך עוצרים את ההגירה השלילית?
"פיתוח פרויקטים לאומיים בעיר אמור לסייע בבעיה. כך פינוי המפעלים לטובת מגורים, חישמול הרכבת, פיתות תעשיות נקיות וביו-טק. כל אלו אמורים להוות עוגן לאוכלוסיה צעירה. חיפה צריכה להיות אבן שואבת לצעירים".
מה הנושא הראשון שתעשי לטובת תושבי חיפה?
"חשוב לי נושא מיכשור טכנולוגי בבני ציון ותקצוב של 3-4 מיליון שקלים להפעלת הרובוט הניתוחי דה וינצ'י בבית החולים בני ציון. בנוסף היערכות פינוי המפעלים מהמפרץ והכנת משק האנרגיה. חייבים להפוך את התוכנית לקונקרטית".
מה את יכולה להבטיח לתושבים?
"אף פעם לא הייתה נציגה של חיפה במקום הראשון בפריימריס בעבודה. אני רואה חשיבות בייצוג חיפה ולא סתם עסקתי בכנסת והקמתי שדולה לחיפה, החובה שלי היא לאומית אך גם מקומית. אהיה ייצוג לכל התושבים בנושאים תעסוקה, תחבורה ועסקים קטנים וכתובת לפניות ציבור".

8 צפייה בגלריה
ח"כ לזימי
ח"כ לזימי
ח"כ לזימי בוועדות הכנסת
(צילום: נועם מושקוביץ לע"מ)

למה שיבחרו בך ובעבודה?
"העבודה חרטה על דגלה השקעה בשירותים הציבוריים, הרווחה, חינוך ועוד. מי שרוצה לראות ממשלת שינוי חייב לתמוך בעבודה כדי שנחזק תפיסה של סולידריות במיוחד בעיר כמו שלנו".
איפה תהיי ביום הבחירות?
"אסתובב בקלפיות בחיפה. חיפה היא עיר אדומה היסטורית ויש בסיס איתן למפלגת "העבודה"".
מי יהיה ראש הממשלה הבא?
"נמליץ על יאיר לפיד. הפתק עבורנו זה פתק אסטרטגי. אם נהיה מספיק חזקים לצידו נוכל להקים ממשלת שינוי נוספת בראשותו".
קליש בחרה שלא להגיב.
קראו גם: >>
פורסם לראשונה: 12:43, 27.10.22