שופטת בית המשפט לענייני משפחה, מאיה לוי, פסקה השבוע פסק דין משלים בעניינה של משפחה חיפאית המבקשת להפרות את זרע בנם המנוח. בפסק הדין נקבע כי יש להתיר למשפחת המנוח לבצע הליך פונדקאות בחו"ל, תוך שמירה על זכויות האם הפונדקאית, שתישא את ההיריון פרי הפריה חוץ גופית, של ביצית אשר תופרה מזרע הבן המנוח.
1 צפייה בגלריה
ההורים הוכיחו שהבן המנוח רצה צאצאים
ההורים הוכיחו שהבן המנוח רצה צאצאים
ההורים הוכיחו שהבן המנוח רצה צאצאים
(להמחשה: Shutterstock)
עוד נקבע כי בסיום ההיריון ולאחר הלידה, יש לאפשר לאחותו של המנוח, חשוכת ילדים כתוצאה ממחלה גנטית, ולבעלה לעתור לקבלת צו אימוץ ביחס לקטין שייוולד, והצו יינתן לאחר קבלת תסקיר מעודכן לבדיקת טובת הילד, ועל אף היעדר קשר גנטי ישיר בין ההורים המיועדים ליילוד.
פסק הדין שניתן השבוע יאפשר להוריו של המנוח ליהנות מנכד, לאחר מאבק משפטי שהחל בהגשת תביעה בשנת 2017. בתביעה טענה המשפחה כי הבן שנפטר מסרטן, והוא רק בן 38, וללא בת זוג, תרם זרע לבנק הזרע. המשפחה תבעה כי יאושר לה להפרות את הזרע, וזאת למרות שהבן ציין במפורש בטופס תרומת הזרע, כי יש להפשיר את תרומתו במקרה של מוות. במסגרת ההליך המשפטי הוצגו עדויות מטעם המשפחה, מהם השתכנע בית המשפט כי רצונו המשוער של המנוח היה להתיר שימוש בזרעו, על מנת להביא צאצאים אחרי מותו.
קראו גם >>
השופטת לוי נדרשה לסוגייה של שימוש בזרע של מנוח כאשר אין בת זוג קבועה.
לפי עמדת המדינה, בהיעדר בת זוג, על ההורים לחפש אחר אישה עלומה הזקוקה לתרומת זרע, אשר תחפוץ להפרות את הביצית הביולוגית שלה דווקא בזרע בנם שנפטר, תוך שהיא מסכימה מראש כי הילד שעתיד להיוולד יקיים קשר שוטף וקרוב עם משפחת המנוח. ואם לא תימצא אישה כזו, או שאותה אישה לא תשמור על קשר עם הורי המנוח, אזי רצון הבן להמשכיות לא יכובד.
השופטת לוי לא קיבלה את עמדת המדינה. "תוצאה זו אינה סבירה ומנוגדת לעקרונות הצדק", קבעה ואישרה למשפחה לקיים הליך פונדקאות בחו"ל, וגידול הילד אצל אחותו של המנוח, וזאת לאחר שהתבצעה בדיקה ואכן נמצא כי תוכל לגדל ולהעניק ליילוד תנאי גידול טובים ובריאים.
עוד כתבות - חדשות חיפה