אשרת מורג היא הרבה החדשה של מרכז חינוך ליאו באק. בת 45, אם לארבעה, נולדה וגדלה בחיפה והוסמכה כרבה רפורמית בשנת 2008 בהיברו יוניון קולג' בירושלים.
1 צפייה בגלריה
אשרת מורג
אשרת מורג
אשרת מורג
(צילום: פרטי)
היא בוגרת תוכנית מנדל למנהיגות חברתית, ושימשה כרבה בקהילות בארה"ב, ארגנטינה ולאחרונה בקהילת "אור חדש" בחיפה.
יש תדמית מסוימת לרבות רפורמיות. איך כאן בחיפה מתייחסים אלייך?
"במרכז חינוך ליאו באק התקבלתי כרבה בזרועות פתוחות, הן על ידי ההנהלה והן על ידי הצוותים והתלמידים. בחברה הכללית אני מוצאת מנעד של התייחסויות בין קבלה והכלה, דרך חשדנות ועד להערות פוגעניות. אנחנו מכירים את הפתגם מפרקי אבות: 'אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו'.
"אני חושבת שאנשים נוטים לחשוב בתבניות ולנסות לשייך מראה לתפקיד. אני מקווה שחינוך לפתיחות וחשיבה יצירתית יעודד אנשים לא לשפוט לפי מראה חיצוני, ויתרום לטשטוש ההגדרות והתבניות שיש לנו בראש. כשאני עומדת מול קהל, לפעמים אני מבחינה בסקפטיות ברגע הראשון שפוגשים אותי, אבל כשאני מתחילה לדבר, התוכן עושה את שלו, והספקנות הופכת להערכה".
לדבריה, היא הגיעה לתפקיד לאחר שהחלה בתהליך בירור הזהות היהודית שלה. "הבנתי שהערכים היהודיים, כפי שבאים בחזונם של נביאי ישראל - ששמים דגש על המצוות שבין אדם לחברו, ועל רעיון של יצירת חברה מוסרית, צודקת, שוויונית ומגוונת - מסמלים עבורי את השליחות היהודית שלי. בליאו באק, הערכים הללו מתורגמים בתוך העשייה החינוכית, החברתית והקהילתית הן בבית הספר, במרכז הקהילתי ובקהילת אוהל אברהם. התפקיד שלי להמשיך ולייצר את העומק הרוחני של העשייה".
מה המקום של הזרם הרפורמי בחיפה?
"יש כמה קהילות רפורמיות בחיפה, ויש עוד קהילות של התחדשות יהודית. הרבה מגיעים אלינו לאירועי חגים, לתפילות, לטקסי מעגל חיים מכיוון שהם מוצאים פה חיבור ליהדות שוויונית וליברלית ויודעים שלכולם יש מקום אצלנו. אני מתכוונת להמשיך ולהעצים את החוויה היהודית המתחדשת ברוח שוויונית ופלורליסטית, בין היתר באמצעות שילוב וקירוב בין הקהילות השונות שיש בתוך מרכז חינוך ליאו באק בפרט ובעיר חיפה בכלל".
את רואה את עצמך כפמיניסטית?
"התנועה הרפורמית התחילה מהפכה פמיניסטית יהודית, שעברה וחילחלה בין כל הזרמים, אפילו עד לעולם החרדי, ואני גאה להיות חלק מהתנועה הרחבה הזו.
"נשים מוצאות חזרה את מקומן בתוך המבנה הפטריארכלי הדתי שהדיר אותן עד לאחרונה וביניהן גם אני - בין אם זה בכתיבת דוקטורט על תיאולוגיה פמיניסטית, חיבור מדרשים מודרניים, תפילות, שירה ובין אם זה בתפקיד שלי כרבה.
"בנות שפוגשות אותי כרבה אישה בעצם רואות דוגמה אישית לכך שהן יכולות להיות מה שהן רוצות, שיש להן מקום בחזית היהדות ולא רק מאחורי מחיצה. לצערי סביב בת המצווה למשל, מתקיימת הסללה של הבנות להסתפק במסיבה, בבוק ובשמלה, והייתי מאוד שמחה אם יותר בנות היו מציינות את בת המצווה שלהן בטקס משמעותי שמאפשר להן להעלות את הערך העצמי ותחושת השייכות".
איפה ליאו באק בתוך זה?
"ליאו באק היא קהילה של קהילות, קיום משותף וסובלנות בין העדות השונות והזרמים השונים ביהדות שמייחדת כל כך את חיפה. בליאו באק מייצרים שפה שמכילה את האתגר הגדול של קיום מדינה יהודית ודמוקרטית. הנושאים הערכיים של זכויות אדם, קיום משותף, קשרי ישראל תפוצות, שיעורי אזרחות מובאים מהזווית היהודית והחיבור הזה תורם ליצירת חברה דמוקרטית יהודית נאורה ומתקדמת. כרבת מרכז חינוך ליאו באק אני גאה לייצר את החיבורים הללו ולתווך אותם לקהילות השונות".