פרופ' אהרן צ'חנובר, תושב חיפה, חתן פרס נובל, הפרס היוקרתי בעולם בתחום המחקר, קורא לציבור בישראל ולאנשי האקדמיה לצאת למחאה שתמנע את מינוי אבי מעוז לאחראי תוכניות החוץ במשרד החינוך.
3 צפייה בגלריה
"אני מסתכל על התמונה הגדולה". פרופ' אהרן צ'חנובר
"אני מסתכל על התמונה הגדולה". פרופ' אהרן צ'חנובר
"מינוי כזה הוא פגיעה חמורה בתשתיות המדינה". פרופ' אהרן צ'חנובר
(צילום: גיל נחושתן)
מי שסביבת עבודתו היא המעבדות וחדרי המחקר, קורא לחבריו באקדמיה ובמערכות החינוך לעשות כל דבר בגבולות החוק, כולל יציאה לרחובות, כדי לעצור את הצבתו של מעוז בתפקיד המיועד לו.
פרופ' צ'חנובר, בן 75, זכה בפרס נובל בשנת 2004 בזכות מחקריו בתחום הכימיה. הוא חוקר בטכניון, ולצד הזכייה בפרס נובל, זכה בפרס ותארים רבים אחרים ממוסדות מחקר בארץ ובעולם.
"אנחנו כמעט בסוף דרכה של מדינת ישראל. זה קצה הדרך. אי אפשר לקבל את המינוי משום בחינה, לא מבחינת התייחסות לקהילה הלהט"בית, לא מבחינה חינוכית ולא מבחינת השפעה על כלכלת המדינה".
מה אתה מציע לעשות?
"יש לעשות כל מאמץ כדי שזה לא יקרה במסגרת החוק. צריך לצאת לרחובות. להחרים, להשבית בתי ספר. להוציא תלמידים מכיתות. לא לתת לזה לקרות. זה אסון למערכת החינוך".

3 צפייה בגלריה
"אני מסתכל על התמונה הגדולה". פרופ' אהרן צ'חנובר
"אני מסתכל על התמונה הגדולה". פרופ' אהרן צ'חנובר
"אני מסתכל על התמונה הגדולה". פרופ' צ'חנובר
(צילום: יואב דודקביץ)

איך תיראה מערכת החינוך עם המינוי של מעוז?
"היא לא תראה ולא תתקיים כמו שהכרנו עד היום. כבר היום המצב לא פשוט, ויש משבר. משכורות המורים לדוגמה. המשבר רק יעמיק אם יטו את התכנים הפנימיים וילכו על פי השקפת עולם של מעוז, ואני לא מדבר על תקציבים.
"גם לא מדובר רק על השקפת עולם. גם ככה, מאות אלפים בישראל אינם לומדים לימודים המכינים אותם לחיי רווחה, לחיים בהם יוכלו לקחת חלק במנועי הצמיחה של מדינת ישראל. זו תהיה קטסטרופה".
מנהלים וראשי ערים כתבו מכתבים. מה עוד?
"זה לא מספיק. מאמרים נשטפים לכיור. יש לעשות כל מאמץ לעצור את זה. לפנות אל כל בתי הספר, אל המורים ואל אנשי אקדמיה. אסור להרפות. זהו מינוי אומלל של ראש הממשלה הבא".

3 צפייה בגלריה
אבי מעוז
אבי מעוז
אבי מעוז
(צילום: עמית שאבי)

מה בדברי מעוז גרם לך לדבר על קטסטורופה?
"הוא אמר כל כך הרבה דברים מכעיסים. אנו יודעים לאן הוא הולך עם זה, ואני מסתכל על התמונה הגדולה יותר".
ומה התמונה הגדולה?
"כלכלת ישראל תשתנה. חינוך הוא מנוע צמיחה של הכלכלה והמדינה כולה. משיהו צריך לחנך את הרופאים הבאים, או להכשיר את אנשי ההייטק הבאים. חינוך זו תשתית מרכזית במדינת ישראל, ומינוי כזה הוא פגיעה חמורה בתשתיות המדינה".
אתה בקשרים עם אנשי מחקר בעולם. תהיה לזה השפעה גם בהיבט הזה?
"מי יקיים איתנו קשרים? יהיו לכך השלכות ארוכות טווח בהרבה היבטים, כמו הייצוא. אני מדגיש כי מוצרי מערכת החינוך מניעים את הכלכלה של ישראל. החינוך והמחקר בונים עבורנו גשרים למדינות אחרות. הגשרים האלו ייהרסו. אי אפשר לתאר את גודל הפגיעה. חייבים לעצור את זה בכל דרך חוקית".