היו מי שקיוו כי אחרי שנתיים של קורונה, הקיץ של 2022 יסמל את תחייתו של שדה התעופה של חיפה וחזרתן לפעילות של חברות התעופה. התקוות הפכו לאכזבות, ובעונת הקיץ הנוכחית שדה התעופה ישמש רק להעברת מזוודות נוסעים שיטוסו במטוסים גדולים מנתב"ג ליעדים בעולם.
5 צפייה בגלריה
 אין יוצא ואין בא. שדה התעופה היום
 אין יוצא ואין בא. שדה התעופה היום
אין יוצא ואין בא. שדה התעופה היום
(צילום: נחום סגל)
מה שאמור להיום השער של חיפה לעולם ולהפוך את חיפה לעיר תיירות, הוא היום פיל לבן, ללא מטוסים וללא עובדים. גורם בשדה: "אין יוצא ואין בא. אפס טיסות מסחריות. שמענו דיבורים על הארכת שדה התעופה, הפיכתו לבינלאומי. שמענו עד כמה חשוב שדה פעיל וגדול למען עתיד כלכלת העיר והאזור, ותראו את השדה עכשיו. נטוש. החברות המעטות שפעלו פה לקחו את המטוסים ונעלמו כלא היו. איפה כל ההבטחות?".
הזעם של אנשי השדה אינו מופנה רק למדינה ולראש עיריית חיפה, אלא גם לחברות התעופה. לדבריהם, חברות שנהנו מפריחה, מטוסים מלאים ותנאי שדה גמישים וטובים, עשו חישוב קר ועברו לנתב"ג.
5 צפייה בגלריה
 אין יוצא ואין בא. שדה התעופה היום
 אין יוצא ואין בא. שדה התעופה היום
אין יוצא ואין בא. שדה התעופה היום
(צילום: נחום סגל)
גורם בשדה: "רמי לוי רכש את חברת ישראייר. הוא מכר את המטוסים הקטנים יותר, שיכולים לטוס מהשדה שלנו, ועבר לנתב"ג. חברת טוס הקפריסאית, שהטיסה מפה עשרות אלפי נוסעים, גם היא עברה לנתב"ג. אין אפילו טיסות לאילת. דיברו על לפתוח פה דיוטי פרי, עכשיו זה נשמע בדיחה".

עונת השיא

שדה התעופה הקטן במפרץ בהחלט ידע ימים טובים יותר. בשיא פריחתו לפני הקורונה, וקודם לכן, היו טיסות של חברת ארקיע, ישראייר וחברת טוס הקפריסאית (Tus Airways). לא פחות מ-140 אלף נוסעים גדשו את השדה בחיפה בשנת 2017. תושבים בחיפה יכלו לעשות צ'ק אין מהיר ולעלות על מטוס לקפריסין, ובתוך שעה שעתיים להיות במים צלולים על אי יווני. אבל אז החלו ביטולי הטיסות.
5 צפייה בגלריה
היו ימים. שדה התעופה בחיפה
היו ימים. שדה התעופה בחיפה
היו ימים. שדה התעופה בחיפה
(צילום: ידיעות חיפה)
חברת ארקיע ביטלה את קו הטיסות לאילת בדצמבר 2017 בעקבות מכירת מטוס ATR 72-500 שברשותה. באוקטובר 2017 הפסיקה את טיסותיה גם חברת Tus Airways, שהחלה לפעול שנה קודם לכן והטיסה נוסעים לאיי יוון.
בחברה הקפריסאית, שנהנתה מביקוש עצום בחיפה, טענו כי אורך המסלול והמיסוי מגבילים את הגעתם, ואף מכרו את מטוס החברה מסוג סאאב 2000 שמאפשר נחיתה בחיפה.
הצהרות כי טיסות החברה יחודשו, לא מומשו, גם לאחר הסדרת שעות פעילות השדה וביטול המיסוי. במרץ 2020, עם התפרצות הקורונה, הופסקו טיסות ישראייר מחיפה לאילת. בינואר 2021 נרכשה ישראייר על ידי רמי לוי, שהודיע על ביטול טיסות בשבת, ולמעשה ביטול סופי של קו החברה מחיפה לאילת.

שדה קרב

בעוד בשדה נלחמים כדי להשאיר את החברות בחיפה, ברקע התנהלו מאבקים וקרבות בין עיריית חיפה, רשות שדות התעופה, רשות התעופה האזרחית, משרד התחבורה וגורמים נוספים, שהתקשו להחליט מה יש לעשות עם השדה. האם יש להרחיב אותו, להאריך את המסלול ובכמה, והאם להפוך אותו למסלול משלים לנתב"ג.
5 צפייה בגלריה
 אין יוצא ואין בא. שדה התעופה היום
 אין יוצא ואין בא. שדה התעופה היום
"החברות המעטות שפעלו פה לקחו את המטוסים ונעלמו כלא היו"
(צילום: נחום סגל)
קליש הייתה זו שהצהירה כי השדה בחיפה הוא בעל חשיבות כלכלית, תעסוקתית ותיירותית אדירה לאזור חיפה, וכי בכוונתה לפעול להאריך אותו ולהפוך אותו לשדה בינלאומי. היא נאבקה להאריך את המסלול כדי שיוכל לקלוט מטוסים גדולים יותר, שכיום נוחתים רק בנתב"ג.
הקרבות של קליש עם משרד התחבורה הובילו לקבלת החלטה להאריך את מסלול הנחיתה בתחילת 2017 ב-320 מטר. מאז השדה לא הוארך, וכעת מתברר כי גם הארכה כזו לא תסייע בשום צורה.
דובר רשות שדות התעופה, עופר לפלר: "יש תכנון להאריך את המסלול בחיפה בכ-300 מטרים. זה לא ממש יעזור, כי לחברות אין את המטוסים המתאימים עבור השדה הזה. לצערי זה לא גיים צ'נג'ר. נזכיר כי רשות שדות התעופה הייתה בהקפאת תשתיות הפיתוח בגלל הקורונה, במהלכה עמדנו על אפס הכנסות.
"אולי ב-2023 נתחיל לחדש תשתיות, כאשר בראש סדר העדיפויות נמצא נתב"ג. חברות עברו משיקולים שלהם לנתב"ג. אולי חברה יוונית תראה את הפוטנציאל של הקו לחיפה, אבל כרגע אנו לא רואים בעתיד הנראה לעין חברה שכזו. כך או כך, עתיד השדה בחיפה נתון בידי רת"א ומשרד התחבורה, ולא בידינו".

השדה של השכן

בעוד שהמדינה מאפשרת את ייבוש שדה התעופה בחיפה, ענף שדות התעופה לא נח. מצפון סוכלה בינתיים כוונה לבנות שדה בעמק יזרעאל. בחדרה מתנהל מאבק לבניית שדה תעופה, והשדה האחרון עליו מתנהלות קרבות הוא בחוף הבונים, בו בימים אלו מוארך ולמעשה נבנה מסלול באורך 1,300 מטרים.
5 צפייה בגלריה
 אין יוצא ואין בא. שדה התעופה היום
 אין יוצא ואין בא. שדה התעופה היום
מזוודות בחיפה, טיסות מנתב"ג
(צילום: נחום סגל)
גילה לבני זמיר, המייצגת תושבים באזור המועצה האזורית חוף הכרמל, אומרת כי אם בחיפה רוצים להגדיל את הסיכוי לבניית שדה תעופה בינלאומי, עליהם להצטרף באופן מיידי לעצירת בניית השדה בהבונים.
"בשנה האחרונה החלו עבודות להארכת מסלול ההמראה של בית הספר לצניחה 'פרדייב' בחוף הבונים. מי שבונה את המסלול היא רכבת ישראל. עם השלמת העבודות, יהפוך המסלול למנחת הגדול ביותר בצפון, ואז כבר אף אחד לא ימהר להציל את השדה בחיפה. אם קליש רוצה שדה בינלאומי בחיפה, על תושבי חיפה להצטרף למאבק לעצירת הבנייה בהבונים".

אתר מזוודות

בחזרה לשדה בחיפה. בניסיון להפיח חיים בשדה, ועל מנת בכל זאת להפעילו, ברשות שדות התעופה אישרו השבוע להפעיל שירות טרום טיסה בשדה. כלומר, במקום טיסות שייצאו מהשדה, תושבי חיפה והאזור יוכלו להפקיד מזוודות כדי לחסוך זמני המתנה בתורים הארוכים בנתב"ג. מזוודות בחיפה, טיסות מנתב"ג.
ועדיין, חלום שדה תעופה בינלאומי לא נגוז, וקליש, למרות מצבה הפוליטי הרעוע, תנסה לגרום למשרד התחבורה ולממשלה, שלא מפסיקים להתחלף, להוציא לפעול את הפיכת השדה לבינלאומי. תושבי חיפה יסתפקו בשלב ראשון בהחזרת הטיסות לאילת, וטיסות ליוון ולקפריסין.
גורמים בשדה: "מעבר לטיסות לאסדות הגז, אין טיסות מחיפה. אולי כמה טיסות של מטוסים קלים, אבל גם אלו לא הגיעו בהמוניהם משדה דב והרצליה. הטיסה האחרונה שיצאה מכאן הייתה של לימוד טיסה, והיא למרבה הצער הסתיימה בהתרסקות על המסלול. כמה אירוני".

5 סיבות למחדל

מאבקי כוחות בין עיריית חיפה למשרדי ממשלה
חברות תעופה זרות נטשו בגלל אי כדאיות כלכלית
רכישת ישראייר ע"י רמי לוי, שמכר מטוסים קטנים
משבר הקורונה שהשפיע על התיירות
מדיניות מבולבלת של המדינה בנושא שדות תעופה
פורסם לראשונה: 08:21, 10.07.22