עינת קליש רותם, ראש העיר חיפה היוצאת, הפסידה בבחירות המקומיות וזכתה באחוזים בודדים בלבד ואף לא נכנסה למועצת העיר. בראיון ראשון חודש וחצי לאחר שהציבור אמר את דברו, מנסה להסביר קליש מה הוביל לתבוסה ולאן מועדות פניה.
13 צפייה בגלריה
עינת קליש רותם
עינת קליש רותם
עינת קליש רותם
(צילום: GorPic_Studio)
מה שלומך בימים אלו?
"אני בסדר. אני נהנית לחזור לקרוא ולהתאמן הרבה בקארטה. חוץ מזה אני עוברת תהליך של ניקוי רעלים מהפוליטיקה המקומית, שצללה לתהומות נמוכים ביותר של אלימות קשה בחמש השנים האחרונות".
מה התוכניות שלך לעתיד, האם תחזרי לפוליטיקה?
"מוקדם מידי להחליט. אני כבר מקבלת פניות מעניינות, אבל עדיין נמצאת בשלב של ניתוח ולמידה, וגם קצת רגיעה אחרי 12 שנים של עבודה מסביב לשעון, ובמיוחד בחמש השנים האחרונות בהן עבדתי כ-16 שעות ביממה. כשיהיה מה לדווח, אדווח".
אומרים שניתקת מגע ומאז ההפסד לא הגעת לעירייה ולא עשית חפיפה
"הגעתי לא מעט. בין היתר קיימתי ישיבות עם גורמי המקצוע כדי להכין להנהלה החדשה את כל המידע עבור חפיפה. אשמח לדעת מי זה "שאומרים"".

13 צפייה בגלריה
פגישת יהב קליש
פגישת יהב קליש
המפגש האחרון בין יהב קליש
(צילום: עיריית חיפה)

בירכת את יהב? נפגשת איתו?
"כמובן. השארתי לו מכתב, שוקולד וחוברת חפיפה מסודרת על השולחן, ועכשיו אנחנו עובדים לתאם מפגש לחפיפה".
אגב הגשת איומי תביעה נגד הדובר שלך ואיימת בתביעות על כלי תקשורת, למה?
"אני אסביר. אחרי 5 שנים של מסע השחרה ופייק אינסופי, לא יכולתי להתפנות לתביעות ומאבקים אינסופיים עם התקשורת ועם טוקבקיסטים ברשת. אבל היום, לא אקבל יותר "אי-דיוקים" בהצגת אירועים, שמטרתם להשחיר ולהרעיל. החלטתי זו היא נכונה לכולם, ובמיוחד למי שאמון על המסרים הרשמיים שיוצאים מטעם העירייה והכוונה לדובר. אני מצפה ממי שאמור להיות מצוי בפרטים, לא להטות מידע".

ריפוי או פיצוץ


בואי נחזור לנושא האלימות, למה הכוונה?
"הקיצוניות פושה בכל העולם וגם אצלנו. להערכתי אנחנו בנקודת רתיחה, וחוששת שמתקרבים למלחמת אזרחים. כולם רק מלבים את האש: אלימות נגד משפחות החטופים, נגד נשים, פשיעה גואה במגזר הערבי, וכמובן שהבחירות לרשויות המקומיות הן לא יוצא דופן. אני לא רואה איך אבק השריפה הזה שאנחנו יושבים עליו - נעלם מעצמו. זה או ריפוי או פיצוץ, אין עוד אופציה".

13 צפייה בגלריה
עינת קליש רותם מצביעה
עינת קליש רותם מצביעה
"הבחירות - שיא חדש של שפל". קליש רותם מצביעה
(צילום: דורון סולומון)

איך זה קשור לחיפה בדיוק? 
"הבחירות האחרונות בחיפה סימלו שיא חדש של שפל. חיפה תמיד הייתה מודל של חיים מקומיים שפויים, ושל תושבים שעסוקים בחיי היום-יום שלהם ומעדיפים אותם על פני המלחמות מירושלים. חמש מערכות בחירות הסיטו את כובד המשקל לסוגיות חברתיות כלל ארציות, וצבעו את החיים שלנו מחדש. בתחילת הקדנציה שלי אפשר היה עוד להושיב סביב השולחן נציגים מהימין ומהשמאל, כפי שאכן עשיתי בהצלחה. אבל אז הגיעה טראומת ה- 7.10 שסתמה את הגולל".
שוב, מה הקשר לחיפה?
"חיפה היא עיר מאד מורכבת חברתית, ומשקפת כמעט אחד לאחד את החברה הישראלית השסועה. עידן המשילות הבטוחה והשקטה שהייתה בחיפה עד לפני שלוש שנים, הסתיים ולא יחזור, להערכתי במשך זמן ארוך. לא חשוב מי ישב בראשות העיר - הוא כבר לא יוכל לשלוט במועצת העיר כפי שהיה בעבר. המועצה היא גוף פוליטי המשקף את המורכבות הישראלית, לכן אני משוכנעת שהמועצה תיפול ושיהיו בחירות לראשות העיר בקרוב, אולי אפילו תוך שנה או שנתיים". 

13 צפייה בגלריה
מועצת העיר חיפה החדשה
מועצת העיר חיפה החדשה
"תיפול תוך שנתיים". מועצת העיר חיפה החדשה
(צילום: יניר אלפיה)

סליחה אבל ליהב יש כבר קואליציה
"נכון לרגע זה, אם משווים את הקדנציות בנקודת זמן זהה, אין כמעט הבדל בין ההישגים הפוליטיים של הקדנציה הקודמת לזו הנוכחית, והייתי אומרת בזהירות שלהערכתי הקואליציה הזו תתפרק אפילו מהר יותר מזו שהתפרקה אצלי. רק בשביל להזכיר למי ששכח, בחצי הראשון של הקדנציה שלי, היתה קואליציה של 19-20 חברי מועצה. היום המספר לא שונה בהרבה, תלוי את מי אתה סופר בפנים ומי בחוץ".
"זו בעיני חלק מהבעיה והסיבה שבגללה הכל יתפרק. כולם ציפו שבשלב הזה כבר תהייה קואליציה מקיר לקיר במועצה. אני חשבתי שזה לא יקרה. לא תיארתי לעצמי שדווקא 'המבוגר והמנוסה' יפול לבורות של מתחילים כבר בשבוע הראשון לתפקידו". 

13 צפייה בגלריה
זאעתרה מודיע כי שהירה שלבי תכהן כסגנית ראש העיר במקומו. בחירות 2018
זאעתרה מודיע כי שהירה שלבי תכהן כסגנית ראש העיר במקומו. בחירות 2018
זאעתרה מודיע כי שהירה שלבי תכהן כסגנית ראש העיר במקומו. בחירות 2018
(צילום: אלעד גרשגורן)

על איזה בורות של מתחילים את מדברת? הרי גם את רצית למנות את זאעתרה לסגן.
"לגבי רג'א זאעתרה אני חייבת להגיד כמה מילים קשות: מה שהיה ידוע לי אז, זה לא מה שידוע לכולנו היום, ובמיוחד אחרי ה- 7.10. כשאני הבנתי עד כמה דמותו הפוליטית בעייתית, דרשתי תוך זמן קצר שהמינוי יעבור למספר 2 ברשימה שלו, שהירה שלהבי".
"איך יכול להיות שאחרי כל מה שעברנו, הפוליטיקאים "המבוגרים והמנוסים" חוזרים על הטעות ונופלים לבור בלי ללמוד כלום? ואז הוא עשה טעות מביכה שניה: טלפון אחד מסמוטריץ' שביקש לא להכניס את חד"ש לקואליציה. אני רוצה להזכיר, שכשראש הממשלה התקשר אלי לפני חמש שנים, אמרתי לו בנימוס המתבקש שלא הוא ינהל את חיפה. כשסמוטריץ' מתקשר ל'מבוגר המנוסה והאחראי', הוא מתקפל תוך כמה שעות. תגידו לי, מי מנהל את העיר? סמוטריץ'? אני שואלת ומפנה את השאלה לאנשי המחאה".

13 צפייה בגלריה
סמוטריץ
סמוטריץ
"מי מנהל את העיר? סמוטריץ'?"
(צילום: שאול גולן)

התמונה המלאה


מה הקשר למחאה?
"אני אסביר. אנחנו אחרי שנה ארוכה וכואבת בה חלקים נרחבים מהחברה צעדו בהפגנות כל מוצאי שבת, נגד הממשלה. תושבי חיפה כנראה עוד לא הפנימו את אחת האמירות הראשונות של ראש העיר הנכנס "דבר ראשון, נחזור לעבוד עם הממשלה". אחרי שהממשלות לדורותיהן הובילו את מפרץ חיפה משך עשורים רבים לאסון והפקירו את הבריאות שלנו - דווקא עכשיו חזרנו לסמוך עליה? לאן נעלמו כל צעקות ה"בושה" של אנשי המחאה בצעדות הארוכות?"
"הנה, הנהגת העיר החדשה מצהירה באופן רשמי שהיא פותחת לירושלים את דלת ההשפעה והשליטה על העיר, ומי שהצביע לה לפני חודש בעקבות התמיכה הגורפת של המחאה, לא פוצה פה. לשמוע ולא להאמין. כמי שרגישה לצלילים הצורמים האלה, אני מתפלאת שוב ושוב עד כמה הבטחות לפירורי תקציב מרדימות את התושבים, ואיך קרה שתושבי חיפה נפלו בפח הבחירות המקומיות דווקא על ידי אנשי המחאה".
"אני ראיתי את זה קורה, אבל לא היה שום קשב ציבורי, ואי אפשר היה להסביר את זה בתוך הקקפוניה הרועשת של הקמפיינים עתירי התקציבים. אני בטוחה שיקח עוד קצת זמן, אבל בסוף החיפאים יבינו שעשו עליהם סיבוב".

13 צפייה בגלריה
צעדת המחאה במוריה
צעדת המחאה במוריה
"לאן נעלמו צעקות 'בושה'?". צעדת המחאה במוריה
(צילום: Ran Dembo)

אבל המחאה היתה בכל הארץ ועל המהפכה המשטרית מה הקשר לחיפה?
"העיר חיפה היתה ידועה בליברליות האמיתית שלה לכל הקהילות, לכל הדתות ולכל המגזרים. עד שהגיעו אותם "ליברליים", יחד עם הרוחות ההרסניות המנשבות מירושלים, שהטיפו לליברליות רק כשהיא משרתת את מי שהם מסמנים אותו כליברל. כלומר - דלת הליברליות פתוחה רק למי שהליברלים מרשים לו להיכנס, ואת כל שאר הקבוצות הם מדירים החוצה, בשם הליברליות.
"אם לא הצלחתי להעביר את גודל האבסורד שקרה בחיפה על ידי אנשי המחאה, אגיד בצורה יותר בוטה: הסו-קולד "ליברליזם" של המחאה הם הם שהרסו את הרוח הליברלית ההיסטורית שהייתה מאז ומעולם בעיר חיפה". 

13 צפייה בגלריה
הליברלים: שרית גולן, יוסי שלום, יונה יהב, אביהו האן
הליברלים: שרית גולן, יוסי שלום, יונה יהב, אביהו האן
הליברלים: שרית גולן, יוסי שלום, יונה יהב, אביהו האן
(צילום: מחאת העם חיפה)

אז תושבי חיפה פשוט לא הבינו אותך?
"אחרי קדנציה מאד לא פופוליסטית בראשותי, שעסקה בלימוד, הבנה, תכנון, חשיבה ארוכת טווח שהיא מורכבת להסברה, פוסטים ארוכים שניסו להסביר את התמונה המלאה בשקיפות ובלי לעגל פינות, הבנתי שהבעיה של החברה הישראלית ובמיוחד החיפאית, היא חוסר היכולת לדחיית סיפוקים. אם בערים אחרות בארץ עוד יכולה להיות הבנה לעניין, בחיפה הכל צריך להיות "כאן ועכשיו". הנמהרות וחוסר היכולת להסתכל כמה צעדים קדימה היא לדעתי אחת הבעיות הכי קשות שלנו היום, וזה מורגש ביתר שאת גם בניהול המלחמה מול אויבנו".

13 צפייה בגלריה
"היו בובות של ירושלים". קליש עושה כבוד לראשי ערים קודמים
"היו בובות של ירושלים". קליש עושה כבוד לראשי ערים קודמים
קליש על רקע ראשי העיר של חיפה
(צילום: גיל נחושתן)

רוצים שקט


אולי החשיבה ארוכת הטווח שלך לא באמת דיברה לציבור?
"כולם מסכימים שחיפה חייבת לעבור תהליכים עמוקים של שינוי. מדברים על זה כבר עשורים רבים ומכנים את חיפה "הפוטנציאל הלא ממומש" שלכולם כבר נמאס לשמוע עליו. תהליכים שלוקחים זמן, מחייבים עבודה מדוקדקת, ראייה הוליסטית וחשיבה על הכל: כלכלה, תרבות, חברה, אוכלוסייה, תיירות, תשתיות, הנדסה וכו'. מי שמכיר תהליכים דומים שקרו בערים אחרות בעולם יודע שהם נמשכו עשור, שניים ויותר.
"תהליכי העומק הללו התחילו בענק בקדנציה שלי. לצערי הרב הם יקברו ככל הנראה במגירות ובתיקיות במחשבים, בגלל שתושבי חיפה איבדו את הסבלנות. תושבים אמרו לי אינספור פעמים "אל תדברי איתנו על מה שיהיה כאן עוד עשר שנים". מצד אחד הם לא סומכים על הממסד ועל הפוליטיקאים, מצד שני רוצים שקט, כאן ועכשיו. רוצים מסיבות רחוב, רוצים פרחים בכיכרות. לקח לי זמן רב להבין שחלק גדול בציבור ממש רוצה שישקרו לו.
בפועל גיליתי שתושבי חיפה רצו שינוי, אבל בלי שיעשו להם שינויים בחיים. אף אחד לא אוהב שמזיזים לו את הגבינה, גם אם זה לטובת הילדים שלו בטווח הארוך. אולי יום אחד הם יבינו ויהיו מוכנים, ואולי לא".

13 צפייה בגלריה
העיר התחתית עוברת להייטק?
העיר התחתית עוברת להייטק?
"חיפה חייבת לעבור תהליכים של שינוי"
(ניר בלזיצקי עיריית חיפה)

בדיעבד אחרי התבוסה בבחירות, האם היית פועלת בצורה אחרת?
"הסיבה המרכזית בגללה נבחרתי ב- 2018 היא ההבנה שלי בתהליכים ארוכי טווח. במהלך הקדנציה הזו עמדתי לא מעט פעמים לפני החלטות קשות: למכור את עתיד העיר ולקצור תשואות מיידיות, או לפעול מתוך מחשבה על הטווח הארוך. יכולתי להצטרף לחגיגת השקר ולהפיץ יח"צ פופוליסטי שבמשמרת שלי מתחילים לנקות את המפרץ. אבל ידעתי בסתר ליבי שאני משקרת לתושבי חיפה".

13 צפייה בגלריה
מי זה יהיה הפעם? קליש חוגגת ניצחון בשנת 2018
מי זה יהיה הפעם? קליש חוגגת ניצחון בשנת 2018
קליש חוגגת ניצחון בשנת 2018
(צילום: גיל נחושתן)

בכל זאת שום חשבון נפש?
"אין לי ספק שדברים רבים אפשר היה לעשות אחרת. טעויות הן חלק משגרת לימוד, ובכל מקרה מדובר בטעויות לא גדולות ולכן נסלחות, אם לתושבי חיפה רק הייתה סבלנות. אני משוכנעת שהיותי אישה לא תרם. הסבלנות מול אישה קצרה הרבה יותר. דבר אחד עשיתי היטב תודות לעמוד השדרה איתו נולדתי: לא מכרתי את נשמתי לשטן. בחרתי ללכת עם האמת שלי, ועשיתי זאת שוב ושוב. האמת שלי חשובה לי הרבה יותר מאשר עוד קדנציה על הכיסא, בעולם של שקר. אני גאה על כך מאד ולא מצטערת לרגע".

גאוות יחידה


שלושה דברים שאת גאה שהשגת?
אני גאה על כל הקדנציה הזו, שהקפיצה את העיר קדימה במובנים רבים שעדיין לא ידועים ולא מורגשים לציבור. כמו אישור שהתקבל במועצה הארצית לשקע את מסילות הרכבת מתחת לאדמה לאורך כל קו החוף של חיפה. הצלת את שדה התעופה של חיפה ממוות. ️קידום תכנית חזית הים העירונית והוספת 2000 יחידות דיור לתחומיה. ️
"תוספת כ-5,000 מקומות עבודה להייטק שהולכים ונבנים בעיר בקדנציה שלי. אני גאה שהצלחנו לעכב משך חמש שנים את בניית נמל הדלקים החדש הגדול פי 6, ורציף הכימיקלים החדש גדול פי 3, שלהערכתי יתחילו לבנותו בחודשים הבאים כי לא יהיה מי שיילחם בממשלה למען החיפאים יותר".
"הכנה ואישור של עשרות תכניות אב להתחדשות עירונית אותם הובלתי בשקיפות ובתהליכי שיתוף ציבור שלא היו מעולם. ️הובלת אמות מידה חדשות לניהול העירייה. עצירת הנפוטיזם, ביטול מפעל השדרוגים ועוד. אני מקווה שמחליפי ימשיך את הטיפול בעשבים השוטים מול חשב האוצר אותו אני התחלתי. ישנם הרבה יותר משלושה הישגים בהם אני גאה".

13 צפייה בגלריה
למה רק עכשיו? התכנית של קליש - הסיטי של חיפה
למה רק עכשיו? התכנית של קליש - הסיטי של חיפה
התכנית של קליש - הסיטי של חיפה
(הדמיה: סטודיו מיא)

איך יזכרו אותך בעתיד?
"אני חושבת שמוקדם מידי לדבר על זה. אחרי שהאבק ישקע, אני די בטוחה שהבנת הציבור עוד תשתנה".
מה הכי מדאיג אותך בקדנציה של יהב?
"שהעיר תחזור אחורה. לא חמש שנים, אלא חמישים. אני חושבת שראש העיר הנכנס חי בעידן אחר. בעבר. בתקופת 'ימי הזוהר' של עצמו, ואני בספק אם הוא התפתח. לכן אני גם מאד ספקנית שיקרה בעיר משהו שלא קרה כאן 15 שנה. יחד עם זאת כולי תקווה שאתבדה. מאחלת לו הרבה הצלחה".

13 צפייה בגלריה
עינת קליש
עינת קליש
באה או הולכת? עינת קליש
(צילום: ראובן כהן עיריית חיפה)

מילה לסיום?
"מאחלת לחיפה ולכל עם ישראל חג חירות שמח, אבל חירות אמיתית ומלאה, עם כל החטופים בבית, כי בלעדיהם אין לנו, ולא תהייה, חירות לעולם".