ראש העיר עינת קליש הודיעה בשבוע שעבר כי בכוונתה למנות את פאחר ביאדסי לתפקיד הבכיר ביותר בעירייה השלישית בגודלה בישראל, מנכ"ל עיריית חיפה. בהודעה שהוציאה העירייה צויין כי עו"ד ביאדסי, כיהן בשנים האחרונות כמנכ"ל רכבל חיפה (לא הרכבלית החדשה), וגם מכהן כיום כדובר העירייה לחברה הערבית.
7 צפייה בגלריה
פאחר ביאדסי עינת קליש
פאחר ביאדסי עינת קליש
פאחר ביאדסי עינת קליש
(צילום: נחום סגל, ראובן כהן)
עוד נמסר כי המחלקה המשפטית בעירייה בחנה את מועמדותו ומצאה כי הוא עומד בכל תנאי הסף הקבועים על ידי משרד הפנים, וכי מינויו יובא לאישור ועדת הבכירים במשרד. קליש הדגישה כי בחרה בביאדסי בשל העובדה כי הוא מחובר לעיר ולעירייה, וכי "הוא מביא איתו ניסיון בניהול, משפטים ותקשורת".
תחקיר "ידיעות חיפה" שביקש להתחקות אחר ניסיונו המשפטי והכלכלי של ביאדסי, מצא התנהלות שלא אוזכרה בהודעת העירייה, ועשויה לעניין את מקבלי ההחלטות בעניינו של המועמד לתפקיד מנכ"ל העירייה.
השעייה לשנה מהלשכה
ביאדסי הוא עורך דין בהכשרתו, אך בשל התנהלותו בעבר, לשכת עורכי הדין מצאה לנכון להשעותו זמנית מעיסוק בעריכת דין. מבדיקת ידיעות חיפה עולה כי ביאדסי הושעה מעריכת דין לתקופה של שנה החל מיום 20/1/2010 ועד ליום 19/1/2011.
הרקע להשעיה הוא קובלנה נגד ביאדסי שנדונה בבית הדין המשמעתי המחוזי של לשכת עורכי הדין בחיפה. בהכרעת הדין שניתנה בינואר 2010, הרשיעו חברי בית הדין את ביאדסי ב"התנהגות שאינה הולמת את מקצוע עריכת הדין", ו"אי שמירה על כבוד מקצוע עריכת הדין".
7 צפייה בגלריה
בניין עיריית חיפה
בניין עיריית חיפה
ניהול תקציב של 3.5 מיליארד שקלים. עיריית חיפה
(צילום: שרון צור)
בגזר הדין נכתב: "הנאשם הודה בפנינו כי באופן אקטיבי משך מחשבונו כספים שבדיעבד התברר לו כי הופקדו בו אך מחמת טעות של צדדים שלישיים. חרף גילוי הבעלים החוקיים של הכסף, וחרף העבודה שהביע עוד בחודש מרץ 2008 את נכונותו להחזיר את הכספים, לא פעל הנאשם במשך החודשים הרבים שחלפו מאז ועד היום להחזרת את מלוא הכספים ואף הודיע בפנינו כאן שאין ביכולתו לעשות כן, ולא נראה שבעתיד הנראה לעין יהיה ביכולתו להחזיר את הכספים".
חברי בית הדין הטילו על ביאדסי עונש של השעייה בפועל ממקצוע עריכת הדין לתקופה של 12 חודשים. בנוסף הוטל עליו עונש השעייה על תנאי לפיו אם יורשע בתוך 3 שנים עבירה של התנהגות שאינה הולמת את מקצוע עריכת הדין יושעה לתקופה של 4 חודשים.
עוד נקנס ביאדסי בתשלום הוצאות ללשכה בסך של אלף שקלים בסך הכל, אותם נדרש לשלם בתוך 90 יום, וזאת לאור מצבו הכלכלי.
הרשעה נוספת
תחקיר "ידיעות חיפה" גילה כי בחלוף 90 יום מאז נדרש ביאדסי לשלם קנס ללשכת עורכי הדין, ולאחר שלא עשה כן, הוגשה קובלנה נוספת בעניינו, וזו נדונה בבית הדין המשמעתי של לשכת עורכי הדין מחוז חיפה בחודש מאי 2011.
בהכרעת הדין נקבע: "אנו מרשיעים את הנאשם בעבירה של התנהגות בלתי הולמת". ובגזר הדין ציינו חברי בית הדין כי מדובר בהמשכו של התיק הקודם, בו נדרש ביאדסי לשלם קנס בסך אלף שקלים. חברי בין הדין מציינים כי ביאדסי נקלע למשבר כלכלי, ומתוך התחשבות במצבו, גוזרים עליו חודשיים השעיה על תנאי למשך שנה ובתנאי שלא יעבור שוב עבירה של התנהגות שאינה הולמת את מקצוע עריכת הדין.
פשיטת רגל
במידה וימונה, ביאדסי יהיה אחראי על ניהול תקציב עירייה בסך למעלה מ-3 מיליארד שקלים. כמנכ"ל, יהיה ביאדסי מורשה חתימה, ויחד עם ראש העיר והגזבר, יבקש הלוואות של מאות מיליוני שקלים מבנקים לטובת תפעול פעילות העירייה. הוועדה שתידרש לאשר את המינוי תצטרך גם לתת את דעתה להתנהלותו הכלכלית בעברו. ענייניו הכלכליים של ביאדסי אוזכרו בגזרי הדין של לשכת עורכי הדין, וצויין כי נקלע למשבר כלכלי שלא אפשר לו את השבת הכספים. התחקיר מגלה כי בשל אותו משבר כלכלי, נאלץ ביאדסי להכריז על עצמו כפושט רגל, כפי שעולה מדיונים שהתנהלות בבית המשפט המחוזי חיפה.
נגד ביאדסי הוגשו 11 תביעות חוב בסך כולל של 2.1 מיליון שקלים. בין הנושים: מס הכנסה – 197 אלף שקלים, בנק לאומי – 392 אלף שקלים, בנק דיסקונט – 601 אלף שקלים, בנק מרכנתיל – 547 אלף שקלים, בנק הפועלים – 250 אלף שקלים, וכן חוב זעום לעיריית חיפה ולשכת עורכי הדין.
7 צפייה בגלריה
קליש ושרת הפנים איילת שקד
קליש ושרת הפנים איילת שקד
האם משרד הפנים יאשר את המינוי? קליש ושרת הפנים איילת שקד
(צילום: פרטי)
כבר בשנת 2014 ניסה בנק מרקנתיל דיסקונט לגבות את חובו, תוך שהוא מבקש כי בית המשפט יכריז על ביאדסי פושט רגל. בשל היעדר תועלת לנושאים הוחלט שלא לעשות זאת.
הכונס הרשמי ערך חקירה בעניינו של ביאדסי כדי להגיע לסכום אותו יוכל לשלם לנושיו. מהחקירה עולה כי נגד ביאדסי התנהל תיק פשיטת רגל כבר משנת 2013. על פי אותה חקירה ביאדסי היה הבעלים של מסעדת שוואטינא בסטלה מריס, ובהמשך העביר בעלות והפך לשכיר בה, בשכר של אלף שקלים לחודש. עד לחודש אוקטובר 2016 קיבל ביאדסי כ-4,500 שקלים לחודש. על פי חקירת הכונס הרשמי, בחודש אוקטובר 2016 החל ביאדסי לעבוד בחברת י. בעיר אחזקות בע"מ כמפעיל רכבל חיפה בשכר של 7,500 שקלים בחודש.
7 צפייה בגלריה
רכבל חיפה
רכבל חיפה
מהפעלת רכבל למנכ"ל עירייה. רכבל חיפה
(צילום: אלד גרשגורן)
בחקירה צויין עוד שביאדסי דיווח כי ניהל מסעדות משנת 2006-2010 כאשר בכל אותה תקופה נטל הלוואות אותן התקשה לפרוע, ובשל תזרים מזומנים הבנקים חסמו אותו וכך הסתבך כלכלית.
לאור הכנסותיו של ביאדסי נקבע כי ישלם 3,750 שקלים מדי חודש, ובסך הכל 210 אלף שקלים לכיסוי חובו.
בחודש ינואר 2019 סיים ביאדסי את תשלום חובו וניתן לו הפטר המסיים את תקופת פשיטת הרגל.
מדוברות למנכ"לות
בחודש נובמבר 2020 מונה ביאדסי לדובר עיריית חיפה לשפה הערבית. ביאדסי ציין בראיון שהעניק בנושא כי מדובר בחצי משרה. כעת, בחודש יוני 2022 החליטה קליש כי ביאדסי מיועד להיות מנכ"ל עיריית חיפה הכוללת כ-5,000 עובדים, תקציב של כ-3.5 מיליארד שקלים, ושכר חודשי של כ-40 אלף שקלים.
הוועדה למינוי בכירים במשרד הפנים תצטרך להכריע האם ביאדסי מתאים לתפקיד. המינוי הצפוי חוקי, אך יש מי שתוהה האם לא ניתן היה למצוא מועמד מתאים יותר.
עו"ד טל אבריאל שימש בעבר כיו"ר ועדת האתיקה בלשכת עורכי הדין מחוז חיפה, וייצג אותה מול ביאדסי. כיום הוא מייצג עורכי דין רבים בהליכים מול לשכת עורכי הדין. עו"ד אבריאל, כמי שמכיר את הנושא התבקש על ידי "ידיעות חיפה" לעמוד על חומרת הדברים בהם הורשע ביאדסי ומשמעותם לגבי כשירותו לכהן כמנכ"ל עירית חיפה בעתיד.
7 צפייה בגלריה
עו"ד טל אבריאל
עו"ד טל אבריאל
עו"ד טל אבריאל
(צילום: פרטי)
עו"ד אבריאל: "גזר הדין משנת 2010 שהצגתם לי עוסק בעבירה חמורה יחסית הקשורה בהתנהלות בכספים שאינם שייכים לעורך הדין. העונש של שנת השעייה בפועל יחד עם עונשים נוספים מעיד על כך שביה"ד המשמעתי של לשכת עורכי הדין אכן ראה בהתנהגות כהתנהגות חמורה שהרי לא בקלות משעים רישיונו של אדם לעסוק במקצועו. מנגד אין מדובר בעבירה החמורה עוד יותר של שליחת יד בכספי לקוחות שבדרך כלל מצדיקה ענישה גבוהה אף יותר. ההרשעה השנייה משנת 2013 היא בגין כך שלא שילם את ההוצאות שנפסקו נגדו ע"י ביה"ד של הלשכה ועל כן נגזר דינו להשעייה נוספת אך על תנאי בלבד, זוהיא עבירה נוספת אך קלה יחסית. אם להשוות ללשכת עורכי הדין למשל – שם לא יוכל היום עם גזרי דין כאלו להתמנות לתפקידים מסוימים כגון לדיין בביה"ד המשמעתי או לחבר בוועדת האתיקה. מצד שני, לאחר 10 שנים ממועד גזר דינו האחרון תיאורטית הדבר כן אפשרי. בפועל ייתכן וסביר להניח שעדיין ועדת המינויים הפועלת עפ"י חוק לשכת עורכי הדין לא תאשר את המינוי. לגבי עיריית חיפה שם קיימת ועדת מינויים אחרת. יש להניח שעם היוודע עברו הנ"ל תידרש לשאלת המינוי בכובד ראש".
7 צפייה בגלריה
שרית גולן שטיינברג
שרית גולן שטיינברג
שרית גולן שטיינברג
(צילום: ראובן כהן)
חברת מועצת העיר וחברת ועדת הכספים עו"ד שרית גולן שטיינברג: "חיפוש קצר מגלה כי עברו של המועמד מלווה בהתנהלות כספית בעייתית כולל השעייתו בעבר מלשכת עורכי הדין. כך שגם אם אין מניעה חוקית במינוי קיים פגם מוסרי משמעותי. על רקע הצהרותיה של ראש העיר שבאה לנקות אורוות בעירייה, המינוי מעלה אף תמיהות רבות יותר כאשר מנכ"ל רשות מקומית אמור לאחוז בסמכויות רבות הנוגעות לכספים העירוניים. האם ראש העיר לא מצאה מועמד ראוי יותר למשרה בכירה וחשובה זו?".
ביאדסי: "לא מתרגש"
פאחר ביאדסי הפנה אותנו לקבל תגובה רשמית מהעירייה וציין: "אנשים אומרים הרבה דברים אבל חשוב מה החוק אומר. אני לא מתרגש. בעולם שלנו יש הרבה שקיפות והכל שקוף וההליך שלי היה מאד קצר. אדם לא יכול להסתתר מהדברים הללו. איך מודדים הצלחה של מנכ"ל? ראינו מנכ"לים עם תעודות אבל עם אפס עשייה. לימוד זו תפיסה, אני עומד מאחורי הדברים. יש לי ארגז כלים. אני אדם שהתמודד עם הרבה דברים, עברתי הרבה תחנות והייתה מעידה בתחנה אחת. אני יודע להתמודד עם משברים. אני כרגע מועמד ושאני אבחר אשמח להתראיין ותשמעו על הניסיון, והפיילוטים שעשיתי. אני הולך עם בטחון עצמי כי אני יודע מה אני שווה. יחליטו מה שיחליטו".
7 צפייה בגלריה
ביאדסי פאחר ועינת קליש
ביאדסי פאחר ועינת קליש
"אני יודע מה אני שווה". ביאדסי
(צילום: עיריית חיפה)
קראו גם: >>
מהעירייה נמסר: "מבלי להיכנס ולהתייחס לגופן של הטענות ולעובדות אשר הועלו, המועמד צירף מכתב גילוי נאות יחד עם קורות החיים והתייחס להליך הפש"ר שאינו מונע ממנו להתמודד. נעשתה בדיקה אף מול לשכת עורכי הדין בגין עבירה אתית והשעייה בשנת 2010. כל העובדות בעניין המועמד יונחו ויובאו בשקיפות מלאה בפני ועדת המכרזים על מנת תקבל הועדה דעה מושכלת ומבוססת בעניין מועמדותו של הנ"ל וכשירותו".