מבצע חילוץ והבאת יהודי אוקראינה נמצא בעיצומו ונציגי משרד החוץ ומשרד הקליטה פזורים לאורך נקודות הגבול המערבי של אוקראינה. יו"ר ועדת קליטה בחיהפ, חבר המועצה לזר קפלון, מתאר את מבצע החילוץ ואומר כי בתוך ימים ספורים יגיעו עולים, יהודים ופליטים אל העיר חיפה.
3 צפייה בגלריה
מתוך הפגנה
מתוך הפגנה
הפגנה בחיפה למען אוקראינה והפסקת המלחמה
(Polina Goldis, Haifa)
קפלון: "מידי שנה מגיעים לחיפה כ-2,000 עולים, מרביתם ממדינות חבר העמים. מספר העולים שיגיעו לעיר בחודשים הקרובים עשוי להיות פי 3 ופי 4 בשל הערכות כי לא רק יהודי אוקראינה יעלו ארצה, אלא גם יהודים מרוסיה החוששים מהשלכות הסנקציות שהטילו על רוסיה, וגם בגלל החשש כי יחוייבו להתגייס לצבא".
3 צפייה בגלריה
מתוך הפגנה
מתוך הפגנה
מתוך הפגנה בחיפה למען אוקראינה
(Polina Goldis, Haifa)
יו"ר ועדת הקליטה מסביר כי בהליך עלייה מסודר, למי שמבקש לעלות לארץ לוקח כחצי שנה להשלים את קבלת האישורים הנדרשים לעליה. קפלון: "כדי לקבל זכאות עליה לארץ יש להמין בדרך כלל חצי שנה. אנחנו עכשיו במצב חירום ויש הנחיה לקצר ככל הניתן את התליך קבלת הזכאות ואם יש צורך אז להשלים את התהליך בישראל. יש הרבה מאד בקשות לעלות לישראל בכלל וליפה בפרט, וישנם שני מטוסים, האחד בפולין והשני בהונגריה שהולכים ומתמלאים ויעשו את דרכם ארצה בקרוב".
3 צפייה בגלריה
לזר קפלון
לזר קפלון
נערך לקלוט. לזר קפלון
(צילום: שרון צור)
קראו גם: >>
המבקשים לעלות לחיפה יצרו קשר עם הוועדה לקליטת עלייה, אך נציגיו נאלצים להפנות את הפונים למשרד החוץ והקליטה. קפלון: "אנו מקבלים הרבה מאד טלפונים בניסיון לסייע. יש את האזרחים עם האזרחות הישראלית. להם אין בעיה לעבור את הגבול ולצאת מאוקראינה ולהגיע הנה. יש כאלו עם אזרחות כפולה, ישראלית ואוקראינית, ולהם יש בעיה. באוקראינה מחייבים גברים להתגייס, ועל כן יש משפחות שהאמא והבו יכולים לעזוב והאבא נדרש להישאר מאחור".
איך אתם נערכים לקליטת העולים?
"יצא קול קורא למלונות המבקשים להפוך למרכזי קליטה. עדיין לא נקבע מי מהמלונות בעיר זה יהיה. אנו מתגברים כוח אדם ונערכים לסייע לעולים. נזכיר כי מרכזי קליטה נסגרו בשנת 2016 ומאז יש דירות קלט בהם משלמים העולים 70-100 שקלים ללילה. העולים שוהים בדירות קלט בממוצע שבועיים ואז מוצאים עבורם דירות שכורות, וכאלו לא חסרות בחיפה ומספרן נאמד בכ-2,000. במידה ואכן יגיעו אלפי עולים, ואני לא מדבר על פליטים, אז יהיה מאתגר מאד לקלוט ולסייע לכולם. מידי יום מתקיימת ישיבת מצב ואנו ממתינים להנחיות משרד החוץ ומשרד הקליטה. אני מעריך כי בתוך יומיים נראה את העולים מאוקראינה אצלנו".
כל החדשות והעדכונים במיינט חדשות חיפה.