ביום ראשון ציינו ברחבי הארץ 100 ימים למלחמה ובאוניברסיטת חיפה קיימו אירוע למען החטופים. בין הנואמים היה גם יו"ר אגודת הסטודנטים באוניברסיטה אלעד עסיס שנשא נאום חריג, בו האשים את הנהלת האוניברסיטה בבגידה.
3 צפייה בגלריה
אלעד עסיס
אלעד עסיס
"לא יכולתי לשתוק". אלעד עסיס
(צילום: נחום סגל)

נאומו של אלעד עסיס באירוע למען החטופים באוניברסיטת חיפה
(צילום: אוניברסיטת חיפה)


עסיס התייחס בדבריו לעניין חזרתם ללימודים של 8 סטודנטים ערבים שפרסמו בתחילת המלחמה פוסטים המביעים לכאורה תמיכה והזדהות עם מעשי חמאס.
נאומו של עסיס היה קצר וטעון וזכה למחיאות כפיים סוערות מצד סטודנטים: "הלב שלי כואב ואני לא מסוגל להמשיך בנאומי הכתוב כשאני מסתכל עליכם הנהלת אוניברסיטה מכובדת. אני מסתכל עליכם ותוהה כמה צביעות נדרשת כדי לארגן עצרת הזדהות עם משפחות החטופים שבוע בלבד לאחר שהחזרתם לפה תומכי טרור. החזרתם את אותם סטודנטים שתמכו בחיות האדם שחטפו את כל מי שעבורם ארגנתם את העצרת. אני מתבייש. רובם המוחלט של הסטודנטים, יהודים, מוסלמים, נוצרים ודרוזים, כולנו מתביישים להיות חלק מאוניברסיטת חיפה בעת הזו. מה שעשיתם זו בגידה בנו בציבור הסטודנטים וחמור מכך בגידה בחטופים והחטופות, במשרתי המילואים, כוחות הביטחון ומדינת ישראל".

"לא יכולתי לשתוק"


בעקבות הנאום החריג ערכנו שיחה עם היו"ר שאומר: "פשוט לא יכולתי לשתוק. הזמינו אותי לנאום בעצרת, ישבתי בשורה הראשונה והקשבתי לפרופ' גור אלרואי שנבחר לאחרונה על ידי הסנאט לתפקיד הנשיא הבא של האוניברסיטה".
אז מה הבעיה?
"אני אסביר: בתחילת המלחמה הגיעו אליי תלונות על מספר סטודנטים שפרסמו תמיכה בחמאס. התלונות הגיעו גם אל פרופ' אלרואי שבתחילה פעל נכון והחליט להשעות מהלימודים 8 סטודנטים שהוא חשב שתמכו והזדהו עם מעשי חמאס. היו סטודנטים שהביעו שמחה. אחת מהסטודנטיות כתבה באותה שבת שחורה: "איזה בוקר נפלא". היו אמירות רבות שכלל לא הגיעו לוועדת המשמעת, ומתוך סך האמירות והפרסומים הגיעו 8 אמירות שכנראה לא היה ספק לגביהן".
המקרים הועברו גם למשטרה?
"בין המקרים שלי ידוע עליהם, סטודנטית שנחשדה בהסתה לטרור שנאסרה ושוחררה בעסקת שבויים לבקשת חמאס, ואחרים שמתקיים בעניינם הליך פלילי. את אותם סטודנטים החזירו לקמפוס".
הנושא נדון כעת בוועדת המשמעת באוניברסיטה.
"נכון, התכנסה ועדת המשמעת. הוצגו טענות על הבעת תמיכה בארגון טרור. לא כל האישומים היו באותה חומרה, ועדיין באופן מוזר כל הסטודנטים מיוצגים על ידי ארגון עדאלה ומתייחסים אליהם כמקשה אחת. ההתייחסות של האוניברסיטה אליהם היא קולקטיבית. כולם הושעו ואז פתאום כולם הוחזרו ללימודים".
מה ידוע לך על הסיבה לחזרתם?
"מיד בתחילת המלחמה לאחר אותם פוסטים, פרופ' אלרואי פעל מהר והשעה אותם. התכנסה ועדת המשמעת, ובמקביל התקדם מינויו של אלרואי לנשיא האוניברסיטה. בסוף השבוע שלפני החזרה ללימודים, התכנס הסנאט והייתי בישיבה. היו גורמים קיצוניים שביקרו את אלרואי על השעיית הסטודנטים. וראה זה פלא, יומיים אחר כך אותו אחד שהשעה אותם מחליט לבטל את ההשעיה ולהחזיר את הסטודנטים ללימודים".
מה היה ההסבר שנתנה האוניברסיטה?
"הסבר מביך. נאמר לי שאי אפשר להשעות את אותם סטודנטים לתקופה בלתי מוגבלת ולפגוע בשנת הלימודים שלהם. עוד נאמר כי עניינם יתברר בוועדת משמעת ואז תתקבל החלטה".

3 צפייה בגלריה
הפגנה חוץ לאוניברסיטה נגד חזרת הסטודנטים שהושעו
הפגנה חוץ לאוניברסיטה נגד חזרת הסטודנטים שהושעו
הפגנה חוץ לאוניברסיטה נגד חזרת הסטודנטים שהושעו
(צילום: פרטי)

למה לא ניתן לקבל את הטיעון הזה?
"פוחדים לפגוע בשנת לימודים של מי שפרסם תמיכה במעשי חמאס? פוחדים על שנת הלימודים שלהם? יש חיילי מילואים שלא מתחילים את שנת הלימודים. שיסיימו את הבירור בעניינם ועד אז שלא יחזרו ללימודים".
ניסית לדבר עם הנשיא?
"מיד ששמענו כי מחזירים אותם ללימודים, קיימנו הפגנה בכניסה לקמפוס. היו שם סטודנטים שיקיריהם נחטפו, נרצחו, נאנסו והיו אחרים שיקיריהם במילואים. הנשיא הגיע להפגנה, שמע את הטענות, וחשבנו שנראה שינוי בהחלטה. ביום שישי האחרון הבנתי ששום דבר לא קרה. באתי לעצרת ולא יכולתי לשתוק".

"לחצים וצביעות"


מה אתם רוצה שיקרה?
"אמרתי גם לפרופ' אלרואי, כי כמו שהפעילו אליו לחצים כדי לשנות את החלטתו המקורית להשעות, אנחנו נפעל ונלחץ כדי לוודא שתומכי טרור לא יהיו בקמפוס".
הדרישה להשעות עד סיום הבירור נבחנה משפטית?
"אני לא בוחן את זה משפטית אלא ערכית. אם פרופ' אלרואי חשב בתחילה כי יש להשעות אותם, מה קרה פתאום? להחזיר אותם זו יריקה בפרצופם של סטודנטים, אנשי מילואים, משפחות נרצחים. כמו שארגון עדאלה והסנאט הפעיל לחץ על הנשיא המיועד, גם אנחנו נפעל".
איך בדיוק?
"לא נפעל משפטית כי זה לוקח זמן רב ואנו רוצים פתרון מיידי. גם עד שתתקבל החלטת ועדת המשמעת אין לנו קייס לטעון. ולכן בכוונתי לפנות לתורמים ועמותת הידידים של אוניברסיטת חיפה. שיראו לאן הולך הכסף שלהם ונחשוף את הפרצוף האמיתי של האוניברסיטה. אני מתכוון להציג בפניהם את ההתנהלות שהובילה להחזרתם של תומכי טרור לקמפוס. ראינו שבארה"ב לחצים מובילים גם להתפטרות נשיאות שטעו. לא ניתן לטאטא את הדברים ולאפשר לאוניברסיטה לסלול את הדרך לענישה מקלה".

3 צפייה בגלריה
פרופ' גור אלרואי
פרופ' גור אלרואי
"החליט נכון ואז התחרט". פרופ' גור אלרואי
(צילום: אלעד גרשגורן)

הנאום שלך זכה להרבה מחיאות כפיים.
"באו אלינו סטודנטים ואנשי סגל שלא יכולים להתבטא בחופשיות ואמרו לנו 'תודה' על הדברים".
יש מתחים באוניברסיטה בעקבות המלחמה?
"יהודים ושאינם יהודים שותפים להתנגדות לתומכי טרור. מרבית הסטודנטים הערבים לא רוצים בחזרתם של מי שהביע תמיכה או הזדהות או שמחה ממעשי חמאס. איזה מסר מעבירים פה בהחזרתם ללימודים? שמותר לתמוך בחמאס? מותר לגנות את צה"ל?"
אחת הטענות מדברת על חופש הבעת דעה
"באוניברסיטה תמיד היה חופש ביטוי ללא גבולות. ההנהלה הכילה פעולות שונות, או שמרצים ניצלו את כוחם ואת הפלטפורמה שניתנה להם כדי להפיץ דעות פוליטיות, ולהשפיע על סטודנטים. חופש הביטוי הוא לא חזות הכל כמו שחושבת האוניברסיטה. אחרי 7 באוקטובר דברים חייבים להשתנות".

ההפגנה נגד השבת הסטודנטים ללימודים
(צילום: נטע פלג)


תגובת האוניברסיטה:


"אוניברסיטת חיפה השעתה מספר סטודנטים בשל התבטאויות חמורות במדיה החברתית בעקבות השבת השחורה. האוניברסיטה פעלה מיידית לגדוע את התופעה ותגובתנו הנחרצת דרבנה את שאר האוניברסיטאות לנקוט בפעולות דומות. הליכי המשמעת נגד הסטודנטים ממשיכים וכך גם הדרישה להטיל עליהם עונשים חמורים.
"הטענה לפיה לחץ כזה או אחר שהופעל מצד חברי סגל השפיע או שינה את החלטות האוניברסיטה משוללת כל יסוד – ואנו מדגישים שוב, אין שינוי בדרישה של האוניברסיטה להטיל על הסטודנטים עונשים חמורים. אנו מצרים על כך שיו"ר אגודת הסטודנטים בחר לפגוע במכוון בעצרת שמטרתה היחידה הייתה לקרוא לשחרור כל החטופים והחטופות. בכך ביזה את הטקס ופגע במשפחות".