יו"ר ארגון העובדים בעירייה אמנון עידו כינס השבוע את העובדים והודיע להם על תחילתו של מאבק בלתי מתפשר על זכויותיהם ועל המשכו של סכסוך עבודה שהוכרז כבר בחודש יולי.
4 צפייה בגלריה
אמנון עידו
אמנון עידו
אמנון עידו
(צילום: נחום סגל)
זה קרה כמה ימים אחרי שנודע לו כי קליש התלוננה נגדו במשטרה. רגע לפני החרפת העיצומים והאפשרות כי פחי הזבל לא ייאספו, יופסק מתן שירות לקהל, והשבתה כללית אפשרית של העירייה בעיר השלישית בגודלה בישראל, יו"ר הארגון מבקש להסביר על מה המאבק: "בגדול אנו נאבקים על פגיעה בעובדי העירייה אבל חשוב מכך על מתן שירות לציבור. חודשים ארוכים אנו מנסים לקבל תשובות מקליש והיא לא עונה ולא מוכנה להיפגש".
על מה אתם נאבקים?
"נתחיל מהדברים הגדולים: נכון להיום יש משרות עם תקנים שלא מאויישים. יש חוסר של 90 סייעות בגנים שחלקן נטשו לאחר שלא קיבלו קביעות וביטחון תעסוקתי. הובטחו לנו 50 עובדים שיתגברו את מערך התברואה אבל שום דבר לא קרה. חסרים 70 מלווים בחינוך המיוחד. חסרות 30 עובדות משק לבתי הספר. יש לנו הסכמי עבודה שקליש חתמה עליהם אבל התנערה מיישומם".
איך זה בא לידי ביטוי בשטח?
"בתברואה המצב קטסטרופה כי אין עובדים. עובד נאלץ לעבוד פי שתיים מעובד בעיר אחרת, לנקות יותר שטח. אין מטאטאים מכניים ומכונות שטיפה שהובטחו. בתל אביב יש 80 מטאטאים. אצלנו 15 בלבד, ועובדים אוספים זבל בידיים. המחסור בסייעות צריך להדאיג הורים שילדיהם בגנים. הבטיחו שתי סייעות בכל גן אבל בפועל זה לא קורה. הייתה עובדת שאושפזה בבית החולים, ואמרו לה לחזור לעבודה. בגלל האי סדר הזה היו מקרים בהם ילד נשאר בהסעה והנהג היה צריך להחזיר אותו כי לא הייתה מלווה".

4 צפייה בגלריה
ראש העיר חיפה עינת קליש בוועידת המפרץ
ראש העיר חיפה עינת קליש בוועידת המפרץ
ראש העיר חיפה עינת קליש
(צילום: שרון צור)

איך משפיעה בעיית החזירים על העובדים?
"ברור שמשפיע כי מי צריך לנקות אחר החזירים מדי בוקר? עובדי התברואה שקליש הבטיחה לדאוג להם. הושקעו מיליונים מכספי העירייה בבעיית החזירים שלא נפתרה. גם הגידור לא עוזר. יש פה כאוס ואין מדיניות סדורה".

סכסוכי עבודה

מה הדרישה שלכם לגבי העובדים הקיימים?
"סוכם עם קליש עם עדכון של דרגות ל-2% מהעובדים כל שנה. 70% מהעובדים משתכרים שכר מינימום וזוכים להשלמת הכנסה על פי חוק. מה שמחזיק רבים מהעובדים זה הידיעה של ביטחון תעסוקתי ותנאים סוציאליים אבל גם בזה קליש פוגעת ולא ניתן למצוא עובדים שיעבדו בתנאים כאלו".
זה לא סכסוך העבודה הראשון בימי קליש.
"בכהונת קליש כבר הוכרזו שלושה סכסוכי עבודה. בתפקידי כיו"ר הארגון זהו הסכסוך השני. אנו מנסים לנהוג בצורה אחראית אבל היא לא מוכנה להידברות. עשינו כל מאמץ לקבל תשובות ואין שיתוף פעולה מצידה. לצערי, הניסיון מלמד שהיא מבינה רק כוח".
לא לגיטימי שבעירייה רוצים לקצץ בעובדים?
"מועצת השינוי כפתה על קליש לבצע תוכנית התייעלות בסך 15 מיליון שקלים. במקום לפטר את היועצים והעובדים הבכירים שהביאה, קליש בחרה לגלגל את הקיצוץ לעובדים הזוטרים כדי להציל את הבכירים. בסוף, העובדים הזוטרים, הם אלה שנותנים שירותים לציבור. כל קיצוץ יגרום לעובדים אחרים לעשות עבודה כפולה ולא יעילה. קליש לא יכולה לעשות מה שהיא רוצה, זה לא עסק פרטי של אבא שלה. יש בעירייה 7,300 עובדים יחד עם בית החולים בני ציון. חצי מהם עובדי חינוך שמתוקצבים על ידי משרד החינוך, אז איפה היא תפטר? בארנונה? במינהל ההנדסה? אלו מקומות שחשובים לשירות לציבור".
אז לא צריכים התייעלות וקיצוצים?
"יש לבטל את תוכנית ההתייעלות. הכנסות הארנונה גדלו ב-26 מיליון שקלים בחצי שנה. יש צפי לגידול בגבייה של 40 מיליון שקלים. קליש בעצמה אמרה לנו שיש כסף והיא לא מאמינה בתוכנית ההתייעלות".

"היו קווים אדומים"

מה חושבים עליה העובדים?
"זה נראה שהיא במלחמה עם כולם וכל העולם אשם. במפגש עם העובדים היא אומרת שהעובדים מצויינים אבל אחר כך עושה הפוך. היא פיטרה וגרמה לעזיבתם של אנשים שהיא הביאה כמו מנהל התפעול, שני מנכ"לי עירייה, סמנכ"ל. את המנכ"ל האחרון היא פיטרה באישון לילה. היא קראה לנו ואמרה שהיא תולה בו את כל הסיבה לאי סדרים בתקני כוח האדם".

4 צפייה בגלריה
מחאת עובדים מול בניין העירייה לפני חצי שנה
מחאת עובדים מול בניין העירייה לפני חצי שנה
מחאת עובדים מול בניין העירייה לפני חצי שנה
(צילום: פרטי)

אבל גם אצל יהב היו סכסוכי עובדים.
"היו אבל היו גם קווים אדומים לשני הצדדים כי העיר והעירייה היו חשובים להם. אצל קליש יש חוסר הבנה ומשבר פוליטי שלא קשור אלינו. יש לה בעיית משילות, היא רבה עם כולם. עובדים בכירים התחילו לדבר איתה בכתב כדי שיהיה תיעוד. לא האמינו לה כי מה שדיברו איתה בארבע עיניים. היא לא האמינה לאנשי המקצוע בעירייה ולאנשים שהיא הביאה"?
איפה נחשון צוק בכל הסיפור?
"נחשון הוא דמות דומיננטית ואנחנו נפגשים רק איתו. העניין שאין לו סמכויות. או שקליש תדבר איתנו או שייתנו לנחשון סמכויות".
אתם בקשר עם מועצת השינוי?
"ניטרלנו עצמנו מהם, אנחנו לא פוליטיים. אנחנו רוצים וצריכים לדבר עם ראש העיר".
אתה יודע על מה קליש הגישה נגדך תלונה למשטרה?
"ממה שהבנתי היא טענה כי אני ונציגי הוועד לא מאפשרים את התנהלות מועצת העיר. אנו באים למועצת העיר כדי להשמיע את קולנו מול מי שלא מוכנה להיפגש איתנו. אנו באים לדיונים בהם יש נגיעה לעתיד העובדים. אין לנו פלטפורמה אחרת לדבר איתה. היא סגרה את הדיון אחרי 6 דקות ללא כל אזהרה כי היה נוח להם לפוצץ את הישיבה. עכשיו אחרי חודש היא מנסה להלך אימים עם תלונה. כל ניסיון לערב משטרה במאבק עובדים יחזור לקליש כמו בומרנג. זה לא ירתיע אותנו".

חמישה ראשי עיר

עידו (53) גרוש, אב לשלושה ילדים ומתגורר בנווה שאנן. הוא מעיד על עצמו כי הוא א-פוליטי. אחיו שמשון הוא סגן ראש העיר ויו"ר סיעת הליכוד. אחרי שירות צבאי בפיקוד העורף, נקלט בעירייה בשנת 1990, וממשיך לעבוד גם כיום באגף הארנונה. בשלושת העשורים האחרונים בהם עבד בעירייה, התחלפו חמישה ראשי ערים – אריה גוראל, עמרם מצנע, גיורא פישר, יונה יהב וכעת עינת קליש. בשנת 2019 התמנה ליו"ר ארגון העובדים.

4 צפייה בגלריה
אמנון עידו
אמנון עידו
עידו. "מעולם לא ישבתי עם קליש בשיחה אחד על אחד"
(צילום: נחום סגל)

אז מה יהיה עכשיו?
"אחרי שהעירייה לא מצאה זמן לענות לנו, ולא למשרד הכלכלה שניסה לקיים מפגש, יש לנו ארגז כלים מגוון לקידום המאבק שלנו. סכסוך העבודה כבר אושר בחודש יולי ויש לנו אישור לקיים פעולות הסברה, עיצומים ואף השבתה כללית. יש לנו כלים כואבים ואנו עושים כרגע מאמצים להימנע מהם מתוך אחריות לעיר ולתושבים. לא נירתע משום צעד בשמירה על העובדים שמגיעים כיום בלי חשק לעבודה. קליש לא השכילה להבין שעובד לא מרוצה לא יכול לשרת ציבור. כבר עכשיו נתנו הנחיה שלא לפתוח גנים ומוסדות חינוך בלי סייעות כפי שדורש החוק. לא ברור לי איך קליש מתכוונת לפתוח את השנה בלי מנקות, סייעות ומלווים".

קראו גם >>>

איך היחסים שלך איתה?
"בכל שנותיי בעירייה לא ראיתי ראש עיר שמסרב להיפגש עם יו"ר הוועד. מעולם לא ישבתי עם קליש בשיחה אחד על אחד. שנבחרתי לתפקיד ביקשתי ממנה להתלוות אליי לבית ספר לחינוך מיוחד, שתראה מה קורה בשטח. ארבע שנים חלפו ואני עדיין ממתין לסיור הזה. במקרה אחר קליש התעקשה להחליף מערכות מחשב בארנונה. הסברנו לה שצריך לעשות התאמה ולהסביר לעובדים על המערכת ולעשות טסטים. היא לא הייתה מוכנה לשמוע. המערכת היית מושבתת במשך זמן רב. היא לא מוכנה לשמוע אנשי מקצוע, ויועצים. תראה כמה הצליחו לעבוד איתה. ראיתי בכירים עוזבים אחד אחרי השני בעוד שהיא סגורה באקווריום שלה. ישבתי עם ראש אגף התפעול וכל פעם צחקנו שיותר גרוע לא יכול להיות. אני פוגש את המנכ"ל לשעבר שעושה הליכות בחוף הים. הוא אומר לי שהים זה הדבר היחיד שקליש עוד לא הרסה, אולי זה גדול עליה כל הדבר הזה".
איך ייגמר הסכסוך?
"הדבר האחרון שאנחנו רוצים לעשות זה לפגוע בעיר שלנו, אבל אם לא תהיה ברירה נראה פה צעדים כואבים. יש לי עוד זיק של תקווה שקליש תתעשת ולא נגיע לזה".
תגובת ראש העיר עינת קליש לא התקבלה.