מועצת העיר חיפה התכנסה ביום ראשון בערב כדי לדון בהיטל ההשבחה בפעם השנייה. לפני חג הפסח מועצת העיר קיבלה החלטה כי שיעור היטל ההשבחה בכלל שכונות העיר יעמוד על אפס אחוז למעט רכס הכרמל בו ייגבה 25%. בישיבת המועצה הנוכחית חזרה בה המועצה, וכעת הוחלט כי בכלל השכונות ייגבה 25% היטל השבחה, ואילו ברכס הכרמל ייגבה 50%.
7 צפייה בגלריה
כמה קומות ייבנו בחיפה?
כמה קומות ייבנו בחיפה?
היטל ההשבחה חוזר במתכונת שונה
(צילום: דורון סולומון)
את הישיבה הנוכחית ייזמו חברי סיעת הירוקים והדרג המקצועי בעירייה, שביקשו לבטל את ההחלטה על אפס היטל השבחה. מהנדס העיר אריאל וטרמן וגזבר העירייה הנכנס שמוליק מרמלשטיין הדגישו בדבריהם כי משמעות היטל השבחה בשיעור אפס אחוז תהיה קטסטרופה לעירייה. לדבריהם, גם אם יאושרו פרויקטים של התחדשות עירונית, העירייה לא תוכל לבנות תשתיות עבורם בשכונות, ייבנו בתים אך לא יהיה לעירייה כסף לפיתוח מבנים ציבוריים כמו בתי ספר או כבישים.
7 צפייה בגלריה
בנייה
בנייה
איך כל זה ישפיע על הבנייה בעיר?
(shutterstock)
יו"ר סיעת הירוקים אביהו האן ביקש כי חברי המועצה ישקלו מחדש את עמדתם בנושא, ויחזרו בהם מביטול גורם של היטל ההשבחה.
מרבית חברי המועצה אכן הביעו עמדה מעודכנת לפיה יש לגבות היטל השבחה בכלל השכונות, אך בשיעור של 25%, וכי במידה והעירייה תדרוש מיזם לבצע עבודות פיתוח, זה יקוזז מתוך סך היטל ההשבחה.
7 צפייה בגלריה
אביהו האן
אביהו האן
מבוגר אחראי. אביהו האן
(צילום: נחום סגל)
למעט חבר המועצה איציק בלס ששב והתנגד להעלאת שיעור היטל ההשבחה, חברי המועצה ציינו כי טעו בהצבעתם הקודמת, וכי "ניתן לחיות" עם היטל השבחה בשיעור נמוך של 25%.
חבר המועצה פיינגולד: "הצבעתי על אפס אחוז. אבל גם הצבעתי עבור קליש לפני 3 שנים. טעיתי. אני יודע לשנות דעה".
חבר המועצה יואב רמתי: "אני מאלה שהצביעו אפס אחוז בפעם הקודמת כי כולנו רצינו להביא את כלל הגורמים למצב הנוכחי. ואם העירייה תגבה היטל השבחה, יש לוודא כי מוסדות ציבור ייבנו על חשבונה, כמו בית כנסת או מקווה".
7 צפייה בגלריה
עינת קליש
עינת קליש
יכול להיות מרוצה אבל עדיין לא שולטת במועצה. עינת קליש
(צילום: שרון צור)
אחרי סבב ארוך בו התייחסו חברי המועצה להעלאת היטל ההשבחה, קליש ביקשה לקיים הצבעה מהירה לפיה מועצת העיר מקבלת את הצעת "הדרג המקצועי", מהנדס, גזבר ויועצת משפטית. חברי האופוזיציה לא היו מוכנים לכך והצעת ראש העיר נדחתה. במקומה עלתה ואושרה הצעת האופוזיציה לפיה בכלל השכונות ייגבה היטל השבעה בשיעור 25%, למעט הכרמל בו ייגבה 50%. עוד נקבע כי בפרויקטים של עיבוי לא ייגבה היטל השבחה כלל.
קליש וסגנה מיכי אלפר, והיועצת המשפטית ימית קלין התריעו כי משמעות קבלת החלטה זו היא הפסד ש כ-30 מיליון שקלים לעירייה. לדבריהם, העירייה תצטרך להחזיר כספים שנגבו בפרויקטים שכבר יצאו לדרך. יו"ר סיעת הירוקים הבהיר כי ההחלטה שהתקבלה תוביל להוצאת כספים מקופת העירייה בחזרה ליזמים. מקואליציה והאופוזיציה טענו לפארסה אך ההחלטה נותרה כנה, והיטל ההשבחה חזר לעיר אחרי שבועיים בלבד.
בתום הדיון גם גורמי המקצוע התקשו להבין בדיוק את משמעות ההחלטה, ונראה כי אי הוודאות בתחום הבנייה בעיר רק גדל.
7 צפייה בגלריה
שרית גולן שטיינברג
שרית גולן שטיינברג
מברכת. שרית גולן שטיינברג
(ראובן כהן)
חברת המועצה שרית גולן אמרה בתום הדיון: "מברכת על העברת ההחלטה של מועצת השינוי שתואמת עמדתנו שיש לקזז מטלות ציבוריות בתחום המגרש מההשבחה. נגמרו התירוצים לראש העיר. עכשיו מצפים לראות תוכניות התחדשות עירונית ברחבי העיר".
7 צפייה בגלריה
יעקב פיינגולד
יעקב פיינגולד
טעיתי. יעקב פיינגולד
(שרון צור)
העירייה פרסמה בתום הדיון: "מועצת עיריית חיפה קיבלה הערב (א') את המלצת ראש העיר ואנשי הדרג המקצועי במינהל ההנדסה, לשינוי גובה היטלי ההשבחה, אשר יוטלו על יזמים בפרוייקטים של התחדשות עירונית ברחבי העיר. על פי ההחלטה, יוחל היטל בגובה של 25 אחוזים בכל שכונות העיר, למעט בשכונות רכס הכרמל, בהן יעמוד גובה ההיטל על 50 אחוזים. כמו כן אישרה המועצה בהתאם להמלצת הדרג המקצועי וראש העיר, להחריג שני פרוייקטי עיבוי בהן לא יחול היטל השבחה כלל. האחת בפרוייקט מח"ל שבשכונת קריית חיים מערבית, בה החלה כבר הבנייה, והשנייה בפרוייקט מורדות הכרמל הצרפתי ושכונת שפרינצק, בו צפוי להינתן היתר הבנייה הראשון כבר בימים הקרובים. כמו כן הוחלט כי מעתה עלות המטלות הציבוריות שיידרשו מהיזם, תקוזזנה מההשבחה. בכך הפכה מועצת העיר את החלטתה מתחילת החודש, למתן פטור מהיטל השבחה במרבית שכונות העיר, למעט בשכונות רכס הכרמל. בעקבות ההחלטה הקודמת, אשר היתה עשוייה לפגוע בפיתוח העיר בעשור הקרוב, החליטה ראש העיר לזמן את חברי מועצת העיר ולכנס את המליאה מחדש, במטרה להפוך את ההחלטה, שאכן שונתה כאמור הערב".
7 צפייה בגלריה
מועצת העיר חיפה
מועצת העיר חיפה
מועצת העיר חיפה
(צילום: נחום סגל)
אביהו האן: יו"ר סיעת הירוקים: "הקרקס העירוני שובר שיאים, והעיר משלמת את המחיר, הפעם החשבון הוא 32 מיליון ש"ח.כסף שיגיע מכספי הארנונה של כולנו ואמור היה להתקבל מחברת הנדל"ן אזורים. מדובר בכסף על היטלי השבחה שחברת הנדל"ן אמורה לשלם, כסף לפיתוח ותשתיות, ומועצת העיר, באדיבות מועצת השינוי החליטה בהורדת אחוזי היטלי ההשבחה. נחמה היא שלפחות בוטלה ההחלטה האווילית, הטיפשית, להוריד את היטלי ההשבחה לאפס אחוז. החלטה שהתקבלה לפני שבועיים. שוב הירוקים הם המבוגר האחראי בעיר, וטוב שהתקבלה ההחלטה שלנו למתווה מאוזן יותר ל25 אחוז היטלי השבחה".
פורסם לראשונה: 21:56, 24.04.22