בעוד שהמדינה הקפידה לגייס ולשלוח את חיילי צה"ל ללחימה בעזה, היא אינה דאגה בצורה הטובה ביותר לאלו שנפצעו בלחימה וכעת זקוקים לשיקום.
4 צפייה בגלריה
שיפוץ האגף שישמש למחקת השיקום
שיפוץ האגף שישמש למחקת השיקום
הקמת מרכז השיקום בבית הספרדי
(צילום: יחצ)
הפתרונות שמציעה המדינה כיום עבור חיילים המתגוררים בצפון וזקוקים לשיקום מפציעתם, הם נסיעה מידי שבוע, ולעיתים מידי יום, למרכזי שיקום הנמצאים במרכז הארץ, בבית לוינשטיין ותל השומר.
לנוכח המצב, בבית הספרדי בחיפה, בסיוע וביוזמת ועד העדה היהודית הספרדית, החלו בקידום יוזמה שתעניק פתרון טוב יותר לכלל החיילים הזקוקים לשיקום בצפון. בבית הספרדי מוקם בימים אלו מרכז שיקום מקצועי.
"ברור לכולנו שבעת הנוכחית חובה להקדיש משאבים רבים לשיקום חיילים פצועים", מתארת נטעלי בן, מנכ"לית הבית הספרדי, את המניע ליוזמה.
לדבריה, לבית הספרדי, בית חולים גריאטרי מהגדולים בארץ, יש את כל הידע הדרוש כדי לשקם חיילים, אחרי עשרות שנים של עבודה עם אוכלוסייה מבוגרת. "תוכנית השיקום שתוצע במרכז החדש כוללת בין השאר טיפולים פרטניים וקבוצתיים, NDT (פיזיותרפיה התפתחותית המאפשרת מקסימום תנועתיות), רפלקסולוגיה, מענה לבעיות אפאזיה ודיסארטריה ועוד".

4 צפייה בגלריה
מנכ״לית הבית הספרדי נטעלי בן
מנכ״לית הבית הספרדי נטעלי בן
מנכ״לית הבית הספרדי נטעלי בן
(צילום: יחצ, canva)

על פי התוכנית, לכל חייל פצוע תותאם תוכנית אישית, לרבות ביקורי בית כדי לאמן אותו בסביבתו הטבעית, וליווי רגשי צמוד. הצוות כולל רופאי שיקום, אחיות ותיקות, מרפאים בעיסוק, קלינאי תקשורת, עובדות סוציאליות, תזונאים ופיזיותרפיסטים, וכמו כן הצטייד הבית הספרדי בטכנולוגיות ייעודיות לשיקום. עבודות ההקמה נמצאות בעיצומן, והמרכז צפוי להתחיל לפעול במאי/יוני 2024. בשלב השני תתווסף בריכה טיפולית שתשדרג עוד יותר את איכות הטיפול.

4 צפייה בגלריה
בית חולים לוינשטיין
בית חולים לוינשטיין
לא יצטרכו לנסוע עד לשם. בית חולים לוינשטיין
(צילום: צביקה טישלר)

איתן וורטמן, לוחם בפלחה"ן צנחנים ותושב חיפה, הביע סיפוק רב כששמע על הפרויקט: "נפצעתי בעזה ועברתי 3 ניתוחים", הוא מספר. "את הבטן שיקמתי בהתחלה בשערי צדק והרגליים זה תל השומר. אני לא יכול כל בוקר לנסוע למרכז ולכן שמחתי לשמוע שיהיה פתרון שיקום מקצועי בחיפה".
"אני מכיר עוד הרבה חיילים במצב שלי", הוא מדגיש. "הגיע הזמן למרכז שיקום בצפון. המטרה הזו קדושה".

4 צפייה בגלריה
שיפוץ האגף שישמש למחקת השיקום
שיפוץ האגף שישמש למחקת השיקום
הידע והניסיון קיימים. בניית המרכז בבית הספרדי
(צילום: יחצ)

קראו עוד:

העלות הכוללת של הקמת מרכז השיקום בבית הספרדי והפעלתו הינה 2.5 מיליון שקלים. נטעלי בן פונה לציבור הרחב לסייע במימון: "מאז פרוץ המלחמה הציבור התגייס בדרכים רבות, לרבות תרומות. מרכז שיקום בצפון הוא פרויקט בעל חשיבות לאומית. בתקופה הקרובה נשקם חיילים, ובהמשך נעניק שירות איכותי לכלל האוכלוסייה בצפון. כל תרומה תתקבל בברכה, החל מ-20 שקלים".
איתן וורטמן וחבריו מזמינים גם הם את הציבור הרחב לעזור לחיילים שנפצעו כשהגנו עלינו בגופם. לפרטים נוספים ולתרומות: 6293* או https://shikumcenter.co.il. התרומות מהוות הוצאה מוכרת לפי סעיף 46א' לפקודת מס הכנסה.