המשרד להגנת הסביבה הטיל (רביעי) קנס כספי על מפעל כרמל אולפינים במפרץ חיפה. גובה הקנס – 18.7 מיליון שקלים. הסיבה היא פליטות מזהמים מעבר לרמות שקבע המשרד.
4 צפייה בגלריה
כרמל אולפינים
כרמל אולפינים
כרמל אולפינים
(צילום: אילן מליסטר, המשרד להגנת הסביבה)
הודעה דומה מטעם המשרד פורסמה כבר בחודש ינואר 2023, אך נראה כי רק כעת סיימו במשרד את ההליך גביית הקנס.
באיגוד ערים להגנת הסביבה והארגונים הסביבתיים קיבלו את ההודעה ברגשות מעורבים. מצד אחד בירכו על הקנס, אך מצד שני, תהו מדוע פליטות וחריגות שדווחו כבר בשנת 2016, מגיעות רק עכשיו לשלב גביית הקנס. בנוס, עולה השאלה, האם עיכוב משמעותי כל כך בהטלת הקנסות וגבייתם, מהווה כלי המרתיע מפעלים מזיהום נוסף.

4 צפייה בגלריה
ד"ר ליהי שחר ברמן
ד"ר ליהי שחר ברמן
ד"ר ליהי שחר ברמן
(צילום: פרטי)

ד"ר ליהי שחר ברמן, מנכ"לית איגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה: "יישום עקרון המזהם משלם הינו אבן יסוד במאבק יעיל ונחוש נגד מי שפוגעים בבריאות הציבור. החלטת המשרד להגנת הסביבה להטיל עיצומים בסך 18.7 מיליון שקלים על מפעל כרמל אולפינים מקבוצת בז"ן במפרץ חיפה, הינה נקודת ציון במאבק נגד המפעלים המזהמים במפרץ.
"כרמל אולפינים זלזלו במשך שנים, לא רק בהוראות החוק ובהנחיות המשרד להגנת הסביבה, אלא בעיקר במחויבותם להגנה על בריאות הציבור וטוב עשה המשרד שבחר לנקוט במדיניות של יד קשה אל מול מי שחשבו שיוכלו לחסוך על גב תושבות ותושבי אזור מפרץ חיפה ובריאותם".
"איגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה מפעיל מספר תחנות ניטור המודדות באופן שוטף את ערכי הפליטה של קבוצת בז"ן, ופועל באופן שוטף אל מול המשרד להגנת הסביבה על מנת לשתף בנתוני הפליטות ובחריגות ולקדם אכיפה יעילה. העיצומים הכספיים שהוטלו היום וההתנהלות של המפעלים שהביאה להטלתם, הינם תזכורת נוספת לחשיבות שבפינוי מהיר של המפעלים המזהמים ממפרץ חיפה, כפי שנקבע בהחלטת הממשלה ובתוכנית המתאר הארצית, תמ"א 75 לפיתוח מפרץ חיפה", הוסיפה ד"ר שחר ברמן.

4 צפייה בגלריה
אלעד הוכמן
אלעד הוכמן
אלעד הוכמן
(צילום: מגמה ירוקה)

קראו עוד:

אלעד הוכמן, מנכ"ל מגמה ירוקה: "אין חיים לצד מפעלים מזהמים. אנחנו מברכים על הקנס של המשרד להגנת הסביבה, אך זהו מעט מדי ומאוחר מדי. אף קנס לא יוכל לכפר על זיהום שפוגע במאות אלפי תושבים וגורם לתחלואה בהיקף אדיר. המפעלים המזהמים במפרץ חיפה מהווים מקור זיהום ומטרה ביטחונית בלב אזור מגורים צפוף. הדרך היחידה להשיג ביטחון אנרגטי לכולנו היא סגירת המפעלים בהקדם ומעבר צודק לאנרגיה מתחדשת. כל יום שעובר מוסיף לסכנה הבריאותית והביטחונית שלנו".

4 צפייה בגלריה
רעות רבי
רעות רבי
רעות רבי
(צילום: נתי הורטיג)

מנהלת אגף איכות אוויר ואסבסט במשרד להגנת הסביבה, רעות רבי: "דרישות המשרד להגנת הסביבה להפחתת פליטת מזהמים מהתעשייה מגינות על הציבור. מפעל כאו"ל התעכב במשך כשנה וחצי בהתקנת מתקנים להפחתה משמעותית של פליטת תחמוצות חנקן מדודי קיטור, ומשום כך הטלנו עליו עיצום כספי, מהגבוהים שהמשרד הטיל עד היום. המשרד להגנת הסביבה, ימשיך לעמוד איתן כנגד כל הפרה או עבירה סביבתית, יאכוף וימצה את הדין במטרה לשמור על בריאות הציבור והסביבה".